Eindelijk duidelijkheid.
Nadat er gisteren in de Duitse media een betrouwbare versie van de Formule 1-kalender van 2020 opdook, dachten we nog even te moeten wachten op een officiële bevestiging van de organisatie. Niets blijkt minder waar. In een bericht op de website van de Formule 1 is zojuist de kalender van het seizoen 2020 gepubliceerd, met daarop ook de datum van de Dutch Grand Prix.
De Grand Prix van Nederland zal volgens de kalender worden gehouden op 3 mei 2020, dus in de week van Koningsdag. De Formule 1-wedstrijd in de kustplaats vormt hiermee de opening van het Europese seizoen. Opmerkelijk is dat de Grand Prix van Spanje, waarvan werd gedacht dat deze door de race in Nederland zou worden vervangen, één week later plaatsvindt ná de Dutch Grand Prix.
De kalender van 2020 is de grootste in de geschiedenis van de Formule 1. Het is voor het eerst dat er 22 wedstrijden worden verreden in één seizoen. Gedurende het seizoen volgen er liefst 7 back-to-back races. Naast de toevoeging van Zandvoort is ook de stratenrace in Hanoi, Vietnam, nieuw op de kalender. Duitsland heeft volgend jaar geen Grand Prix, daar Hockenheim voorlopig van de kalender is verdwenen.
Hoewel de kalender van volgend jaar hiermee in kannen en kruiken lijkt te zijn, wordt er voorlopig nog een asterisk bij geplaatst, omdat de FIA World Motor Sport Council deze nog moet goedkeuren. Dit gebeurt op 4 oktober en lijkt een formaliteit, dus verwacht kan worden dat het zo blijft.
gebruikersnaam3 zegt
Shit, heb ik mooi een hotelkamer in het verkeerde weekend…
kempenaer zegt
Aanfluiting. Vergane glorie in de duinen. Niet een F1 baan waardig. Heeft alles in zich voor een saaie optocht.
Assen is een veel mooiere en modernere baan.
zwepp zegt
@kempenaer: Als zeuren en een negatieve instelling een beroep zou zijn, dan had Nederland er een hoop rijke stinkerds bij!
kempenaer zegt
@zwepp:
Toch hartstikke positief dat Assen een mooie en moderne baan is!?!
Dat Zandvoort nogal aftands en groezelig is, is gewoon de realiteit.
sanderz28 zegt
@kempenaer: dit dus, ben afgelopen weekend nog op assen geweest en wat een verschil qua ruimte en netheid is het daar zeg. Korte weg naar de snelweg ook nog eens. En toch is het op zandvoort?
kempenaer zegt
@sanderz28:
Ja, schitterend, Assen. Heeft ook zeer veel ervaring met het organiseren van serieuze races, waaronder motoGP.
antoombom2000 zegt
@kempenaer: bla bla bla… dat weten we ondertussen wel. Wees blij dat de F1 überhaupt bestaat.
kempenaer zegt
@antoombom2000:
Verbazingwekkend hè, hoe op dit niveau in Nederlandje dit soort ondermaatse beslissingen genomen worden…
audirick1995 zegt
@kempenaer: het is maar net wat je een mooie baan vind haha want Jezus wat vind ik Assen toch ontzettend saai maar dan ook echt heel erg saai? buiten dat ik het een saai circuit vind is de rest wel super daar!?
Nathan zegt
@kempenaer: Monaco zelfde verhaal, toch het uithangbord van de F1
turbotoll zegt
3 mei.
Neem je winterjas maar mee.
metalmike zegt
@turbotoll: Ik hoop de regenjas ook, beetje spektakel kan geen kwaad.
ericd zegt
@metalmike: De dag vóór Dodenherdenking…Hmm.
gebruikersnaam3 zegt
@turbotoll: De vraag is welk jaar ;)
viezefreddyw zegt
@turbotoll: Zal mij niets verbazen als ze dat expres gedaan hebben. De kans op 30 graden begin mei is natuurlijk klein. In juli en augustus is die kans groter en dan stromen de wegen overvol. Ik vind het dan ook een logische zet om op die manier eventuele drukte te omlopen.
griffendahl zegt
@viezefreddyw: dat kan je zeggen maar met 20 graden is het langs de baan fijner als met 30 graden…
Edge zegt
@griffendahl: Maar Zandvoort is meer dan Formule 1 hè. Op het moment dat het 25+ is, heb je niet alleen met het F1 publiek te maken, maar ligt het strand ook bomvol. Door zo vroeg in mei te zitten, verklein je de kans dat je ook die massa’s strandpubliek krijgt te verwerken als stad zijnde.
dennisdd zegt
@Edge: een dagje met het gezin naar Zandvoort-strand tijdens een F1-weekend is wel heel erg naïef. Er zullen vast niet veel mensen onder zo’n grote steen leven….
Edge zegt
@dennisdd: onderschat de stupiditeit van de medemens niet…
mashell zegt
@dennisdd: “als iedereen op het circuit zit is het vast lekker rustig op het strand”.
turbotoll zegt
@griffendahl: Ben regelmatig op Zandvoort geweest begin mei en er staat dan meestal een ijskoude keiharde (zee)wind zodat het voor het gevoel eerder tussen de 5 en 10 graden is dan 20. Denk niet dat het ergens in het F1 seizoen zo koud is dus dat is ook weer een uitdaging.
jpoers zegt
@turbotoll: zie het wel op tv, voordat je überhaupt bij het circuit kan komen is die afgelopen. En bouw dan maar een tentje want wegkomen doe je niet. Als autoliefhebber wil je juist niet richting de randstad. 100/80km/u wegen, teveel flitskasten overvolle wegen. Gezellig hoor.
skinny058 zegt
Dan zien we de enorme motorhomes pas in Barcelona dus.
ds3thp zegt
Volgens mij is het een “draft” kalender, dus niets definitiefs
mashell zegt
@ds3thp: dat heb je ook altijd met draft bier, zo staat er een vol glas voor je, zo is het weer leeg.
toniominestrone zegt
Het is gospe dat er geen GP van Duitsland op de kalender staat, het machtigste team heeft er zijn roots, er rijdt een 4-voudig wereldkampioen mee en het is het land met een toonaangevende auto-industrie, in het verleden werd Ecclestone verweten de feeling met de sport te verliezen door voor zogenaamde nieuwe markten te kiezen, onder de nieuwe eigenaar is het dus “ouwe wijn in nieuwe zakken”.
berlinetta zegt
@toniominestrone: Toch kregen ze de tribunes niet gevuld in Duitsland. Blijkbaar is er toch te weinig animo voor.
artje zegt
Ik ben dr bij! Weet alleen nog niet hoe..
escort77 zegt
@artje: kom een weekendje naar Katwijk of Noordwijk en ga dan via de fiets door de duinen.
por100 zegt
ik heb nooit begrepen waarom ze de races in dezelfde tijdzones niet wat meer clusteren.
Ze beginnen in Melbourne (+10 gmt),
Vervolgens Bahrain (+3 gmt)
Dan weer naar China – Vietnam (+ 7/8 gmt)
En dan naar Europa met tussen door nog ff Azerbeijan en Canada ??? En later in in het seizoen ook weer heen en weer tussen Moskou en Japen en Singapore en de VS/Zuid Amerika.
Ik snap daar helemaal niets van. Cluster de tijdzones met een aantal back to back races en geef daarna 3 weken vrij voor upgrades en vrijaf voor monteurs e.d.
Tuurlijk in maart/april kun je nog niet Japan aan de gang dus die moet dan aan het eind van dat clustertje, maar op die manier kunnen ze het veel beter organiseren volgens mij …
OT –> mooi dat er duidelijkheid is met de data, maar niet zo mooi voor de organisatoren van Zandvoort. Nog minder de tijd dan gehoopt!
b2014209 zegt
@por100: door het niet geografisch logisch te maken, maar het te verspreiden kunnen mensen 2x geld uitgeven aan een F1 race die redelijk in de buurt is. Ik denk dat zoiets misschien een reden is?
por100 zegt
@b2014209: ja daar zit wel wat in. Gelukkig is er altijd wel een marketing reden om onlogische beslissingen te verklaren :D
racerx zegt
@b2014209: zou kunnen, maar dat is met de huidige prijzen ook wel weet een beetje wishful thinking…
rutgerg zegt
Nou nog 8 maanden om de hele bende te regelen…. zou er ook een backup plan zijn bij de FOM?
Dutchdriftking zegt
Een extra weekend vrij?