Eindelijk! De Fiat 500 cabriolet is net voor het openen van de deuren van Genève ontsnapt. Verbazend genoeg ziet het dakloze 500’je er net uit als een Fiat 500, maar dan met een open-te-schuiven canvas waar ooit blik zat.
De verkopen moeten later dit jaar beginnen. Als Fiat het een beetje handig aanpakt rollen de eerste exemplaren nog voor de zomer van de band. Net zoals bij de standaard 500 zal Italië zelf waarschijnlijk de eer van de eerste exemplaren krijgen, het is dan ook veel leuker om open te rijden in een mediterraan land.
Waar de normale 500 al hét modeaccessoire is, zal deze open variant dat imago flink overstijgen. Iets zegt mij dat de volgende “Gay Car of the Year” nu al wel bekend is. Om zeker te weten dat de Fiat bij je haar kleurt, is het dak in drie varianten beschikbaar. Het dak is in rood, zwart en ivoorwit canvas leverbaar.
Motorisch stelt het allemaal niet heel veel voor en wijkt het ook niet heel erg van de normale 500 af. Er zijn nog geen Abarth’s bekend, slechts twee benzine blokjes en een dieseltje. De benzine varianten hebben een inhoud van 1.2 of 1.4 liter met een te verwachten vermogen van 70pk en 100pk. De kolencentrale is met een inhoud van 1.3 liter beschikbaar, de welbekende Multijet.
Nieuw: Fiat 500C
De Fiat 500C is een homage aan het ‘open top’-model uit 1957. Tijdens de Autosalon in Genève beleeft de Fiat 500C zijn wereldpremière.
De nieuwe Fiat 500C is uitgerust met een innovatieve softtop en is qua omvang exact even groot als het basismodel 500 (3,55 x 1,65 x 1,49 m). De compacte Italiaan is leverbaar met drie zuinige en milieuvriendelijke motoren; een 69 pk sterke 1.2 en een 100 pk sterke 1.4 benzinemotor èn een 75 pk sterk 1.3 turbodieselblok. De twee benzinemotoren zijn te koppelen aan een gerobotiseerde versnellingsbak waarmee desgewenst handmatig of automatisch geschakeld kan worden.
Om uitstoot en brandstofverbruik te beperken is de 500C leverbaar met het Start&Stop-systeem. Als de auto tot stilstand is gebracht, schakelt het mechanisme automatisch de motor uit. Als de rit wordt voortgezet start de motor automatisch weer.
De Fiat 500C is ontworpen door ‘Fiat Centro Stile’ en wordt geproduceerd in de Tichy-fabriek in Polen. De auto bezit alle sterke punten en kwaliteiten van zijn succesvolle gesloten ‘broer’ namelijk veiligheidsfeatures van het hoogste niveau, ruimte voor vier personen en veel kofferruimte. Dit laatste ook met het dak open. De elektrisch te openen softtop kenmerkt zich door verfijnde afwerking en hoge kwaliteit. Deze is voorzien van een glazen achterruit en een ingebouwd derde remlicht. Dankzij de drie kleuren waarin het dak leverbaar is (ivoor, rood en zwart), is er voor elke bodykleur een passende top. Speciaal voor dit model zijn twee nieuwe kleuren beschikbaar: ‘Briljant Pearl Red’ en ‘Warm Grey’.
Dankzij de kwaliteit en het gemak waarmee het dak te openen is, is de Fiat 500C geschikt voor elk weertype. De vele en speciale features maken dit model de ideale open auto voor in het ‘city car’-segment.
Noem het een gay car als je wilt, maar ik wil hier van de zomer best in scheuren met 100pk hoor. Mat zwart, zwart dakje, en op naar Noordwijk :)
LOL @ het bijschrift trouwens; “dakloze Italiaan” :lol:
Erg leuke auto zo.
Van het originele rugzakje was toch ook zo’n ‘sardienblik-versie’??
Ze kunnen het toch wel hoor: leuk wagentje!!
tonijn in blik :P
OT: ziet er leuk uit, daar mag je ingezien worden ;)
Leuk bakkie:D! echt geslaagd, vind het echt een kak bakkie:D!
zo dan, die wil ik er best graag bij hebben. geweldig!
Ook goeie morgen. Dat ziet er wel lekker strak uit. Ik vind het opzich wel hip deze versie. Iets anders dan alle CC geweld tegenwoordig. Hoewel, als ik het zou overwegen, ik toch zou wachten op een volledige cabrio. Nu voelt het een beetje hetzelfde als het elektrisch open dakje van mijn bravo… Het net niet cabrio gevoel…
Veel mensen denken dat cabriorijden pas leuk is als het 30 graden is, in werkelijkheid is dat al snel te heet en verbrand je levend. Cabrio’s zijn leuk vanaf 10 graden als het zonnetje maar schijnt. De italiaanse zomer zal vaak te heet zijn om cool te toeren met het dak open.
Verder wel lollig maar niet echt boeiend deze nieuwe versie.
veel te dicht voor een cabrio. Althans, dat vind ik. Als ik een cabrio zou kopen, zou ik er ook eentje kopen die je echt het gevoel geeft in de open lucht te rijden.
Hoe knap is het om van zon klein autootje zon kicke karretje te bouwen.
Echt wel heel knap dus naar mijn mening.
En zo is ie alleen nog maar meer knuffelbaar met dat 2CV tapijtje :)
Cabriorijden met 30 graden is ook nog wel leuk hoor, je moet alleen wel aan de zon gewend zijn idd. Anders ben je net een gamba.
@ WOoOdy: precies! Veel mensen verkijken zich hierop…
DE Cabrio-landen van Europa zijn Nederland en Groot-Brittannië. Hier worden verreweg de meeste Cabrio’s verkocht!
Dit ding zal niet aan te slepen vallen.
Eigenlijk is het een landaulette.
Bij Maybach ben je daar meer voor kwijt.
Volgens mij zie je niets meer in de binnenspiegel met het dak open (op een hoge vrachtwagen op je achterbumper na dan). Vindt de EU dat wel goed?
Gay car of the year zal de 500 niet worden… Hij heeft nou niet echt de uitstraling/looks van een MiTo…
@Vamos
Heu?
Niks gay, dit is gewoon een geweldige auto! Hebbe Hebbe!
tja , je bromfietscertificaat maakt wat los….
leuke auto, veel leuker dan een mini cooper.
of ie gay is tja, cabrio’s zijn meestal vrouwen dingen, maar toch vind ik deze mooi!
Jammer dat het dak zo rommelig in de weg ligt. Het ziet er uit alsof het al bij 20 km flink gaat liggen klapperen.
Nostalgie… Net zoals bij het oude 500’tje. Prima werk, Fiat!
wat ze tegenwoordig al een cabrio noemen. dit is niks met die bestaande stijlen zo.
Dan vond ik de impressie die hier opstond met het volledig wegklapbare dak toch mooier :)
Gay… Het zou wat… Ik wil hier best in rijden.
Enne… Cabrio rijden is leuk wanneer de zon schijnt, bij een temperatuur tot maximaal 25 graden. Bij -10 is ’t ook geweldig, al is het alleen vanwege de uitdrukking op de gezichten om je heen :lol:
Zoals ik eerder al eens had gepost: …volgens mij is het koetswerk van de Fiat 500 niet stijf genoeg om de stijlen volledig te verwijderen.
Als je ’n dakloze 500 wilt en je hebt dan de keuze tussen ’n 500 die 2 keer zoveel kost en 2 keer zoveel weegt waardoor ‘m met de standaard motors niet vooruit te branden is of je hebt de keuze tussen deze budgetvriendelijke (?) oplossing?
1. Leuk.
2. Weer minder Mini verkopen.
3. Cabrio’s zijn toch niet sportief, dus er hoeft niet perse een Abarth van te komen lijkt me, daar is het chassis misschien nu ook wel te slap voor ;-)
4. Twee vragen: glazen achterruit en hoe gaat het achterklepje open. Eerste lijkt van wel, tweede zou leuk zijn als het onderaan scharniert, net als bij de originele 500.
waarom nemen ze niet een van deze cabriovoorbeelden gewoon zo,n grote stang in het midden is toch mooier dan dit
http://www.autoweek.nl/images/480/e/35c2f7d1f523fc8f9175f56e49c402be.jpg
http://www.carshine.com.au/Pictures/VW/VW%20Golf%20IV%20Left%20Side%20Black%20Cabrio%2017%20inch%20CEC%20Type%20129%20Wheels%20View.jpg
http://www.edmunds.com/pictures/VEHICLE/1997/Volkswagen/526/1997.volkswagen.cabrio.10679-300×189.jpg
@Trobken: dat + ik vermoed dat als het wel zonder stijlen was, het dak dichtgeklapt veel meer plaats inneemt.
Ik vind hem wel leuk :)
geen enkele auto die niet de basis heeft van een cabrio is stijf genoeg om de bovenkant maar te verwijderen. Elke auto , een cabrio, wordt hierin aangepast. Nu hoeft dat waarschijnlijk niet , ook een kosten plaatje , uiteindelijk voor de klant.
Vind ik deze een stuk mooier:
http://i62.photobucket.com/albums/h112/Porsche-Power/Fiat-500-Cabrio.gif
Negatief koopadvies: http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/09/fiat-gaat-de-500-uitmelken-cabrio-station-en-suv ;)
Ad 4. De achterruit is van glas, lees ik nu.
Open rijden in de vrieskou, dan loop je risico opgesloten te worden bij de gekken, maar is heerlijk als de zon maar schijnt.
Onze 2PK had 20 jaar geleden al zo’n dak…. niet dus, en vreselijk gay!
Wat jesper al zei: als mijn moeder hem in matzwart koopt met zwart dakje, dan wil ik hem best wel eens lenen om ff chill te cruisen en ff langs de mcdrive etc :)
Geniaal.
Al vinden sommigen dat Fiat de 500 uitmelkt, dit is toch weer een fijn wagentje! Ik vind het wel schattig dat het maar een semi-cabrio is! En niet vergeten dat de prijs echt wel meevalt, dus hij is binnen bereik van de vele liefhebbers…
@Svenska Aeroplan AB: ik denk dat je beter de verkoopstatistieken er even bijhaalt..
http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/body/index.htm
Voor diegenen die denken dat torsie stijfheid niets te maken heeft met sportieve auto’s.
Meer details bij http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/14/primeur-gallardo-lp560-4-spyder-in-nederland
Dit doet mij vaag ergens aan een blikje sardientjes denken…
Nou, mij doet het denken aan een mini Maybach Landaulet :P