Aan de motor van de Ferrari Purosangue zal het niet liggen. Dat wordt namelijk een dikke V12.
De Ferrari Purosangue is misschien wel de meest controversiële Ferrari ooit. Je zou denken dat we inmiddels wel gewend zijn aan SUV’s van sportwagenfabrikanten, maar het idee van een Ferrari SUV is voor velen toch moeilijk te verwerken.
Traditie
Dat Ferrari deze auto ‘volbloed’ heeft gedoopt en benadrukt dat de Purosangue in de traditie van het merk staat, helpt niet echt mee. Dat werkt waarschijnlijk eerder averechts. Toch houdt de Ferrari Purosangue nog een belangrijke traditie in ere, zo blijkt nu.
V12
De Purosangue krijgt namelijk geen V6 of V8, maar een heuse V12. Dit is vandaag officieel bevestigd door CEO Benedetto Vigna. Het zou kunnen dat er ook nog een V8 en/of een V6 volgt, maar daarover heeft Vigna nog niks gezegd.
Opmerkelijk
Dat Ferrari er in deze tijden nog voor kiest om zo’n model een V12 te geven, is ergens wel opmerkelijk. In de echte topmodellen hoort natuurlijk een V12, maar in de Purosangue was het niet per se nodig geweest. Ferrari lijkt echter nog zoveel mogelijk V12’s te willen bouwen nu het nog kan. Wij houden ze niet tegen.
Fiorano
Het gegeven dat de Ferrari Purosangue een V12 krijgt verklaart de lange motorkap die we op de gelekte foto’s zagen. De geluiden die de Purosangue op Fiorano ten gehore bracht deden ook wel heel erg denken aan een twaalfcilinder. Helemaal een verrassing is het dus niet.
Kwartaalcijfers
De CEO van Ferrari bracht dit nieuwtje tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Die gaven de aandeelhouders weinig reden tot klagen. De netto winst bedroeg €329 miljoen, een stijging van 16,4% ten opzichte van Q1 vorig jaar. De omzet bedroeg €1,19 miljard, een stijging van 17,3%. Ferrari leverde het afgelopen kwartaal in totaal 3.251 auto’s af.
Nederland
De zaken gaan dus voor de wind bij Ferrari. En dat zal er vast niet minder op worden als de Purosangue in de loop van het jaar arriveert. Voor Nederland zal de Purosangue met V12 niet een hele aantrekkelijke deal zijn. Toch zullen er vast nog wel wat op de Nederlandse wegen verschijnen. Van de Bentley Bentayga met W12 rijden er ook meer dan veertig rond in Nederland. En wie weet volgt er nog een hybride Purosangue.
rwdftw zegt
Als al je concurrenten (Urus, Bentayga) een V8 hebben en de Rolls een V12, dan kan je uiteraard niet achterblijven en ligt er een V12 in. Gewaagd, dapper, maar niet voor hier. Een Urus nog wel, een Betayga ook nog vaak maar een Cullinan…. 0.
Toch wel jammer eigenlijk.
flatsix010 zegt
@rwdftw: bij de RR en Bentley is de twaalfcilinder in mijn ogen niet echt een toevoeging behalve de status. Ferrari daarentegen maakt behoorlijk begeerlijke V12’s.
jlvanleeuwen zegt
Dit is wel een hele fijne, zullen vermoedelijk een hoop kopers weg kapen bij de bekende merken. Zoals La fuente verleden vertelde als Ferrari SUV met V12 komt wordt er 1 aangeschaft. Maar geen met V8, dit is wat de mensen willen Lamborghini kan niet achter blijven met een urus v10
hassebas zegt
gtc4 lusso v12 & 812 / GTS stuk of 70..
nu al stuk of 15 besteld
rendomjoeser zegt
Toch wel een van de mooiste busjes ooit.
berlinetta zegt
Zou wel gaaf zijn als er een atmosferische, hoogtoerige V12 in komt te liggen met die kenmerkende Ferrari-huil.
Dutchdriftking zegt
Logisch toch? Je koopt deze omdat je de dikste wilt, niet de goedkoopste. Daar komt bij dat de grootste afzetmarkten waarschijnlijk toch buiten Europa zijn, en daar doet men niet zo moeilijk over uitstoot. En je kan natuurlijk net als bij de Bentayga gewoon later nog andere modellen toevoegen. Kortom, lekker V12’s bouwen nu het nog kan. Dan kunnen we deze straks allemaal swappen.
petroldrinker zegt
Een vd redenen waarom ferrari een van mn favoriete merken is, fuck uitstoot en alle onzin over millieu vervuiling, lekker een v12 erin hangen 👍👌😁
osmo zegt
Wat zou er vervuilender zijn: de uitstoot van die paar Purosangue V12 motoren die een paar km per jaar maken of de uitstoot van die miljoenen supergroene 1.0 3 cilinders die dagelijks 100km woon/werkverkeer maken.
Eigenlijk zouden ze subsidies moeten geven aan mensen die een Purosangue kopen ;)
V8achter zegt
@osmo: hulde
freeze zegt
Introduceren met een v12 voor het midden-oosten etc. en dan het jaar erna de V8 turbo of aandrijflijn van de 296 er in knallen