Geniale machines.
Vanochtend kregen we de Ferrari Monza SP1 en SP2 al te zien, dankzij een ondeugend individu dat gisteravond aanwezig was bij een besloten evenement van de Italianen. Inmiddels is het de beurt aan de rest van de wereld om eindelijk kennis te maken met de nieuwste creaties uit Maranello.
En kennis maken zullen we zeker. We kijken namelijk naar een tweetal verrukkelijke bolides, die door het leven gaan als de Monza SP1 en de Monza SP2. Het onderlinge verschil is simpel aan te duiden; waar de SP1 enkel plaats heeft voor de bestuurder, heeft de eigenaar van de SP2 ruimte voor een extra gelukkige. De bolides zijn in zekere zin gebaseerd op de gruwelijk snelle 812 Superfast, maar genieten een totaal ander uiterlijk. Het design is volgens Ferrari in beide gevallen geïnspireerd door iconische modellen, zoals de 750 Monza, de 860 Monza en de 166 MM uit 1948.
De barchetta’s zijn vrijwel volledig gemaakt van het favoriete lichtgewicht materiaal van autofabrikanten: koolstofvezel. Omdat Ferrari zowel voor het plaatwerk als de binnenzijde carbon heeft gebruikt, wegen de auto’s dusdanig weinig dat ze de beste power-to-weight ratio hebben. De SP1 weegt droog 1.500 kg, zijn tweezits broeder is slechts 20 kg zwaarder. Dankzij de 810 pk sterke 6,5-liter V12 in het vooronder van de bolides, mogen ze zich de titel toe-eigenen.
De prestaties liegen er niet om. In beide gevallen sprinten de bolides in 2,9 seconden naar de 100 km/u. Nul naar 200 km/u duurt slechts 7,9 seconden. De topsnelheid wordt niet specifiek benoemd, maar het is duidelijk dat de wagens harder dan 300 km/u kunnen rijden.
Dan nog een aantal interessante weetje over de Monza SP1 en SP2. Naast het feit dat de bolides een gigantische motorkap hebben, bestaande uit praktische de gehele voorkant, bezitten ze eveneens omhoogslaande deuren. Daarnaast beschikken ze over een zogenaamd “Virtual Wind Shield” en krijgen de eigenaren van de SP1 en SP2 er een speciaal kostuum bij.
Het is momenteel niet bekend hoeveel de Ferrari Monza SP1 en SP2 moeten kosten. Daarnaast heeft Ferrari eveneens niet bekendgemaakt hoeveel exemplaren er precies gemaakt zullen worden.
NB: er was al eens een Ferrari SP1. Dat was een one-off van Fioravanti, gebaseerd op de Ferrari F430.
JanJansen zegt
Best elegante verschijning als je je bedenkt dat er een enorme V12 onder schuil gaat.
mikje90 zegt
@JanJansen: die balk dwars door het interieur, is het enige niet mooie. En zou voor mij een reden zijn om absoluut niet voor een tweezitter te gaan.
Barryyy zegt
@mikje90: de balk zelf vind ik wel vet, soort monocoque idee, maar zou hem wel symmetrisch ook aan de andere kant doen.
Loek zegt
Meestal geen fan van de one-offs maar deze is best wel gaaf! Al zou ik er wel een voorruit en eventueel een dak op doen.
Dizono zegt
@720s: voor een one-off staan er al wel veel verschillende exemplaren op de foto’s… Maar een voorruit en eventueel een dak?! Daarvoor heb je toch al genoeg keus bij Ferrari?
breakingpoint zegt
@720s: dan heb je weer een 812 dus.
Loek zegt
@breakingpoint: maar een 812 Superfast is lelijk. Deze twee zijn mooi. Er moet dus verschil zijn, naast het dak en voorruit.
poekoek zegt
Erg mooie auto’s! Wat ik bij de SP1 nog mooier had gevonden was dat de bestuurder centraal had gezeten.
davelepeef zegt
@poekoek: ja maar. Als dan de boel net zo afgedekt zou zijn als bij de SP1 nu is, kom je er nogal lastig in. Dus dan moet je toch een grote opening hebben, en dat wil je niet. Right?
eferrari zegt
@poekoek: de bestuurder aan 1 kant is een knipoog naar het race verleden
mennok zegt
Als mijn vrouw zo’n petje gaat dragen als ik die auto koop, sla ik toch echt even over denk ik..
mastemaker zegt
@mennok: jij hebt liever een grotere zak eroverheen? Geintje
itiswhatitis zegt
Ik vind 1500 kilo wel aan de zware kant voor zo’n auto
jack_abarth zegt
@itiswhatitis:
Oh dat vond ik wel meevallen eerlijk gezegd. Vergeet niet dat bij deze auto motor en bak zomaar 350kg kunnen wegen. Dan heb je ook nog dat ALLES zwaarst uitgevoerd moet worden om de kracht aan te kunnen. Remschijven zo groot als een dienblad, remklauwen zo groot als het bovenbeen van één van Williams zusjes. Een differentieel wat de volle power moet kunnen handelen.
Ter vergelijking: een Golf IV R32 weegt 1.521kg
davelepeef zegt
@jack_abarth: vergelijk dat gewicht met een normale Golf en je weet wat meer performance meebrengt :)
itiswhatitis zegt
@jack_abarth: ik ken toevallig een iemand die een soort gelijke auto heeft gebouwd ook met een ferrari v12 en het nat gewicht is 1000 kilo
Foramen zegt
@itiswhatitis: die voldoet ook aan alle veiligheidseisen waar Ferrari aan moet voldoen?
vandijkbv zegt
@itiswhatitis: Minotto Cars toevallig?
itiswhatitis zegt
@vandijkbv: ja correct volgens mij staat het prototype nu te koop
reactief zegt
@jack_abarth: Een Mclaren 720S weegt droog 1283kg!
Dit ding is gewoon echt heel zwaar voor wat je krijgt.
jack_abarth zegt
@reactief:
Dat motorblok is ook bijna 40% kleiner, 4 cilinders minder, dus kortere kruk- en nokkenassen. Daarnaast is dat geen cabrio wat ook extra gewicht met zich meebrengt.
Maargoed, wellicht een beter vergelijk is de Stirling Moss. Ook een dakloze wagen zonder voorruit en flinke V8 compressor erin. Die doet ook 1626kg.
reactief zegt
@jack_abarth: 217 kg extra voor 4 cilinders en een dak.
Sterker nog; de Mclaren 675LT Spider weegt 1270kg (250kg lichter) en heeft een zwaar elektronisch dak.
Die Mercedes is geen goede vergelijking, want die heeft een veel te zware basis (SLR).
jack_abarth zegt
@reactief:
Aston Martin DBS en DB9, respectievelijk 1.750 en 1.780kg. Ook ca. 6 liter V12 aan boord, beide cabrio.
En de genoemde 217kg is niet zo gek veel voor de versteviging van je chassis, en zeker niet wanneer je motor voorin ligt en de aandrijving op de achterwielen zit. Dit geeft namelijk veel meer torsie dan de motor achterin, wat vrijwel geen torsie op je chassis geeft.
reactief zegt
@jack_abarth: Je haalt weer voorbeelden erbij die naar mijn idee niet relevant zijn. Aston Martin blinkt niet uit in lichtgewicht auto’s maken.
Motor voorin is inderdaad wel een puntje. Maar goed, ik blijf het relatief zwaar vinden voor een badkuip met een V12.
jack_abarth zegt
@reactief:
Grappig dat je de Astons geen vergelijk vind want “die zijn zwaar van zichzelf”. Is dat niet de hele discussie? Ik vind dat namelijk een beter vergelijk dan een V8 met de motor achterin (720s) en laat staan de 675LT die speciaal als lichtgewicht ontwikkeld is. Deze wagen is niet vanuit scrap ontworpen, en is een knipoog naar het verleden en niet een lichtgewicht variant.
Maar goed, onze meningen verschillen blijkbaar nu eenmaal over de vergelijkbaarheid van wagens, wat tot nu toe wel een leuke discussie heeft opgeleverd??
reactief zegt
@jack_abarth: Laten we daar mee afsluiten inderdaad. Leuke discussie, andere kijk op deze auto :)
reactief zegt
@jack_abarth: En nog iets, De Ferrari 812 SF weegt 1525kg! Gewoon net zo zwaar! Oftewel, ze hebben gewoon een mooie auto bedacht, maar geen enkele moeite gedaan hem extra licht te maken.
boomhauwer zegt
@reactief: gezeik over wat kg’s terwijl geeneen van jullie ooit al met zoiets heeft gereden..
reactief zegt
@boomhauwer: lijkt me lastig om hier uberhaupt ooit mee te kunnen rijden ;) Maar fijn dat jij het gezeik vond. Wij niet. Fijne dag!
davelepeef zegt
@reactief: een Ford GT weegt een krappe 1400kg. In dat licht bezien vind ik 1500 zo gek nog niet.
jorden zegt
@reactief: Het is een verbouwde 812 Superfast, waar er een handje vol van gebouwd worden. De R&D afdeling moet ergens een streep trekken. Je kan moeilijk 20 miljoen euro per wagen gaan vragen, zelfs Ferrari niet ;) Het is geen serieus nieuw model in het gamma, niet bedoeld om te concurreren en niet voor de racerij bedoelt. Alleen voor lol gemaakt.
reactief zegt
@jorden: Dat klopt ook, maar Ferrari, het sportwagenmerk! Dat zou naar mijn idee toch beter moeten kunnen.
subaru555 zegt
Lekker gek, ik vind dat wel gaaf. Beter dan een relatief simpele Veneno of SP12. For symmetry’s sake, de SP2 graag!
jorden zegt
Oh wat lekker zeg! Dit is dagdroom materiaal….
aquila2003 zegt
Best cool, maar hoe krijgen ze die dingen zo zwaar?!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@aquila2003: 6.5 liter V12… Die weegt alleen al 1.300 kg. Kun je nagaan hoe licht de rest is…
aquila2003 zegt
@svenska_aeroplan_ab: dat lijkt me nogal sterk. Een 812 superfast weegt ook rond de 1500 droog.
Hupke zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Haha, met 400kg kom je toch ruim toe voor de hele aandrijving.
Een koolstof chassis& body wegen samen minder dan 200kg.
Waar zit de rest van het gewicht dan?
berlinetta zegt
@svenska_aeroplan_ab: 1.300 kg voor een V12? Issie gemaakt van lood ofzo?
Gulli zegt
@svenska_aeroplan_ab: ik heb ergens gelezen dat die zelfs 1600 kilo weegt, maar omdat ze alle holle delen hebben gevuld met helium blijft daar nog maar 1300 van over
rob5nismo zegt
Nee geen fan
coubie74 zegt
Erg geslaagde creaties. Meer fantasie dan bijvoorbeeld een Pagani Barchetta.
Alleen las ik elders dat deze SP1 en SP2 niet straatlegaal zouden zijn, wat ik dan wel weer een gemiste kans vind, ondanks het feit dat ze waarschijnlijk niet vaak op de openbare weg te vinden zouden zijn.
carfreakjim zegt
@coubie74: Ze zijn in europa in ieder geval wel straat legaal, in de verenigde staten zijn ze niet straatlegaal.
tkoote zegt
Eindelijk weer eens elegante Ferrari’s. Prachtig duo dit, ook weer eens wat anders dan het spul van Lambo, Porsche of McLaren.
Dizono zegt
Waanzinnig gaaf ding, maar wat was het gaaf geweest als Ferrari hier nog één keertje die befaamde handbak in had gelepeld. Nog 1x dat schitterende H-patroon.
davelepeef zegt
@Dizono: briljant idee. En dan steeds over het randje van de cockpit naar dat mooie pookje loeren ?
berlinetta zegt
@dizono: Ik heb nooit zo begrepen waarom iedereen het een H-patroon noemt. Het lijkt niet eens op een H. Tenzij de auto 3 versnellingen en een achteruit zou hebben.
rollingstoned zegt
Vooral die SP2 is erg geslaagd. ?
cossiekiller zegt
Bij de SP2 kan je bitch ook moeilijk aan je. En andersom.
Geef me dan toch maar dat EV busje van deze morgen met matras.
dakarbemo zegt
Ben ik dan werkelijk de enige die vind dat t maatje velgen onder deze wagens te groot zijn… zeg maar gerust twee maatjes te groot. Dat verpest t wat mij betreft. Ziet er beetje als oversized rims a la pimpmyride oversized rims uit… mist alleen nog spinners.
viezefreddyw zegt
@dakarbemo: Ik bekeek de foto’s en het viel mij ook op. Dus nee, je bent niet de enige.
Wel vind ik het onwijs gave wagens. Echt unieke dingen.
koentje0 zegt
Laat me denken aan de slr stirling moss
drdre1 zegt
@koentje0: idd ja, zelfde era ook als inspiratie.
87sandyd zegt
@koentje0: Ik zat al te zoeken totdat iemand dit model eens ging noemen. Is toch gewoon een Stirling Moss na-aap van Ferrari dit?
vbarchetta zegt
Zeer fraai! Persoonlijk lijkt het mij leuker/gezelliger om met z’n tweeën te genieten van deze machine, dus de SP2 heeft mijn voorkeur.
Minpuntje is het ontbreken van een full size voorruit. Jammer dat Ferrari niet de keuze geeft tussen een virtual wind shield en standaard voorruit. Renault had dat vroeger ook bij de Sport Spider die keuze….
davelepeef zegt
@vbarchetta: ik krijg al commentaar als ik licht ‘dynamisch’ rij in m’n burgerlijke Focus. Ik neem de SP1 dus wel… Tenzij er een kinderzitje in kan. De kleintjes kunnen nog leren…
flashevan zegt
Sorry hoor maar die pakken die je erbij krijgt zien er echt niet uit.
galverink zegt
@flashevan: die ‘krijg’ je niet hoor.
rammillius zegt
SP2 graag. En dan een zonnige dag, slingerwegen in de bergen. Genieten ?
anders zegt
Iemand heeft vast hier al de vergelijking met de Ferrari Rossa gemaakt? Heerlijk dit!
vbarchetta zegt
@anders: inderdaad. Of met de Ferrari Mythos…
anders zegt
@vbarchetta: die was ook fraai!
luittinke zegt
Qua lijnen doen ze me heel erg denken aan de Mercedes SLR Stirling Moss en de Jaguar Project 7. Niet dat ze lelijk zijn, integendeel. Maar de Merc en de Jag vind ik mooier, rustiger lijnenspel
Hupke zegt
Waar zit die 1500kg?
Ferrari doet toch iets serieus mis.
Dat de motor geen race V8 van 90kg is en de aandrijflijn ook geen dogbox van 40kg is besef ik. Maar laat de gehele aandrijving nog 400kg wegen. Dat koolstof chassis is 80kg en de body is er nog eens 80kg bij.
Hier en daar nog wat details en 1000kg zou ruim moeten lukken. Waar zit die 500kg???
reactief zegt
@hupke: en volgens sommigen hierboven is het licht…
jeppie zegt
Alleen zul je ze niet tegenkomen op de weg aangezien ze toch wel gaan lopen stofvangen in een garage
toyotafortuner zegt
Geen verkeerde looks
ericc zegt
Met de Icona-serie heeft Ferrari naast Tailor-made en het One-off programma een 3’productie-reeks gecreërd om ons blij te maken. We mogen dus nog meer zulke wagens verwachten met een aparte koets.
lambowambo zegt
Ik dacht bij de ‘spyfoto’s’ naast de zwarte en de zilveren ook nog een rode verschijning te zien dat wel een scherm had?
lambowambo zegt
@lambowambo: btw, een SP2 aub!
martijn1994 zegt
Ik zou geen ongeluk willen krijgen met deze auto’s met 300 km per uur
berlinetta zegt
@martijn1994: Dood ga je toch, of je nu in deze auto zit of in een SUV.
berlinetta zegt
Ik vind ze ook wel erg zwaar. Het is nauwelijks lichter dan een normale 812. Als je zulke speciale modellen gaat ontwikkelen, maak er dan ook echt iets speciaals van. Dit is gewoon een 812 met een andere jas en een te hoog prijskaartje. Maar goed, het verkoopt toch wel.
Gulli zegt
Lang geleden dat ik dit heb gezegd over een Ferrari (ik denk nog de 360 CS) maar wat een vet(te) bak(ken)! Echt heel gaaf!
bakingmynextbenz zegt
Gaaf hoor… nu maar even hopen dat dit geen gelimiteerde Ferrari is en ook even hopen dat ik de jackpot binnenkort toch nog binnenhark.. looks alleen al zie ik die SP3 al helemaal zitten!
bakingmynextbenz zegt
@bakingmynextbenz: ik zie dat ik de 3 zits al spontaan bij deze serie bedacht heb.. uiteraard mag Ferrari aankloppen om dit geniale idee tegen een mooie vergoeding te mogen kopen. Uiteraard bedoelde ik de SP2