Het betreft een fifty fifty deal.
Dit weekend gingen er geruchten rond over een mogelijke samenwerking tussen Renault en FCA. Vanmorgen brachten zowel FCA als Renault het nieuws naar buiten. FCA stelt een fusie voor met Renault om zo één van de grootste autoconcerns ter wereld te worden. De Fransen laten weten het voorstel te hebben ontvangen.
FCA spreekt over een eerlijke verdeling tussen beide partijen. 50 procent van de aandelen moet bij FCA terechtkomen en 50 procent bij Groupe Renault. Mocht de fusie inderdaad plaatsvinden dan hebben we hier te maken met het derde grootste autoconcern ter wereld. Beide autogroepen zijn samen verantwoordelijk voor 8,7 miljoen autoverkopen. Renault heeft een alliantie met Nissan en Mitsubishi Motors. Het voorstel van FCA komt precies op een moment dat zaken binnen deze alliantie op scherp staan naar aanleiding van alle ontwikkelingen met betrekking tot Nissan-topman Carlos Ghosn.
Volgens FCA zou de samensmelting kunnen leiden tot een stroomversnelling qua technische ontwikkelingen op het gebiede van elektrische en autonome auto’s. Mochten de partijen fuseren, dan is er een belofte dat er geen fabrieken gaan sluiten naar aanleiding van de beslissing. Daarnaast spreekt FCA van een zeer breed portfolio. Een merk als Dacia richt zich op de onderkant van de markt, vooral in Zuid-Amerika, terwijl een merk als Maserati zich juist op het luxere segment focust.
De top van Renault komt nog deze ochtend bijeen om te praten over de fusie. De Fransen hopen later vandaag te pers in te lichten wat er is besproken tijdens deze meeting.
The proposed combination would create a global automaker, preeminent in terms of revenue, volumes, profitability and technology, benefitting the companies’ respective shareholders and stakeholders. The combined business would sell approximately 8.7 million vehicles annually, would be a world leader in EV technologies, premium brands, SUVs, pickup trucks and light commercial vehicles and would have a broader and more balanced global presence than either company on a standalone basis. -FCA
Update: Inmiddels heeft de ‘Board of Directors’ van Renault een vergadering gehad over wat zij zelf noemen “het vriendelijke aanbod van FCA”. De toon maakt het al duidelijk, Renault lijkt wel oren te hebben naar een samenwerking. Of zoals ze het zelf stellen: “de raad van bestuur heeft na het bestuderen van het voorstel besloten om het voorstel verder te gaan onderzoeken” . Codetaal voor: Renault speelt op dit moment niet de ‘hard to get’ kaart. Wordt vervolgd
gove zegt
go home fiat you’re drunk
koeberg zegt
@gove: Want Fiat gaat helemaal toppie in z’n eentje?
El-Loco zegt
Is dit voor Fiat niet meer een lifeline? Welke autonome ontwikkelingen hebben zij in de 500X, Levante of Giulia gestopt? Renault is de sterkere van de twee volgens mij.
rutgerg zegt
@el-loco: fca is in Amerika natuurlijk sterker, daar heeft Renault volgens mij nog nooit een ventieldop kunnen verkopen…
SpiderIV zegt
@rutgerg: ooit met de R9 en 11 geprobeerd. 5 ventieldopjes per auto.
vaakbenjetebang zegt
@spideriv: R5 ook. Onder een briljante naam ook nog.
rutgerg zegt
@vaakbenjetebang: even opgezocht en inderdaad… Le Car, klinkt alsof Jeremy Clarkson het verzonnen heeft.
vaakbenjetebang zegt
@rutgerg: Geweldig toch? Je ziet het bijna voor je: de marketingman die helemaal vergeten is om dit project op te starten en in de lift naar de presentatie bedenkt: fuck it, I’ll call it Le Car and let the chips fall where they may”. Vervolgens die meeting, waar letterlijk iedereen aan tafel denkt: “fuck it, like it matters what we call this thing” – waarna het ook bij Le Car is gebleven.
rutgerg zegt
Dan vraag ik mij af gaan Nissan en Mitsubishi dan ook mee of worden die gedumpt door Renault…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rutgerg: Uiteraard, gaat om Groupe Renault
stationcar zegt
@rutgerg:
Als die een beetje slim zijn zoeken ze een partner in Japan…
Mazda of Toyota? Sluit qua cultuur een beetje beter aan denk ik.
vaakbenjetebang zegt
Een nieuwe Alfa Romeo Arna: mijn gebeden worden verhoord!
centocinquantanove zegt
@vaakbenjetebang: Haha, oei, ik weet niet of mijn netvlies dat nog een keer aankan…
autodidact zegt
@centocinquantanove: mijn garagehouder ook niet!
centocinquantanove zegt
@autodidact: waarom niet? Dat is gegarandeerd binnenlopen voor de beste man.
autodidact zegt
@centocinquantanove: …niet als hij garantie op uitgevoerde werkzaamheden moet geven ?
alfapeter zegt
De Franse overheid, aandeelhouder van Renault, heeft zich al sceptisch uitgesproken. Er zal dus waarschijnlijk weinig van in huis komen.
baklava zegt
Haha. Fiat en Renault samen. Dat wordt wat. Kijk naar Nissan. Sinds Renault samenwerkt met Nissan is Nissan een schim van wat het ooit was.
Esprit_de_Flandre zegt
@baklava: Ja, want die Almera en Primera van vroeger waren zo sexyyyy…
baklava zegt
@Esprit_de_Flandre: nee, maar wel bulletproof. Nu ze Renault onderdelen gebruiken is de betrouwbaarheid enorm omlaag gegaan.
haaren zegt
@baklava: zonder renault had Nissan misschien niet meer bestaan
posthumus zegt
Na 109 jaar komt Alfa fan toch weer deels in Franse handen. En met die alliantie met Nissan is een nieuwe Alfa Arna natuurlijk het eerste waar we op zitten te wachten.
SpiderIV zegt
Tja. Dat Alfa Romeo heeft een mooi verleden ?………… ik red het nog wel een tijd met die oude meuk ??
oldebronx zegt
Heeft Ricciardo alsnog een Ferrari contract! Soort van…
lincoln zegt
Niemand heeft goede herinneringen aan Renault / Chrysler ..
Simpelweg helemaal niemand ..
aschja zegt
@lincoln: Haha, dat hebben we aan jou ook niet.
lincoln zegt
@aschja:
Is it cause i’m black ??
e1000bmw zegt
@lincoln: Renault en AMC ook niet…
justsomebody zegt
Mooi man alle mislukte troep uit de automotive wereld op een grote hoop
tymo zegt
@justsomebody: ze verdienen elkaar!
reem zegt
Groupe Renault heeft vorig jaar net geen 4M auto’s verkocht en FCA net geen 5M. Dus om te stellen dat FCA niets klaarmaakt is wat kort door de bocht. Waar Renault electrisch voorloopt is Chrysler op autonoom gebied al langer bezig. Ik denk dat FCA met het budget dat ze beschikbaar hebben focussen op die gebieden waar ze winst kunnen maken. Nederland (Europa) hoort daar helaas nog niet bij. Samen zouden ze een sterke tegenstander voor VW en Toyota kunnen zijn mits de kwaliteit en marketing op een hoog niveau zijn.
Rick-dos zegt
fifty-fifty als in: 50% van mijn onbetrouwbaarheid en 50% van jouw onbetrouwbaarheid maakt 100% onbetrouwbaarheid.
alfapeter zegt
@rick-dos: We zijn ondertussen in 2019, stilaan tijd om ook de overstap naar de 21ste eeuw te maken.
ericc zegt
Mogen we nu dromen van een nieuwe Alfa spider of 4C op basis van de Alpine A110???? Of een nieuwe GTV op basis van de 370Z of nog beter op basis van de GTR????
Edge zegt
@ericc: Leuke suggesties. Ik zou persoonlijk wel wat nieuwe hot hatches willen zien op basis van die samenwerking. Een (Grande) Punto (Evo) Abarth opvolger op basis van Clio RS techniek, een Fiat Bravo opvolger (wederom inclusief Abarth) op basis van het Megane platform, en een gezamenlijke opvolger van de Twingo/500 (ik weet het, ik val in herhaling, maar inclusief RS en Abarth) lijken mij wel goede zetten voor de Europese markt
povel zegt
@Edge: ik vond de punto veel beter rijden dan de clio, dus dat is dan gelijk al achteruitgang.
mrbasa zegt
@ericc: en de A110 naar de VS halen? Yes please!
techniekmeneer zegt
RIP FCA.
povel zegt
Haha geweldig, zal ook lekker samen gaan. Allebei troep, maar die Italianen hebben dan nog wel auto’s die goed rijden. Nooit in een Franse auto gereden die ik lekker vond rijden ( ik heb nooit in de alpine gereden). Zal ook lekker samen werken, die arrogante Fransen die echt niks kunnen, met die arrogante Italianen die wel wat kunnen, maar ook gigantische missers maken. Ze moeten die vergaderingen filmen en uitzenden als reality tv, wordt geweldig!
thomasthomas zegt
@povel: al een keer een Bugatti Chiron geprobeerd vond je ook nix zeker? . Blijf lekker bij BMW met bijpassende Polo en windjack uit het accessoires programma dan ben jij helemaal de man en wij een stel losers.
povel zegt
@thomasthomas: oef, heb met je te doen.. zoveel frustratie..
karaya zegt
@thomasthomas: Een Chiron is net zo Frans als een lederhose.
pignon zegt
@povel: zoveel nuance en toch zo weinig woorden. Echt knap!
povel zegt
@pignon: Merci!
povel zegt
@pignon: Ik werk met zeer veel Italianen voor de afgelopen 5 jaar in Italië en zo’n 20% van mijn collega’s is frans, dus ik denk wel dat ik weet waar ik het over heb….
goodolddays zegt
Als dit geen materiaal is voor grapen over de auto wereld dan weet ik het ook niet meer…
Dutchdriftking zegt
Geen OPC meer bij Opel, en straks geen Alfa Romeo meer. Toch balen als dit door gaat. Was overname door VAG zo gek nog niet….
dare2think zegt
Ze moeten wel. FCA is snel ingehaald door de tijd.
povel zegt
@dare2think: Renault gelukkig niet……
Jochempie zegt
Waarom zouden ze dit en plein publique melden?
karhengst zegt
@Jochempie: mededingingsautoriteiten enzo?
JagID3Merc zegt
Als er een nieuwe Facel Vega ontwikkeld kan worden met een Chrysler motor en franse koets….
johnwaters zegt
Kennen jullie mop van die blinde en die dove?
tymo zegt
@johnwaters: nee, wel van de lamme en de blinde…
tjorque zegt
@tymo: je bedoelt die van de stomme die de dove vertelt dat… ?
cloverleaf zegt
Nissan 370z / GTR met italiaans design is toch enkel al een reden om het te doen….
Zal helaas bij een Zoey-500 of een Leaf-tipo blijven…
hummer95 zegt
Fijn, een samenwerking tussen niks en helemaal niks, daar zaten we met zijn allen op te wachten.
technofreak zegt
Kan Ricciardo dan eindelijk z’n droom waarmaken? Uitvallen met een kapotte MGU-K bij Ferrari.
dees zegt
Zijn er nog auto bouwers waar FCA geen contact mee heeft opgenomen? Denk dat dit al genoeg reden is om de boeken van FCA eens goed door te nemen.
technofreak zegt
@dees: Hebben ze Spyker al gebeld?
Dutchdriftking zegt
Even een gedachte spinsel, Ricciardo volgend jaar een Ferrari motor achterin de Renault?
snuffel77 zegt
@dutchdriftking: gaat gebeuren ?
nietcreatief zegt
FCA samen met Renault-Nissan.
Dat wordt dan FARCN.