Het besef dat het echt is afgelopen met nieuwe auto’s op benzine en diesel krijg je nu.
Heel veel autofabrikanten zullen tegen 2035 al overgestapt zijn op een volledig elektrisch gamma. En nu moeten ze ook echt. De Europese Unie stuurt al jaren aan op een verbod van verkoop van nieuwe auto’s met benzine of diesel in 2035. Daar is vandaag een klap op gegeven.
Het Europees Parlement heeft ingestemd met een wet, waardoor het verboden wordt om nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in 2035 te verkopen. Het hing natuurlijk al even in de lucht, maar met deze goedkeuring is het definitief. En dat betekent dat autofabrikanten aan de bak moeten, naar een 100 procent uitstootvrij gamma.
Daar blijft het niet bij. Autofabrikanten kunnen niet bepaald achterover leunen tot 2035. In de jaren daarnaartoe trekt Brussel namelijk steeds strenger de teugels aan. In 2030 moeten nieuwe auto’s 55 procent minder CO2 uitstoten in vergelijking met 2021. voor bedrijfswagens ligt dit op 50 procent.
Dat is makkelijk gezegd dan gedaan. Autofabrikanten doen er alles aan om de verbrandingsmotoren zo efficiënt mogelijk te maken. Alle registers worden daarbij opengetrokken. Het begon met Start/stop systemen, daar kwam alter supersnel opschakelen bij en later kregen benzineauto’s een partikelfilter. Allemaal trucjes om die uitstoot zo laag mogelijk te krijgen.
Definitieve goedkeuring
In oktober 2022 werd er een akkoord bereikt over de wetsvorming. Nu is er groen licht gegeven vanuit het Europees parlement op de wet. De volgende halte is de Europese Raad, die naar verwachting in maart definitieve goedkeuring gaat geven.
Zeker niet unaniem
340 stemden voor de wet voor een verkoopverbod van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in 2035. 279 waren tegen en er waren 21 onthoudingen. Kortom, ook onder de parlementsleden stonden lang niet alle neuzen dezelfde kant op. Maar er is democratisch gekozen en dus gaat die wet er gewoon komen. (via Autonews)
Foto: Audi RS3, met de befaamde vijfcilinder benzinemotor.
eMbe zegt
“Democratisch gekozen”
Haha ja, maar niet door de EU burgers.
maotje zegt
Als je alles door de EU burgers zou moeten laten kiezen kun je nooit een verandering doorvoeren. Het gemiddelde iq van de burger is ook niet echt noemenswaardig om over dat soort zaken te beslissen.
mashell zegt
Hoezo? Ik heb gestemd voor het Europarlement… Dat Europese commissie niet direct gekozen is, dat is een beetje vreemd om als Nederlander over te klagen, immers ook wij kiezen niet onze regering, die wordt door het parlement gevormd. Dat er ook nog een Europese Raad is waar de presidentjes van de landjes in zitten is omdat de politici in de landjes geen competente bestuurders zijn maar gewoon sterfelijke mensen en die laatste categorie lukt het niet om macht af te geven aan een hoger orgaan.
992 zegt
Zucht wat jammer…… Zie de toekomst al voor mij Ferrari’s, Lambo’s en Aston Martin’s volledig elektrisch.
Geen enkele elektrische auto heeft mij ooit kunnen bekoren. Taycan Turbo S ook niet ondanks super snel maar geen geluid en gewoon weinig/geen gevoel bij. Geluid is bij mij schijnbaar alles en elke generatie 911 vind ik ook echt minder worden met name door al die milieu kut eisen die het geluid flink indammen en minder puur maken. Maar ja er valt weinig te kiezen in de toekomst qua nieuwe modellen.
fanboy zegt
@992: Ja het draait ook allemaal om die Ferrari’s enzo. Feit is dat 95% van de auto’s op de weg prima elektrisch kan, en dat we daar totaal geen geluid aan missen.
Maar als ik jou was zou ik lekker een elektromotor + inverter rechtstreeks op metaal schroeven, zonder geluidsdemping naar de cabine, en dan optioneel een versnellingsbak met rechte vertanding :D
Het maakt echt nog wel wat geluid.
tortuga zegt
Geld dit voor alle merken? Ook supercar merken? Betekent dit dat deze gaan verdwijnen of is een zoemende ferrari aantrekkelijk? Kan je even goed een plaid kopen
Richmond zegt
Onderscheid wordt gemaakt door design en rijeigenschappen. Niet meer door het geluid. Buiten de eu kunnen ze natuurlijk wel nog de versies met brandstof motor verkopen, maar hoe lang ga je dubbele aandrijflijnen ontwikkelen? Dat is ook niet financieel haalbaar.
ricksmits zegt
fabrikanten onder X aantal productie op jaarbasis vallen buiten deze regels.
Jens_Roadster zegt
En nu heb ik nog meer een hekel aan de EU. Ik hoop dat hun plan mislukt.
kennone zegt
Dat gaat ook mislukken. Let maar op
steephh zegt
@jensss Hopen dat alles mislukt? Wauw, das wel een hele dikke middelvinger naar iedereen die graag auto rijdt. Denk maar niet dat ze het terugdraaien. Deden ze met lood in de benzine, asbest op het dak, etc ook niet. ;-)
@kennone
Waarom dan? Jij weet iets wat niemand hier weet?
CL65 zegt
Belachelijk! Als er nou een écht groen alternatief klaar stond ok maar daar zijn we nog lang niet.
petroldrinker zegt
Kansloos en belachelijk, door wie is dit democratisch gekozen dan?
Hoe wil je mensen hun hobbies afnemen voor een hoop onzin, en dan over 20jr wss van o we hadden het toch fout….
mashell zegt
Hoezo hobby afnemen? Je mag toch nog steeds autorijden, je mag nog steeds je auto poetsen, je mag nog steeds Fast en Furious stickers op je auto plakken. De enige hobby die komt te vervallen is “het kopen van nieuwe auto’s met een bijzonder inefficiënte, stinkende en milieuvervuilende brandstof motor”. Als je erg gehecht bent aan het milieuvervuilende aspect kun je jezelf laten wijsmaken dat de batterij in je EV vol metalen zit die op meest gruwelijke manier gewonnen zijn en dat die batterij ook totaal niet recyclebaar is. Netto is het enige dat je afgenomen wordt je hobby “inefficiënte stank”. En daar kan de Douglas je weer uitstekend bij helpen.
hondafiel zegt
Welke nieuwe(re) ICE auto stinkt er nog? Sta met mijn tweewieler er vaak genoeg achter maar de tijd van loodhoudende benzines voor tweetakt motoren is al een aantal decenia voorbij.
Wat ik wel zie is dat zware batterijauto’s met continue maximaal koppel het wegdek in deze wintertijd onnodig beschadigen. Hier moet straks weer een dikke laag oliehoudend asfalt op gelegd worden. Daarnaast ook nog eens de extra bandenslijtage door het gewicht en wederom het koppel van die auto’s. Bij het remmen van dat hogere gewicht komt ook nog eens meer fijnstof vrij. Allemaal erg millieu onvriendelijk.
Anders gezegd, polariserend tegengas geven is niet de oplossing in een discussie. Alleen elektrisch ook niet voor de wereld. Daar zal vast waterstof bij komen.
mashell zegt
Elke auto met verbrandingsmotor stinkt, ruik maar eens aan de uitlaat…
En begin je nou serieus over dat arme wegdek? Waar een 2,5 ton EV niet veel meer schade aan rijdt dan een 1800 kilo zware BMW 440i touring, het probleem vindt je bij de vrachtwagens van 40 ton en die betalen maar heel weinig wegenbelasting. En remmen met een EV? Je remt meestal niet met je remschijven, je remt meestal door te regenereren, dus minder fijnstof en omdat er ook geen fijnstof meer uit de uitlaat komt is de totale hoeveelheid fijnstof kleiner. Wat jij polariserend tegengas noemt, dat noem ik een inhoudelijke bijdrage. Jouw argumenten noem ik problemen zoeken in plaats van oplossingen.
Als je tweewieler een fiets is, goed bezig. Is je tweewieler een motorfiets dan moet je jezelf eens gaan afvragen hoe milieuvriendelijk die eigenlijk is…
hondafiel zegt
De mate van “stank” op enige afstand waar u het over heeft is subjectief. Geen enkel persoon die ik ken ruikt aan een uitlaat. Maar blijkbaar ziet u dit als een inhoudelijke bijdrage. Over de andere nog maar te zwijgen.
Ik heb inmiddels nagedacht over millieuvriendelijkheid. Het beste is om terug te gaan naar de trekschuit en paard en wagen.
Homer55 zegt
Stoppen met eten en ademen en vooral niet sporten. Hoeveel shit komt er wel niet uit bijna elk gat.
En vooral niet harder dan 100 rijden. Dan gaat ons natuur helemaal naar de klote. Wellicht de wereld!!
wessel94 zegt
Fantastisch toch, mashell denkt dat hij met zijn EV de wereld aan het redden is. Droom lekker verder zou ik zeggen maar ik sluit me wel aan bij bovenstaand, hou inderdaad alsjeblieft eens op met al die betweterige reacties. Ik kan hier geen artikel openen zonder dat jouw EV gepredik eronder hangt.
steephh zegt
@wessel94
Ik lees geen betweterige reactie, maar een onderbouwde reactie van @mashell. Is dat niet juist waar het over zou moeten gaan in de reacties, de inhoud? Stel je hebt bijvoorbeeld overtuigend bewijs dat een elektrische auto helemaal niet regeneert bijvoorbeeld dan meld je dat toch?
Voor mij persoonlijk zouden de reacties compleet waardeloos worden als er geen enkel weerwoord meer gegeven mag worden. Meldt iemand dat het er een 3.0 vier-in-lijn in een bepaalde auto ligt, wordt ie helemaal leip en begint over betweterige reacties als iemand aantoont dat het eigenlijk een 4.2L V8 is. Zou de omgekeerde wereld zijn toch?
Wel moeten we stoppen met discussie voeren over iets wat subjectief is. Zo geniet een boer wellicht van strontlucht, iemand uit de stad gaat er wellicht van over zijn nek. Zo zijn er ook mensen die uitlaatgassen vinden stinken en weer anderen vinden het heerlijk ruiken icm met een mooi geluidje. Zo zijn er mensen die genieten van een stille EV, anderen houden van een leuke brom in de motor van hun ICE en weer anderen daar kan het niet hard genoeg voor en die zagen de complete uitlaat eruit.
Zo vind ik autotechniek in de breedste zin van het woord fanstastisch interessant, of het nu een ICE voertuig is of een EV. Maar of er nu wel of geen geluid, trilling en geur bij komt kijken, ik word er niet warm of koud van. En ja, ik hou ook van een beetje discussie in de reacties. Leer ik een hoop van en af en toe maak ik een ander wellicht ook nog eens wijzer.
wessel94 zegt
@steephh, een inhoudelijke discussie ben ik ook groot voorstander van. Dit onderwerp (ev’s, het milieu, ice’s) is echter een extreem complexe materie met heel veel facetten en daarnaast spreken veel onderzoeken elkaar tegen. Kortom, niemand heeft hier de wijsheid in pacht en kletsen alsof je dat wel hebt (@mashell) vind ik daarom kortzichtig en storend. Zeker omdat hij zo vaak in herhaling valt.
HZW zegt
Dat is al één van de grootste problemen bij de meeste EV rijders, ze rijden er mee alsof het een ICE auto is.
Ze lopen allemaal stom te remmen met die dingen, en het regenereren wordt stom uitgeschakeld, want dat rijd niet lekker.
Mensen zullen eerst hun mindset moeten veranderen, en niet blijven hangen in het verleden, krampachtig vasthouden aan achterhaalde techniek, is de grootste tegenstander om EV te gaan rijden.
In de laatste 100 jaar is de ICE niet noemers waardig veranderd, het principe is nog steeds het zelfde.
En een bak herrie uit de uitlaat is soms leuk, maar langen afstanden rijden in een stille EV is 100X comfortabeler dan in een ICE met brullende uitlaat.
schreute01 zegt
Ik sluit me helemaal bij je aan. En laat ff duidelijk zijn. Je mag altijd een Ferrari kopen uit 2034 met verbrandingsmotor.
Waar echter nog geen oplossing voor is: de ruitenwisser aan de binnenkant van de voorruit.
O plaat zegt
Door uit de hoogte te doen en te stellen dat iemands hobby, autosport niet belangrijk is maak je ook geen vrienden. Het is bijzonder jammer dat “inefficiënte” motoren voor exclusieve auto’s zo als sportwagens verboden zijn door de nanny state.
hanso zegt
Houd toch eens op met je polariserende klets vervelende vent. Altijd met dat belerende toontje mensen weg proberen te zetten bah bah.
Homer55 zegt
Hoogbegaafde politieker, trots op zijn Audi met weet ik veel wat voor toeters en bellen hangend aan zonnepanelen ofzo. Facking boeiend. Fijn voor hem.
Richmond zegt
Hij heeft gewoon gelijk.
steephh zegt
@hanso
Als je anti-EV bent (prima overigens, laat ik dat vooropstellen, dat is namelijk volledig subjectief) dan ben je hier het mannetje in de comments. Maar geeft iemand een keer tegengas op basis van inhoudelijke argumenten en ben je daar een keer net wat scherp van toon in dan ben je in een keer een vervelende vent.
Hanso, je laat jezelf wel erg kennen zo haha ;-)
Richmond zegt
Autorijden is geen cultuur ding ofzo dat erkend wordt als iets belangrijks. Voor het gros van de wereld is het gewoon vervoer. De auto liefhebber of petrol head is leuk voor marketing en verkopers. Maar daar gaat geen enkele overheid mee rekening houden. Ik ben auto liefhebber en geniet van het sportieve geluid, en als dat over 20 jaar niet meer kan dan is het zo. Ervan genieten zolang het kan.. en dat is voorlopig nog wel. Het autorijden wordt niet verboden m
harrie zegt
De top-down maakbare samenleving. Bekend van de talloze successen uit het verleden.
mashell zegt
Yep. Sommige dingen blijken zeer maakbaar: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gat_in_de_ozonlaag
Edge zegt
Oke, laten we voor het gemak eens even er van uitgaan dat de EU alle wijsheid in pacht heeft en onze tegenargumenten voor het behoud van de ICE irrelevant zijn. Dan nog zie ik wel wat praktische problemen:
* Gaat het de EU-landen lukken (zowel in financiële zin, als qua bureaucratie, als qua uitvoering) om het elektriciteitsnetwerk dermate te upgraden dat het netwerk ook om kan gaan met die extra vraag naar elektriciteit? Want vergeet niet dat tegen die tijd ook een groter gedeelte van de tweedehandsmarkt uit (PH)EVs bestaat die óók regelmatig aan de stekker zullen hangen en dat dingen als de verplichting om gasloos te bouwen of minimaal een hybride warmtepomp bij vervanging van je CV ketel (per 2026) ook voor extra vraag gaan zorgen.
* Kunnen fabrikanten/producenten van laadpalen de komende twaalf jaar genoeg van die dingen leveren dat er ook een fatsoenlijk dekkend door heel Europa aan te leggen? Want dat je in een grote stad op elke hoek van de straat een laadpaal vindt is leuk en aardig, maar ook in de kleinere steden en buiten stedelijke gebieden zullen er flink meer laadpalen bij moeten als iedereen aan de EV moet.
* Waar halen we die energie überhaupt vandaan? Windmolens en zonneparken zijn ook niet in één dag gebouwd. Daarvoor moet je ook weer financiering rondkrijgen, vergunningen regelen, met een beetje pech nog eerst een paar keer naar de rechter omdat een buurtclubje vindt dat die molen of zonnepanelen het aangezicht verpesten. En als je voor kernenergie gaat ben je ook zo 10 jaar verder voordat een nieuwe centrale operationeel is.
Onehp zegt
@edge: de benodigde energie is niet zo groot, het gaat om 5-10% extra gezien tot de gehele elektriciteitsproductie vandaag, en dat is als alle auto’s elektrische zijn wat natuurlijk niet het geval is in 2035, verbrandingsauto’s blijven bestaan. De laadinfrastruktuur zal door de duidelijke deadline eenvoudiger zijn om in te investeren. Zie ook mijn reactie hier beneden…
mashell zegt
Waar we de energie vandaan halen? Desnoods bouwen we elektriciteitscentrales waar we aardolie verbranden. Niet schoon maar al snel efficiënter dan een verbrandingsmotor. EV’s rijden ook prima op vieze stroom, hoewel de EV transitie natuurlijk bij uitstek de kans biedt om op schone stroom te gaan rijden, is het niet vandaag dan wel morgen.
Maar je hebt valide punten, nu moeten onze lokale politici ook eindelijk wat gaan doen. Dus besluiten gaan nemen, waar komen die windmolens, waar die zonneparken. Als je lokale gemeenteraadslid nog steeds alleen maar “in overleg” met de omwonenden wil dan weet je het wel, dat is er één die iedereen tevreden wil houden zodat hij/zij/diverse herkozen wordt, een pluche plakker in plaats van een verantwoordelijk deelnemer aan het gemeente bestuur.
Onehp zegt
Prima voor de autoindustrie, duidelijkheid en minder onzekerheid voor de enorme investeringen die al genomen zijn en komen.
Tussen nu en 12 jaar later zullen het aantal intressante auto’s zonder uitstoot enkel toenemen, en de auto’s met verbrandingsmotor worden steeds minder boeiend, reeds vandaag is het al veel minder leuk m.i.
Alle leuke verbrandingsauto’s van vandaag en tot 2035 blijven gewoon bestaan, net zoals analoge horloges en analoge cameras voor de echte liefhebbers.
O plaat zegt
Met een groot verschil dat er geen overheid is die analoge fotografie of vinyl platen verbied wegens inefficiënt.
Richmond zegt
Het wordt ook niet verboden omdat het inefficiënt is maar omdat her niet mogelijk is om met een brandstof motor geen uitstoot te hebben..en ook al zijn ze veel schoner dan vroeger, gezond is het niet.
Dutchdriftking zegt
Ik ben toch 20 jaar te laat geboren….
hondafiel zegt
Of woonachtig in het verkeerde land. Dat komt steeds vaker in mij op.
mashell zegt
Riduan T. en Gordon gingen je al voor naar Dubai…
utregcity zegt
De sukkel hoofdstad van de wereld. 😇
hondafiel zegt
Wat suggereer je hiermee?
maotje zegt
In Welk land zou je het beter hebben dan hier in nederland met al onze sociale voorzieningen en relatieve veiligheid?
O plaat zegt
Leuk, in navolging van de Maya’s die zich zelf offerden om het weer te verranderen doen we het nu opnieuw. Vaarwel betaalbare auto’s, vaarwel vrijheid voor de armere klasse, vaarwel de kleine liefhebbers die in de markt zijn voor sportwagens. De nanny state heeft beslist jullie op te offeren in de hoop het weer te kunnen wijzigen.
fanboy zegt
Lijkt me best handig om het weer te wijzigen, gezien anders de helft van ons land onderwater staat straks.
Fernando zegt
Maastricht aan zee lijkt mij niet verkeerd. Hoef ik zover niet te rijden om over het strand te wandelen
O plaat zegt
Ik betwijfel sterk als een paar mm extra water voor drama’s zou zorgen. En de stelling dat opwarming en uitstoot evenredig aan elkaar gekoppeld zijn lijkt mij van het zelfde niveau als hopen dat iemand vermoorden op een piramide Huitzilopochtli zal overtuigen om de zon te doen schijnen.
steephh zegt
@shiva Het gaat over wel iets meer dan een paar mm:
“Volgens berekeningen van het KNMI kan de zeespiegelstijging in 2100 oplopen tot tussen de 30 centimeter en 1,2 meter. Als de uitstoot van CO2 onverminderd doorgaat én gletsjers op Antarctica versneld afbrokkelen, kan de zeespiegel in 2100 zelfs 2 meter stijgen. Die kans is klein.”
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/klimaatverandering/zeespiegelstijging
Opwarming en uitstoot zijn wel aan elkaar gekoppeld, daar is allang wetenschappelijke concenscus over. Of het voor drama’s gaat zorgen? Wellicht niet, we kunnen als Nederland een hoop geld tegen zaken aangooien natuurlijk. Vraag is wat slimmer is: voorkomen of genezen.
steephh zegt
Jahaaaa… Als we hier nou 20-30 jaar eerder mee begonnen waren dan reden de 99% van de mensen die het eerst worst zal wezen zolang maar rijdt, veilig is en goedkoop allang elektrisch en konden de petrolheads lekker door blijven rijden op ICE. De noodzaak om ICE vólledig uit te faseren was er dan immers niet. Nu wel omdat we tot het gaatje zijn gegaan met oa. onze CO2 uitstoot. We hebben het er zelf naar gemaakt met ons stemgedrag 20-30 jaar geleden!
Seund, maar tis niet anders. Alle petrolheads die liever dood gaan dan in een EV stappen kunnen nu iig nog lekker 12 jaar door rijden en eind 2034 nog een leuk ICE voertuig in 2034 aanschaffen en deze dan braaf 30 jaar rijdend houden. Tegen die tijd is iemand die nu 25 is dan zowat met pensioen, dus dan heb je toch heel je werkende leven lekker ICE door kunnen blijven rijden… Als je maar wil!!
Homer55 zegt
Mijn interesse in nieuwe auto’s was sws al behoorlijk vervaagd sinds alles elektrisch aangestuurd moet worden/auto’s als robot voelen. Elektrische gevoelloze besturing… Dubbele koppelingen die tussen 60 en 80 al 3 keer heeft geschakeld en maar nerveus blijft schakelen. Ik blijf alleen genieten van auto’s van pre-2010… De rest is robot.
In 2035 zal een auto voor mij niks anders meer zijn dan een hulpmiddel voor van A naar B.
Wellicht heb ik dan zelfs een fiets….
steephh zegt
@homer55
Je rijdt alleen splinternieuwe auto’s van hooguit enkele maanden oud? Want je mag nog gewoon door blijven rijden in een ICE, ze mogen enkel nieuw niet meer verkocht worden vanaf 2035.
Als je alleen geniet van auto’s pre-2010 dan zou ik een (of meerdere) leuke occassie(s) zoeken en die proberen de rest van je leven rijdend te blijven houden. :)
wessel94 zegt
Wat mij vooral dwars zit is dat een groot deel van de wereld toch geen EV kan gaan rijden, ook niet in de toekomst (vlieg maar eens naar Afrika, Azie, Zuid/Midden Amerika of Rusland en dan begrijp je waarom) en er dus hoe dan ook nog heel lang ICEs gemaakt zullen worden en er daarnaast andere belangrijke alternatieven zullen komen. Wij kunnen daar dan alleen niet van mee profiteren omdat hier is besloten dat we ons gaan blindstaren op EV’s. Feitelijk is het ook nog eens een hele grote middelvinger naar de rest van de wereld, die krijgen namelijk de uistoot van onze EV’s om hun oren (productie en afval). We vegen dus ons eigen voortuintje schoon ten koste van andere, terwijl Europese autos slechts een relatief klein onderdeel is van de mondiale uitstoot en daar zijn dan nog trots op ook. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook het beste voor met het milieu en de mensheid maar wij gaan hier echt bij lange na niet het verschil mee maken.
Richmond zegt
Dus omdat de rest van de wereld het niet kan, moeten wij hier maar wachten tot het wel kan? Want dat doen we met alle andere ontwikkelingen waarbij wij voorop lopen ook?
wessel94 zegt
@darkschneider, nee dat is niet mijn punt. Het gaat erom dat er nu ook veel symboolpolitiek is aangaande dit onderwerp en dat dat afleidt van het doel en de effectiviteit.
Richmond zegt
Als je gaat wachten tot je de hele westerse wereld en Rusland en China mee krijgt ben je over 500 jaar nog niet zover. Zullen de mensen die roepen dat hun hobby wordt afgepakt, niet erg vinden. Maar punt is dat je dan nooit iets bereikt..kijk naar de klimaat akkoorden hoe goed die gaan? Ondanks een boom dik rapport wordt er weinig overeenstemming bereikt.
Dus dan moet je zelf een standpunt innemen en dan vanuit die rol invloed uitoefenen om anderen mee te krijgen
steephh zegt
@wessel94
Hier in de EU hebben we de financiële middelen om een voorttrekkende rol op ons te nemen. De ogen gesloten houden en wijzen naar andere werelddelen lijkt me niet de oplossing. Maar ook niet onbelangrijk: de EU is redelijk dicht bevolkt dus perfect om hier me te starten: tijd gaat het zeker kosten. Maar of we met z’n allen hadden moeten wachten tot ook een boertje ergens op 4000 meter hoogte ergens afgelegen in Zuid Amerika het geld en de business case heeft om zijn brandstofauto te vervangen? Ik denk het niet.
Overal waar een stopcontact is kan je een auto laden. Wellicht niet zo snel als op een supercharger, maar in heel wat gebieden in de wereld verloopt het leven ook niet zo snel als hier in West-Europa. Met terugleveren via V2G/V2H kan een elektrische auto daar ook nog eens een bijdrage leveren in een stabielere stroomvoorziening (want die is daar vaak minder goed dan hier, we praten overigens nog wel over de toekomst en niet volgend jaar al natuurlijk).
Ook in de landen die jij noemt is ooit een heel netwerk met tankstations en compleet distributienetwerk daar naar toe opgetuigd. Ook in die landen kan je nu overal mobiel bellen en internetten (de zwaar afgelegen regio’s uitgezonderd). Dachten we vroeger ook allemaal dat dat nooit zou kunnen.
De transitie zal daar wellicht heel wat minder snel verlopen dan hier in de EU, maar ook daar gaat ie komen. Kwestie van tijd. Waar je dat nu al goed ziet is openbaar vervoer, daar wordt wereldwijd massaal ingezet op electrificatie. Van alle nieuw verkochte bussen is inmiddels de helft (!!!) elektrisch, wereldwijd:
https://www.wattisduurzaam.nl/41732/energie-besparen/transport/wereldwijd-de-helft-van-alle-bussen-elektrisch-in-2022/
Indonesië? https://www.youtube.com/watch?v=Mx931SjQEXU
India? https://energy.economictimes.indiatimes.com/news/power/india-floats-another-mega-tender-worth-rs-5000-crore-for-4685-electric-buses/
Rusland? https://www.sustainable-bus.com/electric-bus/moscow-welcomes-1000th-electric-bus-to-the-city/
Colombia? https://dialogochino.net/en/uncategorised/54007-bogota-leads-colombia-electric-vehicles-shift/
Ja maar Afrika…. https://twitter.com/africa_electric/status/1616324468384702464
Ja en Alaska dan, daar wordt het meer dan 40 graden onder nul…. https://alaskapublic.org/2021/11/16/alaskas-first-electric-powered-school-bus-is-performing-well-even-at-40-below/
Met bussen gaat het heel hard, andere vormen van transport gaan ook volgen. :-)
Maar wat nu als je lekker off-grid wil… Wat moet je dan? Overlanding met een elektrisch voertuig door Afrika? Kan nu al gewoon (uiteraard iets minder makkelijk dan met een kan benzine, je moet een setje zonnepanelen meenemen). Ik volg een echtpaar dat met een aangepaste Skoda Enyaq 80 bezig is met een expeditie door Afrika. Totaal gepland: 40.000 km, ze hebben er inmiddels ruim een kwart op zitten. :) https://4x4electric.com/ al houden ze hun insta iets beter bij: https://www.instagram.com/4x4electric/
Betreffende productie en afval van accupakketten: ook dat gaat steeds meer op eigen grond plaats vinden. Denk aan duurzame Lithium winning in Duitsland: https://www.change.inc/energie/lithium-uit-europa-voor-duurzame-batterijen-krijgt-vorm-dankzij-nederlandse-bedrijf-37579 en recentelijk is er een grote hoeveelheid aardmetalen ontdekt in Zweden: https://nos.nl/artikel/2459591-zweden-ontdekt-grote-hoeveelheid-zeldzame-aardmetalen-in-de-grond uiteindelijk is dit ook de way to go, we willen onze afhankelijkheid voor zeldzame metalen verminderen.
Er werd en wordt natuurlijk wel allerlei soorten afval gedumpt in landen waar men het met milieuwetgeving niet zo nauw neemt, maar dat iets in het verleden is gebeurd, wil niet zeggen dat we het ook persé zo moeten doen in de toekomst. :-) Goed dat we hier ons bewust van zijn en laten we vooral waakzaam blijven dat dit zeker niet gaat gebeuren. Accupakketten worden overigens (al) gerecycled (logisch ook, want er zitten veel dure metalen in die geld waard zijn, das veel te kostbaar om te dumpen) en de grondstoffen kunnen vervolgens weer worden hergebruikt.
Besef daarnaast ook: we plegen op dit moment ook roofbouw voor éénmalige verbranding met een enorme inefficiëntie. Niet alleen in de hele keten, ook de brandstofmotor haalt hooguit 30% efficiëntie, de rest is verlies qua warmte. Milieuschade is gigantisch, kijk maar eens naar oliewinning in de teerzanden van Alberta, Canada en dan pak ik er maar één voorbeeld uit.
Maar ook in minder bedeelde regio’s: op dit moment is men bezig om een pijpleiding aan te leggen dwars door Uganda en Tanzania van 1443 kilometer. Voor de oliewinning. Meest bizarre is nog dat deze over de volledige lengte elektrisch verwarmd wordt tot zo’n 50 graden om de olie goed vloeibaar te houden. Kosten: 3,5 miljard dollar. https://www.ft.com/content/324987e5-43c9-41fe-905a-7c4657a9ee59 Recht door moerassen, nationale parken en natuurreservaten. En geloof maar niet dat de mensen in het land zelf hierbij gebaat zijn.
wessel94 zegt
@steephh, dank voor de uitgebreide uitleg. Mijn punt is voornamelijk dat we ons niet moeten afsluiten voor verdere ontwikkelingen door ons blind te staren op EV’s. Dan mis je namelijk andere ontwikkelingen, die er vast en zeker ook gaan komen.
steephh zegt
@wessel94
You’re welcome :)
De wetgeving zit wel zo in elkaar dat EV’s niet verplicht worden. Deze zegt enkel: verbrandingsmotor op benzine/diesel/gas en andere fossiele brandstoffen mag niet meer vanaf 2035 nieuw verkocht worden. Aan de autoconstructeurs is het dan om een oplossing te bedenken hoe de auto dan aangedreven moet worden. En aan de markt wat mensen het liefst willen kopen.
Lijkt er op dat velen het weinig zal uitmaken zolang het maar goedkoop, betrouwbaar en veilig is. En de verstokte petrolhead gaat in de toekomst wellicht voor een H2-ICE voertuig. En wie weet wat we nog allemaal bedenken.
Blind staren op EV’s is op dit moment echt niet het geval. Was ook met verbod op asbest, lood in de benzine, etc etc. Het kader wordt gecrëeerd, aan de markt om met een oplossing te komen.
Voorbeeldje waarom ook zelfs onze overheid zich niet blindstaart op EV’s: op dit moment betaal je enkel 16% bijtelling over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde bij een batterij-elektrische auto. Alles erboven mag je gewoon net zoveel over aftikken als een benzine/diesel/hybride. Ga je echter rijden in een voertuig op waterstof, dan is de cataloguswaarde uncapped: heeft je auto een cataloguswaarde van 2 ton, dan betaal je over dat volledige bedrag slechts 16% bijtelling.
wessel94 zegt
@steephh, dat is correct en ook het voordeel van waterstof is inderdaad van toepassing. De starre houding van de (Europese) politiek baart mij echter enige zorgen aangaande dit onderwerp. Zeker in combinatie met de grote hoeveelheid symbool politiek rondom de BEV lijken ze af en toe het doel uit het oog te verliezen ten faveure van de eigen agenda. Kortom, het doel is uitstekend (uitstootvrij wagenpark) maar het moet wel effectief en haalbaar blijven.
Richmond zegt
Alleen de reden om brandstof te verbieden is vanwege de schadelijke uitstoot. Maak je ice motor met een ander goedje dat nog steeds verbrand moet worden, los je weinig op. Die krijg je nooit 100% uitstoot vrij dus alleen h2-ev is mogelijk. Of andere bev of fcev versies
maotje zegt
Jammer dat je vergeet dat er voor ICE nog een geheel andere industrie noodzakelijk is. Genaamd aardolie. Rondom oude afgedankte oliebronnen is de natuur ook volledig naar de knoppen. Grond, gronwater en oppervlakte water vervuild.
Hoeveelnolierampen hebben we intussen gehad met boorplatforms en olietankers?
Wat heeft shell in nigeria uitgespookt? Dat was ook niet netjes.
Vergeet ook even niet dat er enkel met deze aardolie al veel
Meer uitstoot is vrijgekomen dan dat beetje uitstoot uit de auto. Het moet geboord worden getransporteeerd raffinage en wederom transport.
Mensen vergeten dat er een heel proces en industrie aan vooraf ligt.
fanboy zegt
@wessel94: Als wij als EU en Japan elektrisch gaan rijden, dan betekent dat met een jaar of 10 a 15, deze EV’s naar de rest van Azie en Noord-Afrika ge-exporteerd gaan worden.
Zo rijden er nu al veel Priussen rond in minder bedeelde landen, en kunnen ze die ook al repareren als het moet.
maussieknip zegt
Mag de Nederlandse overheid inmiddels het roze papiertje wel wat aanpassen. Als je nu lest in een automaat mag je geen handgeschakelde auto rijden. EV is altijd automaat. De meesten lessen nu nog in handgeschakelde auto’s, dus is het voor een rij-instructeur nog niet rendabel om op elektrisch over te stappen, zolang het roze papiertje daar niet op aangepast is
audirs3 zegt
Ik hoop dat het nog wel mogelijk is voor niches om verbrandingsmotoren te produceren die op synthetische brandstoffen rijden, alleen voor gebruik op circuits (en dus niet op de openbare weg). Net zoals de auto 100 jaar geleden niet de paardensport heeft uitgeroeid, hoop ik dat de EV ook niet volledig de brandstofmotoren uitroeit.
HzR zegt
Ik zou ook verwachten dat er uitzonderingen zijn voor het circuit/hobby auto’s. Totaalverbod is een beetje vreemd.
Richmond zegt
Autorijden met benzine/ diesel/ lpg wordt niet verboden. Verkoop van tweedehands ook niet. Alleen verkoop van nieuwe brandstof motoren mag niet voor autos op kenteken. Op het circuit mag je doen wat je wil.
Richmond zegt
Op het circuit kan het, maar de vraag is gaan ze dat doen? F1 is hybride, lemans ook (behalve de GT klasse) en zo zal dat alleen maar meer worden. Dus ik denk niet dat fabrikanten dat lang zullen blijven doen.
neal zegt
iedereen moet en zal aan de electriciteit… omdat de productie ervan hoofdzakelijk in handen is van overheden of bedrijven waar overheden een grote hand in hebben. Ze zijn hun eigen monopolie aan het creeeren en wij laten het gewoon toe.
Op fossiele brandstoffen hebben ze maar 2/3de van de koek (accijnzen en BTW) maar straks hebben ze alles.
blijkt ook uit de omschrijving als verbrandingsmotor en niet als emissievrij/arm. zo kegel je ineens ook verbrandingsmotoren op waterstof of synthetische brandstoffen eruit.
hondafiel zegt
Het EU persbericht heeft het over zero-emisie voertuigen. Daarnaast stelt men voor in een artikel over bussen/vrachtwagens dat er iedere 150 km een waterstof tankstation komt.
maotje zegt
Niet alle energiebedrijven hebben binding met de nederlandse staat. Was de nederlandse staat trouwens niet jaren lang groot aandeelhouder in shell?
lexis zegt
Tja komt hard aan maar men weet nu te minste waar we aan toe zijn. Ambitieus maar als het mislukt gaan we ecnomisch er een paar lichtjaren op terug. Plan is niet zonder risico , gaan we genoeg groene elektriciteit kunnen opwekken, zal die betaalbaar zijn? Gaan de Europese auto fabrikanten aan voldoende grondstoffen kunnen geraken? Het vraagstuk is veel lomplexer dan velen denken. Als we falen in Europa zullen we daar een ecomische prijs voor betalen wat bepaalde grootmachten uit Azie niet erg zullen vinden.
herve11f zegt
Deze beslissing is de allesovertreffende trap van domheid. Hier moet nog een woord voor worden uitgevonden. Niet enkel stelt dit een precedent voor een volgende waanidee, maar is het ook nog eens Europees economische zelfmoord. Ik heb nooit getwijfeld aan de intelligentiemangel bij de politiek, maar dat ze zo achterlijk zijn, heb ik nooit voor mogelijk gehouden. Waanzin!
Richmond zegt
Kun je dit ook beargumenteren?
maotje zegt
Graag hoor ik hoe jij een grote verbeterslag zou implementeren om de uitstoot drastisch omlaag te brengen?
herve11f zegt
Zolang we geen geboortebeperking invoeren is die er niet, simpel. We zijn met teveel mensen. Je kan me nu doodargumenteren maar als je doordenkt zal je ook moeten toegeven dat het de enige oplossing is.
Europa heeft geen grondstoffen, dus gaan we ze moeten duurder inkopen. China is nu al auto’s aan het dumpen, alsook verhuren. Onze auto’s worden duurder, die van hun goedkoper. Het geld gaat dan niet naar Europa, maar naar China. Alles waarvoor we wereldleider waren gaan we nu heel snel verliezen.
Elektriciteit zullen we zeker voldoende hebben nadat de ganse Europese auto industrie is geïmplodeerd. Alleen zal de doorsnee EU-burger daarna geen geld meer hebben om een auto te kopen. Voor sportwagen merken is het al helemaal de doodsteek.
Ik lees hier zeer hoopvolle berichten hoe we in de toekomst met 2 zonnepanelen in de Sahara met een EV gaan rijden… Nou good luck.
Verder kan ik even goed tegenargumenteren: https://dissident.one/2022/06/07/elektrisch-vervoer-wonder-mislukt-wiesbaden-herintroduceert-dieselbussen, maar ik moet nog een zaak leiden ipv op dit forum realistische tegenargumenten te schrijven.
Op dit forum is het spijtig genoeg zoals in de wereld. De schreiende minderheid tov de zwijgende meerderheid. 3 à 4 man die met hart en nieren de EV de lucht in prijzen, en de rest staat erbij en kijkt ernaar. Dan zijn we verwonderd dat een utopist als Timmermans zijn slag thuishaalt.
Ik heb er zo nog een gekend, namelijk Nigel Farage met zijn Brexit. Kijk maar eens hoe goed het nu is gesteld met “Groot”-Brittanië. Aan kortzichtigheid is er anders wel geen gebrek, hier.
steephh zegt
@herve11f
Europa heeft geen grondstoffen? Ja en in Brabant vieren ze dit weekend zeker ook geen carnaval haha!
Duitsland: https://www.change.inc/energie/lithium-uit-europa-voor-duurzame-batterijen-krijgt-vorm-dankzij-nederlandse-bedrijf-37579
Portugal: https://www.theportugalnews.com/news/2022-02-18/lithium-portugals-white-gold/65321
Frankrijk: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/10/24/frankrijk-krijgt-een-van-grootste-lithiummijnen-van-europa/
Servië: https://www.beurscourant.nl/berichten/644957-rio-tinto-zet-zich-in-voor-2-4-miljard-jadar-lithiumproject-in-servi-euml
Spanje: https://businessam.be/lithium-is-cruciale-grondstof-voor-batterijen-elektrische-wagens-productie-is-interessant-voor-werkgelegenheid-toch-stuit-spaans-mijnbouwproject-op-verzet/
https://nos.nl/artikel/2459591-zweden-ontdekt-grote-hoeveelheid-zeldzame-aardmetalen-in-de-grond
Dat Wiesbaden terug gaat naar Diesel zegt natuurlijk helemaal níets over de rest van de wereld. Sterker nog, de helft van alle nieuw verkochte bussen wereldwijd in 2022 zijn inmiddels elektrisch:
https://www.wattisduurzaam.nl/41732/energie-besparen/transport/wereldwijd-de-helft-van-alle-bussen-elektrisch-in-2022/
Indonesië? https://www.youtube.com/watch?v=Mx931SjQEXU
India? https://energy.economictimes.indiatimes.com/news/power/india-floats-another-mega-tender-worth-rs-5000-crore-for-4685-electric-buses/
Rusland? https://www.sustainable-bus.com/electric-bus/moscow-welcomes-1000th-electric-bus-to-the-city/
Colombia? https://dialogochino.net/en/uncategorised/54007-bogota-leads-colombia-electric-vehicles-shift/
Ja maar Afrika…. https://twitter.com/africa_electric/status/1616324468384702464
Ja en Alaska dan, daar wordt het meer dan 40 graden onder nul…. https://alaskapublic.org/2021/11/16/alaskas-first-electric-powered-school-bus-is-performing-well-even-at-40-below/
Niet gek ook. Ons Nederlands Ebusco bouwt inmiddels extreem lichtgewicht 18 meter bussen die tot 700 kilometer af kunnen leggen op één lading met een maximale capaciteit van 150 passagiers. Klinkt dus alsof iemand GIGANTISCH heeft zitten slapen bij de aanbesteding in Wiesbaden. ;-) https://www.ebusco.com/nl/ebusco-onthult-extreem-lichtgewicht-ebusco-3-0-18-meter/
Misschien verstandiger om eens wat minder tijd op complotwebsites door te brengen die je absoluut niet goed informeren maar je vooral naar de mond praten. Schoppen tegen alles aan wat modern is. Dat is namelijk waar ze hun centen mee verdienen.
Mocht je het niet met mij eens zijn, dan kijk ik uiteraard uit naar je inhoudelijke onderbouwde verhaal! Fijne dag Herve!
herve11f zegt
Ah nu gaan we van Europa weer een industrieterrein maken? Eerst 30jaar lang alles naar verre oosten duwen zodat we proper zijn, en nu gaan we het weer hier vuil maken?
Wat een hypocrisie!
Verder zou ik niet zo alwetend uit de hoogte reageren op de mensen hun posts. Het is een zeer irriterend en ondoordacht gedrag.
Het beste is dat ik jouw papegaai EV propaganda posts niet meer bekijk. Je lijkt we een chatbot die geen oplossing biedt maar blijft doorrammelen.
Veel geluk nog met je gedachte over komplotdenkers.
Wat een grap… alsof ik dat zou zijn.
Maar goed, het is ook een manier. In de tweede wereldoorlog werden de andersdenkenden gedeporteerd. Nu duwen ze je in het vakje komplotdenker.
Het zegt wel iets over de mens.
steephh zegt
@herve11f
Mocht je het niet door hebben: Dissident One is een notoire complotwebsite. Een van de velen die bakken met geld verdienen aan het verspreiden van complotten.
Ik zou alwetend uit de hoogte, irritant en ondoordacht gedrag vertonen enkel en alleen omdat ik mijn post inhoudelijk onderbouw? Wauw…..
Op een auto forum in een inhoudelijke discussie beginnen over de tweede wereldoorlog en de deportatie van andersdenkenden? Ik gun je je eigen mening binnen de discussie toch gewoon? Waar lees jij dat je die niet zou mogen hebben? Nogmaals: wauw.
Ik ben niet vergeten dat je me recentelijk uit hebt gemaakt voor een facist. Niet omdat ik jou je eigen mening niet gunde, wel omdat ik die van jou niet zou accepteren. Alsof mijn eigen mening er niet meer toe deed en vooral maar mijn mond moest houden. Omgekeerde wereld natuurlijk… Nogmaals: wauw
Zodra je hier je posts inhoudelijk onderbouwd in een discussie en een andere mening toe bent bedeeld dan wordt je door sommigen gelijk uitgemaakt voor van alles en nog wat en compleet zwart gemaakt..
Over andersdenkenden gesproken. Denk daar maar eens goed over na. ;-)
Nogmaals: ik gun je je eigen mening van harte, ik deel alleen niet diezelfde mening. De comments-sectie is er om discussie te voeren, als je van geen enkele repliek gediend bent dan zou ik wel twee keer (of vaker) nadenken om er in te posten.
steephh zegt
@herve11f
Ik dacht laat ik voor de volledig nog eens even kijken op de website van ESWE (verantwoordelijk voor busvervoer in Wiesbaden) zelf. En wat blijkt: daar lees ik een héél ander verhaal.
https://www.eswe-verkehr.de/news/eintrag/100-batteriebus-fuer-wiesbaden-eswe-verkehr-setzt-meilenstein-fuer-den-emissionsfreien-oepnv.html
Samenvattend: Ze lopen schijnbaar tegen een absolute capaciteitsgrens aan, ze moeten dus eerst verdere randvoorwaarden scheppen om hun vloot in de toekomst verder te kunnen electrificeren. Dát is dé reden dat ze niet per direct nog meer batterijbussen aanschaffen. Niet omdat het elektrisch vervoer niet zou werken. ;-)
Sterker nog, ze hebben inmiddels al 100 batterijbussen, er staan er nog 20 in bestelling en die blijven ook gewoon. Passagiers vinden de moderne stille bussen bijzonder prettig. Ook zien ze Daimler Buses als een betrouwbare partner (zal dus wel loslopen met de aftersales).
Toch wel grappig dat jouw aangehaalde complotartikel geen enkele verwijzing naar ESWE zelf maakt. Logisch ook, anders vielen ze met hun leugens gelijk door de mand. ;-)
Richmond zegt
Nogal on ethisch, maar los daarvan. Stel je doet dat. Dan gaat de arbeidsmarkt op zijn gat. Leraren tekort, nog groter zorg tekort. Kun je wel zeggen dat als er minder mensen zijn uiteindelijk ook minder klassen zijn en zkh minder vol zijn. en dan uiteindelijk ook minder vervoer en transport middelen nodig zijn. Maar voordat je dat significant gaar merken ben je 100+ of meer jaar verder en heb je eerst een groot probleem in de samenleving. Dus dan ga je problemen maken om een ander probleem op te lossen. Dan is overstappen op ev een haalbaardere oplossing.
jippie zegt
Ik denk dat er heel veel mensen zullen zijn die vanaf nu hun benzine auto zullen koesteren en er goed voor zorgen. De eerste jaren na 2035 zullen een debacle worden omdat ze de Electra infrastructuur tegen die tijd nog lang niet voldoende hebben op geschaald om aan de enorme vraag te kunnen voldoen… dat wordt als de sodemieter kolencentrales bij bouwen.😄
maotje zegt
De eerste jaren na 2035 zijn nog niet zo interesant. Pas 10 jr later zal het echt interesant gaan worden, wanneer de oudere ice wegvallen.
Dat is pas over 22 jr. de komende jaren volgt nog steeds grote uitbreiding van wind en zonnenenergie. Het windmolenpark in dr noordzee zal de komende jaren worden verdubbeld. Maak je daar dus maar geen zorgen over.
werf76 zegt
Voorlopig gaan de prijzen van tweedehands brandstofauto’s nog verder door het dak heen.
Richmond zegt
Wordt het vanzelf goedkoper om ev te rijden
Fernando zegt
Met synthetische brandstoffen zoals die van p1fuels.com die starten van biomassa en uit de lucht onttrokken Co2 kan iedere ICE Co2 vrij rijden. Voordeel is dat het netwerk niet zwaar aangepast moet worden, geen natuurschade door mijnen voor accugrondstoffen en METEEN inzetbaar.
steephh zegt
@fernando
Als we ICE blijven behouden én massaal deze synthetische brandstof gaan produceren moet het netwerk juist wel enorm worden uitgebreid: de hoeveelheid stroom die nodig is om dit te produceren is gígantisch. Die stroom moet ergens vandaan komen en ergens geproduceerd worden. Om voldoende elektriciteit te produceren (4x-5x zoveel is nodig vooe e-fuels) heb je ook allerlei grondstoffen nodig.
METEEN inzetbaar? Not so much: productiecapaciteit opschalen gaat wel even duren en niet onbelangrijk: er valt niet tegen de huidige fossiele prijzen te concurreren. Ook om de gigantisch veel grotere hoeveelheid (hernieuwebare) elektriciteit te produceren die nodig is heb je véél meer grondstoffen nodig om bijv windmolens, zonnepanelen, kerncentrales neer te zetten. Dat moet je ook allemaal meerekenen. Overigens: geen natuurschade bestaat nooit. Niet bij ICE, niet bij EV, niet bij E-fuels. En de lokale uitstoot houdt je wel.
Leuk voor plekken waar een EV vooralsnog geen oplossing is. En bij een overmatige productie van elektriciteit is het interessant om wellicht een kleine impact te maken. Maar niet om massaal te adopteren voor alles en iedereen. Verliezen aan de productiekant en verliezen aan de gebruikende kant (30% efficiëncy van de brandstofmotor, rest warmteverlies).
Deepdive-leestip met deeplinks onderbouwing: https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2021/03/27/synthetic-fuels-wont-save-the-planet-so-dont-say-they-could/
E-fuels zijn wmb. wel een fantastische oplossing voor de petrolheads. Die krijgen een hoge kwaliteit brandstof en kunnen daarmee hun brandstofvoertuigen lekker door blijven rijden. ;-)
Richmond zegt
E-fuel is leuk als overbrugging tot 2035 niet geschikt als vervanging.. elke vorm van verbranding heeft schadelijke uitstoot. Alleen omdat je met gewassen co2 uit de lucht haalt wordt het niet neutraal. En het gaat voornamelijk om co2, niet alleen maar. Je hebt ook NoX bii een verbrandingsmotor.