Ruim een half jaar geleden hadden wij hier de eerste spyshot van de gouden one-off. De unieke Ferrari, genaamd P540 Superfast Aperta is nu af.
Het is niet goedkoop om je eigen Ferrari te laten bouwen, maar dan rij je wel in een uniek exemplaar. Vooral uniek van buiten, want als basis is een gewone 599 GTB gebruikt. De auto deelt veel techniek, maar er waren flink wat verstevigingen aan het onderstel nodig om het open dak mogelijk te maken. De auto is met deze ingreep 20 kg aangekomen. De extra kilootjes hebben in dit geval wel een hele hoop extra schoonheid meegebracht.
De auto is gemaakt voor en door Edward Walson, de zoon van de man die kabel-tv heeft uitgevonden. Dat wist ik voor dit bericht van Ferrari ook niet. De belangrijkste inspiratie voor het project was “The Golden Ferrari”, gebouwd door Carrozzeria Fantuzzi voor de film Toby Dammit. Na de eerste schetsen heeft de bouw slechts 14 maanden geduurd.
kenneth zegt
achter kant trekt op niks
SHFT zegt
Uniekheid is in dit geval geen garantie voor schoonheid, wat een lelijk hok!
lincoln zegt
dit is een bericht uit 1976 .. neem ik aan dan ??
JohNL zegt
Garantie voor schoonheid? Ik heb dan toch liever een standaard Ferrari eigenlijk. Dit is wel uniek, maar toch niet echt een mooi, vloeiend geheel.
Leuk geprobeerd maar niet mijn smaak in ieder geval.
sven2 zegt
echt 100% mijn smaak is het eigenlijk niet, hij lijkt voor een nieuwe auto… oud, ik denk dat die echt snel gaat verouderen, zeker naast andere unieke auto’s zoals de Bertone Mantide of Rolls Royce Hymotion of hoe heet dat ding ook alweer, toch auto’s die iets betekenen in dit segment.
Bram zegt
Lijkt net een Corvette die achterkant (oud modelletje)
JanJansen zegt
Leuk… je auto noemen naar een ziekte.
http://www.encyclo.nl/begrip/rhinolalia%20aperta
robbie zegt
@JanJansen: Aperta = open, het heeft dus NIKS met een ziekte te maken.
@CrazyHenkie: natuurlijk heeft deze auto daar niks meer te maken. Dat patent is alleen maar vastgelegt voor het geval ze dit ooit, misschien, een keertje ver in de toekomst gaan toepassen. Of in elk geval om het patent te hebben zodat de concurrentie het niet kan gebruiken. En ze kunnen het ook nog verkopen natuurlijk.
Martijn zegt
Ik dacht ook direct aan een klassieke corvette!
JTK zegt
Niet echt mooi… Je kunt wat mij betreft toch beter Michiel v.d. Brink aan auto’s laten prutsen, dan levert het tenminste wat moois op.
BTW: Weet iemand hier hoe het eigenlijk met zijn projecten gaat? Horen er weinig van de laatste tijd. Hoe staat het met de GTO?
Svensson zegt
@JTK:
Laatst een paar renderings van die 599 GTO Ecurie GTX van Vandenbrink gezien, ziet er veel en veel beter uit dan deze “Aperta”.
Eric zegt
Waarschijnlijk een amerikaan. Geld en smaak gaan soms niet samen, zoals we hier al meer gezien hebben. Raar dat er geen oliebaronnen zijn die voor zulke ombouw kiezen en enkel een folie op hun auto’s plakken.
Maar de man heeft wel de auto van zijn dromen en de meeste AB’ers niet!!!
Bobby_Orlando zegt
Die man had beter een jaren ’70 Corvette gekocht.
Kristof zegt
Ik vind hem mooi maar vind het zonde dat het een Ferarri is.
Wessee zegt
Ik vind hem ook wel mooi. En euhm, guys die er een C3 achterkant in zien moeten maar eens beter hun Ferrari geschiedenis leren. :P
ruud zegt
kom op… dit kan toch niet.
Krijg koppijn van dat gedrocht.
En dan die kleur… ik heb 10 jaar geleden een gouden
Ford Sierra gehad… dat was toen al kitsch
Slooppremie, hoera
Eric zegt
Er past geen dak op. Met deze wagen rij je enkel “open”. Hij zal waarschijnlijk in Beverlyhills wonen.
CrazyHenkie zegt
Is dat dan ook de auto die bij die bijzondere constructie hoorde die Ferrari een tijdje geleden patenteerde? Van dat Targa-principe; http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/05/ferrari-patent-voor-een-targa
Lijkt me dat dat perfect hierbij past!
lamdi zegt
“De unieke Ferrari, genaamd P540 Superfas Aperta is nu af.”
moet dat niet superfast zijn?
-edit: check!-
en.. wat een lelijk hok zeg
lijkt zelfs wel lichtelijk op wat SLR pikwerk?
is maar goed dat er maar 1 van gebouwd gaat worden.
gr. japp
CrazyHenkie zegt
Even gecheckt; het dak houdt boven het achterwiel op bij de patenttekening; http://static.autoblog.nl/images/wp2009/big/ferrari-image001.jpg , en bij deze foto (door de hoek moet je goed opletten!) http://www.autoblog.nl/gallery/Pininfarina/Ferrari_P540_Superfast_Aperta/Ferrari_P540_Superfast_Aperta_02.jpg
Ook de voorruitstijl klopt etc!
CrazyHenkie zegt
@ robbie
Het is anders wel bijzonder toevallig, en het concept past ook wel bij de wagen..
robbie zegt
@CrazyHenkie: nee hoor, want dit is een one-off die gebaseerd moet zijn op een bestaande auto. Die nieuwe deuren vragen een compleet nieuwe contructie (onderhuids) dat is niet te realiseren met een bestaande basis (599 GTB). Het zou dan namelijk veel te veel geld kosten om de auto gehomologeerd te krijgen voor de openbare weg. Iets dat Ferrari zeker wil:
In accordance with the Special Project’s approach to producing such individual one-offs, the P540 Superfast Aperta respects all existing international safety and homologation requirements and is thus road legal.
Daarom is bijvoorbeeld ook de stand van de voorruit exact gelijk aan die van de 599. Bepaalde ‘hard points’ kan je veranderen als je bezig bent met coachbuilding. Als je met wil weten moet je dat maar aan Michiel vd Brink vragen ;)
SimonMc zegt
Tiens, als ik zo zie zou ik bijna zeggen dat deze op de 612 scaglietti is gebaseerd ipv de 599 gtb?
robbie zegt
@SimonMc: ze kunnen uiteraard wel gebruik maken van allerlei verschillende koplampen en andere zaken :D Daarom zitten er (volgens mij) een paar 612 koplampen op.
Appeltje zegt
@ Wessee
Je doelt waarschijnlijk op de achterkant van de 250 GTO ’64? Ik moet bekennen dat ook ik in eerste instantie dacht aan een Corvette C3 achterkant, maar je hebt gelijk, men probeert vast en zeker de suggestie van een 250 GTO ’64 te wekken…
Wessee zegt
@Appeltje: klopt idd. Ik kijk er elke dag naar, want hij staat als schaalmodel op de plank hier, dus ik herkende die achterkant meteen haha. ;)
Frankypanky zegt
Die “Aperta” lijkt ‘a profil’ idd. op een Corvette C3!!!
En hoe zit het met de VDB GTO. Vooral die GTX/GTO ziet er erg goed uit!
BTW, wat is het toch fijn om een rijkeluiszoontje te zijn!!!
Wordt er een Ferrari speciaal voor jou geconstrueerd, want je vindt een standaard 599 niet mooi genoeg?!?
:?
Benno zegt
Quanta costa?!
slappehap zegt
OMFG, only in America.
http://www.youtube.com/watch?v=9LLkFcwyxsA
@Benno: Ferrari maakt duizenden auto’s per jaar, over deze deden ze 14 maanden…
slappehap zegt
Te zwak uitgedrukt, dit is beter.
http://www.youtube.com/watch?v=TlY7vZqpCOE
Ahura zegt
@slappehap: thanks, heb ik ook weer wat te rukken.. wat een lekkere vent :P
ps: ik vind die Ferrari eigenlijk wel vrij geslaagd moet ik zeggen..
GTR zegt
wauw. gewoon echt mooi!
Megakix zegt
Mijn auto heeft nu óók een deukje ! Misschien voor AB leuk om daar foto’s van te maken en als ‘uniek’ neer te zetten op de site ???? Deze Ferrari doet me denken aan het Audi-concept; we lassen er zwarte balkjes onder en noemen het ‘crossover’ ;-)
VonStroke zegt
Niet eens de moeite gedaan om er een ‘uniek’ setje wielen onder te hangen. Ik vind het maar een slappe coachbuild. Ferrari denkt dat ze het beter kunnen, de geschiedenis bewijst het tegendeel. Net zoals de twee laatste coachbuilds uit eigen huis. Stuk voor stuk moeilijk te verteren paarden.
PCCB zegt
Ik vind het mooi. Prachtig dat Ferrari zo ver gaat om te voldoen aan de wensen van hun klanten.
500 zegt
DIt is géén ferrari maar gewoon iemand die veel geld wou opmaken. En natuurlijk gaat ferrari hier op in waarom ook niet.
autoblogger zegt
@500: true. het gaat ze allang niet meer om goede/mooie auto’s.
Henk de Vries zegt
Het is eerste dat ik dacht was: goh, een nieuwe TVR! ben ik de enige?
tom donker zegt
Maserati GranTurismo S voorkant
ruben00 zegt
@tom donker: Was het maar zo!
Vincenzo zegt
@ autoblogger……..wat zit jij nou weer te zwemelen?
Zeker niet gezien wat voor prijzen de 458 italia in de wacht sleept?
Ferrari heeft weer de nieuwe standaard neergezet zoals ze altijd doen.
Veel plezier in je VAG en vergeet je petje niet!
Megakix zegt
Oeps, de 458 Italia is nog steeds een echte ferrari, maar de voorkant neigt wat teveel naar ‘kertboomshowledjes’ en ‘zogenaamde sportiviteit’…die 599 GTB is eigenlijk de mooiste (in het rood). Hopelijk dat ze inderdaad de Maserati kunnen weerstaan qua ontwerpen, maar de 458 zeker niet !
Ari zegt
@robbie
Crazyhenkie heeft’t over een nieuw Targadak, en jij praat over dat deurenpatent ;-)
robert-123 zegt
*kuch*lelijk*kuch*
Vincent996 zegt
Heel fraai… tot het achterwiel. Daarna zijn de designers weggelopen. Zonde….
sta zegt
ik kan er niets aan doen, maar ik trek de vergelijking met een 914?
Citrofiel zegt
De hele lijn van de auto loopt op, zoals we tegenwoordig bijna altijd zien, maar daarna zakt de kont ineens een stuk. Ziet er niet best uit, imo.
Michiel_vd_Brink zegt
Quote: “De belangrijkste inspiratie voor het project was “The Golden Ferrari”, gebouwd door Carrozzeria Fantuzzi voor de film Toby Dammit.”
Ziehier een serie foto’s van “The Golden Ferrari”: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=39917
Larick zegt
Hij lijkt er wel op maar hij mist wat om hem af te maken.
Qaz zegt
@Larick: Ja, een ‘sledgehammer’!
r2d2 zegt
Is er ook iemand die nu denkt, dat ziet er verdomde veel uit als een maserati granturismo?