Polestar deelt de eerste foto van hun nieuwe vierdeurs GT: de Polestar 5.
Het is dat Polestar niet aan showrooms doet, maar anders zou het een hele eentonige bedoening zijn. Ze hebben maar twee modellen, waarvan er een al uit productie is. En die was ook niet relevant voor de gemiddelde consument. Het wordt dus hoog tijd dat de Polestar 2 versterking krijgt.
Die versterking is gelukkig in aantocht. Polestar heeft maar liefst drie gloednieuwe modellen in de pijplijn zitten. De namen laten zich raden: Polestar 3, 4 en 5. Van de Polestar 3 heeft het merk vorige week al de eerste officiële afbeelding laten zien. Van de Polestar 5 hebben we echter alleen nog maar gelekte patenttekeningen gezien.
Tot vandaag, want Polestar gunt ons een eerste blik op de Polestar 5. Dit is de productieversie van de Precept Concept uit 2020. Zoals @Loek al concludeerde op basis van de patenttekeningen: de productieversie is heel dicht bij de concept car gebleven.
De typische concept car-gimmicks (cameraspiegels en suicide doors) hebben het productiestadium niet gehaald. De foeilelijke Lidar-unit op het dak gelukkig ook niet. Verder heeft Polestar de Precept bijna één op één overgenomen.
Concept cars die bijna ongewijzigd in productie gaan, dat is doorgaans een goede zaak. Ook in dit geval. De Precept had wat eigenaardigheden, maar een strakke sedan met een sportieve daklijn? Daar zeggen we geen nee tegen. Zeker niet in een tijdperk dat gedomineerd wordt door cross-overs. Polestar spreekt zelf trouwens van een ‘vierdeurs GT’.
Over cross-overs gesproken: Polestar laat nu ook voor het eerst de achterkant van de Polestar 3 zien. Het zijaanzicht van de Polestar 3 kregen we vorige week al te zien, maar nu kunnen we dus ook de kont beoordelen. En die ziet er bijzonder strak uit, dus daar zal het niet aan liggen.
Welke ontbreekt er nog in het rijtje? Juist, de Polestar 4. Die houdt Polestar nog even onder de pet. Of beter gezegd, onder een doek. Ze verklappen wel alvast dat het een SUV-coupé wordt. Qua prijs moet je rekenen op zo’n 65 mille.
De naamgeving bij Polestar hangt samen met de volgorde van introductie, dus de Polestar 3 mogen we als eerste verwelkomen. Dat zal in oktober zijn. De Polestar 4 komt volgend jaar. De Polestar 5 laat helaas nog langer op zich wachten. Die gaat Polestar pas in 2024 te introduceren. Wel zal volgende week op Goodwood alvast een prototype in actie komen.
banderas zegt
Naar achter kijken wordt wel heul lastig als ik het zo zie. Wel mooi verder.
harrie zegt
Achterraam is een optie?
tortuga zegt
Die is er toch gewoon? Alleen heel hoog geplaatst…
pignon zegt
Ik kan het allemaal niet meer volgen. Welke is nu 3 en welke 5?
Jetlag zegt
Ben je stekeblind en reageer je middels een brailletoetsenbord, of heb je gewoon de moeite niet genomen om dan wel onder elk plaatje te kijken, of op de “kentekenplaten” in te zoomen?
pindakoning zegt
Zou dit gewoon de nwe XC90 zijn?
adyton zegt
De SUV heeft nog een eigen design doordat de achterlichten niet naast de achterruit doorlopen, maar voor de rest lijkt het design toch nog steeds enorm op een evolutie van het huidige Volvo ontwerp. Wat toch enorm de vraag doet rijzen hoeveel verschillend de volgende xc90 kan zijn? De rest lijkt wel heel veel op die concept die Volvo toonde van de vervanger. Dacht dat Polestar meer een eigen gezicht ging krijgen, maar de achterkant van de 5 is bijna de enige mogelijke design evolutie voor de s60 en s90. Ze zetten zichzelf wel enorm blok zo.
cdlop01 zegt
Geen achterruit, ongelooflijk, verder erg fraai model. Maar jmmr dat er Polestar opstaat en niet Volvo. Hopelijk wordt er ook wat gedaan aan de kwaliteit van deze op en top Chinese wagen want daar is veel mis mee.
kamikaz3 zegt
3 polestar showrooms op een half uurtje rijden. Hoezo doet polestar geen showrooms?
Daar staat dan een 1 en 2. De helft van de ‘verkochte’ 1’s staan gewoon ergens in een showroom denk ik.
mashell zegt
De dichtsbijzijnde voor mij, drie op anderhalf uur rijden (Eindhoven, Amsterdam, Dusseldorf) en twee op twee uur rijden (Rotterdam en Den Haag) en dan mag je denken dat ik in de middle of nowhere woon en dat is ook zo maar we hebben hier ook gewoon stroom en riolering. Dus die Spaces neem ik nog niet erg serieus.
joki zegt
“Sexy gelijnd”… verzinnen jullie dit met een vuurwapen gericht op jullie achterhoofd van een chinees die jullie toefluistert wat te schrijven? Of heeft het te maken met sponsering?
Ik snap wel dat smaken verschillen maar een olifant blijft een olifant, een gazelle daarentegen…
mashell zegt
Ook de wat royaler geproportioneerden kunnen sexy zijn, niet alleen de magere scharminkels.
Een auto met de vorm van een Audi A7 zoals deze Polestar 5 is toch zeker wel een sexy ding.
willeme zegt
@joki:
Je gaat het niet geloven, maar mensen hebben soms een andere mening ;-). Sexy is begrip dat per persoon kan verschillen. Mijn zus is bijvoorbeeld erg lelijk, maar ze heeft wel meerdere kinderen.
Als de mening afwijkt van die van jou, wil het niet zeggen dat we gecomprimeerd zijn met en vuurwapen of smeergeld ;-).
Sterker nog, zelfs op de redactie kunnen de meningen wisselen. Deze meningen laten we inderdaad doordruppelen in artikelen. Uiteraard mag je het er hartstochtelijk mee oneens zijn, maar dat wil niet zeggen dat we bij China in de tas zitten ;-)
joki zegt
Met deze reactie bewijs je helemaal niet te weten waar “sexy” voor staat. Dit heeft helemaal niks met vruchtbaarheid of het vinden van een partner/ zaaddonor te maken… Ik betwist ook helemaal niet dat voluptueus niet sexy kan zijn hoor, maar op een duur kan je een BMW X6 ook “sexy” vinden.
Nu moet ik wel zeggen, nadat ik net achter een Mercedes EQS reed dat de tijd van de sexy wagens voorbij lijkt te zijn…
Jetlag zegt
Met deze reactie bewijs jij dat je niet snapt dat “sexy” een kwestie van persoonlijke smaak / mening / voorkeur is.
willeme zegt
@joki:
Om een beetje zaad te kunnen krijgen, is een beetje sexy partner bijvordelijk voor de voortplanting. Ik was in de veronderstelling dat je die onderbroekenlol kon vatten ;-).
Het gaat er vooral om dat de opmerkingen over dat we schrijven wat ons toegefluisterd wordt of dat het sponsoring pertinente onzin is. Als iemand een andere mening heeft dan jij over wat sexy is, dan hoeft die persoon niet meteen te liegen voor geld :-D
Jetlag zegt
@willeme: De vergelijking met je zus is ‘een beetje krom’ (lelijk en het kunnen krijgen van kinderen ( btw, ís ze lelijk, of vind je dat?)), maar verder hulde voor het beargumenteerd van repliek dienen op (vooringenomen) meningen die als feiten opgelegd worden.
OT: Ik vind het design van die Polestar 5 toch wel erg goed gelukt en voldoende onderscheidend,
Ik moet nog ff aan (het gemis van) de achterruit wennen, maar ik ben benieuwd naar de specs en de auto “in the flesh”…
mashell zegt
is een verzinsel van rechts conservatieve struisvogelpolitiekers.