![Officieel! DTM-kampioen Wehrlein rijdt voor Manor](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/pascal-wehrlein-beker-mercedes-dtm.jpg)
De Mercedes-protegé vult één van de twee lege Manor-stoeltjes komend jaar op.
Het lijkt nog wat vroeg om de 21-jarige DTM-kampioen nu al te bombarderen tot vaste podiumklant inclusief de bijbehorende flessen champeezy, maar voorlopig zit Werhlein er warmpjes bij. De Duitser met roots op Mauritius (ge-wel-dig eiland) zal op de eerste officiële testdag (22 februari) al achter het stuur kruipen van de splintertjenieuwe Manor Racing MRT05 en hij komt ook de rest van het seizoen uit voor de kleine renstal.
Niet geheel verrassend speelde Mercedes motorsportbaas Toto Wolff een belangrijke rol bij de totstandkoming van de deal. We verwachten de jonge coureur dan ook binnen afzienbare tijd achter het stuur van een van de twee Silberpfeile, waarschijnlijk ten koste van Nico Rosberg. Kan ‘ie bij Manor mooi nog even wennen aan de racerij op het hoogste niveau.
Zoals gezegd schreef Wehrlein afgelopen seizoen het DTM-kampioenschap op z’n naam. Eerder was de coureur uiteraard actief in de karts, de ADAC Formul Masters (tegenwoordig Formule 4) en de Formule 3 Euro Series. Bovendien testte hij al voor Mercedes en Force India in de Formule 1.
Overigens is Manor niet bepaald slechter geworden van de deal. Naast het feit dat er ongetwijfeld een Duitse zak met euro’s hun kant op is gegaan, mogen ze ook nog gebruik maken van de windtunnel van Mercedes. Aldaar kunnen schaalmodellen tot 50% van de ware grootte worden getest, aldus Autosport.
Die kan het vast erg goed vinden met Lewis Hamilton, ook al zo’n mooi-boy. Verder is het opzich wel een goede keuze van Manor (is het eigenlijk wel een keuze?), hij is zeer getalenteerd. Ik ben erg benieuwd naar wat hij gaat brengen, net als Manor. Ik denk dat je er wel eens wat van kan verwachten dit jaar.
@viezefreddyw: Het schijnt wel een keuze geweest te zijn ja. In tegenstelling tot enkele jaren geleden, toen ze Jules Bianchi een stoeltje moesten geven als onderdeel van de motorendeal met Ferrari, is Wehrlein geen onderdeel van de motorendeal.
@Edge: Het is inderdaad wel een keuze geweest, maar die werd wel erg makkelijk gemaakt als ze Wehrlein binnen halen en daarmee en zak euro’s ontvangen en gebruik mogen maken van de windtunnel van Mercedes. Dat gaat ze toch wat meer toekomstperspectief brengen.
Mooi! Ik begin steeds meer vertrouwen te krijgen in Manor, en nu ze met Wehrlein een coureur in huis hebben gehaald die ook nog goed kan rijden twijfel ik er niet aan dat Manor vanaf dit seizoen serieuze stappen kan zetten.
Voor het tweede stoeltje schijnt het te gaan tussen Rio Haryanto met zijn 15 miljoen dollar staatssteun en Alexander Rossi, die iets minder sponsorgeld mee kan brengen (ongeveer 10 miljoen) maar wel hele nette dingen (relatief gezien dan) heeft laten zien in die zeepkist waarmee ze vorig jaar reden. Volgens de geruchten heeft Rossi op dit moment de beste papieren.
maar de vraag is nu: will the lad stevens be there?
DTM rijders en formule 1, ik heb er weinig vertrouwen in.
@toniominestrone: Formule 3 rijders en Formule 1, ik heb er genoeg vertrouwen in.
@toniominestrone: Paul DiResta maakte als DTM-kampioen de overstap naar de Formule 1, en hij was toch echt geen koekenbakker. Ook geen topcoureur met de potentie om in één adem met Vettel, Hamilton of Alonso genoemd te worden, maar gewoon een hele degelijke middenmotor die af en toe subtop kon zijn.
@toniominestrone: Dan heb jij er geen verstand van. DTM auto’s rijden vergelijkbaar met single-seaters. Het zijn volledig uit carbon getrokken formule wagens met een carosserie.
Er was toch nog iemand die zoiets deed, ene pauk diresta
Mooie deal toch?
Ben benieuwd naar de Manor dit jaar, toch een soort van B-spec 2015 Mercedes. Sauber is vrij zenuwachtig gok ik zo..
@lambo4all: En terecht ook. Er is daar amper geld om het seizoen vol te maken, er is geen geld voor de ontwikkeling van de auto en ze hebben één coureur die best wel oké bleek te zijn en eentje met concentratieproblemen. En dan loopt er ook nog een rechtszaak met Sutil, die net als Van der Garde een geldig contract voor een racestoeltje in 2015 op zak had en miljoenen compensatie wilt zien. En dat allemaal terwijl men bij Manor en Haas een goede fundering legt door waar mogelijk technische partnerschappen aan te gaan en prima coureurs vast te leggen. Het zou mij echt niks verbazen als Sauber keihard laatste wordt.
Voor de geinteresseerden: Hij gaat met #94 rijden. Dat is zijn geboortejaar, en tevens het nummer waarmee hij in het DTM reed en kampioen werd.
Pascal is in ieder geval wel een womanizer, kijk ook de beheerste Mercedes babe toch lachen op de achterbank, ‘hot and sweet’ (7min20):
https://www.youtube.com/watch?v=Z6O1GVooMM8
Ben wel benieuwd wat ze gaan doen met de Mercedes motor.
En een hoedtik aan de schrijver voor de woord grap van het eiland ?