Deze luxewagentjes zonder Citroën-logo moeten de komende jaren premium-euro’s en -yuan’s in de kas van Citroën doen stromen.
Afgelopen weekend (of vanochtend, voor de oude-school journo’s die in het weekend niet werken) lekte de nieuwe DS 4, en dus besloten de Fransen de auto vrij te geven. De voorkant van de 4,28m x 1,81m x 1,50m (1,54m voor de Crossback) grote DS4 is geïnspireerd op de Numéro 9 Concept, en elke koplamp bevat 84 LED’jes. Dat u het maar even weet.
Het drie- en viercilinder motorenaanbod varieert van 120 tot 210 pk, van 230 tot 400 Nm, en van 97g/km tot 138g/km. Dit is als volgt onderverdeeld:
Benzine:
PureTech 130 S&S driecilinder – 130 pk / 230 Nm
THP 165 S&S – 165 pk / 240 Nm
THP 210 S&S – 210 pk / 285 NmDiesel:
BlueHDi 120 S&S – 120 pk / 300 Nm
BlueHDi 150 S&S – 150 pk / 370 Nm
BlueHDi 180 S&S – 180 pk / 400 Nm
De klant kan zijn DS4 in het interieur met mooi Frans leer en vlechtwerkjes speccen, voor het exterieur zijn negen kleuren, en 38 combinaties van dak- en carrosseriekleuren beschikbaar. Op de IAA in Frankfurt beleven de twee modellen hun première.
granlusso zegt
Zo’n 180pk diesel is best dik in zo’n auto.
Blijf het een fraaie verschijning vinden, top dat hij nu ook de motoren krijgt wat ie verdient. Of in ieder geval de juiste versnellingsbakken, want die vijfbak in de 1.6 VTi was echt een partypooper.
Griffin zegt
@granlusso: in de THP200 zat altijd al een 6-bak…
granlusso zegt
@Griffin: Ja, maar ik had het toch ook over de VTi ;)
diesel78 zegt
@granlusso: Klopt, heb zelf de VTI 120pk met de 5bak. Is ook (voor mij) het enige echte minpunt aan de auto. Niet zozeer qua schakelen dan wel de toeren die je op snelwegtempo draait…
str8six zegt
Leuke, eigenzinnige kar. Op de eerste foto heeft ie wel veel weg van de 308 als je snel kijkt.
mercedesclk350 zegt
@str8six: Eens met de eigenzinnigheid, maar dus niet dat hij op een 308 lijkt. Hij lijkt op een DS. Apart maar toch gewoon.
eklasse zegt
Omdat in het vorige topic over deze auto werd gesproken over de hoge prijs van deze auto heb ik hem eens door de configurator gehaald.
Met vrij normale opties zoals lederen bekleding, 19inch en xenon zit je al gewoon op DS 5 prijsniveau. Gaan we dus niet vaker tegen komen vrees ik.
remylahaye zegt
@eklasse: 19 inch is een optie die niemand zal nemen op zo’n auto, dus haal die er maar weer vanaf. Welke motorisatie had je?
parker zegt
Troosteloze, schreeuwerige ikweetnietwieofwatikben designtaal. Citroën is tegenwoordig welhaast niet meer te onderscheiden van een Kia of Hyundai. Bah.
moondustfocus zegt
De voorkant vind ik echt waanzinnig mooi, maar de achterkant moet ik ff aan wennen.
desjonnies zegt
Ik ben altijd van de Citroëns geweest.
Alleen nu zou ik, op een ouwe series 1 Picasso na,(je weet wel, die grijze krengen die blijven rijden ondanks dat ze niet premium zijn) niet meer weten wat voor Citroën ik ooit zou moeten kiezen.
super zegt
@desjonnies:
citroen bestaat dan ook al een tijdje niet meer echt.
sabrerator zegt
@desjonnies: ik zou best wat kunnen verzinnen, maar niets dat ze na zeg, 2007 hebben gemaakt. Ik denk nog vaak aan mijn laatste terug, een C5 Phase II met 2.2 HDI en bijna alles erop. Zwart met crème leer. En daarvoor de eerste C5 en mijn 4 Xantia’s. Van alles na 2007 zou ik best een C6 willen.
Maar die DS lijn? Nee.
Daarbij levert Citroën in vrijwel geen enkel model een schuifdak en dat is voor mij een eis.
Dus geen Citroën meer voor mij.
(En ik heb ze nog wel verkocht, zo’n 20 jaar terug. Met hart en ziel).
Dutchdriftking zegt
Mooier als eerst. Maar de DS3 en DS5 zijn in mijn ogen wel vele malen mooier. Vooral de DS5 van voor de Facelift (toen het nog Citroen was) vind ik geweldig!
potver7 zegt
Nog steeds teveel een grijze muis, zeker in vergelijking met de DS3 en DS5. Haal de logo’s weg en het zou ook zomaar een Astra of één of andere Koreaan kunnen zijn.
En ik vind het nog altijd een onbegrijpelijke misser dat de ramen van de achterportieren niet open kunnen. Duidelijk een gevalletje van vorm boven functie, want een spijltje in het raamkozijn (zoals bij de voorportieren) had dat wél mogelijk gemaakt.
stfu zegt
@potver7: het is ook meer dat ie hoger op zn poten staat (of stond?), terwijl het gewoon een ander ogende C4 is. En daardoor moest de vering knetterhard.
norge zegt
Vraag me af wat Andre ervan gezegd zou hebben…
parker zegt
@norge: Hazes?
Carreza zegt
Afgelopen weekend (of vanochtend, voor de oude-school journo’s die in het weekend niet werken)
Schitterend :D
On topic: leuk dat ze de DS 4 vernieuwd hebben, maar verwachten ze nu zelf echt meer exemplaren te zullen verkopen…? Hopelijk wordt zijn opvolger wat eigenzinniger, dat zou zijn hoge prijs enigszins verantwoorden.