De kogel is door de kerk: er gaan dit seizoen definitief sprintraces komen in de Formule 1.
Nu Mercedes en Red Bull eindelijk aan elkaar gewaagd zijn is het eigenlijk helemaal niet meer nodig om de Formule 1 op kunstmatige wijze spannender te maken. Toch worden de plannen voor de spintraces die op tafel lagen nu doorgezet. Zojuist is officieel bekendgemaakt dat er dit seizoen – in navolging van de Formule 2 – ook in de Formule 1 sprintraces komen.
Het was te verwachten dat de sprintraces groen licht zouden krijgen. In februari hadden de teams al aangegeven positief tegenover de plannen te staan. Daar is geen verandering in gekomen: er is vandaag gestemd en alle partijen waren unaniem voor. Daarmee is de kogel dus definitief door de kerk.
Dit betekent concreet dat er dit seizoen drie sprintraces verreden worden. Om welke Grand Prix het gaat is nog niet bekendgemaakt. Men sprak eerder van Canada, Italië en Brazilië, maar dat is in ieder geval gedeeltelijk onjuist. De FIA verklapt namelijk al wel dat het om twee Europese races gaat. Er wordt nu gesproken over de GP’s van Groot-Brittannië, Italië en Brazilië.
Enfin, wat houdt zo’n sprintrace precies in? De startvolgorde wordt op vrijdag bepaald tijdens een normale kwalificatie. Vanaf dat moment gaan de auto’s in parc fermé en mogen er dus geen aanpassingen meer gedaan worden. Vervolgens zal op de zaterdagmiddag de sprintrace gehouden worden, die 100 km lang zal zijn. De uitslag hiervan zal de startopstelling tijdens de uiteindelijke race bepalen. Het raceweekend komt er dan als volgt uit te zien, om het even overzichtelijk te maken:
Vrijdag:
- 60 minuten eerste vrije training (twee sets banden naar keuze)
- Normale kwalificatie (vijf sets soft-banden)
Zaterdag:
- 60 minuten tweede vrije training (één set banden naar keuze)
- 100 km sprintkwalificatie in de middag (twee sets banden naar keuze)
Zondag:
- Grand Prix (twee overgebleven sets banden)
De sprintrace geldt niet alleen als kwalificatie voor de race, er worden ook de eerste punten uitgedeeld. Degene die als eerste finisht in de sprintrace krijgt drie punten, de tweede plaats is goed voor twee punten en degene die als derde over de streep komt krijgt één punt.
Met dit nieuwe format hoopt de Formule 1 meer actie in de tent te brengen en non-topteams een kans te geven om hun kansen op zondag te vergroten. We zijn benieuwd of dat inderdaad zo gaat uitpakken. Als de geruchten kloppen en de Britse GP de primeur krijgt, gaan we het over een kleine drie maanden meemaken.
mark997gt3 zegt
Interessant. Met name voor de commerciële kant. Meer uitzendtijd waarbij het echt om iets gaat. Laat dat maar aan de Amerikanen over om er commercieel alles uit te persen. Ben benieuwd!
ghini zegt
Wat als er schade wordt gereden op vrijdag?
87sandyd zegt
@ghini: arme Mazepin
Richmond zegt
Teams krijgen van de FIA een vergoeding ivm de sprintraces, anders zou het niet binnen de budgetcap kunnen. Voor de rest is het gewoon niet anders als andere weekend waarin je schade rijdt tijdens een training of quali
fmgarcia zegt
Zou het voor mij persoonlijk ruk vinden om kwali op vrijdag te hebben. Weet wsl de uitslag al voor ik de auto in stap.
pomoek zegt
Leuk. Kan wel wat worden. Zou alleen iets meer punten uitdelen tijdens die sprintrace. En misschien wat korter maken.
sportevo zegt
@pomoek: een F1 race duurt ca. 90 minuten. Over 100km zullen ze dus ongeveer een half uur doen. Dat is best te doen.
pomoek zegt
Ah, stik, ik las het verkeerd, ik dacht dat de sprintrace een uur duurt. Beter lezen in het vervolg.
vaakbenjetebang zegt
Ben er niet per se op tegen, maar door de zaken die er toe doen (kwalificatie, sprintrace, race) over drie dagen uit te smeren voel ik me toch wel een beetje genaaid. Die kwalificaties ga ik dus hoogstwaarschijnlijk niet kunnen zien omdat er ook gewerkt moet worden, en dat zal voor heel wat meer mensen gelden denk ik. Niet het meest sympathieke gebaar naar de fans toe.
sportevo zegt
@vaakbenjetebang: dat is een sterk punt. De kwalificatie moet ik dus missen.
vaakbenjetebang zegt
@sportevo: ik dus waarschijnlijk ook. En dat is me in 25 jaar nog maar zelden gebeurd, dus heel blij word ik daar niet van.
e38ossie zegt
@vaakbenjetebang: eens
z3cabby zegt
@vaakbenjetebang: dan kijk je het toch gewoon later? Erg moeilijk kan het niet zijn om jezelf op je werk te onthouden van nieuws; je bent immers aan het werk.
gregorius zegt
Heb je nog steeds geen tv-on-demand? Gewoon de quali aanzetten als je vrijdagavond klaar bent en dan kijken.
(Doe ik overigens met de races ook; ik heb in de afgelopen 7 jaar misschien 2 ochtend/middag races live gezien. De rest allemaal on-demand in de avond. Werkt prima.
HZW zegt
Kwalificaties heb ik nog nooit naar gekeken, dat is echt tijdverspilling.
vaakbenjetebang zegt
@HZW: Dat mag jij vinden, ik vind kwalificaties juist fantastisch.
RallyeWelp zegt
Op formula1.com is te lezen dat het plan is de sessie later op de dag te houden, specifiek vanwege de reden die je aandraagt. Daarnaast interessant om te lezen dat er volledig gekwalificeerd gaat worden op softs (zover ik ’t goed begrijp) en hebben teams vrije keus op welke band ze willen starten.
sportevo zegt
Ergens las ik een punt van een ‘tegenstander’ die wel sterk was.
Normaal is er na een kwalificatie altijd nog de vraag of bepaalde auto’s beter of slechter in racetrim zijn.
De kans is groot dat een sprintrace hierdoor al veel weggeeft van de hoofdrace op zondag. M.a.w.: de kans bestaat dat je op zondag een langere versie van de race op zaterdag gaat zien.
gregorius zegt
hier heb je een erg goed punt.
De eerst 15 minuten van de normale race zijn, na de start, interessant omdat er nog inhaalacties zijn van de snellere coureurs die slecht hebben gekwalificeerd. Dit verliezen we, want dit zal nu op zaterdag gaan gebeuren.
Op zondag zullen we dus alleen uitvallers hebben die achteraan moeten starten om nog iets van hun zondag te maken…. en zelfs daar is de vraag: gaan de top MBs en RBs elkaar in de sprint race elkaar op een mooie manier inhalen om 1 plaatsje beter te starten, met het risico dat ze, als het mis gaat, helemaal achteraan moeten starten? (Antwoord: alleen Max, de rest kiest eieren voor hun geld).
derek306 zegt
Het klinkt als een leuk concept! Vooral het middenveld (mclaren, Ferrari, AM) maar hoe moeten de teams het gaan managen met de banden? Krijgen ze meer setjes?
gregorius zegt
Er is nog belangrijke missende informatie:
– Is een bandenstop verplicht?
– Mogen banden die in de sprintrace niet gebruikt zijn, in de race gebruikt worden?
– What about de benzine. Komen er limieten op hoeveel verbruikt mag worden in de 100km? En hoe staan die tov de race-limieten.
Anyway; alle nieuwe formats in de F1 zijn altijd leuk om te kijken. Die Afval-kwalificatie was eigenlijk ook geweldig; vooral omdat sommigen het niet op orde hadden. En als we gaan zien dat die sprintraces de hoofdraces saaier gaan maken, zullen ze wel weer ingrijpen. Prima.