Nu is er echt geen ontkomen meer aan.
Terwijl wij nog geduldig wachten op de komst van de BMW 3 Serie Touring, komt het Beierse automerk met een opluchtende mededeling: de 3 Serie Gran Turismo is dood.
De aankondiging werd vanmiddag gedaan door CEO Harald Krüger. Het hoofd van het concern legt in een kwartaalrapport uit hoe de BMW Group de komende jaren zal benaderen. Het plan bestaat in feite uit twee kernonderdelen: het concern gaat de sterke kanten van zijn merken verder verbeteren en ondersteunen en zal zich daarnaast blijven richten op het ontwikkelen van toekomstige projecten.
Wat BMW niet direct open en bloot op tafel legt, maar wat wel degelijk ingrijpende gevolgen zal hebben, is zijn doelstelling om van nu tot en met 2022 liefst 12 miljard euro te besparen. Het concern zal o.a. de productiekosten verlagen, zijn voertuigen (waar mogelijk) minder complex maken, digitaliseren en daarmee ruim 2.500 prototypes een testauto’s de deur wijzen, het ontwikkelingsproces inkorten en de helft van alle aandrijflijnvarianten laten verdwijnen. Om het financiële doel te behalen zal het daarnaast ook de 3 Serie Gran Turismo gedag zwaaien.
De 3 Serie Gran Turismo werd krap drie jaar geleden nog onderworpen aan een facelift, evenals de Sedan en de Touring. De Dreier met de vreemde carrosserievorm was echter allesbehalve een kaskraker. Met de komst van de nieuwe generatie 3 Serie (rijtest), de G20, heeft het vermoedelijk hierom besloten een einde te breien aan de vreemde eend in de bijt. Zodoende zal men in de toekomst enkel nog kunnen kiezen uit de Sedan en de Touring. Laatstgenoemde is vooralsnog niet onthuld.
Wel is de BMW 3 Serie Gran Turismo op het moment gewoon nog te bestellen bij de dealer. Wie er een wil hebben, moet tenminste 50.557 euro aftikken. Daarmee is hij bijna 8.000 euro duurder dan de uitgaande stationwagen, wiens vervanger we spoedig verwachten.
Krüger heeft tevens laten weten dat het de rest van zijn modellengamma de komende jaren zal blijven elektrificeren. Volgens de CEO zullen in de toekomst ook de auto’s van de sportieve M-divisie en het luxe Rolls-Royce in zekere mate ondersteund worden door batterijen. Hierover hopen we snel meer te horen.
Meer lezen? HIER bespreken we nog een aantal andere auto’s die dit jaar verdwijnen.
svdv zegt
Ik zal hem niet missen, wat een wanstaltig ding. Stijl was ver te zoeken bij deze auto.
mashell zegt
@svdv: klopt, de wagen had stijlloze ruiten in de portieren. toch wel bijzonder. Eigenlijk was het de slimme variant van de 4GC. Beide zijn duidelijk zusjes, beide niet echt mooi (je mag ook zeggen even lelijk), maar de 3GT was net was hoger en daardoor ruimer.
eklasse zegt
@mashell: of hij dommer is durf ik niet te zeggen maar de 4GC vind ik eigenlijk wel een geslaagd model.
flutterby zegt
@eklasse: als vader van 3 ben ik het met je eens. Al stopt de liefde al snel na het uiterlijk..
frederik zegt
@flutterby: Passen er drie kinderen in? En waarom stopt de liefde?
a110 zegt
@frederik: ik had m daarom bijna gekocht! Enige niet SUV/mpv waar drie kinderzitjes naast elkaar kunnen.
flutterby zegt
@a110: pro-tip: Als de buitenste zitplaatsen op de achterbank bezet zijn met een kind in een kinderstoel dat mag de oudste in het midden zonder. Weg met die MPV’s en SUV’s!
a110 zegt
@flutterby: weer wat geleerd, maar vrees dat mijn vrouw daar niet in mee gaat ?
flutterby zegt
@a110: dan zet je haar er tussen!;)
frederik zegt
@flutterby: Echt veilig voelt dat niet, zo tussen twee stoeltjes geperst…
flutterby zegt
@frederik: hoe minder ruimte, hoe groter de kans dat die op zijn plek blijft en daar gaat het uiteindelijk om. ;)
Overigens heeft die niets te klagen hoor, met verhoger kan nét, maar zit je te zoeken naar de gordels en krijgt die geen warme billetjes.
frederik zegt
@a110: In een 5-serie past het ook (net) kan ik je uit ervaring vertellen. Ik heb precies dezelfde SUV/MPV afkeer. Wel vind ik de 5 (F11) wat zwaar en lomp aanvoelen in vergelijking met de 325i die ik daarvoor had. Maar ja beter dan een S-Max of Scenic of zo.
De 4 GC vind ik mooier dan de F11, maar ben bang dat ik er een minder ruime auto lastig door krijg hier thuis. :)
vondick zegt
@frederik: Kan niet. Heb in het midden geen IsoFix
frederik zegt
@vondick: Lijkt me stug dat je in een 4 GC wel 3x isofix hebt. Gewoon stoeltjes met de gordel monteren. In mijn F11 lukt het ook alleen met gordels, de 2x isofix zitten te dicht bij elkaar voor een derde stoeltje ertussen.
flutterby zegt
@frederik: mijn voorkeur gaat uit naar een 3 van een ander merk, waar juist alles goed voor elkaar is behalve het uiterlijk ;)
alcantara zegt
@flutterby: en de futloze ongeblazen motoren, als je op Mazda doelt. Die 165pk voelt gewoon traag aan als je het Duitse spul gewend bent.
flutterby zegt
@alcantara: Nou die 184 Duitse pk uit een 4 cilinder is ook niet wat ik gewend ben, zelfs net met ondersteuning van een elektromotor met gezamenlijk 252 pk. Nee, mijn 3 heeft 346 pk en houd niet zo van vloeistoffen.
Overigens kan ik het tijdloze ontwerp van Mazda wel waarderen en als je er normaal mee rijdt is elke auto boven de €20k een prima auto.
marinepower zegt
@flutterby: slechts de 258 kW versie?
frederik zegt
@flutterby: Dat meende ik me al te herinneren ja :)
koffiekopje zegt
@eklasse: De 4GC vind ik juist één van de mooiste auto’s die BMW de laatste jaren neergezet heeft.
Deze 3GT was niet heel mooi, maar hij had wel iets.
Sowieso 3-serie onwaardig veel beenruimte op de achterbank.
svdv zegt
@mashell: ik moet zeggen dat ik de 4GC juist die stijl vond hebben die de 3GT miste. Door hem platter te maken kreeg je het gevoel dat je naar een coupe kijkt ipv een hatchback
elmerblues zegt
@mashell: er zitten hier mensen die het duidelijk niet begrepen hebben of er geen klapper verstand van hebben. Een 3GT heeft niets te maken met een 4GC en een 4GC is zeker geen platte 3GT. Er is dus zeker geen sprake van zussen.
De 3GT staat op het platform van een verlengde 3 serie. Die verlengde 3 serie is alleen in China verkocht. Het is een 3 in alle opzichten.
Het platform van de 4 serie is een eigen platform. De 4 serie is lager, breder en een fractie langer dan de 3 serie. Ook de wielbasis en spoorbreedte is anders. Lager zwaartepunt, 50/50 gewichtsverdeling en een stijvere carosserie. Het is een compleet andere auto.
Wel delen de 4 en 3 veel technische componenten zoals wielophanging, motor, bak en interieur.
sntial zegt
@elmerblues: thanks bro
niex zegt
@elmerblues: compleet andere auto, en dan spreek je het weer tegen haha.
towi1989 zegt
‘het ontwikkelingsproces inkorten’
Ik zie de gefrustreerde gezichten al zitten op de R&D afdeling
markos78 zegt
@towi1989: …en op de kwaliteits- en klachtenafdelingen!
cpp1 zegt
Gelukkig, dit was een afschuwelijk lelijke, misvormde en niets zeggende auto!
skinny058 zegt
@cpp1: Goh, cursus ‘overdrijven’ gehad? Wel eens een Pontiac Aztec bekeken of een Hyundai Matrix?
davelepeef zegt
@skinny058: je kan zeggen wat je wil maar die hebben meer karakter en ‘bijzondere’ stijlelementen dan dit model, wat een in Paint Shop gestretch’d ontwerp lijkt te zijn…
skinny058 zegt
@davelepeef: wat betreft de Aztec geef ik je gelijk maar in mijn optiek is dat weer een hele andere discussie. Ik zie in de GT nog steeds een 3-serie Touring met wat rare proporties, meer niet. Niet al te gek qua design. De Aztec is zo ‘populair omdat hij zo lelijk is en het design heeft waarvan je denkt: ‘Dat er een designer is geweest die ooit heeft besloten dat dit hem zou worden.’
davelepeef zegt
@skinny058: dat is het ook, vreemde proporties waardoor het model niet lekker oogt. Ene kant is het een leuk idee, ruime auto op relatief kleine basis maar het jeukt wel dat zo dwangmatig elke niche gevuld lijkt te moeten worden dat het niet uitmaakt als de auto’s er als een soort Beluga-vliegtuig uit gaan zien…
skinny058 zegt
@davelepeef: Kijk, een Beluga of Super Guppy-vergelijk vind ik persoonlijk erg aan de overdreven kant…het valt allemaal best wel mee namelijk. Maar dat is puur mijn mening.
davelepeef zegt
@skinny058: haha, OK OK… Da’s wel waar, en bij de 3 is dit veel minder dan bij de 5. Ik heb me wel eens erop betrapt een dik aangeklede 3GT te waarderen, maar de looks blijven moeilijk. Then again, wel mooi dat een fabrikant een dergelijke auto besluit te bouwen, voor zo’n niche. Zelfde verhaal met Renault, die Avantime dacht ik, beetje buitenbeentjes in het modellengamma zijn voor veel fabrikanten niet rendabel.
sntial zegt
@skinny058: De eerste generatie Hyundai Matrix had nog mooie lijnen. Getekend door Pininfarina.
skinny058 zegt
@sntial: okay, degene die ik gister tegenkwam was toch echt een sexloos object zonder maar 1 lijntje van de meester. En dat die een lijntje heeft getekend in een ontwerp wil nog niet zeggen dat het gelijk een mooi ontwerp is, toch?
davelepeef zegt
@skinny058: als we gaan kijken naar de toepassing, het budget en andere omstandigheden/mogelijkheden denk ik dat die matrix nog niet zo belazerd ontworpen is.
skinny058 zegt
@davelepeef: En hier haal je weer een hele andere discussie er bij…mooie auto’s zijn 9 v.d. 10x niet praktisch. Behalve bijvoorbeeld een Senna, maar die is lelijk omdat die weer een hele andere functie heeft.
str8six zegt
Vond t altijd wel een mooie bak, met name de voorkant. Lekker breed, mooiste van de 3/4-serie rechts vwb neus.
mashell zegt
“en de helft van alle aandrijflijnvarianten laten verdwijnen”
BMW vanaf 2022, er is een ruime keuze uit [s]benzine[/s], [s]diesel[/s], hybride en elektrische aandrijflijnvarianten.
evdw zegt
Het is toch logisch dat je torenhoge kosten krijgt met al die (nutteloze) modellen, varianten en verschillende configuratiemogelijkheden. Hou het gewoon een stuk simpeler en stop je tijd en geld in het (nog) beter maken van de modellen die je hebt.
dirkv zegt
Sjonge jonge wat een opluchting, de 3 serie GT is er niet meer.
Er valt echt een pak van mijn schouders, eindelijk kan ik weer vrij leven.
Eindelijk kan ik weer vrij adem halen, bedankt voor dit bemoedigende bericht.
koen0373 zegt
https://images.app.goo.gl/MCQCRCsJhpodBv5h6
Wellicht dat een driedeurs variant met kekke C stijl en dubbele spoilert er wat beter had uitgezien.
leaper035t zegt
Drinken, dansen, feesten! Wat een heerlijk nieuws…
crosske zegt
Hèhè. Zijn we daar ook al van af. Nu nog de 5 GT
VeniVidiVici zegt
@crosske: Die is er al niet meer, want is de 6 GT geworden.
crosske zegt
@venividivici: die mag ook gaan hoor ?
VeniVidiVici zegt
@crosske: Ja duhh… ?
pcooperworks zegt
Qua ruimte voor achterpassagiers was ‘ie top, de looks waren minder. RIP
Loek zegt
Ik twijfel. Echt mooi was ie niet, maar goed, als je de proporties fixt is het een 4GC. De meerwaarde is dan ook inderdaad de hoge zit en de grote hatchback, die door het lijnenspel ook nog eens groter is dan de 3 en de 4GC.
Ik begrijp hem wel, die GT. Jammer dat hij moet gaan, maar ja, tussen de X4 en de 4GC heeft ie geen plek meer inderdaad.
Ik zie het BMW ook wel doen om gewoon dezelfde auto opnieuw te introduceren als 4GT, zoals de 6GT nu.
mpgc zegt
Echt mooi is de 3 serie GT niet. Maar ik vond het model toch wel iets hebben. Als ie niet zo veel duurder was, had ik een GT genomen in plaats van mijn touring.
mopar zegt
“Het concern zal o.a. de productiekosten verlagen, zijn voertuigen (…) minder complex maken, digitaliseren en daarmee ruim 2.500 prototypes een testauto’s de deur wijzen, het ontwikkelingsproces inkorten en de helft van alle aandrijflijnvarianten laten verdwijnen.”
…..klinkt allemaal behoorlijk premium. Staken ze maar net zoveel moeite in het betrouwbaar maken van hun auto’s.
vaakbenjetebang zegt
@mopar: Ja, dat gaat helemaal goedkomen met die betrouwbaarheid als je 2500 (!) testauto’s de deur uit doet. De teksten als “in de simulaties bleef het wel heel, hoor” en “in FEM was het blauw, hoor” zullen vaak gebezigd gaan worden bij BMW.
mopar zegt
@vaakbenjetebang: Acht maakt toch niet uit joh! BMW is tenslotte al een van de betrouwbaarste merken….oh wacht.
emping zegt
Ik zal er niet om rouwen.
T5Power zegt
Nu de 2 serie ‘Gran Tourer’ nog, de Daihatsu Gran Move van 2019.
VeniVidiVici zegt
@T5Power: Tuurlijk niet, de doelgroep ‘oude van dagen’ moet wel bedient blijven worden hè…
willeme zegt
NEE!! NEE!! SCHAT!!! JE HOEFT NIET TE GAA-HAAN, SCHAT!!!
Oh, jawel. Ok, doei.
galgootje zegt
@willeme: lol
dper4mance zegt
Wat mij betreft was dit ding bij de introductie al dood.
Arvado zegt
Ik snap de haat reacties hier niet zo goed. Mijn vader heeft een donker bruine (net geen zwart) F34 335i Moden Line. Ik vind dat echt wel een chique wagen. Hij heeft er ook veel plezier van, rijd super, je zit net wat hoger en het is ook niet gelijk een SUV. Hij ziet er in ieder geval veel beter dan de oude 5GT.
dirkv zegt
@littledevil9: Prachtige auto die heerlijk rijd!
Het is de auteur @ikhebooknachtmerriesoverautos die er een beetje negatief sausje overheen gooit.
sntial zegt
@littledevil9: 5GT stond op 7 serie platform, niet te vergelijken dus.
rogers zegt
Volgens hebven wij hetzelfde bericht deze week ook al een keer gehad. Hier een zeer tevreden 3gt rijder. Lekker ruim en rijdt ook nog prima (vergeleken met mijn vorige Skoda Superb)
skinny058 zegt
Bijzonder dat mensen dit een wanstaltig en overdreven lelijke auto vinden…kan tig modellen opnoemen waarbij dit een pareltje is…
vaakbenjetebang zegt
@skinny058: Inderdaad, en dan hoef je de BMW-showroom niet eens te verlaten!
sntial zegt
@vaakbenjetebang: haha
ghost zegt
Had Balkenende niet zo’n ding?
silverscope zegt
Praise the lord ?
bmwenducati zegt
Zonde, want had graag een opvolger gehad van mij huidige 335d GT. Heb hiervoor een touring gehad, maar vind de GT een heerlijke, comfortabele autobahn-verslinder. Retesnel, erg comfortabel en de kinderen hebben zeeën van ruimte waarbij ik ook de kofferbak lekker vol kan stouwen. Met een M-pakket en beetje flinke wielen is het echt mijn auto wel. Zou zo de opvolger nemen volgend jaar. Dat wordt toch iets anders zoeken…
w0ut zegt
@bmwenducati: idd, mijn 330D GT is de beste BMW die ik heb gehad tot nu (nieuwe X5 in aantocht). Heerlijk veel comfort, in de koffer passen alle koetsen, buggies etc van de kinderen.
troljedemoeder zegt
@bmwenducati: Hier idem. Volgende wordt een 5 Touring denk ik.
kminne zegt
Opgeruimd staat netjes.
w0ut zegt
Design was niet netjes maar ik ga ‘em toch missen. Is een enorm praktische cruiser, hogere instap, veel ruimte, veel comfort. Los van styling binnen het BMW gamma best bang-for-your-buck. Veel auto-barbaren die met me meerijden denk dat het een 5-reeks is. En in Belgie verbazend populair. Zie ‘em meer rijden dan de touring uit dezelfde generatie.
BaRa zegt
Niet de mooiste BMW. Evenmin de lelijkste. Wel een van de meest praktische. Ik had liever al die poseurshandtasjes zien verdwijnen. Jeweetwel, die modellen die met een X beginnen.
karhengst zegt
@BaRa: En dan vooral die X-modellen die met een even nummer eindigen.
Deze 3GT gaat nog een gezocht model worden zodra de benzineprijzen te hoog worden om nog een echte SUV te willen en de MRB te hoog voor 5-Serie.
Verstand komt immers met de jaren.
En de ogen gaan er op achteruit.
cortinaracing zegt
Amen. Als je die ruimte achterin wil, koop dan gewoon een touring zoals een normaal mens #nederlandstationland
toyotafortuner zegt
Mooi. Hem missen doe ik toch niet
rotjeknor66 zegt
Wat me meer zorgen baart is het aangekondige bezuinigen waar het kan en waarschijnlijk niet kan, hopelijk geen gevalletje Mercedes eind jaren 90 begin 00….
thomasthomas zegt
Hij was niet moeders mooiste maar ze rijden wel heel lekker met veel comfort. Heeft ook iets dikkere (hogere) bandenmaat dan de normale 3 serie.
grabtourismo zegt
Heb een 3 gt gekocht en geen spijt van klopt dat ie minder sportief is dan de 3 touring die ik hiervoor had maar de ruimte binnen is enorm en comfort op niveau 5 serie van mijn collega er zit nauwelijks verschil tussen
stephan_vandesande zegt
Jammer……….. Heb zelf anderhalf jaar de 3er GT en vind het een superauto. Ruimer dan een gewone (zelfs tov een 5er) sportief, en praktisch door de 5e deur maar niet zo burgelijk als een touring. Wel de M-sport uitvoering in het zwart genomen om enigzins wat sportievere look te krijgen. Maar als er een nieuw had gekomen was dat de volgende geweest.