De modeljaar update voor zowel de Giulia als de Stelvio is hier.
Begin deze maand konden we het al melden: er zat een update van de Giulia en Stelvio aan te komen. Inmiddels is het dan zover. Aan de buitenkant zijn er weinig tot geen verschillen te zien, maar er is wel degelijk het nodige veranderd. Daarvoor moet je echter in het interieur zijn.
Een van de belangrijkste aspecten die Alfa Romeo onder handen heeft genomen is het infotainmentsysteem. In het interieur is nu een compleet nieuw 8,8″ touchscreen te vinden. Voorheen was dit een 6,5″ scherm wat je nog niet aan kon raken. Althans, dan gebeurde er vrij weinig. Ook het scherm in het instrumentenpaneel is op de schop gegooid om alles weer wat logischer en overzichtelijker weer te geven.
De aanpassingen in het interieur blijven niet beperkt tot de schermen. Ook de middenconsole, de versnellingspook en het stuur zijn vernieuwd. In de middenconsole zijn grotere opbergvakken te vinden en je kunt je smartphone draadloos opladen. Op het stuur zijn onder meer de knoppen opnieuw ingedeeld. Dit heeft er alles mee te maken dat er enkele nieuwe systemen inzitten. Verder zijn de materialen die je overal in het interieur tegenkomt voortaan van hogere kwaliteit. Als klap op de vuurpijl is er bij de versnellingspook een Italiaans vlaggetje te vinden.
De 2020-uitvoeringen van de Giulia en Stelvio zijn ook voorzien van de nodige systemen om de bestuurder het werk uit handen nemen. Dit zijn onder meer lane keeping assist om je netjes binnen de lijntjes te houden, dodehoekdetectie en geavanceerde adaptieve cruise control. Alles bij elkaar betekent dit dat je met de vernieuwde Alfa’s nu op niveau 2 autonoom kunt rijden. Het wordt er dus makkelijker op, maar je moet nog wel je oogjes op de weg houden.
Alfa heeft van de gelegenheid gebruikt gemaakt om naamgeving de modelvarianten te herzien. Je hebt nu de basisversies, met daarboven de Super-versie en de Ti (Turismo Internazionale). De Super is ook in Business-uitvoering te krijgen. De meest sportieve versies zijn de Sprint, Veloce en Veloce Ti (alleen voor de Giulia). De Quadrifoglio zijn ze ook niet vergeten, maar die komt pas later in 2020.
Hoewel aan het uiterlijk niets gedaan is, kun je de 2020-uitvoering wel in een paar nieuwe kleurtjes bestellen. De Giulia is nu bijvoorbeeld ook verkrijgbaar in sappig groen. Alfisten die graag een beetje autonoom willen rijden kunnen vanaf begin 2020 bij de dealer terecht.
dromedaris zegt
Wat raar dat ze geen joter aan het exterieur hebben gewijzigd. Ik vond de lichten bij lancering reeds verouderd. Spijtige zaak!
lecomte zegt
@dromedaris: Joter?
dromedaris zegt
@lecomte: jota. Kon niet op het woord komen ?
lecomte zegt
@dromedaris: Oh hahaha! ?
boriske zegt
@lecomte: Dat zou voor volgend jaar zijn.
Jochempie zegt
@dromedaris: Geen geld voor nieuwe matrijzen, bovendien verkopen ze zo weinig auto’s dat de bumpermatrijzen die ze hebben nog in nieuwstaat verkeren.
rvandereem zegt
@jochempie: Stelvios zijn erg populair in Italië
Jochempie zegt
@rvandereem: Van Italië alleen kan een autofabrikant met zulke investeringen niet leven..
dromedaris zegt
@Jochempie: ik zie ze hier toch vaak rijden.
stationcar zegt
@dromedaris:
Dat kan, als je buurman er één heeft bijvoorbeeld. De verkoopcijfers zijn meer dan verdrietig, die kan je gewoon opzoeken.
Jochempie zegt
@dromedaris: https://nl.wikipedia.org/wiki/Anekdotisch_bewijs
flatsixx zegt
@dromedaris: eens, net als bij de Ghibli…
dees zegt
@flatsixx: Alle huidige maseratis waren bij launch al op diverse vlakken flink verouderd.
Hoop dat dit met PSA gaat veranderen.
karaya zegt
@dromedaris: Voor lichtjes moet je bij VAG zijn.
bugboy zegt
@dromedaris: Ik vind de Guillia veruit de mooiste in het segment.
viezefreddyw zegt
Konden ze echt niets beters verzinnen bij de Stelvio voor de uitlaatjes? Wat ziet dat er zielig uit zeg.
Ik vrees dat deze facelift niet veel zal doen aan de slechte verkoopcijfers. Zonde, want de Giulia in het groen ziet er zo wel erg mooi uit moet ik zeggen.
chriscross zegt
@viezefreddyw: viel mij ook meteen op, beetje jammer zo’n klein pijpie in een groot pijpie
mashell zegt
@viezefreddyw: dat is design. Het thema is “borsten”. Komt ook terug bij de twee bobbels op het dashboard.
drdre1 zegt
@mashell: aaaah. Schitterende auto’s ineens! ?
milanomt zegt
@viezefreddyw: Wat erg zeg inderdaad… Was bij het huidige model niet zo toch? Vond de uitlaten altijd mooi weggewerkt bij beiden!
artje zegt
Helaas alweer gedateerd. De huidige designtrend zijn strakke en scherpe lijnen, niet deze bollige vormen.
Jochempie zegt
@artje: Uhu, vertel dat aan Ferrari, dat die Roma hopeloos verouderd oogt. De “strakke lijnen” waar je het over hebt zaten al in de BMW E60 uit 2003.
bas2014 zegt
@jochempie: Uhu… zeg je dat ook op verjaardagen enzo? Tenenkrommend.
Verder is het idd zo dat de concepts veel strakkere lijnen hadden en het eindresultaat helaas een redelijke deceptie was.
Jochempie zegt
@bas2014: Ik vind de acceptatie van mijzelf belangrijker dan de acceptatie van onbekenden, dus da’s makkelijk.
jagftype zegt
@jochempie:
Tjappie
Jochempie zegt
@jagftype: Wat is dat woord?
cazzo046 zegt
@artje: Misschien juist goed om je te onderscheiden van de (duitse) massa?
caspart zegt
@cazzo046:
Idd, maar dan niet met dit design uit 2009.
posthumus zegt
@artje: Gelukkig is er dan een alternatief voor mensen die niet voor origami op 4 wielen gaan. Maar helaas is de massa trendgevoelig.
Robert zegt
Autonoom rijden in een Italiaanse auto; dat wordt lekker dringen op de invoegstrook, permanent claxonneren en het definitieve afscheid van de richtingaanwijzer.
brammetjedeb zegt
@RRRobert: ?
rvandereem zegt
@brammetjedeb: Ik woon sinds 10 jaar in Italië. Op de autostrade, die meestal drie stroken aan elke kant hebben, rijdt iedereen op de middelste strook. italianen kijken goed om zich heen en vinden het daarom niet nodig richtingaanwijzers te gebruiken. Claxonneren doen ze alleen in uiterste nood. Een Italiaan heeft namelijk niet de neiging anderen te vertellen wat te doen.
Robert zegt
@rvandereem: #sarcasm
karhengst zegt
@rvandereem: Dat verklaart wel enigszins de sympathie voor de verkeerde kant.
cazzo046 zegt
@rvandereem: Dan woon je waarschijnlijk in Noord Italië, al eens afgedaald naar Puglia/Calabrië?
rvandereem zegt
@cazzo046: Een maand geleden mijn haar laten knippen in Tropea. En daarna cipolle di Tropea gegeten. En 15 km buiten Lecce haal ik mijn wijnen.
cazzo046 zegt
@rvandereem: Dan ben ik officieel jalours;)
Prachtig, Zuid Italië, vaak op vakantie geweest.
Maar om nou te zeggen dat er netjes gereden wordt, kan me de kustweg herinneren van Reggio Calabria naar Catanzaro, diverse bijna dood ervaringen onderweg;)
Lecce is trouwens waanzinnig mooi.
bischero zegt
@RRRobert: let maar eens goed op, die richtingaanwijzer wordt in Italië meer gebruikt dan in Nederland. Te vaak zelfs, staat zowat permanent aan, zeker op de linkerbaan. Heerlijke? houding ?
dailydriver zegt
@bischero: zullen dan ook veel stuurkolom modules vervangen dan ook, of niet???
rutgerg zegt
@RRRobert: wees niet bang. Het zal meer kapot zijn dan dat het werkt.
Dutchdriftking zegt
Kortom, extra kleuren en wielen, en de welkome update van de multimedia. Helaas niet voor in de markt, maar wat zou ik graag zo’n Giulia leasen!
bischero zegt
@dutchdriftking: hear hear!
bischero zegt
De groene, zeker weten, die wordt het voor mij ?
bernoulli zegt
Een Stelvio in Dacia Duster-Orange Atacama.
Meh.
autodidact zegt
Ik had meer wijzigingen verwacht. Voor mij prima, nu hoef ik geen nieuwe aan te schaffen!
poes zegt
Wat een ongelooflijk slechte pers-foto’s… Die kleur van de Stelvio is niet om aan te gluren. Helpt het hele design naar de knoppen. En die pijpjes zijn natuurlijk ook een ontzettend sneu gezicht. Dat zien ze daar zelf toch ook wel??
karhengst zegt
@poes: Nee man, allemaal liefhebbers daar.
karaya zegt
@poes: Die pijpjes zijn echt, poes.
posthumus zegt
@poes: Die trend met die pijpjes mogen ze wat mij betreft sowieso afknallen. Ook “goed weggewerkte” pijpje zijn toch de ultieme sneuheid
jaapiyo zegt
Prima update. Blij dat Alfa het voorbeeld van BMW volgt en naast de touchbediening ook nog een draaiknop aanbiedt. Extra kleurtje is ook welkom, maar het mogen er nog een stuk meer zijn, want het palet is nu vrij beperkt. Wordt tijd voor een Individual program.
Paul58 zegt
Prima wijziging. Een goede infotainment was naar mijn mening het enige wat nog ontbrak. Qua rijden en sturen is dit wel de benchmarkt (althans als je van sportief en direct rijden houdt). Blijf het een mooie verschijning vinden (misschien wel steeds mooier sinds introductie 2016) wanneer je een guilia in je binnenspiegel ziet. Stelvio vind ik maar niks, net zoals veel andere SUV’s, simpelweg niet mijn ding. Doe mij maar de 280pk veloce uitvoering.
tvr1974 zegt
Ipv die “updates” hadden ze beter een
tvr1974 zegt
Hybride model oid kunnen lanceren . Dat zou misschien wat zoden aan de dijk zette
boriske zegt
@tvr1974: Komt er aan… met 60pk elektromotor. model 180pk + 60 elktro. en dan de veloce 280 + 60 = 340 pk.
quadrajeep zegt
Pfff. De azijn was zeker weer in de aanbieding.
Geweldige auto, wij hebben de Giulia sinds april 2019 en zijn zeer tevreden.
2.0 met 320pk Squadra tuning is geweldig. Mooie update en kleuren.
SpiderIV zegt
@quadrajeep: is ook echt een geweldige auto. Nu al bijna 2 jaar een 2.0 en echt fijn rijden. Nb ik vind persoonlijk die console update minder geslaagd, beetje veel bling bling.
por100 zegt
@quadrajeep: goeie keus hoor. Heb je ook het performance-pack?
SvenskaAeroplanAB zegt
Pwoah, mooi interieur op foto 7 zeg!
stationcar zegt
Man man man, dat uiterlijk dat is toch jammer zeg, hadden ze de kans om de foutjes weg te werken en de boel wat strakker te maken doen ze het niet. Zonde, want ze waren bij de introductie al verouderd, maar echt mooi worden ze ook niet oud. Helaas pindakaas.
technofreak zegt
Het is van alles nét niks.
Design van de buitenkant: geweldig goed, maar niet spannend.
Interieur: ziet er fraai uit, maar tegen het saaie aan.
rijgedrag: fijn, maar niet adembenemend
Een beetje alsof je een Opel Insignia koopt. Maar dan uit Italië.
Goed en degelijk, maar wel mèh.
karaya zegt
@technofreak: Welke auto in z’n klasse heeft een beter rijgedrag?
ouwedibbes83 zegt
@karaya: Wouter was erg positief over de M340i, die is wss wel iets duurder dan een Veloce
Paul58 zegt
@technofreak: lijkt me toch echt een kwestie van smaak. Ik vind het design namelijk verre van saai. Het rijgedrag? Heeft Alfa eindelijk weer eens een RWD met uiterst sportief DNA is ook ook niet goed. Ik ben oprecht benieuwd wat jij qua rijden beter vind? Ik was helemaal lyrisch en heb genoeg alternatieven mogen proberen. En dan nog het vergelijk met een insignia, volgens mij heb jij daar nog nooit in gereden, of in de guilia niet. Dat is totaal niet te vergelijken namelijk. Bijna het tegenovergestelde qua rijgevoel.
technofreak zegt
@kevin1989 en @karaya: lezen jullie met je ogen, of met je onderbuik?
“rijgedrag: fijn, maar niet adembenemend”: staat daar dat het een schijtauto is om te rijden, of maken jullie dat er van rechtsdragend, net onder de navel? ;-)
karaya zegt
@technofreak: Welke auto in die klasse heeft wel een adembenemend rijdgedrag volgens jou?
Als die niet bestaat lijkt het me een beetje overbodig om het erbij te vermelden.
De enige kandidaat is de 3- serie. Heb de nieuwe niet gereden maar het lijkt me sterk dat die een klasse beter is dan de Giulia. De oude is dat zeker niet. (absolute vedette of niet)
En de Insignia erbij halen als vergelijkingsmateriaal lijkt me een teken van kwade intenties. Die is net zo dynamisch als een broodje makreel.
freezzr zegt
@karaya: heb de nieuwe gereden en die is echt heel fijn. Het interieur ziet er ook echt top uit. Als je daar in gereden hebt wil je niet meer zo’n verouderde Giulia…
karaya zegt
@freezzr: Ik zie dat verouderde niet, maar ik ben dan ook niet van de playstation generatie.
Zoals ik al eerder opmerkte, het lijkt me sterk dat de nieuwe drie qua rijgedrag over de Giulia heen gaat. Dat de 3 vol met moderne gadgets zit geloof ik meteen.
freezzr zegt
@karaya: PlayStation-generatie? Wat betekent dat? Ik ben 40. Is dat een compliment dan?
karaya zegt
@freezzr: Ik ben bijna 48.
autodidact zegt
@freezzr: …totdat je in zo’n Giulia gereden hebt.
karaya zegt
Een motor met een pk of 400 tussen de Veloce en de Q dat mis ik.
Lijkt me niet zo moeilijk.
En een scherpere Quadrifoglio.
por100 zegt
@karaya: nee idd, gewoon een guilia 2.0 kopen en die stage 2 tunen
karaya zegt
@por100: Zit je op 320pk voor zover ik weet.
markie123 zegt
“er zat een update van de Giulia en Stelvio aan zat te komen.” Hoe zat was je?
Dutchcarwizard zegt
Het is wel fijn om te weten dat deze modellen over tien jaar nog steeds in productie zijn..
mwti zegt
Best knap om een auto te bouwen die iedereen mooi vindt maar niemand koopt/least.