We hebben de specs van de nieuwe Audi RS3 binnen! We verklappen alvast: het wordt de snelste hot hatch. En de RS3 krijgt een driftmodus.
De nieuwe Audi RS3 is in aantocht, om een positie in de hoogste regionen van de hot hatch-wereld in te nemen. Dit wordt sowieso een memorabele auto, alleen al omdat het (hoogstwaarschijnlijk) de laatste RS3 met een vijfcilinder wordt. Sterker nog: het wordt waarschijnlijk überhaupt de laatste Audi met een vijfpitter.
Het uiterlijk kennen we al in grote lijnen. Twee weken terug liet Audi namelijk al de nieuwe RS3 zien in een wrapje dat niet heel veel verhulde. De Duitsers hielden verder nog hun lippen stijf op elkaar. Wat de specs van de nieuwe Audi RS3 betrof moesten we nog in het duister tasten.
Dat hoeven we nu niet meer. In de volgende stap naar de definitieve onthulling maakt Audi namelijk officieel de specificaties (en meer) bekend. Om meteen met het vermogen te beginnen: dat is 400 pk. Beter gezegd: dat is nog steeds 400 pk. In een tijd waarbij het nooit gek genoeg kan qua pk’s kiest Audi ervoor om het vermogen op hetzelfde niveau te houden. Het vermogen van 421 pk dat AutoExpress noemde was dus iets te optimistisch.
Niet getreurd, het vermogen is slechts één cijfertje. Er zijn wel degelijk verbeteringen doorgevoerd aan de vijfcilinder. Het vermogen is nu al beschikbaar bij 5.600 toeren, in plaats van bij 5.850 toeren. Bovendien is het koppel gestegen van 480 Nm naar 500 Nm.
Het resultaat is dat de sprinttijd naar de 100 km/u nu onder de 4 seconden duikt. Waar de vorige RS3 er 4,1 seconden over deed, heeft de nieuwe er maar 3,8 seconden voor nodig om de 100 km/u aan te tikken. Wat de begrensde topsnelheid is hoeven we jullie niet te vertellen, maar optioneel is deze wederom uit te breiden naar 280 km/u. Daarmee ben je nog niet sneller dan de vorige RS3, maar met RS Dynamic Package kun je 290 km/u op de teller krijgen.
De Audi RS3 overtreft daarmee zijn grootste rivaal: de Mercedes-AMG A 45. De A 45 S heeft weliswaar meer vermogen (421 pk), maar is toch net iets minder snel. Deze ‘hyperhatch’ doet namelijk 0-100 km/u in 3,9 seconden en heeft een top van 270 km/u. Op papier is de nieuwe RS3 dus in ieder geval al de snelste hot hatch. En wie weet zit er nog wel een snellere versie in de pijplijn.
We kregen in feite al een voorproefje van de nieuwe RS3 in de vorm van de Golf 8 R. Een interessante noviteit bij deze auto was de driftmodus. Dit is mogelijk dankzij torque vectoring. Goed nieuws voor Wouter en iedereen die van rokende bandjes houdt: de nieuwe RS3 heeft dit ook.
Lekker dwars gaan met de RS3 kan nu dankzij de RS Torque Splitter, zoals Audi dat noemt. Het gaat hier dus niet over een splitter die je onder de voorbumper vindt, maar over een torque vectoring systeem. De RS Torque Splitter zorgt er dus voor dat het koppel in bochten naar de buitenste achterwielen wordt gestuurd, net als bij de nieuwe Golf R. Op die manier wordt onderstuur verminderd.
Dat niet alleen: indien gewenst kun je dus ook een driftje neerleggen. Audi zegt er wel bij: op een afgesloten stuk weg. Want driften op de openbare weg, dat is natuurlijk onverantwoord.
We hebben het hier overigens over de RS Torque Rear-modus. In deze stand wordt het koppel zoveel mogelijk richting de achterwielen gestuurd. Maar je wilt natuurlijk niet elke dag driftend naar je werk, dus er zijn ook nog mindere wilde rijmodi. In totaal kun je kiezen uit vijf standen: Comfort/Efficiency, Auto, Dynamic, RS Performance en RS Torque Rear.
De specs van de nieuwe Audi RS3 kennen we bij deze dus én we weten wat we kunnen verwachten qua rijdynamiek. Dankzij het nieuwe beeldmateriaal hebben we ook nog eens een goed beeld van het uiterlijk. Zijn belangrijkste geheimen heeft de RS3 dus al prijsgegeven. Toch wil je de auto natuurlijk in al zijn glorie zien. Daarvoor moeten we nog even geduld hebben.
EnthousiaST220 zegt
Oh man! Ik ben helemaal geen Audi fan maar als deze inderdaad iets van de rijkwaliteiten van de golf 8r mee krijgt dan staat ie opeens heel hoog op het lijstje.
omarrs6 zegt
Driften in een Audi, het begint steeds gekker te worden. Me likie
jjcp zegt
Die achterbumper😓…….het is bij de honda covic ronduit lelijk en de reguliere A3 is er ook geen verbetering mee…………maar mooi om te zien dat het nog erger kan.
knapzuur zegt
Valt toch reuze mee, zet hem in een anoniem kleurtje neer en het gekke grilletje verdwijnt optisch als sneeuw voor de zon.
jaso013 zegt
Top! Dan kan het petjesvolk nog sneller door de 30 zone heen knallen!
Flatsix zegt
Een van de mooiste specs blijft toch wel dat de auto 5 cilinders heeft! Dit is wat mij betreft het grootste verschil met bv die genoemde Benz die het moet doen met 4 potten. Hele andere rijbeleving en geluid!
Stefje zegt
3.8 seconden in een hatch. Wow!
werf76 zegt
Snel weer te vinden in krachtwijken met Duitse platen.
Cuprafan123 zegt
Samen met de A45 AMG, M3 E92, Golf GTI of R, RS6 en de C63. Uiteraard op Duitse platen of exportkennzeichen..
156sw zegt
@werf76: en Alipovič uitlaat
RiKe zegt
Wat leuk, een (in Nederland) nutteloze auto die weer ruim €70k gaat kosten, en dan komt de optie lijst nog om het richting een ton te duwen. Voor een HATCHBACK.
saxoke zegt
@rike: zijn er auto’s met meer dan 50pk nuttig? Ik reed lang met een 2cv met 29pk, daar kon ik overal mee komen, er kunnen 4 personen in en bij goed weer kan het dakje nog open ook. Eigenlijk is alles wat meer is gewoon nutteloos.
RiKe zegt
@saxoke: Overdrijven is ook een vak. Hier in Nederland heb je al een prima vlotte bak als je 200pk hebt. Het gaat er meer om dat ze hierbij Nederland zo’n krankzinnig hoog bedrag plaatsen op een C segment auto (dankzij die idiote belastingen)
saxoke zegt
@rike: hoeveel betaalde je pakweg 15jr geleden voor een auto met 400pk en dezelfde uitrusting (als het al te krijgen was). Ja het is een dure auto, maar eigenlijk krijg je ook veel waar voor je geld
RiKe zegt
@saxoke: Verklaart dat de oplichting hier, dat de auto 1,5 uur rijden verderop zo’n 15 a 20k goedkoper is? Die extra euro’s gaan niet naar Audi hoor, die worden hier wel weer verspild aan mislukte projecten
saxoke zegt
@rike: dat klopt, maar als ie 50k kostte werd er ook over de prijs geklaagd. Want ook dat is duur voor een normale c segment. Maar niet voor 1 met 400pk. Noem me eens enkele alternatieven op die ook de mogelijkheid bieden om 4 personen te kunnen vervoeren en die 400pk hebben, of onder de 4sec naar 100 gaan, met deze luxe en de mogelijkheid om behalve sportief ook nog comfortabel te zijn….. K denk dat je geen enkele andere nieuwe auto kan vinden. Hoe hard je ook zoekt. Dus ja, hij is duur, maar eigenlijk ook weer niet. En, erover jammeren dat de staat ermee gaat lopen ipv Audi, is nutteloos. Enige remedie ertegen is verhuizen….
Ot92 zegt
@rike Met 200pk ben je meer dan vlot. Met 100pk kom je al prima vooruit.
RiKe zegt
@Ot92: Het mag toch wel een beetje leuker dan “prima vooruit” zijn :)
Ot92 zegt
@rike Ik vind juist rijden in een auto met 60pk (bijv. een Up) zo lachen
saxoke zegt
@Ot92: je mag de 90pk Corsa van hier overkopen als je wil. Levensgevaarlijk traag is dat ding
saxoke zegt
@Ot92: 100pk is voor vele mensen al meer dan genoeg.
Dutchdriftking zegt
@saxoke: klopt, jammer alleen dat ze de linkerbaan er mee bezet houden.
saxoke zegt
@dutchdriftking: 🤣😂🤣😂🤣
saxoke zegt
@dutchdriftking: schitterend. Maar idd spijtig genoeg is het vaak zo
Dutchdriftking zegt
@rike: Ik denk wel 80k ex opties. Dat is bizar veel geld voor een hatchback. Maar bizar goedkoop voor 400pk, 3,8 seconden sprint en 290km/h.
Cuprafan123 zegt
Ik denk wel meer. Het vorige model kostte bij uitgang 87k zonder opties. Het zou me niks verbazen dat de nieuwe RS3 zonder opties tegen de 90-95k gaat zitten . En dan te bedenken dat je in België of Duitsland klaar bent voor 70-80k met opties.
wickedtheg zegt
@dutchdriftking: mijn bmw m135i heeft bijna 400pk en is paar jaar oud (tweedehands) voor onder de 30k te krijgen… Snap nooit zo goed dat je 80k plus voor zo’n auto neerlegt. Ik wacht wel weer paar jaartjes :)
Dutchdriftking zegt
@wickedtheg: tweedehands is vals spelen 🙃. Voor 11k koop je een A6 c6 met 3.0 TFSI. Met een chipje van 600 euro heb je 435pk. Nu jij weer. 😎 Het gaat hier natuurlijk om 400pk inclusief fabrieksgarantie.
ghost zegt
@rike: ruim 100k denk ik eerder..
mashell zegt
Dat er af en toe een nieuwe spelling is en je opeens pappa als papa moet schrijven is me bekend maar het nieuws van de nieuwe telvolgorde 1-2-4-5-3 had ik gemist.
narcotic zegt
@mashell: dat is de volgorde van de firing in de cilinders
meetsysteem zegt
Leuk die volgorde der cijfers op den zijkant. Humor toch, van deze (Zuid-)Duitsers?
911targa zegt
Nou ja, het geeft de onstekingsvolgorde aan van de 5 cilinder, waardoor auto zo’n karakteristiek geluid heeft.
Audi versus MB: 5 versus 4 pitter. Dat is geen keuze!
meetsysteem zegt
Die ontstekingsvolgorde is dan ook precies wat ik bedoel, humor.
MarcoM zegt
Waarom zo een flutmuziekje, laat gewoon die 5 pitter horen, daarvoor kijk en luister ik. Dan maar even naar Youtube een filmpje van Walter Rohrl opzoeken.
Ot92 zegt
Audi kennende zal ie toch circa 420pk tot beschikking hebben.
saxoke zegt
@Ot92: als het niet meer is….. En nadien nog erg goed te chippen ook. Dik 500pk lijkt me geen onmogelijke opdracht. En dat in een C segment hyperhatch.
Ot92 zegt
@saxoke Wel eerst de OPF eruit slopen natuurlijk
saxoke zegt
@Ot92: dat zou mod nr 1 zijn denk ik