Het heeft even geduurd, maar we hebben eindelijk definitieve bijtellingsregels voor 2016. Staatssecretaris Eric Wiebes stapte met het voorstel van de branche naar de Tweede Kamer, dat de plannen vanavond goedkeurde.
Het was al een tijdje duidelijk dat de bijtelling per 2016 op de schop zou gaan. Wiebes had er echter een tijdje voor nodig om met regels te komen die iedereen konden bekoren. Waar de plannen van de staatssecretaris werden afgeschoten, kreeg het voorstel van de branche (BOVAG, RAI Vereniging, VNA, ANWB, VNO, MKB Nederland, Natuur & Milieu, Milieudefensie) meer bijval. Dit Autoplan werd integraal overgenomen door Wiebes en goedgekeurd door de Tweede Kamer, zo meldt de BOVAG.
De branche mikte erop dat schoon rijden ook in 2016 bevorderd wordt. Daarom betalen lease-rijders met een volledig elektrische auto ook per 1 januari 2016 een bijtelling van vier procent. Voor alle overige lease-auto’s gaan de maandelijkse kosten flink omhoog. De plug-in hybrides met een CO2-uitstoot tussen de 1 en 50 gram per kilometer krijgen vijftien procent bijtelling. Stoot je leasebak tussen de 51 en 106 gram CO2/km uit, dan tik je 21 procent bijtelling af, terwijl de rest van de auto’s in de 25 procent-categorie zullen vallen.
De bijtellingsregels voor 2016 staan dus vast, maar het is nog even afwachten of ze een lang leven beschoren zijn. Natuurlijk heeft het even geduurd om tot een compromis te komen, maar het zou zomaar kunnen dat de poppenkast binnenkort weer van voor af aan begint. Komende zomer volgt namelijk de presentatie van de Autobrief 2.0, waarin de autobelastingen voor 2017 en daarna besproken worden.
Bijtelling 2014 | Bijtelling 2016 | ||
---|---|---|---|
Uitstoot in CO2/km | Bijtellingspercentage | Uitstoot in CO2/km | Bijtellingspercentage |
0 gram | 4 procent | 0 gram | 4 procent |
1-50 gram | 7 procent | 1-50 gram | 15 procent |
51-88 gram | 14 procent | 51-106 gram | 21 procent |
89-117 gram | 20 procent | 106+ gram | 25 procent |
117+ gram | 25 procent |
mastemaker zegt
En 2015 heeft ook nog eens andere regeltjes! Nederland; belastingland, leuker kunnen we het niet maken, wél duurder!
isobmw zegt
@mastemaker: tjah.. rijken worden rijker, normale mensen worden armer, en armen kunnen niet nog armer worden?
Waarom niet een keer leuk het nieuwe jaar ingaan? alles moet gewoon duurder en moeilijker, wel gewoon miljoenen bezuinigen of naar andere landen sturen..
En ik blijf nog steeds BMW 530D (Blijf Maar Werken) rijden:))
maurits123 zegt
Hebben jullie na 6x het bijtellingsplaatje plaatsen nog steeds niet door dat dit plaatje niet goed over komt in de iphone app?
JordyS zegt
@maurits123: ik zie op mijn eigen iPhone wel een foto, wellicht even de app opnieuw opstarten?
maurits123 zegt
@JordyS: Nop, het plaatje blijft maar voor de helft zichtbaar. Plaatje lijkt zich niet aan te passen aan het formaat scherm.
e39540itouring zegt
En de youngtimer bijtelling? Blijft die onveranderd?
knipperlichtje zegt
Had dan van die 25 procent 23 procent gemaakt. Nu komt het weer op een verhoging neer, heerlijk. Ach ja, ik verneuk de staat de komende paar jaar nog wel even met de huidige wagen en neem dan wel een rappe diesel.
stgp zegt
En houdt je de bijtelling 5 jaar bij tenaamstelling voor 1-1-2016 of verhogen ze die tussentijds?
JordyS zegt
@stgp: De nieuwe bijtellingsregels gelden voor contracten die worden afgesloten na 1 januari 2016. Aan lopende contracten wordt dus niet gerommeld
moveyourmind zegt
Zolang auto’s van 40 jaar en ouder maar wegenbelastingvrij blijven vind ik het goed. Ik heb het in de kop gekregen om een GMC legertruck uit de Tweede Wereldoorlog te willen hebben. Wel een die nog gerestaureerd moet worden, anders wordt het te duur.
johanhummer9 zegt
@moveyourmind: en restaureren is goedkoop?
moveyourmind zegt
@johanhummer9: Daar gaat ook wel het nodige geld in zitten, maar veel kan ik zelf en mijn vader is erg handig en verheugd zich er nu al op om mee te helpen. Veel GMC’s zijn na de oorlog omgebouwd dus de opbouw zal nagebouwd moeten worden. Maar eerst sparen zodat het project niet halverwege vastloopt.
dawwg zegt
Tja, 0 gram = 4%. Maar goed, hoe goed voor het milieu zijn die auto’s nou echt ? Minder CO2 en NOx uitstoot en dus minder luchtverontreiniging op de locatie van rijden, maar tegelijkertijd zorgt het mijnen & prepareren van Lithium voor enorme chemische vervuiling & afvalstoffen ! Typische first-world schijnoplossing voor ‘milieuproblemen’ …
En – zal hier wel afgebrand worden, maar – 15% voor PHEV is meer dan terecht, doordat ze in de praktijk net zoveel fijnstof uitstoten en alsnog > 80% op fossiele brandstof rijden en 100% van de tijd meer wegen in kgs en zodanig dus ook voor meer slijtage van de infrastructuur zorgen.
Uiteraard hebben EVs, waterstof en andersvormige hybride’s wel de toekomst, want fossiele brandstoffen raken op, maar de huidige PHEVs en EVs zijn nog helemaal niet ‘groen’ als iedereen (producenten, politiek) de consument wil doen geloven.
sturmer zegt
@dawwg: weer zo’n reactie over het produceren van accu’s…. Raffineren van olie is goed voor het milieu toch? Volgende keer even aan de BP actie meedoen ;d
MaartenD zegt
Hoe zit het met de bijtellingstarieven in 2015? Blijven die gelijk aan 2014 zodat ik nog op de valreep de v40 met 14% bijtelling kan regelen?
JordyS zegt
@maarten020: De tarieven voor 2015 check je hier: http://www.autoblog.nl/kennispagina/bijtelling/bijtelling-2015
MaartenD zegt
@JordyS: ajjj….blijven er nog leuke 14% bijtelling auto’s over in 2015? Ga er gewoon vanuit dst Volvo Nederland nog wat leuks inelkaar kmutselt zodat ze toch nog binnen de 14% bijtelling richtlijnen vallen..
ropp zegt
@maarten020: nope, das 20% in 2015
kraakensmaak zegt
@maarten020: luister jij geen radio?
MaartenD zegt
@kraakensmaak: neej..ik hou van muziek en niet van dat zogenaamd lollige oeverloze geouwehoer van die radio djs
michiel_vandelft zegt
@kraakensmaak: volvo speelt het slim. Ze roepen nu om dat je nog een paar weken hebt om een v40 d4 in 14% vorm te leasen, maar ik geloof niet dat ze die 3gr co2 er in 2015 met paar aanpassingen niet afkrijgen. Dan zou het nml de “hit” van 2015 zijn. Dus waarschijnlijk willen ze nu iedereen naar de dealer laten rennen, en komen ze volgend jaar met een “nieuwe innovatie” die de auto 82gr co2 doet uitstoten. Al moet ik zeggen, ook als 20% bt wagen is het gewoon een super mooi ding. Mits een chiptuner de vMax vrijlaat naar 225kmh :)
trustmeiamanengineer zegt
Voor diesel en benzine dezelfde waardes? Dacht dat dat nu nog verschillend was per brandstof?
stgp zegt
@trustmeiamanengineer: klopt, gaat veranderen.
clarkson zegt
@trustmeiamanengineer: Dit zal waarschijnlijk gelijk getrokken worden. De uitstoot is vaak al minder bij een diesel. Het grote verschil zal wel nog in de BPM zitten. Wat 100% diefstal is aangezien een diesel vaak wel de zelfde CO2 uitstoot heeft. Maarja het geld moet ergens vandaan komen. Wel gek dat hier niets over is besproken aangezien ze in Brussel willen dat de BPM afgeschaft word hier in Nederland.
maniaxdream zegt
Kutoverheid..oprotten…
ukbob zegt
@maniaxdream: lekker gefundeerde opmerking..
maniaxdream zegt
@ukbob: dus in een artikel over bijtelling waarin ik stel: kutoverheid oprotten. Ben jij van mening dat het niet gefundeerd is.
Ik zal je het even uitleggen:
Wij wonen in een land waar de politiek niet precies snapt hoe het werkt met centjes, daar liggen ze al jaren mee te klooien en kloten. De makkelijke weg is het verhogen van belastingdruk met name de auto krijgt het er al jaren van langs. (misschien heb je dit ergens gemist, je kan het hierboven lezen en anders heeft google wel goede results op “kutoverheid oprotten”.)
Nu je weer bij bent met je kennis zou ik graag in koor met je willen chanten: “kutoverheid, oprotten”
Ik hoop dat er een stukje duidelijk bij je ontstaan is want ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je een linkse rakker op een fiets bent of in een Prius, want dan heb je hier namelijk niets te zoeken.
baasbas zegt
@maniaxdream: je moet gewoon betalen
maniaxdream zegt
@baasbas: je moet overal voor betalen aan de overheid in dit kutland. (En nee ik rot niet op)
Maare gewoon even uit de losse pols:
Binnenkomend: 2500,-
Ink.belasting; 40%
1500 over…
Je koopt een auto van 10.000,- waar een portie BPM inzit op basis van de farce CO2.
Dan heb je MRB, betalen op basis van bezit van een auto.
En accijnzen op brandstof.
Zal ook nog een stuk BTW in verwerkt zijn.
Dus van jou schamele loon van 2500,- gaat indien je een auto koopt na jaren sparen een TORENHOOG percentage naar de overheid. Iemand zin om dat uit te rekenen?
Ik ben er wel klaar mee; de motivatie om ook nog maar iets uit te vreten in dit kut land is bij mij inmiddels wel opgelost.
Laten we gezamenlijk naar het rad van fortuin kijken hoe Gaston de mooie vuilnisbak weggeeft aan Sjonnie de Sjomp en lekker negeren dat de overheid aan de uitgave kant het sneller voor elkaar krijgt om de centen er door te jakkeren dan ik ze (mochten ze dezelfde hoeveelheid aan mij geven) op kan branden in een groot vuur….
Dus overheid.. OPROTTTEN!!
siemi zegt
@maniaxdream: je bent niet goed bij je hoofd. Hoe denk je dat de wegen betaald worden? De politie? Sociale zekerheid? Als he daar niet aan mee wilt betalen, maak dan ook geen gebruik van iets wat door jouw belastinggeld betaald is.
michiel_vandelft zegt
@baasbas: aftikken godverdomme
baasbas zegt
@michiel_vandelft: gewoon schuiven met dat geld
autofanaat zegt
Inmiddels een ziek aan het worden van het woord bijtelling..
gtwillem zegt
Tsja, het gaat nergens over, maar de ziektekosten moeten ergens van betaald worden. (Waarom ik 25% van de waarde over mijn auto moet betalen die ik voor 90% alleen zakelijk gebruik is mij een raadsel).
Wat wel fijn is: die 21% regel. Wie gaat er nu in een mueslibak rijden met 21% als je een echte kan rijden voor maar 4 meer….
Dit gaat een leuke uitwerking hebben op het wagenpark, hopelijk…
maniaxdream zegt
@gtwillem: ga eens de jaarcijfers van de zorgverzekeraars lezen. (Hint: Dat zijn die lui die de zorg verneuken)
86x86mm zegt
Jammer ik had liever gezien dat 51+ gram naar de 22% zou gaan, dan hadden we vanaf 2016 vast meer moois op de weg kunnen zien rijden.
utr1984 zegt
Mensen die zeggen dat elektr. auto’s niet milieuvriendelijk zijn: ze zijn nog altijd groener dan een conventionele auto. Daarom snap ik die 4% wel voor elektrische auto’s: nooit brandstof, veel minder onderdelen (dus nooit koppeling, uitlaat, olie, koppakking, bougies enz enz vervangen) en daardoor veel duurzamer. Een elektromotor gaat zga niet stuk. Helemaal ‘groen’ bestaat niet maar doe niet alsof een brandstofmotor net zoveel uitstoot in zijn ontwikkelingsproces.
gregorius zegt
Vind de 2016 regels op zich niet oneerlijk. 100% elektrisch rijden is dus voordelig; Prima, meer Tesla’s!
Onder 51gr raak je niet snel en zeker niet zonder PiH. Die dingen zijn duur, dus absoluut gezien betaalt de rijder alsnog redelijk wat. Of anders uitgedrukt: de extra kosten voor het PiH-maken van de auto, betaal je vrijwel dan geen bijtelling over: ook prima. En voor alles wat een beetje zuinig is tov normale auto’s, krijg je 4% korting voor; genoeg om de knakenpoetser een slowmotion te laten rijden en voor de autoliefhebber is het verschil waarschijnlijk niet groot genoeg om m naar zo’n slowmotion te trekken.
Volgens mij heb je dan de essentie van de variërende bijtellingshoogten dan wel te pakken toch?
michiel_vandelft zegt
@gregorius: yup. Want voor de 4% verschil rij ik liever een polo BlueGT met 150pk dan een slowmotion met 75 (de helluft) aan pk’s. Dus. Heel Nederland gaat een stuk meeeer vervuild worden als t verschil kleiner word en veel auto’s tegen de 25% aan zitten
baasbas zegt
@gregorius: Je blijft dan modellen hebben die 1 gram teveel uitstoten en dus niet verkocht worden. Dus het hele argument om de regels aan te passen omdat de overheid de markt verstoort is dikke onzin. Dat weet iedereen, maar toch, noem het beestje gewoon bij zijn naam. Er is geld nodig en het wordt duurder gemaakt. Punt.
Als ze namelijk wel een premie willen geven voor mensen die een zuinige auto (op papier) kiezen, dan kunnen ze ook een bepaald bedrag per gram co2 uitstoot doen. Dan is het niet meer marktverstorend. Stoot een model 1 gram meer uit, dan is die een fractie duurder… i.p.v. een hele categorie duurder.