Is het geen plaatje?
Al lange tijd wordt er gesproken over de grote veranderingen die in 2021 zullen volgen in de Formule 1. In de tussentijd hebben we al verschillende voorbeelden te zien gekregen van hoe de nieuwe generatie bolides eruit komen te zien, maar vandaag volgt dan echt een officieel bericht, foto’s incluis, van de organisatie zelf.
Waar de Formule 1 enkele jaren geleden de richting van extreme aerodynamica in sloeg, verdwijnt deze filosofie vanaf 2021 alweer. In plaats daarvan zullen de auto’s straks minder op aerodynamische grip steunen, maar juist op “mechanische” grip. Dit heeft als voornaamste voordeel dat de auto’s elkaar beter kunnen volgen en zo, als het goed is, het racen spectaculairder wordt.
De nieuwe filosofie keert duidelijk terug op het schaalmodel van het prototype dat op de foto’s is te zien. De voor- en achtervleugel zijn bijvoorbeeld enorm vereenvoudigd, evenals de sidepods. Deze elementen zijn vandaag de dag hypercomplex – een knelpunt voor de minder vermogende teams, die het ontwikkelingstempo zo niet bij kunnen benen. Naar verwachting blijven de voorvleugel en sidepods nagenoeg hetzelfde, de achtervleugel kan nog enigszins worden aangepast, aldus de officiële website van de Formule 1.
Waar de Formule 1-auto’s een groot deel van hun grip verliezen met de komst van deze ernstig vereenvoudigde aerodynamische onderdelen, hengelen ze weer grip binnen met het terugkerende ‘ground effect‘. Met deze manier van ontwerpen wordt de auto als het ware tegen het asfalt gezogen. In principe werkt het als een omgekeerde vliegtuigvleugel en wordt er dus negatieve ligt gecreëerd.
Het mag duidelijk zijn dat de volgende generatie Formule 1-auto’s beschikken over ‘ground effect’, gezien de enorme diffuser aan de achterzijde. De nieuwe diffuser produceert in de tests slechts 5 tot 10 procent aan ‘wake’ (de vieze lucht achter auto’s die gripverlies veroorzaakt), in tegenstelling tot 50 procent bij de huidige auto’s. Hopelijk zal het racen hierdoor straks inderdaad spannender worden.
Dutchdriftking zegt
En de meest in het oog springende verandering wordt in het artikel niet genoemd. Een Formule 1 auto met spatborden!
BeQuietAndDrive zegt
@dutchdriftking: en de grote velgen idem.
kennone zegt
@bequietanddrive: en dichte velgen
rijnounsdoor zegt
@kennone: en een stuk minder reclame?
sonnybonds zegt
@rijnounsdoor: En zonder coureur maar met autopilot!
toniominestrone zegt
@dutchdriftking: niets nieuws onder de zon, Ferrari reed er in de jaren’70 al mee rond.
stationcar zegt
@dutchdriftking:
Meest in het oog springend is toch echt die pilaar waar het nummer (in dit geval 1) op staat, wat een belachelijk ding, ik ben benieuwd wat de teams daarvan gaan maken!
rob5nismo zegt
@dutchdriftking: formule E praktijken
Edge zegt
Vooralsnog ben ik als F1 nerd niet heel erg enthousiast. Deel van de charme van de sport is juist dat de details het verschil maken. Dat ene wingletje extra hier, net net een iets andere curve daar, ik vond dat altijd prachtig om te zien. Ross Brawn heeft meerdere malen aangegeven dat het 2021 reglement enorm restrictief gaat worden, en ik vrees dan ook voor F1 wagens die nóg meer op elkaar gaan lijken dan dat ze al doen.
StijnB zegt
@edge:
Maar misschien gaan ze dan eindelijk eens in elkaars buurt rijden…
Edge zegt
@stijnb: Dat kan wat mij betreft ook anders. Door de regels voor langere tijd gelijk te houden, kruipt het veld ook bij elkaar. Teams hebben dan de mogelijkheid om door te bouwen op hun concept van vorig jaar, en dingetjes af te kijken van de concurrentie. Je ziet bijvoorbeeld dat het veld dit jaar ook veel dichter bij elkaar zit dan vorig jaar, en dan heb ik het vooral over het middenveld ten opzichte van de top. Dan heb ik het niet over Gasly die zo langzaam is dat de McLarens met hem kunnen vechten, maar vooral op momenten zoals de start in Oostenrijk. Norris kon zich daar toch enkele ronden mengen in de subtop, terwijl dat de afgelopen jaren veel minder was.
Door de regels elke drie of vier jaar grondig te wijzigen geef je de rijkere teams juist een kans om weer met het ‘winnende concept’ op de proppen te komen en de rest op afstand te zetten. Vervolgens gaan we weer met z’n allen klagen over dominant team X of Y, en begint het gezeur om nieuwe regels weer van vooraf aan.
spykerboy zegt
@edge: gaan we een soort GP1 krijgen straks ipv F1….
bassx zegt
@Edge: Jongens zoals jij en ik die de sport leuker vinden dan alleen fan te zijn van 1 coureur of merk is in de F1 wereld schaars.
gandini zegt
@bassx: Volgens mij zijn er genoeg, maar schreeuwen ze gewoon niet zo hard op internet.
burninrubber zegt
@gandini: precies dat
boriske zegt
@edge: Vrees ik ook voor, erger nog die details worden gemaakt door de fabrieksteams. Als zij hun voordeel verliezen gaan ze ook hun interesse verliezen in de sport.
pomoek zegt
Ik hoop wel dat de constructeurs visueel van elkaar verschillende auto’s blijven ontwikkelen. Leuk dat Williams zijn eigen versnellingsbak blijft maken, maar dat is voor “moi” als fan niet zichtbaar. Dat gezegd hebbende: Fijn dat die wildgroei aan bargeboards een halt wordt toegeroepen. Het aerodynamica verhaal en de ontwikkeling van efficiënte en niet efficiënte auto’s is echt wel interessant maar het ziet er wat mij betreft niet uit: https://maxf1.net/wp-content/uploads/2019/02/Lewis-Hamilton-Mercedes-W10-sidepod-bargeboards-Barcelona-Test-2-Day-1-26-February-Photo-XPB-Mercedes-edited-by-MAXF1net.jpg?x78659
spykerboy zegt
wat lelijk dat spatbord boven de voor wielen, verder eerst maar is zien straks in echt formaat hoe het dan oogt.
clk63bs zegt
@spykerboy: mee EENS
viezefreddyw zegt
Ik weet niet wie het heeft gedaan maar degene die de foto’s heeft gephotoshopt moet per direct ontslagen worden. Ziet er niet uit net als de auto zelf… Ik zou @jaapiyo aannemen.
Loek zegt
@viezefreddyw: wie moet ons dan van gele pijlen voorzien?
ikschrijfookoverautos zegt
@viezefreddyw: Wat is er precies geshopt? Dit zijn foto’s uit de windtunnel, geen digitale meuk.
viezefreddyw zegt
@ikschrijfookoverautos: Echt, ben ik zo scheel?
drdre1 zegt
@viezefreddyw: je oog is mss wat vies?
Vanquish zegt
Ik vind dit wel geslaagd. Het design lijkt weer wat eenvoudiger te worden en dat kan ik juist wel waarderen. Ook dat spatbordje en die grote diffuser vind ik tof. Cool, ik kan niet wachten!
sudsprint zegt
Sneu heel erg sneu. Volgende stap is dat ze minimaal 50% van de race full elektrisch moeten gaan rijden. Jammer. Maar goed, dat was het toch al.
gregorius zegt
Prima dat er wat gedaan wordt.
F1 moet er alles aan doen dat auto’s elkaar makkelijker, langer en dichterbij kunnen volgen; zonder dat je dan je banden weg kan pleuren.
Als dat is door de aero iets anders te maken en minder dingen toe te staan: prima.
sollie1984 zegt
Het lijkt veel weg te hebben van een Indycar. Zo jammer dat de F1 nu die kant op gaat.
autopetje zegt
Ik kijk al zo Lang F1 en ik moet eerlijk bekenen dat ik een F1 auto niet per se gaaf mooi of onderscheidend vind. Ik zie vaak geen verschil met andere merken en ook niet echt tussen verschillende jaargangen. Ja bij die van 15 jaar terug zie ik het meteen. Komend bij deze 2021 model kan ik niet enthousiast worden want ik zie er niet veel aan. Wel leuk is dat ze elkaar kunnen volgen straks.
naturalpower zegt
Dan vind ik de visie van Autosport net iets beter: https://www.youtube.com/watch?v=VU9GjWtpB6s
daniel1975 zegt
Ik vind dit er best mooi uit zien, beter dan dat drone achtige ontwerp.
mgmbh zegt
Elegant wel, stuk minder frutsels ook.
Robert zegt
@mgmbh: elegant. Dát is de beste omschrijving van het prototype.
De eenvoud van de voor- en achtervleugel, als ook het ontbreken van al die kleine flaps, barge boards enz., het brengt de elegantie terug die de auto’s tot zo’n vijftien jaar geleden ook zo sierden.
vierkoloms zegt
Al die frutseltjes zie amper tijdens de race, lekker simpel design met vleugels uit het tijdperk Villeneuve, de diffuser van de Jordan 191 als we hierdoor continu actie op de baan hebben, ben ik helemaal heppy.
stfu zegt
Zul je zien dat het slick design alsnog een hoop frutseltjes zal krijgen. Maar ik snap soms niet waar de F1-bazen mee bezig zijn. Hoe moeilijk is om nou eens en voor altijd de beste strategie voor hoe de auto moet zijn te verzinnen? Dan is het: spoiler moet smal en hoog, neusje heel hoog. Nee, nu weer laag en breed. Oh ja, de auto ook weer breder. Aaaah nee, toch niet. Doe nu maar weer simpeler en dikke diffuser.
retetikker zegt
Mooi plan. Nu alleen de teams nog zo ver krijgen dat ze er mee instemmen…