Dus het model zonder ’S’, want die hadden we nog niet.
Zoals wel vaker in de auto- en tech-industrie worden eerst de duurdere modellen op de markt gebracht, alvorens de goedkopere varianten verschijnen. Porsche doet precies dit met de 992. De nieuwe 911 werd in 2018 op de autoshow van Los Angeles voorgesteld in Carrera S en Carrera 4S-trim en zo ging het model ook de verkoop in.
Inmiddels rijden al de nodige 992’s (coupé en cabriolet) als Carrera (4)S op de wegen en komt Porsche na al die maanden eindelijk met de instapper. Het schaamrood hoeft zeker niet op de kaken te staan met dit goedkopere model, de prestaties zijn nog steeds behoorlijk te noemen.
De nieuwe Porsche 911 Carrera komt met dezelfde 3.0-liter zescilinder boxer turbomotor als het S-model. Echter heeft de Carrera kleinere wieldiameters voor de turbines en compressoren van de nieuwe turboladers. De Carrera moet daardoor 65 pk inleveren in vergelijking met de Carrera S. Het vermogen komt uit op 385 pk. Dat is altijd nog 15 pk méér in vergelijking met de Carrera van de vorige generatie.
Voor nu is alleen duidelijk dat de Carrera er met een PDK komt en daarmee sprint de Porsche in 4,2 seconden naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 293 km/u. Vink Sport Chrono aan op de optielijst en de 911 doet dezelfde sprint in vier tellen rond.
Porsche levert de 911 Carrera op 19-inch velgen met 35/40 ZR-banden op de vooras en 20 inch velgen met 295/35 ZR-rubber achter. De remschijven hebben een grootte van 330 mm met vaste monobloc-remklauwen en vier zuigers.
Met de introductie van deze nieuwe 911 is de 992 een stukje vriendelijker geworden in de vanafprijs. De Carrera is er vanaf 141.400 euro. De Carrera Cabriolet kost 157.600 euro. Ter vergelijking: de 911 Carrera S is er vanaf 156.700 euro. De 911 Carrera is voorlopig alleen met achterwielaandrijving te bestellen. De variant met vierwielaandrijving volgt in een later stadium.
Wat doet de concurrentie?
De Porsche 911 Carrera gaat concurreren met onder andere de Jaguar F-Type V6 Supercharged en een dinosaurus als de Maserati GT. Laatstgenoemde prijst zichzelf compleet uit de markt door zijn atmosferische motor. Minder chique, maar wel meer vermogen én goedkoper zijn alternatieven van Ford, Audi en Mercedes-AMG.
Jaguar F-Type V6 Supercharged (380 pk) – 129.260 euro
Porsche 911 992 Carrera (385 pk) – 141.400 euro
Ford Mustang 5.0 V8 GT (450 pk) – 110.600 euro
Audi RS 5 Coupé (450 pk) – 122.520 euro
Maserati GranTurismo Sport (460 pk) – 221.996 euro
Mercedes-AMG C63 S Coupé (510 pk) – 133.486 euro
Robert zegt
Dus voor de prijs van één Maserati GranTurismo kun je ook twéé Mustangs met V8 aanschaffen. Wow.
kennone zegt
@RRRobert: ondanks het dan 900pk vs 460pk is,, zou ik toch voor de Maserati kiezen????
JamesBond007 zegt
@kennone: ik niet meer (nieuw). Op de tweedehands markt zijn er ‘genoeg’ mooie alternatieven voor de helft van deze absurde nieuwprijs.
Edge zegt
@jamesbond007: Daarbij komt ook nog dat de vroege exemplaren zonder al die extra luchthappers en MC (Stradale) opsmuk in mijn ogen verreweg het mooist zijn. Oké, dan heb je iets minder dan die 460pk van nu, maar beide zijn meer dan voldoende om lekker vlot in het verkeer mee te rijden en wat plezier te hebben op een bergpas in de alpen.
tortuga zegt
@Edge: 1 die paar kms en half jaartje oud is geworden in Duitsland doet het ook goed! Toch een mustang V8 ? het leven moet moeilijk zijn met zoveel keuzes in die klasse
Loek zegt
@jamesbond007: er zijn op de tweedehands markt zelfs GranTurismo’s te vinden voor een laag bedrag. Zo veel is er nou ook weer niet vernieuwd.
royaledeluxe zegt
@rrrobert: Of als je binnen het huis blijft kan je een Cayman GT4 kopen voor hetzelfde geld, waar je later waarschijnlijk meer restwaarde op hebt dan een normale Carrera. Dat is in België besef ik me juist, niet in nederland.
spykerboy zegt
@rrrobert: en toch heb ik ontelbaar x liever de maserati dan de mensen ploeg
lincoln zegt
Na 70 jaar evolutie wel een mooi geheel geworden ..
Maar of het de “chiqueste” van het stel is !!
Ik weet het niet ..
En jij ook niet ..
katoenboer zegt
@lincoln: ik weet het wel
massarati zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Verder mooie wagen in deze kleurstelling.
dracae zegt
Deze generatie is erg geslaagd, van boven af zijn de lijnen ook fraai.
RobUSA zegt
Ik als USA carlover moet toch wel zeggen dat de Mustang (hoe goed die ook is) echt minder is als een Porsche maar beter in de categorie M4 past (word in D zelfs meer verkocht als de M4 trouwens)
Als schrijver van dit artikel had ik de nieuwe Corvette erbij gezet die ook rond de 140K zal gaan kosten met 495pk ipv de Mustang. Porsche 4.4 sec van 0-60 miles Corvette <3 sec van 0-60 miles en de Corvette zal dan al zo goed als af zijn terwijl de Porsche je er nog 20K aan soepgroenten erop moet aanschaffen.
B00G1E zegt
@robusa: de nieuwe basis carrera begint net onder de 100k in de VS, das toch nog 40k meer dan de corvette. Wanneer verhuis je nou naar de VS?
RobUSA zegt
@b00g1e: 6 jaar geleden al gedaan :). Dus 40K goedkoper is alleen maar beter toch ?
RubenPriest zegt
@robusa: de Corvette C8 staat er niet bij omdat er geen officiële Nederlandse prijs bekend is.
RobUSA zegt
@rubenpriest: Teken eens buiten de lijntjes, dat kan je toch wel ongeveer gokken, gezien andere vergelijkbare auto’s uit de VS.
f31bmw320d zegt
@RobUSA: 0-100 km/h in 4,2sec dan zal de 0-60 mph tijd wel 4.1 sec of mogelijk 4.0 sec zijn en met Sport Chrono nog een tiende sneller
langejohn zegt
Lekker hoor. ECU remap en je zit op het niveau van een Carrera S. Dat is dan wel weer het voordeel van de turbeau.
pindakoning zegt
141k? Pfff zo’n instapper is echt een stuk duurder geworden zeg. Die dingen kon je toch voor 115k nieuw kopen bij de vorige generatie(s)? Bizar
Stefje zegt
@pindakoning: precies wat ik dacht.
spykerboy zegt
@pindakoning: dat komt door de EU en overheden met al die stomme ideeen om tegen weet ik veel welk jaar geen doden meer in verkeer willen, dan worden er meer systemen ontwikkeld en erin gebouwd wat geld kost, wat jij mag betalen, nogmaals omdat de EU weer een of ander achterlijk idee in zn kop heeft gekregen
sanderp zegt
@spykerboy: Brr, wat is de EU achterlijk, minder doden in het verkeer, hoe kom je er op?!
spykerboy zegt
@sanderp: hoort er gewoon bij dat er doden vallen, daarbij is het toch al overbevolkt hier dus ja ik zie dat als een onnodig doel.
mwti zegt
@pindakoning: ja dat was vroegâh…
Dutchdriftking zegt
Het verbaast mij vooral dat die Maserati nog altijd leverbaar is….
mvdd zegt
@dutchdriftking: Verkopen doet ‘ie in ieder geval niet, die facelift zie je echt nooit
spykerboy zegt
@mvdd: hier niet nee, midden oosten zie je ze massaal rondrijden…
hehe zegt
De C63 en RS5 zijn toch niet de concurrenten? Dat zijn de AMG GT en de R8.
occasiefapper zegt
Die passen weer niet in dezelfde prijsklasse in Nederland.beiden zijn beschikbaar met een veel hogere vanaf prijs. Doorsparen dus voor een echte auto
991abc zegt
Less is more. Doe mij die Carrera 4 maar.
spykerboy zegt
Doe mij de Dino maar… ontelbaar x mooier om te zien, en minder voorkomend dan een 911 int verkeer…
ericd zegt
Eindelijk! De basis Carrera is altijd de 911 met de minste opsmuk (laat ook maar de typebenaming op de kont achterwege), en dus de fraaiste. En is snel zat. De vraag wordt eerder: Cayman GT4 (of beter de Spyder) of deze basis 911?…
RobUSA zegt
Zeer vreemd klein verschil trouwens imo.
Carrera 141.400 + sport Chrono pakket ( +5000 ??)= 146.400 ?
Carrera S 156.700 met meer opties en waarschijnlijk sport Chrono er al op , te weinig verschil imo
tampie zegt
@RobUSA: Sportchrono is ongeveer 2500,-. Maar een Carrera S heeft standaard niet meer opties. Een S heeft standaard eigenlijk alleen meer vermogen, grotere wielen, grotere remmen en de uitlaat is anders. Voor opties mag je in beide gevallen flink betalen.