Ja, daar is ‘ie dan. Voor wie wel een robuuste Volvo wil om af en toe een keer met de hond te gaan wandelen in het bos, maar de XC90 een beetje te lompig is. Dit is de V90 Cross Country.
Toen de SUV-hype net los begon te gaan wilde Volvo daar ook een graantje van mee te pikken. Bij gebrek aan een echte SUV, namen de Zweden een V70 bij de kladden en schroefde er een paar stoere plastic bumpers onder. Dat deden wel meer merken met hun stations, doch in vele gevallen was het eindresultaat potsierlijk. Maar in het geval van de Volvo, klopte het op een of andere manier wel gewoon.
En dus gaat Volvo, ook nu ze met de XC60 en XC90 (rijtest) wél een paar fijne SUVs in het gamma hebben, dan ook gewoon door met dit concept. Zo is er naast de XC60 ook een V60 Cross Country en zelfs een S60 Cross Country. Waar we echter pas echt op zaten te wachten, zeker omdat iedereen opeens een Volvo wil, dat is de V90 Cross Country.
En dit is ‘m dan, in vol ornaat uitgelekt via een Zweedse site. De kloeke station die we kennen, alleen dan uitgevoerd met stoerdere plastic bumpers en iets hoger op de poten gezet dan de gewone V90. Vandaag om vijf uur gaan we je nog meer melden over dit Zweedse slagschip, omdat Volvo beloofd heeft ons vlak voor die tijd alle informatie in het oor te fluisteren.
UPDATE 17:00: Na het ietwat vroegtijdig lekken van de foto’s en de nodige informatie, hebben we nu ook het officiele persbericht van Volvo gekregen. Daaruit blijkt dat de V90 Cross Country een bodemvrijheid heeft van 210 millimeter, 57 mm meer dan de reguliere V90. Naar het exacte motorenaanbod is het nog even gissen, al is het al wel duidelijk dat de D5 AWD (235 pk), T5 AWD (254 pk) en de T6 AWD (320 pk) in het vooronder van de V90 Cross Country zullen liggen. Vermoedelijk zal ook de D4 AWD (190 pk) leverbaar worden, terwijl we denken dat de D3 (150 pk) voorbehouden blijft aan de gewone V90. In die auto is dat blok overigens niet leverbaar met vierwielaandrijving.
Dat de V90 Cross Country met deze motoren geproduceerd zal worden, betekent overigens nog niet dat al deze motoren naar Nederland zullen komen. Voorlopig is enkel de D5 bevestigd voor ons land. Ook is het nog onduidelijk of alle uitvoeringen standaard vierwielaandrijving krijgen, of dat de Cross Country ook besteld kan worden met louter voorwielaandrijving.
Het gewicht per uitvoering geeft Volvo voorlopig nog niet op, enkel dat de V90 CC tussen de 1920 en 1966 kilo zal wegen. Wel kunnen we de specificaties van de gewone V90 T6 AWD vergelijken met die van de V90 CC T6 AWD. Dan zien we dat de topsnelheid van de nieuweling met 240 km/u precies 10 km/u lager ligt, terwijl de sprint naar honderd met 6,3 seconden slechts twee tienden van een seconde langer in beslag neemt.
Optisch zijn er de nodige verschillen tussen de gewone V90 en deze nieuwe Cross Country. Uiteraard zijn er de kunststof beschermstrips en wielkastranden, die optioneel meegespoten kunnen worden in de exterieurkleur. In het interieur hanteert Volvo het ‘what you see is what you get’-principe. Lijkt iets op aluminium, dan is het aluminium, lijkt het op hout, dan is het ook hout. Het zwarte walnotenhout blijft overigens voorbehouden aan de Cross Country.
De productie van deze ruige Volvo start nog deze herfst en Volvo Nederland verwacht dat de auto zo’n 15 procent van de V90-verkopen zal gaan uitmaken. De V90 blijkt -niet geheel onverwachts- populairder dan de S90. Dit jaar zijn er al 500 S90’s verkocht, tegenover zo’n 1000 V90’s. De S90 is voor dit jaar dan ook uitverkocht, van de V90 zijn nog enkele exemplaren beschikbaar.
UPDATE 1: livepics check je HIER!
UPDATE 2: een video van de onthulling zie je op ABHD!
valentino455pk zegt
Word er niet bepaald warm van
dedokter zegt
@valentino455pk: Dat snap ik met al dat sneeuw op de foto’s. Zou het helpen als Volvo volgende keer de foto’s zou schieten op Ibiza?
valentino455pk zegt
@dedokter: al maken ze fotos bij en vulkaan nope niet mijn ding
rodger zegt
Ik weet het niet helemaal. Ik weet dat het zo hoort maar hij staat optisch wel heel hoog op z’n pootjes
mrrallycross zegt
Ben benieuwd naar de wegligging. Veel journalisten vonden de standaard variant al erg zweverig.
jack_abarth zegt
@mrrallycross:
Dat hoort bij een Volvo.
Esprit_de_Flandre zegt
@mrrallycross: Een luxebak van dit formaat hoort zweverig te zijn…
123bat zegt
Yes! Ziet er top uit. Hoop dat er weer zo groot ‘Cross Country’ op staat zoals op de oudere CC’s, dat is echter lastig te zien op de foto’s. Vond ik altijd gaaf.
Daarnaast vrees ik dat we ‘m het vaakst zien offroaden over de stoepranden in de buurt van school/hockey club/vinex wijk… :)
DAT zegt
Tja, die achterlichten. Kan er maar niet aan wennen. Beetje veel vormlust.
harrie zegt
Mwah, blijf het maar rare schizofrene bakken vinden. Beetje hetzelfde idee als een verlaagde SUV.
dirkiii zegt
@harrie: voor het beste van beide werelden. Met een suv hebbje al snel het gevoel met een te grote auto te rijden. En met een verhoogde station vind ik dat niet
't Peugje zegt
Voor de aannemer die af en toe een rondje op een grasveldje moet rijden. Prima kar. Heb er niks mee maar heeft toch een prima imago en vaste klantenkring.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@straatzakelijk: De klantenkring bevindt zich voornamelijk in andere landen. Er zijn landen, mn. in Scandinavie, waar deze versies razend populair zijn
Mika_Hakkinen zegt
@straatzakelijk: Een gewone met 4×4 gaat ook wel over een grasveldje hoor haha.. zelfs met een Fiat Panda kom je ver zonder 4×4
't Peugje zegt
@mika_hakkinen: Ja precies, daarom vind ik het grappig om te zien dat mensen die voor hun beroep soms op een onverharde weg moeten rijden of omdat ze een caravan hebben voor een cross country kiezen. Alsof het een kans is die je moet pakken en het eindelijk kan verantwoorden naar je naasten.
Mika_Hakkinen zegt
@straatzakelijk: Whaha precies en ik heb met mijn eerste auto (ford fiesta uit 96) offroad gereden dat het modder op het dak zat en nog nooit vast komen te zitten.. goeie ouwe tijd. Platteland heeft zn voordelen!
Wel mooie auto verder, Volvo is goed bezig!
bossie zegt
Hebbon!
tkoote zegt
Zozo die is echt compleet anders dan ik verwacht had…. helaas dus wat voorspelbaar maar best fraai
baap zegt
Zo mooi is de S90, zo bruut lelijk is de V90 CC.
E34M5Touring zegt
Vond de gewone V90 al vrij hoog op de poten staan. Ben benieuwd hoe het rijdt. Zou me niks verbazen als ie stijver geveerd is dan de normale. En ik blijf de voor en achteroverhang te groot vinden. Vind het design an sich best fraai. Maar de wielen hadden wel wat meer op de hoeken gemogen. Doet de XC90 beter vind ik.
reistje zegt
Zo met de luchtvering(?) helemaal omhoog lijkt hij niet helemaal te kloppen. Hij lijkt te hoog, maar goed in een ander bericht zie je hem met de luchtvering omlaag, dat oogt al een stuk beter. (http://www.autoblog.nl/nieuws/volvo-bevestigt-v90-cross-country-90845)
De velgen mogen ook wel een, of twee maatjes kleiner voor een cross-country voertuig.
viezefreddyw zegt
Ik heb het nooit mooi kunnen vinden, Cross Country’s. Hetzelfde als met Allroad van Audi, vreselijk! De V90 vind ik op zich nog best fraai, maar het fraaie design word een beetje verpest door deze behandeling.
derek306 zegt
Iets klopt er niet.. waar de oude er nog altijd fraai uit ziet, krijg ik bij het gevoel dat volvo het snel snel heeft gedaan, zodat ze de auto maar snel op de markt kunnen brengen!
mashell zegt
Zit daar nou stof op dat paneel links naast het navigatiesysteem en achter het stuur?
RuVi zegt
@mashell: leder denk ik
boxer74 zegt
0,0% eigen karakter/smoel vind ik. De vorige CrossCountry had dat wel. Voor 100% zelfs. Er klopt dus iets niet , nee ?
pomoek zegt
Ik rij de oervader, de v70 xc. Zuipt veel te veel, kwetsbare visco tussenbak, waardeloos rijgedrag. Maar geniet van elke minuut dat ik er in rijd. De v90 cc ziet er in ieder geval beter uit dan de de hieraan vooraf gaande modellen.
Wel grappig. Ik sprak ooit een medewerker van een Volvo dealer. Die vond de xc90 maar niks. Hij verwachte dat door de xc90 de verkopen van de v70 xc zouden instorten. Dat valt dus wel mee.
volvo-s60-adept zegt
@pomoek: heel herkenbaar ;) Ik rij een V70R, wel 1 van de laatste jaren dus zonder de kwetsbare tussenbak. Zuipt ook veel te veel, een elektronisch onderstel met 3 standen (hard, te hard en veel te hard), beul van een motor, maar wel met een automaat. Heerlijk schizofrene auto, maar iedere kilometer genieten.
pinut187 zegt
Hmmm in boswachter groen met bruin interieur of dat mooie bruin wat Volvo eerder op de XC leverde met een light beige interieur dan heel misschien wel..
jippie zegt
Ik vind dit nou juist veel lomper dan een XC90.
exclusieviteitsfreak zegt
Ik vindt hem vooral heel praktisch . . .
autodrop zegt
Ben ik de enige die zegt: “godallejezus wat lekker!”? Oh en dat zonder kids, en labrador als gezonde eind-twintiger.. (zwak voor stations).
DonEmilio zegt
Gaat tussen de 1920 en 1966 kg wegen. Wordt een zwaar bakbeest dan. Een vergelijkbare BMW 5 xDrive of Mercedes E 4Matic weegt een stuk minder volgens mij.
phaeton zegt
@DonEmilio: Dat gevoel heb ik ook altijd, maar daar verkijk je je lelijk op. Waar de laatste Vectra station zo’n 1550 kg woog, zit je een generatie later, een hele hoop luxe en met AWD ineens 4 schalen hoger in de wegenbelasting. Ik heb het voor de zekerheid opgezocht: het basisgewicht van een E350 CDI 4matic ligt op 1910kg. Tel er nog een paar opties bij op, misschien dubbel glas, een bandenmaat groter… Twee ton is niet langer voorbehouden aan Hummers, zoals ik vroeger altijd dacht.
DonEmilio zegt
@phaeton: Ja auto’s worden steeds zwaarder daar heb je gelijk in. Maar een 350cdi is natuurlijk wel een 6 cilinder. Vergelijkbare 4 cilinders van MB en BMW zitten onder de 1900 kg dacht ik. Maar goed, een auto van 1800 kg is ook niet bepaald een lichtgewicht…
banaan7 zegt
Heb mn nieuwe droomdaily gevonden!
pascalbouwman zegt
Volgende keer even wat meer in de geschiedenis duiken. De 850 was er ook al als XC. Nog voor de SUB hype en voordat merken als VW, Audi en Peugeot dit ook probeerden.
Ik lust er wel zo een overigens. Heb de vorige XC70 in de huidige en vorige variant gereden. Gave bakken met een berg uitstraling.
cpp1 zegt
Dit lijkt nergens op, deze auto leent zich niet voor dit concept. Daar is de auto te lang voor. Zie hem liever standaard met een mooie set 20 inch wielen en iets verlaagd sportonderstel.
phaeton zegt
Dat was dus de aangehaalde V70 XC, van de V70 Classic/850 facelift.
phaeton zegt
@phaeton: @pascalbouwman
samson zegt
Het heeft wel wat…
ko4n zegt
Hmm de lekkerste volvo van nu als je t mij vraagt. Maar ik heb totaal niks met volvo’s dus doe mij maar een A6 met Quattro
lebeaunl zegt
Niet lelijk, maar ook niet mijn ding. Maar wat heeft dat ding een overhang achter zeg; dat zie je nog maar weinig. En al die vouwen en frutsels bij de neus/onder bumper hoeft van mij ook niet, had cleaner gemogen. Ach ja, smaak…