De baby-Mégane is hier!
Maak kennis met de vijfde generatie Renault Clio. De Franse autofabrikant heeft ervoor gekozen om de uiterlijke basis van de vierde generatie niet revolutionair te wijzigen. Zo is het zijaanzicht niet sterk veranderd voor een nieuwe generatie, maar zijn de achterkant en voorkant wel duidelijk anders. Met name de voorkant, die nu het familiesnoetje van het merk heeft gekregen.
Een kritiekpuntje van de Clio was de ruimte in het interieur. Of sterker nog, het gebrek daaraan. De nieuwe Clio is 14 mm korter dan zijn voorganger. Toch kent de hatchback een ruimer interieur in vergelijking met zijn voorganger, claimt Renault. De auto oogt een stukje sportiever omdat de carrosserie 30 mm is verlaagd. De luchtgeleiders aan de voorkant helpen ook mee aan dat sportievere karakter. Om extra aan te geven dat je een nieuwe Clio rijdt, kun je opteren voor de nieuwe kleuren Orange Valencia, Brun Vison of Bleu Celadon.
Hoe de nieuwe Clio achterin zit is afwachten. De bagageruimte is in elk geval toegenomen. Renault stelt dat er 391 liter kofferbakruimte is. Een toename van 26 liter in vergelijking met zijn voorganger. Er is een dubbele bodem en de achterbank kan neergeklapt worden.
Renault is nog wat flauw in informatieverstrekking, waardoor er nog niets bekend is gemaakt over welke motoren de Clio gaat krijgen. Wel bekend is dat de nieuwe Clio op het nieuwe CMF-B platform staat. De nieuwe Captur, de tweede generatie Nissan Juke en de nieuwe Dacia Logan en Sandero komen ook op dit platform te staan. Dit nieuwe platform komt met een mild-hybrid systeem. Het is nog even afwachten wat Renault met de Clio op dit gebied heeft gedaan. De publieke onthulling van de vijfde generatie Renault Clio is in maart in Genève.
berlinetta zegt
Weinig verandering, maar dat vind ik eigenlijk wel positief. Ik vond de Clio veruit de mooiste in z’n klasse en dat zal nu ook zo blijven. Als de gebruikte materialen in het interieur nu ook nog eens zijn verbeterd, lijkt het me echt een topautootje. Hopelijk maken ze bij de RS in ieder geval niet weer de fout om hem enkel met automaat te leveren.
karhengst zegt
@berlinetta: Erg jammer van de tablet maar verder sla je de spijker op de kop.
Gewoon een heerlijk vormgegeven karretje.
berlinetta zegt
@karhengst: Als die tablet een paar cm lager was geweest, vond ik het mooi. Nu is hij iets te hoog. Verder vind ik het interieur wel mooi uit zien.
berlinetta zegt
@karhengst: Als die tablet een paar cm lager was geweest, vond ik het mooi. Nu is hij iets te hoog. Verder vind ik het interieur wel mooi uit zien.
bmw2coupeeigenaar zegt
@berlinetta: Ja geweldig, ik zal nooit vergeten toen ik als junior consultant in een gechiptunede DCI90 poolauto rond reed.
87sandyd zegt
@bmw2coupeeigenaar: Zo, junior consultant….
str8six zegt
Huh, dit is toch gewoon een soort facelift?
reactief zegt
@str8six: Lijkt inderdaad behoorlijk op de huidige Clio van buiten.
Hebben ze hier een Corsaatje gedaan met een grondige facelift,
of is het een G-tje waarbij het een nieuwe is die wel erg sterk lijkt op het oude?
potver7 zegt
@reactief: ik zou zeggen, lees het artikel even…
reactief zegt
@potver7: Zo.. Jij bent de vrolijkste thuis! Of niet dan.
Maar nieuw platform lijkt ook echt nieuw te zijn. Dit is dus eerder als de G-klasse. Zeer gelijkend, maar echt nieuw.
willeme zegt
@reactief: Dat is wel grappig: die G is juist niet nieuw, maar gewoon grondig aangepakt. Heeft ook nog dezelfde chassiscode, zelfs.
reactief zegt
@willeme: Echt joh? Ik dacht echt dat er juist veel meer gewijzigd was dan dat lijkt. Het is natuurlijk nog een ladder chassis waardoor ze makkelijker de koets in z’n geheel konden wijzigen. Zal dat het zijn dan?
vondick zegt
@reactief: ik zou me juist pro-actief opstellen
RubenPriest zegt
@str8six: zei je dat ook bij de 992? ;) nee Renault heeft gewoon weinig aan het uiterlijk veranderd. Onderhuids is een compleet nieuw platform met een hybride toekomst, wat ook in het artikel staat.
reactief zegt
@rubenpriest: De 992 is toch gewoon een doorontwikkeling van de 991? Zoals de 997 t.o.v. de 996?
RubenPriest zegt
@reactief: Elke nieuwe 911 is in principe een doorontwikkeling van zijn voorganger. De 992 is echter geen facelift van de 991, want: compleet nieuwe auto. Dat zie je alleen niet aan het uiterlijk, daarvoor moet je onder de auto kijken. Oa de mogelijkheid voor een hybride aandrijflijn bij de 992. Autofabrikanten kiezen gewoon minder gauw voor een revolutionair nieuw design bij een nieuw model in deze tijd.
reactief zegt
@rubenpriest: Weet je dat zeker? Ik vind facelift of nieuw model tegenwoordig vaak twijfelachtig.
Zo is de 991 t.o.v. de 997 in elk opzicht anders. Maar de 992 t.o.v. de 991 is volgens mij in de basis gewoon hetzelfde met gelijke voorruit, deuren en platform. Bij de 992 is volgens mij alleen een aanpassing gedaan om die hybride aandrijflijn mogelijk te maken en wat uiterlijke zaken.
reactief zegt
@reactief: Heb het nog eens opgezocht. De 991 en de 992 hebben op de millimeter dezelfde interieurmaten.
Toch wel typerend voor een facelift i.p.v. echt nieuw.
hotze zegt
@reactief: als RubenPriest dat zegt is het gewoon zo ? Porsche lijkt me wel ‘open’ in dit info. Als het een facelift willen ze dat best aangeven. Misschien goed om plaatje van de onderzijde bij te voegen als fabrikant de maten van de voorruit.
hotze zegt
@hotze: sorry voor de weggevallen woorden…
reactief zegt
@hotze: ‘Over de 991 gesproken, de 992 is niet volkomen nieuw. De 992 staat op hetzelfde platform als de 991. Ook het chassis is grotendeels gelijk. Maar het koetswerk en het interieur zijn bijvoorbeeld wel anders. Porsche doet dit vaker. Zo zijn de 996 en 997 ook aan elkaar gelieerd.’
Aldus @willeme in een vergelijkingsartikel tussen de 991 en 992. Ofwel; grondige facelift.
willeme zegt
@reactief: Klopt ;-).
RubenPriest zegt
@reactief: Ik kijk niet naar grijze gebieden of meningen, ik kijk naar de feiten. Je hebt twee mogelijkheden in autoland, een nieuw model of een facelift. De 992 is de achtste generatie 911, een nieuwe generatie. Dus profileer ik het als een nieuwe generatie (zoals Porsche het ook zelf zegt). Dat een auteur of reaguurder het omschrijft als een ‘grondige facelift’ is geen feit, maar een mening.
reactief zegt
@rubenpriest: Heerlijk dit. Mensen die zo overtuigd zijn van hun mening dat ze het als feit presenteren. En hoewel het makkelijker is om zwart wit te denken zitten ‘feiten’ juist vaak in het grijze gebied.
willeme zegt
@rubenpriest: De 992 is zowel een nieuwe generatie als een grondige facelift ;-).
Je maakt een fout door aan te geven dat wel twee mogelijkheden zijn (facelift of nieuw model). Opel Corsa, Mercedes S-Klasse, Porsche 992. Allemaal nieuwe generaties, die verder gaan dan een facelift, maar wel degelijk gebaseerd zijn op het uitgaande model.
willeme zegt
@rubenpriest: Nee. 996 is geen doorontwikkeling van de 993. 991 is geen doorontwikkeling van de 997. De 996 en 997 delen hetzelfde platform en groot gedeelte van het chassis. Het uiterlijk en het interieur zijn wel anders. Het gaat verder dan een facelift, maar minder ver dan een compleet nieuw model.
Sportwagen fabrikanten doen dit overigens wel vaker. Denk aan de Ferrari 308/328, 348/355. 360/430 en 458/488.
theblazerunner zegt
@willeme: Dat is een goede uitleg imo
wimof zegt
@rubenpriest: Wat het zo bekritiseerde VW al jaren doet.
lekkerlinksrijden zegt
@str8six: is ook niet zo gek, ze hebben er tot nu toe heel veel van verkocht. Kan me dus voorstellen dat ze niet te rigoureus wilde vernieuwen. VAG doet het ook al jaren met de Polo
berlinetta zegt
@lekkerlinksrijden: VAG doet het al jaren met alles wat ze maken.
bugboy zegt
@str8six: De Clio is de best verkopende auto in het segment en dan zou ik het ook niet al te zwaar veranderen. Hij is weer helemaal up-to-date en die tablet is wellicht wat groot, maar zo’n groot scherm is wel erg praktisch. De kleine LCD’s in de knoppen voor de ventilatiebediening heeft de Audi A4 ook en dat werkt erg fijn. Voor dit segment vind ik het interieur op erg hoog niveau. Ik ben wel benieuwd hoe het instap-model er uit ziet, want ik heb de indruk dat hier een behoorlijk dure versie getoond wordt…
viezefreddyw zegt
Een facelift die zeer goed geslaagd is wat mij betreft. Het interieur heeft zo te zien grote sprongen gemaakt, dat was hard nodig.
RubenPriest zegt
@viezefreddyw: het is geen facelift, het is een compleet nieuwe generatie Clio (5). De facelift van de Clio 4 was in 2016.
viezefreddyw zegt
@rubenpriest: Weet ik, ik noemde het een facelift omdat ik vond dat hij weinig veranderd is..
RubenPriest zegt
@viezefreddyw: ok, soms maken mensen de fout, zoals de comment hierboven. Overigens goed nieuws voor mensen met een Clio 4, zo blijft het uiterlijk van je auto goed bij de tijd.
potver7 zegt
@viezefreddyw: in dat geval kun je het beter een gezichtstransplantatie noemen.
viezefreddyw zegt
@rubenpriest: Maar zoals ik zei, ik vind hem erg mooi geworden. Keurig ding zo!
Edge zegt
@rubenpriest: Ik geloof best dat Renault deze als volledig nieuwe generatie in de markt zet, maar je ziet toch wel heel duidelijk dat dit een facelift deluxe is zoals Volkswagen dat deed van Golf V naar Golf VI en Opel van Corsa D naar Corsa E.
stfu zegt
@Edge: wat overigens niet erg is. Prima auto de Clio
RoccoS zegt
Echt hele mooie auto geworden, zowel binnen als buiten. Chapeau Renault!
fouadski zegt
@RoccoS: sluit ik me bij aan. Prachtige auto! 1 minpunt: die flatscreen tv hoeft van mij niet zo groot.
sirprize zegt
@fouadski: is ongetwijfeld een (dure) optie
JamesBond007 zegt
Blijft een van de fraaiste modellen uit zijn segment ??
blackmilo zegt
“doe maar een tabletje” Jezus wat een gedrocht is dat tablet.
eklasse zegt
Renault doet een VAGje.
Pakt wel goed uit overigens.
cvoo zegt
Mooi strak getrokken.
Ook weleens verfrissend dat een nieuw model compacter is qua buitenmaten!
berlinetta zegt
@cvoo: Inderdaad, kleinere buitenmaten maar wel ruimer van binnen. Hebben ze goed aangepakt. Daarnaast ook nog eens 3 mm lager. Ben benieuwd hoe het rijdt. De vorige Clio vond ik altijd wel lekker rijden. Die 0.9 TCE met 90 pk is in principe voldoende voor dagelijks gebruik, maar zou net wat meer power mogen hebben.
cvoo zegt
@berlinetta: Ik heb m ooit als leenauto gehad en voldeed inderdaad prima. Toch kan hij voor mij niet op tegen de Fiësta met het 1 liter EcoBoost blokje, heerlijk autootje:-)
berlinetta zegt
@cvoo: Die Fiesta is inderdaad net wat rapper, maar die is wel weer een stuk kleiner. Heb daar laatst ook voor gekeken, maar ik heb hem laten staan vanwege het gebrek aan ruimte.
cvoo zegt
@berlinetta: De Fiësta is geen ruimtewonder inderdaad. Jammer dat Ford geen station maakt van de Fiësta.
Daar is vgm best wel markt voor, mits de looks en de binnenruimte oké zijn! Die laatste Clio station (oké, break) is qua looks zeker geslaagd.
raoufff zegt
Binnenkort te zien bumperklevend en al op de linkerbaan!!!!
torsen zegt
Valt me nu pas op dat ze geen enkele moeite gedaan hebben om de deur op het dashboard aan te laten sluiten bij dit model. Dashboard steekt zelfs boven het voorste kleine ruitje uit.
Buiten dat kleinigheidje vind ik het een lekker wagentje om te zien. Binnenkant is er flink op vooruit gegaan qua ontwerp.
Jammer dat hij voor mij net een half jaar en een beetje te laat komt om hem nog te kunnen overwegen.
StijnB zegt
@torsen:
Dat zie je wel vaker. Zo heb je niet alleen een lagere gordellijn en dus meer zicht, maar tevens blazen de ventilatiemonden ook rechtstreeks op de zijruiten. Mooi is anders maar functioneel is het wel…
Jochempie zegt
@stijnb: Een ander voordeel is dat je minder moeite hoeft te steken in het optisch uitlijnen van aansluitende panelen, omdat ze überhaupt niet aansluiten.
Dutchdriftking zegt
@Jochempie: of je doet gewoon a la e39 en laat het wel mooi doorlopen en monteert de buitenste ventilatieroosters op de deur. Best of both in mijn ogen.
janmetdelangeachternaam zegt
Hmm had van de Fransen toch iets revolutionairs verwacht
Jochempie zegt
Ziet er goed uit, mooie vloeiende vormen. Het enige dat ik niet snap is dat accentje achter de achterste zijruiten, en waarom er zo’n fake air outlet op het voorscherm moet zitten.
torsen zegt
@jochempie: Daar kun je logo’tjes in kwijt. Helemaal hip.
quincy zegt
@jochempie: Aangezien ik geen deurgrepen op de achterste portieren zie, denk ik dat ze hetzelfde als op het vorige model hebben gedaan. En dat is de deurgrepen daarboven verwerkt. Het is is lastig te zien door dat zwart, maar ik denk dat de deurgrepen in dat accentje zijn verwerkt.
Jochempie zegt
@quincy: Nee, dat klopt inderdaad. Ik vraag me af waarom het vouwtje in het gespoten plaatwerk daar achter zit. Slaat een beetje als een lul op een drumstel.
torsen zegt
@jochempie: Bij die blauwe uitvoering zit daar trouwens ook een logo in verwerkt.
Vermoedelijk een gt-line logo.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het een leuk autootje om te zien. Vele malen minder saai dan de nieuwe Polo.
sanderp zegt
@dutchdriftking: Das ook niet heel erg moeilijk
allesmetturbo zegt
Mooi exterieur, maar wat een gigantisch lelijk interieur zeg. Lelijke ipad ziet er echt niet uit
edftw zegt
Hij is mooi geworden! Die tablet in het interieur mag wat kleiner, verder dikke prima. Hoop dat de materialen in het interieur ook wat beter zijn want dat was bij de vorige een en al plastic. Met de juiste motor zou dit zomaar een verkoop/leasetoppertje kunnen worden
gandini zegt
Volgens mij ben ik één van de weinigen hier, maar ik vind het eigenlijk wel jammer dat de Clio een beetje zijn eigen gezicht verliest. Ik vind het echt een mooie auto geworden hoor, maar het valt minder op in de menigte. Dat gevoel heb ik bijvoorbeeld ook bij de nieuwste Fiesta. Bij beiden vind ik het interieur echt een verbetering, maar hadden ze van mij wel het oude uiterlijk mogen houden.
ghost zegt
Wat is er veranderd? Zie echt geen verschil?!
sanderp zegt
@ghost: Was nou maar naar Specsavers gegaan…
RegnuM zegt
Motoren:
TCe 100
TCe 100 Bi-Fuel
TCe 100 CVT
TCe 130
TCe 130 EDC
Blue dCi 85
kniesoor zegt
@regnum:
Doe dan de TCe 130 EDC maar. Vast snel genoeg en met het gewenste soort automaat (ben niet zo van de CVTs).
phr34k zegt
Dat hoogteverschil tussen deurpaneel en dashboard doet pijn aan m’n ogen. Alsof er een fout is gemaakt in het designproces.
potver7 zegt
@phr34k: het hoogteverschil tussen die gekantelde breedbeeldtelevisie en de rest van het dashboard is veel pijnlijker.
techniekmeneer zegt
@phr34k: Is gewoon “met de Franse slag”
mashell zegt
Die zijkant is zo mooi glad dat de deurklink dissonant wordt.
wjeurs zegt
Vraag me af hoe hij er in t echt uitziet, vind hem er op de fotos goed uitzien. Interieur ook, alleen dat scherm wat raar.
basr32 zegt
Hoop dat ze niet weer die afschuwelijke 0.9 motor erin proppen, dat ding heeft niet eens een groter slagvolume dan een pak melk…
vaakbenjetebang zegt
@basr32: oh boehoe. Welkom in 2019. Alsof bijvoorbeeld 1.4 Cléon zo’n feestje was, en dat was wel bijna een anderhalve-literpak! Of de 1.6 die je in een Golf IV kon krijgen. Meer dan een anderhalve-literpak! Wat ik bedoel te zeggen: dit soort huis-tuin-en-keuken-motoren moet de auto van A naar B brengen. Niks meer, niks minder. Prima toch?
Gulli zegt
Ziet er met dit familiegezicht een stuk beter uit dan de 208 met diens familiegezicht als je het mij vraagt
techniekmeneer zegt
Dashboard en deurpanelen hebben ze uit andere auto’s getrokken? Dit past totaal niet. Zo’n halve tv voor je snufferd is ook niet fijn, helemaal met de trage sofrware die we van ze gewend zijn.
thomasthomas zegt
Jammer niet vernieuwd. Zeker voor Renault.
kniesoor zegt
In grote lijnen aan het design van de Mk 4 vastgehouden, maar met een wat volwassener neus en kont. Vind het een erg geslaagd geheel (die overmaatse tablet zien we maar ff door de vingers).
staal zegt
Misschien wat zware heupen?
tjongejongen zegt
Clio. :P
20klepper zegt
Mini Megane, ziet er allemaal leuk uit totdat je het materiaal voelt en hoeveel herrie zo’n hok maakt. Hopelijk wordt deze beter dan