De baby-Range Rover krijgt een tweede kans.
De Land Rover Range Rover is zo ongeveer de stichter van het SUV-segment. Waar de toenmalige Defender het echte werkpaard was, was de Range Rover iets meer ingesteld op praktisch zijn voor alledaags gebruik. De grote Britse beul (rijtest) is daarom altijd al een zeer grote auto geweest. Dat er ruimte was voor een broertje bewees de Range Rover Sport in 2004. Dat werd eigenlijk toen al gezien als een ‘neppe‘ Range Rover, maar men accepteerde de Sport en de twee Range Rover-broers leefden in harmonie.
Tot 2010. Daar was ineens een nog kleiner broertje van de Range Rovers. Hij kreeg de naam Evoque en die werd eigenlijk meteen al gezien als een soort handtas. De vrouwelijke Range Rover, zeg maar. Het misverstand dat Victoria Beckham hem heeft ontworpen bewees dat men niet zo te spreken was over het ontwerp van de auto. Hij is niet lelijk, de proporties zijn eigenlijk best oké, maar de lage daklijn in combinatie met de hoge achterkant en de wat gedrongen vormen zorgt ervoor dat het niet de allermooiste auto ooit is. Althans, zo vinden sommigen.
Ondanks alles werd de Evoque namelijk een daverend succes. Mensen met een relatief gelimiteerd budget kunnen zo een Range Rover voor de deur zetten en op de meeste soorten terrein staat de auto prima zijn mannetje. De auto kreeg in 2015 een facelift en kon er weer een paar jaar tegenaan. Het leek even fout te gaan toen Range Rover dacht dat de Evoque wel een dakloze variant kon gebruiken, maar de doelgroep, overtuigend bestaand uit vrouwen, kon dit juist waarderen. Al met al is de Evoque omstreden, doch een goede zet geweest voor Land Rover. Er zijn wereldwijd 775.000 Evoques verkocht.
2018 komt ten einde en dus is het tijd voor een nieuwe Evoque. We konden jullie al een tipje van de sluier geven, maar nu is hij echt officieel. De ruimte tussen de nieuwe Range Rover Sport en de Evoque werd vorig jaar opgevuld door de Velar (rijtest), waar de nieuwe Evoque het gros van de designelementen van overneemt. De LED-koplampen en de ‘dubbele’ achterlichten, of de ‘verzonken’ deurgrepen bijvoorbeeld, die komen recht van de middelgrote Range Rover af. En dat is prima, want de Velar is een mooie auto. De Evoque kan de styling ook goed hebben.
Wel is de styling in grote lijnen hetzelfde als de oude Evoque, maar ook dat is geen probleem, want de vorige Evoque scoorde goed. Toch is de basis van de auto compleet nieuw, waardoor de dimensies vergroot zijn. De wielbasis groeide met 20 mm waardoor je binnenin minder krap zit. Ook de bagageruimte is vergroot naar 592 liter: een groei van zo’n 10 procent. LR geeft de auto een hoop nieuwe items mee die hem weer helemaal up-to-date maken. Het interieur krijgt ook wat Velar-eigenschappen mee, zoals de touchpads op het stuur en Touch Duo Pro mét Apple CarPlay. Het infotainment werkt daardoor met twee schermen en ziet er modern uit. Touch Duo Pro wordt gekoppeld aan slimme nieuwe camera’s die een nieuw 180-graden camera-systeem aan de voorkant projecteren. De achteruitkijkspiegel is vervangen door een part-time camera-unit die, als de kofferbak vol zit, verandert in een haarscherp cameraplaatje.
Op motorisch gebied is er ook het één en ander te melden. Net zoals zijn grote broer, de normale Range Rover, krijgt de Evoque een hybride-aandrijflijn. Zes van de zeven motorvarianten die in eerste instantie bij de dealer staan, krijgen een hagelnieuw 48-volt MHEV (mild-hybrid) systeem gekoppeld aan de tweeliter viercilinder benzine- of dieselmotoren. De basisversie, de Td4, krijgt een 150 pk sterke dieselmotor met een handbak: dit is de enige Evoque met voorwielaandrijving. Alle MHEV’s krijgen vierwielaandrijving en een negentraps automaat. Een PHEV (plug-in hybrid) en een zuinige driecilinder staan voor 2019 op de planning.
Wat betreft de offroad-capaciteiten van de Evoque: de auto krijgt het nieuwe Terrain Response systeem mee, waardoor de terreinhulpjes en hoe de auto reageert op verschillende soorten terrein helemaal aanpasbaar zijn. Ook mag de auto nu ietsje dieper het water in: 600 mm, in plaats van 500 mm, moet geen probleem zijn om te doorkruisen.
De Evoque in vijfdeurs-vorm staat medio 2019 bij de dealer: prijzen zijn nog niet bekend. Over de Cabrio is ook niks bekend, maar de kans is groot dat de carrosserievariant blijft. De driedeurs bleek minder populair: zoals bij vele merken het geval is, verdwijnt deze.
UPDATE 1: Bewegend beeld van de Evoque check je HIER!
UPDATE 2: we hebben een vergelijking van het oude en nieuwe model.
fabian159 zegt
Elke 40 jarige blondine met een 60 jarige echtgenoot wordt weer heel warm vanbinnen. En ja heren als je dit rijdt lijk je nog minder dan een heer in een beetle die is ten minste bewust van wat hij rijdt.
panam1 zegt
@fabian159: wat is er mis met een jong blaadje……
granlusso zegt
@fabian159: Nou, nou, de uitspraak ‘het enige recht van de vrouw is het aanrecht’ komt ook van jou zeker? ;)
pieterpoes zegt
@granlusso: hoho en het zwijgrecht dan?
niex zegt
@fabian159: oh jij bent zo iemand die in hokjes denkt en zijn ontbrekende masculiniteit moet compenseren met een voor omstanders “stoere” wagen.
dees zegt
Dat smalle display is ruk. De 360 graden view ziet er daardoor nogal ruk uit. Iets groter was prettig geweest. De raam lijn gaat ook te ver omhoog.
str8six zegt
@dees: dat ie te ver omhoog staat heeft wss te maken met al dat geruk.
live4life zegt
@dees: anders komt-ie niet tot het dak…
cedio911 zegt
Ik vind ‘m bijzonder mooi. Origineel ten opzichte van de Duitsers, met een waar premium uitstraling (zeker op interieur -vlak). Jammer genoeg zal de Duitser in het echt ‘beter’ aanvoelen. Wel zonde van de pook. Zo pal in het midden vind ik weinig efficiënt en slordig. Een Jaguar draaiknop zoals de XF had veel stijlvoller geweest. En in het midden plaatsen is gewoon goedkoop; zo kan je ‘m in UK en Europe met dezelfde middenconsole gebruiken. Maar afgaande op de foto’s is dit m’n enige kritiek.
karhengst zegt
@cedio911: Vreemd genoeg had de vorige generatie wél een mooie draaiknop. Zo een pook is leuk voor merken die erg waarde hechten aan traditie, zoals bij BMW. Maar eigenlijk neemt een pook onnodig ruimte in en verpest de looks. Mercedes en Jaguar snappen het.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@karhengst: Nu weet ik toevallig dat de smaak in poken (no pun intended…) erg verschilt per regio : Amerikanen en Japanners bijvoorbeeld laten een auto gewoon staan als er niet een ‘normale pook’ in zit. Dat is de reden.
karhengst zegt
@svenska_aeroplan_ab: Dat zou kunnen, maar strookt niet met het feit dat het juist Mercedes Benz is welke van de luxe merken het beste scoort in de VS.
Loek zegt
@svenska_aeroplan_ab: toch heeft de Lincoln Navigator van die vreemde knoppen (overigens wel gaaf systeem, goed weggewerkt) en geen pook. En dat IS een Amerikaan ;)
kareljansen zegt
@svenska_aeroplan_ab: automaatbediening op het stuur is toch juist een Amerikaans iets?
niex zegt
@karhengst: bmw hecht waarde aan traditie? dat is nu echt een achterhaalde stelling.
karhengst zegt
@niex: In ieder geval in hun merkbeleving, helaas wat minder in de uitwerking.
chrisvonmeer zegt
@cedio911: ik vraag me weleens af of mensen die een draaiknop prefereren ooit wel eens beide in bezit hebben gehad. Ik wel en een touchscreen werkt veel fijner/sneller dan een draaiknop. Passieve schermen zijn/worden echt iets van het verleden.
Loek zegt
@chrisvonmeer: dit gaat niet over de bediening van het infotainment: JLR-producten hadden een draaiknop als automaat-‘pook’. Die kwam omhoog vanuit de middenconsole en zag er wat gelikter uit.
Overigens ben ik het ook niet helemaal met je eens over touchscreens, vooral tijdens het rijden heb ik liever een draaiknop. Maar ik begrijp wel dat een touchscreen meer functionaliteit heeft, dus ik moet nog maar eens ontdekken of mijn mening ook geldt voor het nieuwe systeem van bijvoorbeeld Audi.
tenaci zegt
Skoda Yeti, are you back?
granlusso zegt
Mooie evolutie van het design, als je het mij vraagt. Zijn voorganger was een prima auto die goed scoorde bij de doelgroep, dus begrijpelijk dat Land Rover daarop voortborduurt.
Hopelijk is de auto wat verfijnder dan voorheen, want met name de pre-facelift miste een en ander qua rijeigenschappen dat niet paste bij het prijskaartje van de auto. Overigens begrepen dat de update van de 9-traps automaat die Evoque-rijders in 2018 van de dealer kregen wel echt een verschil heeft gemaakt.
kraakensmaak zegt
Ik hoop ook een nieuwe onderstel, de huidige staat op het onderstel van een Ford Focus van twee generaties geleden.
dieselkameel zegt
@kraakensmaak: Dat onderstel kan qua rijeigenschappen nog steeds prima mee lijkt me
wernerv8 zegt
Nog meer handtas geworden net als zn grotere broers.
granlusso zegt
@wernerv8: Het verkoopt, so why not?
dakarbemo zegt
Prima wagen en heerlijk ander uiterlijk in t segment. Moet wel zeggen dat die achterkant een beetje een blotebillen gezicht is. Overigens lijkt me dat de nieuwe Evoque in NL wel mindere hit zal zijn want dat kreng zal flink aan de prijs zijn
freezzr zegt
@dakarbemo: die achterkant lijkt idd op een blotebillen gezicht met daaronder een flink inlegkruis wat half omhoog steekt…
harrie zegt
Het is net een speelgoed autootje.
Ben dat badkuip design ondertussen ook wel een beetje zat.
bartsmit zegt
Lekker gay-bakkie.
brera22 zegt
Mooie auto. Benieuwd naar de prijs en dan wel met automaat.
toyotafortuner zegt
Mooier geworden zo.
lekkaah zegt
Ook de ‘normale’ range is een giga handtas, niet voor wat ie kan (want hij kan genoeg) maar juist omdat dat als zgn ‘non poserbak’ beschouwd wordt in de rijkere kringen zie je dit ding vaak in hilversum en omgeving, zonde, imago is daarmee (net als vele andere bolides) een beetje verpest
rrk147 zegt
Ik vind hem heel dik! Vind een Range Rover toch wel klasse uit stralen, waar een Duitser soms fout wordt. Dik interieur ook! En weer genoeg nieuwe features, waar een relatief kleine variant volgens mij ook erg goed bij Duitsers aansluit, en Maserati bijv dat niet red. Al heeft Range Rover misschien een iets financieel gezondere eigenaar.
w0ut zegt
Landwind laat weten binnenkort ook met een nieuw model te komen. :-)
lljw zegt
@ 720s : kun je vgl maken tussen oud en nieuw model. Ik zie paar verschillen maar kijk wss over veel verschillen. Vind het persoonlijk wel een geslaagd model, niets voor mij zo’n”SUV” maar mooi in zijn segment
Loek zegt
@lljw: de vergelijking van nieuw vs oud komt zo snel mogelijk!
mashell zegt
Mooie auto, erg smaakvol interieur. Niet zo gelikt als de Velar dus wat langer houdbaar. Het lijkt er op dat het panorama dak open kan. Moderne motoren techniek aangekondigd. Helemaal goed. Kon wel eens weer een groot succes worden.
erikdee zegt
Prachtige auto inderdaad! hoogwaardige afwerking van binnen en een tijdloze maar toekomstgerichte uitstraling van buiten. Bijna 800.000 Evoque’s van het vorige model verkocht is mega veel van een auto in dit prijssegment, dat geeft een goed beeld van het succes. Ik word zelfs hebberig van deze auto….
brera22 zegt
wat een beauty ve auto is het geworden ,wel nieuwsgierig naar de prijzen….
boomhauwer zegt
Één mini velar. De vorige had tenminste nog een apart uiterlijk
beefcake zegt
Ben benieuwd naar de vergelijking oud vs nieuw, vooral in het interieur. Het is duidelijk evolutie en geen revolutie.
sr20det zegt
@beefcake: t is gewoon een grondige facelift, platform is geen steek aan veranderd.
vpowert zegt
JLR kan nog wel wat leren van VAG. De E-PACE die een jaar geleden op de markt kwam, staat op een oud (en véél te zwaar) platform. Deze Evoque op een nieuw platform en alle nieuwe techniek aan boord. Met slechts een jaar verschil hadden ze prima beide een nieuw platform kunnen delen. VAG doet dat toch een stuk slimmer met platform sharing.