De 992 is er nu ook als cabrio.
Door de huidige weeromstandigheden in Nederland lijken we verder dan ooit verwijderd van een aangename lente. Porsche kan het weinig deren, zij hadden immers een belangrijke onthulling op de planning staan: de 992 Cabriolet. Nadat de nieuwste generatie van de Porsche 911 anderhalve maand geleden zijn debuut kon maken in Los Angeles, is het nu de beurt aan de softtop om hetzelfde te doen.
Omdat de onderhuidse techniek nagenoeg hetzelfde is als bij de gesloten uitvoering van de nieuwe 911, zullen we ons allereerst richten op datgene waarmee de Cabriolet zich onderscheidt: zijn dak. Voor de 911 Cabriolet heeft Porsche een nieuw hydraulisch systeem ontworpen waardoor de elektrisch bedienbare softtop voortaan nog efficiënter in en uit kan klappen. In 12 seconden is het alweer gebeurd. Daarbij is de glazen achterruit geïntegreerd in het zachte plafond en zijn er magnesium stukken in verwerkt om te voorkomen dat het deze bol gaat staan wanneer de bestuurder het gaspedaal intrapt.
Naast de aanpassingen aan het dak heeft Porsche de nieuwe 911 Cabriolet ook het nieuwe PASM-sportonderstel gegeven. Hierdoor is niet alleen de wegligging beter gebalanceerd, tegelijkertijd ligt hij ook 10 mm dichterbij de grond dan voorheen. Hoeveel de nieuwe 911 zwaarder is dan de Coupé, dat wil Porsche in het eerste bericht over de auto nog niet zeggen.
De nieuwe Porsche 911 Cabriolet met zijn brede, Kylo Ren-achtige derrière komt in eerste instantie als Carrera S en als Carrera 4S op de markt – net als de gesloten versie, dus. Niet geheel verrassend hebben beide modellen exact dezelfde drieliter twin-turbo boxermotor achterin liggen. Voor ieder van de huidige configuraties produceert de zespitter 450 pk en 530 Nm. In een sprint naar de 100 km/u is de Cabriolet precies 0,2 seconden trager. De Coupé, als Carrera S en Carrera 4S, doen het in respectievelijk 3,7 en 3,6 seconden. De Cabriolet heeft voor diezelfde sprint juist 3,9 en 3,8 seconden nodig. Net als de Coupé snoept de dakloze 992 exact 0,2 seconden af van zijn acceleratietijd, wanneer het optionele Sport Chrono Pakket is geactiveerd.
De nieuwe Porsche 911 Cabriolet kan vanaf vandaag besteld worden. De Carrera S kost 172.500 euro, de Carrera 4S kost 180.100 euro. Dat is voor beide uitvoeringen ongeveer 15 mille bovenop de vanafprijs van hun gesloten broertjes. In maart worden de eerste exemplaren geleverd.
Update: nu ook bewegende beelden. Je bekijkt ze op Autojunk.
beast95 zegt
Ik kan mijn vinger er niet op leggen, maar ik vind die achterkant niet goed overkomen. Er is iets wat mij stoort aan het design
cavin zegt
@beast95: de kentekenplaat zou iets omhoog moeten..
antoonniels zegt
@beast95: bumper uit het sport design pakket heeft de plaat hoger conform het vorige model. Ziet er een stuk beter uit.
beast95 zegt
@antoonniels: juist, daarnaast weet ik het denk ik al: vind het echt een bult van een achterkant, beetje een mens met een boggel als je begrijpt wat ik bedoel
volvo-s60-adept zegt
@beast95: ene J. Clarkson noemt dit het ‘shitting-dog-design’.
E550 zegt
@beast95: ik heb precies hetzelfde. Ik vind dat derde remlicht echt heel lelijk. De doorlopende achterlichten vind ik daarentegen wel heel mooi.
wildbeest zegt
@e550: toch willen ze te graag met dat doorgetrokken achterlicht. Het exclusieve nivelleert ook een beetje weg binnen het vag concern. Ik denk dat volgende model weer normale achterlichten heeft
gandini zegt
@beast95: Het lijkt wel of ze te geforceerd de lijn van de coupé hebben willen aanhouden. Met de kap dicht vind ik het wel weer geslaagd en dat heb ik niet vaak met een cabrio.
desjonnies zegt
@beast95:
Net als bij vrouwen is de 911 oud geworden en heeft’ie een hangkont gekregen, vergeet niet dat de 911 geboren is in 1964 !
evdw zegt
@desjonnies: Ja inderdaad als de 911 een vrouw is, is het een oud wijf met een dikke reet geworden. Toch zou ik haar nog doen.
remarkable zegt
@beast95: het heeft inderdaad een rare bobbel. Net boven de achterlichten. Heeft wat weg van de oude 911 cabrio’s. Misschien is het in het echt wel mooi, maar op de plaatjes lijkt het een abces.
intimrasiert zegt
@beast95: volgens mij loopt de achterkant van de 991 vloeiender door met de daklijn. Deze heeft meer een bochel, zo lijkt het, net als de 997.
rob636 zegt
@beast95: naast de veel besproken kentekenplaat vond ik die lichtbalken van Audi en Porsche ook maar niks.
jeroenwz zegt
@beast95: Quasi Modo?
wjeurs zegt
Ook deze weer even op video zien. Die bilpartij is nu wel erg dik en hoog, maar dat vond ik van de coupe eerst ook
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Waarom zijn die Duitsers toch zo gefixeerd op poepende honden? De A7, X6, Panamera, nieuwe 4-deurs AMG GT, en nu dit weer…
fouadski zegt
@svenska_aeroplan_ab: het verkoopt wel, en dat is nu precies de bedoeling van fabrikanten: geld binnen harken. Misschien had Saab dat ook moeten doen…
tijgerhaai zegt
Wat mij het meest stoort zijn die 2 verticale rode strepen (remlicht i guess?).
Ik heb niet echt het gevoel dat de porches mooier worden de laatste jaren. Het cleane is er wel af en nu lijkt het soms of ze uit gekheid niet meer weten wat voor accenten ze moeten aanbrengen.
drdre1 zegt
@tijgerhaai: amen to that! Het gaat nergens naar toe, wordt er niet mooier op tenzij ze ‘m wat rigoureuzer aanpakken zoals die elektrische 4-deurs van ze.
jaapiyo zegt
Teveel optische junk in da trunk door die vernaggelde achterkant. Maar, wel mooier dan de nieuwe 7.
jeroenwz zegt
@jaapiyo: alsof dat zo moeilijk is!
johnwaters zegt
De ooit zo mooie 911 is na al die jaren aan lager wal geraakt.
mcshine zegt
Nooit écht een 911-fan geweest maar deze… Heerlijke derrière!
Dutchdriftking zegt
Tja die kont he…..
acakoning zegt
“What you’re gonna do with all that Junk, All that junk inside your trunk”
michaelb zegt
Quasimodo is back…
bfvo zegt
Ik dacht dat bij brede konten altijd de vergelijking met Kim Kardashian werd gemaakt. Kilo Ren (Star Wars)???
rutgerg zegt
Super knap wat Porsche steeds weer flikt met een design wat al meer dan 50 jaar oud is. De 911 hing bij mijn vader als klein jongetje al als poster op zijn slaapkamer, maar bij mijn zoontje ook! Doen weinig merken ze na! Ik vind hem erg fraai geworden!
drdre1 zegt
@rutgerg: supersimpel ook design-technisch.
JamesBond007 zegt
Wat een olifant zeg. Dit was ooit een zeer klein sportautootje
mwti zegt
Als ik de reacties zo lees is deze auto compleet mislukt. Ik vind van niet.
mashell zegt
Jammer dat van voren gezien de lijn die de bovenkant van het bkik portier tekent weer omhoog gaat. Om de achterkant elegant te laten zijn moet die recht blijven lopen. Dat is ook de reden dat de kont zo massief oogt.
Edge zegt
@mashell: Ik denk dat Porsche niet veel anders kan. Zo enorm veel ruimte is er achter de voorportieren natuurlijk niet meer. Ze moeten daar een achterbankje, de cabriokap, de motor en de ophanging kwijt, en dan moeten ze het geheel ook nog crashveilig maken. Dan zul je op een gegeven moment de hoogte in moeten. Ik kan me voorstellen dat het dan lastig wordt om die lijn recht te laten lopen zoals je voorstelt, ondanks dat dat ook in mijn ogen wellicht mooier zou zijn dan dit.
mrgnex zegt
De vorige generatie vond ik stoer doch elegant. Dit doet mij een beetje denken aan een walvis..
ghost zegt
997 blijft mijn onbetwiste favoriet! Deze achterkant met name vind ik totaal niet in verhouding, dat.zelfde had ik met de panamera 2de generatie.
super007 zegt
@ghost: eens. 997.1 is het mooist aller tijden
Edge zegt
Komt deze ook met die hoger geplaatste kentekenplaat als onderdeel van het SportDesign-pakket? Want dat is toch wel nodig om het quasimodo-effect van deze achterkant iets te verminderen.
Gulli zegt
Kylo Ren achtige achterkant? Ik was denk ik meer op die van Jyn Erso aan het letten om deze parallel te snappen ?
fconderkantlat zegt
@gulli: robocop
amgsoixanttrois zegt
Mooie auto, maar 180 duizend euro voor de “s” is weer alleen mogelijk in dit land….
berlinetta zegt
Wat is het toch ook een lelijk ding geworden zeg. Die achterkant met die bochel, bah.
brera22 zegt
va 180 K ….wat een prijsverhoging…….
kukuk zegt
Prachtig!