Mercedes heeft de SUV volgepropt met nieuwe technologie. Op elk gebied is de GLE vernieuwd.
Het persbericht dat Mercedes met de wereld heeft gedeeld is niet mals. Er zijn romans met minder woorden uitgebracht. De prijs voor beste bestseller gaat de Duitse autofabrikant niet krijgen met deze doorgrondelijke lap tekst, maar de nieuwe GLE gaat het vermoedelijk wel goed doen in zijn segment.
Mercedes heeft flink uitgepakt met de GLE. De recent onthulde EQC was qua design al eigenlijk een voorproefje op deze nieuwe SUV. Het uiterlijk is niet heel spannend geworden. Het merk heeft vooral vastgehouden aan de basis van het model. Wat je ziet is duidelijk de GLE en dat is dan ook prima. De GLE heeft moderne familietrekjes gekregen, zo zijn de achterlichten sterk geïnspireerd op de lampen van een Mercedes A-klasse. Op de nieuwe A zijn ze al niet moeders mooiste en dat is op de nieuwe GLE niet veel beter. Afgezien van die achterlichten is de nieuwe GLE een keurige verschijning. Voor de echte spielerei is het wachten op de Mercedes-AMG GLE 63S 4MATIC huppeldepup.
Zoals eigenlijk elke moderne Mercedes is het interieur van de nieuwe GLE een aangename plek om tijd door te brengen. De wielbasis is met 80 mm verlengt en daar gaan passagiers op de achterste stoelen blij mee zijn. De beenruimte is met 69 mm toegenomen en er is ook 33 mm meer hoofdruimte. De bagageruimte bedraagt 825 liter. Gooi je de stoelen plat, dan komt er maar liefst 2.055 liter aan kofferbakruimte beschikbaar.
Het scherm voor de infotainment is met een formaat van 12.3-inch groter geworden. Het systeem draait op de laatste generatie Mercedes-Benz User Experience (MBUX). Links van dat display zit een tweede scherm voor de bestuurder, wat eveneens 12.3-inch groot is. Daarnaast is er nog een head up display (720 x 240 pixels) beschikbaar.
Qua motoren is er voorlopig alleen de GLE 450 4MATIC. Meer motoren (vier, zes- en achtcilinders) volgen in een later stadium. Standaard zullen alle varianten gekoppeld worden aan de 9G-TRONIC automaat. De GLE 450 4MATIC heeft de inmiddels welbekende 3.0 zescilinder benzinemotor onder de kap. Deze motor is gekoppeld aan 48-volt hybride techniek. De zescilinder levert 367 pk en 500 Nm koppel. Met de EQ Boost knop is er tijdelijk 22 extra paarden en 250 Nm koppel aan te spreken.
De nieuwe Mercedes GLE staat begin 2019 bij de dealer. De prijzen van de nieuwe GLE worden bij de verkoopstart bekendgemaakt, die tegen het einde van de herfst gaat plaatsvinden. Het nieuwe model is over een paar weken, tijdens de Autoshow van Parijs, voor het eerst in het echt te zien. Bewegende beelden van de nieuwe GLE check je op Autojunk.nl.
viezefreddyw zegt
Het interieur is er op vooruit gegaan maar dat moet geen verrassing heten. Voor de rest is het niet moeders mooiste. De GLC vind ik nog wel gaan maar voor de rest vind ik de grotere Mercedessen niet mooi. Het merk is ijzersterk in coupés, sedans, limousines en cabrio’s maar de rest wat ze maken vind ik niet moeders mooisten.
E550 zegt
@viezefreddyw: de GLC ziet er veel mooier uit IMO. Wat mij betreft heeft de GLC een veel luxere uitstraling. Vond de vorige GLE wel mooi en stoer. Ben een groot MB liefhebber, maar in deze klasse vind ik de X5 en Cayenne veel mooier.
allesmetturbo zegt
Ik vind ‘m niet zo fraai, zeker de achterlichten niet. Oogt aziatisch ofzo ipv duits
VeniVidiVici zegt
@allesmetturbo: Bij de nieuwe X5 ook al. Lelijke achterlichten lijkt wel een trend te worden.
autodidact zegt
Wat een nietszeggende ‘blob’ is die auto geworden. Het automobiele equivalent van een huispak.
VeniVidiVici zegt
@autodidact: Roy Donders heeft de nieuwe GLE vast al besteld.
Ram-G-maN zegt
Ziet op de foto’s een segment kleiner uit dan wat het moet vervangen. Het is allemaal net té gestroomlijnd. In het kader van efficiency en de elektrische derivaat hiervan kan ik niks anders zeggen dan dat het wel op een top moderne Mercedes-Benz is geworden. Dát is pas een interieur! Als bonus krijg je een dikke zes-in-lijn in het vooronder.
huracan zegt
Lijkt wel op de Tiguan van achter
gove zegt
geld op om de bumpers mee te spuiten?
VeniVidiVici zegt
@gove: ‘Meegespoten bumpers’ zal vast in de optielijst staan.
gove zegt
@venividivici: ws €2500 bij mb
sntial zegt
Touareg !
sntial zegt
MB inspireert zich op zijn kleinste A-segment hatchback voor het design van de achterlichten van hun badass SUV. OK.
romeoalfa zegt
@sntial: Ik vind de achterlichten van een Smart toch echt anders
sntial zegt
@romeoalfa: B-segment dan, smartass
Breinstein zegt
@sntial: C-segment ;)
sntial zegt
@Breinstein: boeee
mb10 zegt
@sntial: na dat zie je niet helemaal goed. Het eerste model met deze soort achter lichtunits is de CLS-klasse die gepresenteerd is in november 2017 en de A-klasse is pas gepresenteerd op februari 2018.
Dat terzijde eventjes wennen de nieuwe GLE. Al stuk beter te pruimen in AMG-line. De grill op de eerste foto’s maakt de voorkant wat rommelig.
sntial zegt
@mb10: heb overgenomen wat in de tekst staat :)
mashell zegt
@mb10: mag ik het je met je oneens zijn? De enorme zwarte vlakken in de bumper maken dat juist de AMG lijn er niet uitziet, als een stofzuiger. Dat heeft echt wat decoratie nodig.
bmwalpina zegt
@sntial: Nietes, want de CLS had dit type achterlichten eerst?
jack_abarth zegt
Ondanks de grote schermen doet het interieur mij aan de late jaren 80 denken. En het exterieur is eigenlijk ook niks speciaals, zou dat haast een grondige facelift willen noemen.
kroon zegt
@jack_abarth: inderdaad. Waarom maakt Mercedes geen in het interieur passende schermen? Dit is toch geen gezicht en design wat 20 jaar geleden misschien mooi was. Andere merken kunnen wel in het interieur passende schermen maken. Zie bijvoorbeeld Audi (bijvoorbeeld Q8) en Volvo.
mashell zegt
@kroon: huh? Juist door de vrijstaande schermen lijkt dit Mercedes interieur ruimtelijker (vanwege het 3D effect) dan het Audi Q8 interieur waar het dashboard als een muur voor je staat.
fiscaal zegt
@jack_abarth: mee eens, dashboard is duidelijk geïnspireerd op de Alfa 75…?
Tonnie zegt
Ik snap er niks van. Interieur is een verbetering, maar ’t ziet ee nog steeds niet uit. En de designtaal van Mercedes past echt zo weinig van hun modellen, waaronder deze niet. Is dit dan een typisch voorbeeld van branding? Maakt ’t niet meer uit wat voor stront ze verkopen, zolang die ster er maar op staat?
rpaolo zegt
Misschien iets verder door rijden op foto 35
aJackie zegt
Ik vind die nieuwe MB-belijningen (eerder op A&CLS) hierop juist wel goed uitkomen. Bulky&Bonky paat wel bij de auto, echt wel even anders dan anders waar wat mij betreft de XC90 de mooiste en meest sierlijke blijft. Hoe dan ook, goeie zet van Benz
leaper035t zegt
@ajackie: ik heb nu een aantal keren naar de foto’s gekeken alvorens te reageren. En op dit model komen ze idd het best uit. Op de A-klasse en CLS vind ik ze echt lelijk. Al enkele keren in het echt gezien maar kan er niet aan wennen. Nu, als ik voor een grote SUV zou gaan, is er sowieso maar 1 kandidaat: de RR Vogue.
lekkerlinksrijden zegt
@leaper035t: Velar?
leaper035t zegt
@lekkerlinksrijden: vind ik er steeds minder goed uitzien. En is eerder een concurrent voor de GLC en de Q5. Als ik voor een luxe-SUV zou gaan, dan meteen voor hét icoon.
lecomte zegt
Zo op de foto’s is deze auto niet mooi en die achterzijde is vreselijk. Het interieur is gelukkig een stuk beter maar wat moet je met al die luchtroosters? Heb je extra lucht nodig als je in deze auto rijdt?
scooper zegt
@lecomte: bij monovolume voertuigen moet je een grotere hoeveelheid ruimte koelen dan bij een sedan, hierdoor vergroten ze het aantal vierkante centimeters ipv de luchtsnelheid te verhogen (ivm comfort). Helaas een noodzakelijk kwaad bij dit soort auto’s.
lecomte zegt
@scooper: Mooi is anders
jack_abarth zegt
@lecomte: dat vlak rechts naast de schermen is overigens geen ventilatierooster.
lecomte zegt
@jack_abarth: Dat weet ik. Ik heb het over die 4 roosters in het midden.
hehe zegt
@lecomte: daar zat ik ook al naar te kijken. Lijkt mij alleen maar irritant, wanneer er teveel lucht in je gezicht geblazen wordt, dat je dan 4 afzonderlijke roosters van richting moet veranderen. Heb ik Liever maar 2 iets bredere.
harrie zegt
Die PC Hooftstraat is wel veranderd zeg
berlinetta zegt
Ik vind het wel een verbetering t.o.v. de vorige, maar het is waarschijnlijk nog steeds mijn laatste keus in dit segment. Ik vind dat de concurrenten allemaal iets mooiers aanbieden. Heb ook het idee dat je ze niet meer echt veel ziet rijden, maar dat kan mogelijk komen doordat de basis van de GLE nog stamt uit de oertijd.
Frits3000 zegt
Ik dacht bij die eerste foto dat ik naar een Tiguan aan het kijken was.
lekkerlinksrijden zegt
@frits3000: die ziet er beter uit
martingtv zegt
Ik vind de interieurs van Mercedes erg kitsch worden. Alleen nog een nep marmeren tafel en een venus beeldje. En dan is het plaatje compleet.
ikleesookoverautos zegt
@martingtv: precies wat de doelgroep wil.
drommedaris zegt
Tja…..die achterlichten….ik weet het niet. Oogt een beetje Hyundai of zoiets. Beetje nietszeggende achterlichten. En inderdaad kitsch interieur. Teveel franje.
Mag wel beetje minder zilver en chrome. Beetje too much. Had best een beetje a la oude GL mogen zijn
kukuk zegt
Mooi! Jammer alleen dat er vanuit zijaanzicht bij de AMG modellen een deuk in de achterbumper lijkt te zitten… Once you see it…
mashell zegt
Hij oogt compact en dat is prettig. Eigenlijk best goed gelukt. Ook het interieur is een mooie mix van modern en klassiek.
wildewesten zegt
Iedereen zal dus voor een X5, Q7 of Range Rover Sport blijven kiezen in dit segment.
Edge zegt
Ik vind hem eigenlijk best oké. Stukken beter dan zijn voorganger (vooral de integratie van het ‘dakkapelletje’ is beter gelukt) en ook een fractie mooier dan de concurrenten uit Ingolstadt en München. Toegegeven, een SUV van dit formaat zou nooit de voorkeur krijgen boven een gelijkwaardige sedan, maar al met al geen verkeerde auto.
tenaci zegt
Gek hoor, een Mercedes-ster op de kont van een Lexus…
gregorius zegt
Ik zou zo graag een GLE willen hebben… maar ik vind m al generaties te lelijk. Een GLC is mooi, maar net te klein.
Een GLS is zelfs mooi te krijgen; maar die kan je echt niet parkeren.
Een GLE is precies groot genoeg, maar gewoon niet om aan te zien. Nu weer niet.
loserboi932 zegt
@gregorius: Ik was eerst ook zeer te spreken over de GLS. Maar toen zei een kennis van me laatst dat de het, op de motorkap na, net een busje leek. Can’t be unseen.
lekkerlinksrijden zegt
Gaat de kwaliteit wel van omhoog…….
lambowambo zegt
Achterkant is heel erg verbeterd tov de vorige, maar vind er verder weinig aan eigenlijk.
900t zegt
Er zal nooit meer een GLE komen die er zo dik uitzag als de 2e gen. ML vrees ik
jack_abarth zegt
@900t: zo denk ik er dus ook over. Dat was ook één van de weinige auto’s waarbij rechthoekige uitlaten goed stonden.
kilum zegt
Lijkt op een KIA/Hyundai. En nu vind ik dat tegenwoordig mooie auto’s. Maar voor een Mercedes is dit toch geen compliment.
saffie89 zegt
Achterlichten overgenomen van de nieuwe a-klasse. Hadden ze beter niet kunnen doen..
reactief zegt
In tegenstelling tot de meesten hier, ik vind hem wel mooi!
Zeer herkenbaar als ML / GLE-klasse door de achterste raamstijl. Maar iets meer afgerond met designkenmerken van de laatste Mercedes modellen. Maakt hem naar mijn mening redelijk ingetogen en netjes. En het interieur is ook wel mooi.
Pordon zegt
Ik was voorheen nooit een fan van de M/GLE maar deze vind ik eigenlijk best prima voor een SUV. Juist, in tegenstelling tot velen, spreekt de achterkant mij wel aan.
Interieur ziet er, net als de andere nieuwste Mercedessen, fantastisch uit. Ze weten de combinatie van high-tech en ‘ouderwets’ goed te combineren. Doen ze toch een stuk beter dan Audi waarbij alles maar een strakke en moderne dode bedoeling is.
willeme zegt
Erg nette en keurige crossover. Met name in de States is dit een waanzinnig populaire auto. Dus dan speel je op safe qua design. Niet spannend, wel typisch Mercedes. Niet uitgesproken lelijk. Interieur lijkt wel enorme stappen te hebben gemaakt. Maar vooral op technisch gebied viel er veel te verbeteren. Dat lijkt dus gelukt. Keurig. Over 5 jaar een mooie GLE550 uit de States importeren om de boot te kunnen trekken!
siebren zegt
De achterkant kijkt alsof hij zelf ook niet zo blij is met het ontwerp
Dizono zegt
Ben ik de enige die bij onderstaande foto meteen aan GTA V Mount Chilidad moest denken?
https://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/GLE_2018/gle-2018-10019.jpg
hadsjikidee zegt
Veel negatieve reacties. Zelf vind ik het wel een geslaagde wagen. Enige minpunten die ik zo zie is die raar ogende grill achter de 2 schermen op het dashboard. En de voorbumper heeft iets teveel plastic, dus amg pakketje is een must.
menaz zegt
Ik zie een hoog op de poten Mercedes sedan met een opgeplakte dakkapel.
loserboi932 zegt
vroeger had ik gezegd:”Het is net een Hyundai.” Maar dat vind ik in dit geval een belediging voor Hyundai.
yippiekaye zegt
Eindelijk in 7-zits uitvoering leverbaar. Verder ziet hij er uit als een moderne Mercedes-Benz. Sommigen vinden het mooi, anderen niet. Maar hou er rekening mee dat deze auto over de hele wereld wordt verkocht. En aangezien China en Amerika de belangrijkste markten zijn zullen ze zich niet zo druk maken over de mening van een paar Nederlanders die hem niet zo mooi vinden (en hem waarschijnlijk toch niet kunnen betalen)
wjeurs zegt
Al dat bolle ronde van de voorkant oogt een beetje goedkoop, alsof het een auto uit een stripboek is ofzo. En die achterkant… Hoe krijgen ze het voor elkaar bij Mercedes… Vind het echt knap
dolledries zegt
GLE nee … de neus is nu al aan een face-lift toe
Esprit_de_Flandre zegt
Vergelijkje doen?
Oqyelfer zegt
Smaken verschillen maar dit kan iemand met goede ogen toch niet mooi vinden…
Pordon zegt
@oqyelfer: Ik heb toch 20/20 visie en ik moet zeggen dat in vergelijking met andere auto’s in dit segment, ik dit best geslaagd vindt.
hehe zegt
Ik heb die achterste zijruit van de ML / GLE altijd lelijk gevonden, maar Mercedes schijnt het een kenmerk behorende bij deze auto te vinden.
tmenges zegt
Wat is dat toch met mercedes en achterlichten de laatste jaren. Of ze hangen te laag, hebben een vreemde vorm die nergens op slaat en nu dit weer, vreselijk lelijk vind ik het als de achterlichten vanaf de zijkant gezien nog 4 meter in de carroserie doorlopen. Vorige model focus had daar ook last van. Geen gezicht.