De ‘A-klasse op hoge poten’ is terug. Maak kennis met de tweede generatie GLA.
Dat de vorige generatie A-klasse en GLA broers van elkaar waren was duidelijk zichtbaar. Het voor- en achteraanzicht van de modellen leken sterk op elkaar. Met de onthulling van de nieuwe GLA heeft Mercedes duidelijk gemaakt de crossover een meer eigen smoel te willen geven. De basis van de A-klasse is nog steeds te zien, maar de nieuwe GLA heeft ook wat elementen meegekregen van de dit jaar geïntroduceerde GLB.
De GLA is de zoveelste crossover van Mercedes. De Duitsers proppen het segment helemaal vol zodat je voor zo’n beetje iedere denkbare layout bij het merk terechtkunt. De GLA zal een directe concurrent worden van onder meer de BMW X2. Zowel qua uiterlijk als motoren kan de GLA die strijd aangaan.
Wat opvalt is dat de nieuwe GLA 14 mm minder lang is in vergelijking met zijn voorganger. Daarentegen is de breedte met 30 mm toegenomen. Ook is de GLA 104 mm in de hoogte gegaan. In het interieur heeft Mercedes winst geboekt op de ruimte. De nieuwe crossover heeft 22 mm meer hoofdruimte voorin en 116 mm meer beenruimte achterin in vergelijking met zijn voorganger. De bagageruimte is met 435 liter 14 liter toegenomen.
Mercedes lanceert de GLA in twee smaakjes. Als regulier model en als AMG 35. In alle gevallen gaat het om viercilindermotoren. In eerste instantie zal de nieuwe GLA leverbaar zijn als GLA 200 met een 163 pk sterke benzinemotor. Deze auto komt met een 7G-DCT en sprint in 8,7 seconden naar de honderd. De topsnelheid bedraagt 210 km/u. Meer reguliere uitvoeringen volgen later. De Mercedes-AMG GLA 35 heeft een tweeliter turbo viercilinder met 306 pk en 400 Nm koppel. 0-100 km/u doet de AMG in 5,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/u.
De nieuwe Mercedes GLA verschijnt in het voorjaar van 2020 in Europa. In de zomer maakt de crossover ook zijn opwachting in de Verenigde Staten en China. Wat de Benz mag gaan kosten is op dit moment nog niet bekend.
fendercd60 zegt
Zucht … weer 1.
remylahaye zegt
De oude is dan toch mooier in mijn ogen. Dit is net een B-klasse met te grote wielen eronder geschroefd, jammer!
berlinetta zegt
Zouden ze bij Mercedes nog niet moe worden van telkens dezelfde tablet in alle modellen? De inspiratie is ver te zoeken daar.
ariif zegt
@berlinetta: BMW en Audi doen het niet bepaald veel beter qua veranderingen
berlinetta zegt
@ariif: Maar dit artikel gaat niet over BMW en Audi.
momo zegt
@berlinetta: Dit gaat ook niet over alle modellen van Mercedes, maar over de GLA..
tanzanitef30n zegt
@momo: dit artikel gaat over de Mercedes Benz Vito die een miskraam heeft gekregen…
tortuga zegt
@berlinetta: dat doen vele merken al jaren… rara wie de voorloper was… jaja Apple en iphone
barendbotje zegt
A klasse maar dan anders, meer van t zelfde gaaaap. Snap oprecht niet dat je hier nou zoveel geld meer door verdient dan m niet uit te brengen, de doelgroep is toch een mega niche dunkt me
sntial zegt
Yikes
denx zegt
Ik weet het nog niet….?
bierbuik zegt
Wat vind ik velgen met een rood randje toch verschrikkelijk, het oogt zó goedkoop, terwijl dit juist een veels te dure auto is.
danieldb zegt
Ik snap oprecht het nut niet van een GLA 35 AMG. In de basis een normale hatchback, die op stelten wordt gezet, en vervolgens weer ‘sportief’ wordt gemaakt. Maar goed, ik ben al lang het spoor bijster in de huidige cross-over markt…
michaelb zegt
@danieldb: Inderdaad. Helemaal als straks nog de ‘coupe’ vorm erbij komt.
viezefreddyw zegt
Wat is dit een gedrocht zeg.
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: ja echt hè, vreselijk en dan de voorkant nog
laarhovenn zegt
Goed gelukt. Beter dan zijn voorganger.
Dutchdriftking zegt
Als het een Cross-over van Mercedes in het C-segment moet zijn, dan liever een GLB.
janmetdelangeachternaam zegt
Chunky boii, ik vind de achterkant net een Mazda
drsjeroen zegt
Van de voorkant mooier dan zijn voorganger, van achter smal.
aJackie zegt
Beetje DS4-esque
tdu2zonda zegt
Men neme een B-klasse en voegt plastic toe… tadaaa de GLA…
Ik ben normaal een grote fan van Mercedes, maar het gaat me te ver met al de verschillende modellen.
eelco74 zegt
@tdu2zonda: de glb klasse is veel groter dan deze gla, hij is zelfs zo groot als de c klasse. Bovendien biedt de glb een optionele extra zitrij.
De gla is meer een handigere en meer bruikbare a klasse, deze gaat het ook weer prima doen.
Loek zegt
@eelco74: Maar… de B-Klasse is toch ook een handigere en meer bruikbare A-Klasse?
denniyo zegt
@720s: de Golf sportsvan is ook en handigere en meer bruikbare golf en toch vinden ze het bij vag nodig die klasse vol te proppen met een Golf Variant, T-Roc, Tiguan, Tiguan All Space en dat nieuwe Coupé geval die volgend jaar uitkomt en dan heb ik het nog niet eens over de Audi, Seat en Skoda derivaten die daar weer van uitkomen en dat zijn toch ook stuk voor stuk verkooptoppers, dus ja ik snap wel dat mercedes hier mee komt!
eelco74 zegt
@720s: zeker, maar de B is wel meer een mpv dan een suv. Ik vind persoonlijk de gla leuker dan de B.
Loek zegt
@eelco74: @denniyo sorry voor het eventuele verkeerd begrepen sarcasme. Al vind ik het verschil klein, de GLA en B-Klasse opereren min of meer in hetzelfde segment, een A-Klasse met betere zitpositie. De B-Klasse komt waarschijnlijk als de meer praktische uit de bus, maar in deze wereld van SUV’s kun je moeilijk nog een MPV-achtige aan de man brengen. Jammer, want ik vind de B-Klasse in zijn huidige vorm helemaal niet verkeerd. Deze GLA moet ik nog even aan wennen.
eelco74 zegt
@720s: ik had met de vorige B vooral problemen met de zitpositie, die voor mij in de GLA net iets beter was. Verder ben ik het er mee eens dat de gla en de B wel dicht tegen elkaar zitten. Net als nu de GLB dicht tegen de GLC zit qua maat. Desondanks verkopen ze er genoeg van om zoveel modellen in stand te kunnen houden.
bsxc2 zegt
Veels te bol, zucht.
mashell zegt
@bsxc2: niks mis met ronde vormen toch? Als je scherpe hoeken wilt heeft Mercedes voor jou ook nog de G-klasse of de Vito. Als je afgeronde hoekige vormen wil is er de GLB. Voor elk wat wils bij Mercedes.
bsxc2 zegt
@mashell: Ja, maar dit model is net de Ponton.
mattr zegt
Nu alleen nog de GLA Coupé introduceren en het A modellengamma is af
Edge zegt
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij gaat er op de designafdeling van Mercedes iets goed mis als een gewone GLA als reguliere versie ordinair oogt en de AMG de meest elegante variant is.
mashell zegt
@edge: de bordeaux rode is de AMG en is netjes, de blauwe is de normale en is ook netjes, maar de matgrijze is ronduit ordinair, dus die styling zal wel het beste gaan verkopen.
Loek zegt
Ik vond die vorige GLA, hoe onnodig dan ook, qua stance wel wat hebben. Mits je die AMG-meuk achterwege laat en die All Terrain-achtige bumpers selecteert.
Ik vind dit net een B-Klasse met te hoge grondspeling.
RiKe zegt
Reken maar op een vanaf prijs van €45.000, en rond de €80.000 voor de AMG. Verder is de auto gewoon een A klasse op hogere poten, weinig innovatief en dus redelijk saai. Maar dat is de doelgroep denk ik ook
nissanfairladyz zegt
Stop toch eens met dit soort modellen uitbrengen. Ga eens een elektrische auto maken die Tesla keihard verslaat. Je ziet duidelijk waar de resources naar toe gaan. Hup Mercedes!!! Aan de slag met elektrisch. Duitsland is echt teleurstellend. Ja ik wil dat ze innoveren. Maar het lijkt alsof ze niet willen…
Alleen maar concept cars en slechte ombouw ev’s op de markt zetten.
Ga eens aan de slag Duitsland !!! Ook onze economie is afhankelijk van die verschrikkelijk conservatieve Duitsers.
Duitse auto industrie = NOKIA?
mashell zegt
@nissanfairladyz: Nokia is overigens een puissant rijk bedrijf in netwerk componenten voor mobiele netwerken dat op tijd de probleem divisie mobiele telefoons aan de eveneens puissant rijke maar ietwat arrogante Amerikanen heeft weten te verkopen.
simppa zegt
Tja, word ik hier nu geil van? Nee, niet echt.
Dickie zegt
@simppa: van welke auto word je wel geil van dan?
sls63amg zegt
Wanneer komt de nieuwe S klasse???
clubbtraxx zegt
In elk geval is ie een stuk mooier dan de BMW en Audi waar ie mee moet concureren. Of we op NOG een Mercedes SUV zaten te wachten? Nou nee, maar ik vind deze eigenlijk best aardig gelukt.
laarhovenn zegt
@clubbtraxx: idd. Veel mooier dan de concurrenten. Zal wel weer een verkooptopper worden
kroon zegt
Pfff… Sneu autootje geworden. Net zoals A- en B-Klasse. Gemiste kans. Maar bejaarden kopen deze kleine zogenaamde SUV wel hoor…
mwti zegt
Agosie wat een schatje.
frank2b zegt
Wel oppassen met uitstappen als je zo vlak langs de (stoep?)rand parkeert.
alino zegt
Bah. Ik begrijp heel die cross-over gekte toch niet. Onpraktisch (435 liter kofferinhoud. Gemiddelde station heeft minstens 100 liter meer), belachelijk duur en het rijdt slechter. En de illusie dat je lekker hoog en veilig zit verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer er een echte suv naast je staat.
jometdebanjo zegt
Een B klasse Cross Country. Hmm nee. En de GLA 250 die je eigenlijk minimaal wil is onbetaalbaar met die idiote bpm toeslagen
ghost zegt
Misschien is dit net zoiets als de nieuwe A. Daarmee dacht ik eerst: “meeeeh” maar nu zag ik op Essen motorshow een A35 edition 1 staan en vond het toch wel weer mega begeerlijk allemaal! Misschien met de GLA ook het geval, even wennen maar niet per definitie meteen een No-Go.
toyotafortuner zegt
Nog steeds een designmiskleun
intimrasiert zegt
Heel goed gelukt in mijn optiek, nu nog wachten op de 250e hybrid