Na flink wat teasers en en andere gelekte afbeeldingen is het dan nu eindelijk officieel. Dit is de nieuwe Mercedes-AMG SL. Een auto die flinke schoenen moet gaan opvullen.
Een nieuwe SL is altijd iets om opgewonden van te worden. Want zeg nou zelf, een SL is een icoon. Of hij nou alleen van Mercedes is, of van Mercedes-AMG, zoals de nieuwe. Ja, de nieuwste creatie van ‘Das Haus’ is in samenwerking gemaakt met de huistuner. Dat betekent dus dat vanaf nu IEDERE SL getooid is in AMG-trim.
En zoals het hoort bij een nieuwe ‘grote’ Mercedes, barst het ook bij deze van de primeurs of andere nieuwigheidjes. Een daarvan is dat de Mercedes-AMG SL voor het eerst sinds 2001 geen stalen klapdak meer heeft. Als het regent kan er gewoon een stoffen dakje worden opgezet. Ziet er mooi uit!
Niet 1, niet 2, maar 3 nieuwe auto’s ineen
We zeiden het al, de nieuwe Mercedes-AMG SL heeft flinke schoenen om te vullen. Het is namelijk de opvolger van 3 andere auto’s. Als eerste volgt hij vanzelfsprekend de vorige generatie SL op. Maar als je in de markt was voor een S-klasse cabrio ben je ook op de SL aangewezen. Hetzelfde geldt voor de AMG GT roadster.
En waarmee weet de nieuwe SL die klanten dan te lokken? Nou, bijvoorbeeld met een achterbankje. Voor het eerst in de geschiedenis van de SL kunnen er ook achterpassagiers mee. Oké, die moeten niet te groot zijn, maar twee kleine kinderen moeten zeker passen.
Verder is deze generatie SL de eerste die standaard vierwielaandrijving heeft. Daarmee krijg je het vermogen tenminste fatsoenlijk op de weg. Ook is de nieuwe Mercedes-AMG SL een stuk groter dan zijn -directe- voorganger. De auto groeide maar liefst 13 centimeter in de lengte en werd 4 centimeter breder.
Dan de laatste primeur, deze nieuwe Mercedes-AMG SL is ook de eerste auto met deze naam die actieve vierwielbesturing heeft. Tot 100 km/h sturen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen, daarboven sturen ze met de voorwielen mee voor een betere rechtuitstabiliteit.
Welke motoren levert Mercedes-AMG in de nieuwe SL?
Goed nieuws voor de liefhebber van de wat dikkere plofmotor. De nieuwe Mercedes-AMG SL is vooralsnog alleen leverbaar met volvette achtcilinders. Die komen in twee smaakjes, de SL 63 4Matic + en de SL 55 4Matic.
In het eerste geval krijg je de -welbekende- 4.0 V8 met 2 turbo’s. Die tovert 585 pk op de weg en de aandrijfkrachten worden middels een 9 versnellingen tellende automaat op het asfalt losgelaten. Daarmee rij je in 3,6 seconden al 100 en houdt het feest pas op bij 315 kilometer per uur.
In de iets minder sterke Mercedes-AMG SL 55 ligt dezelfde 4.0 V8. Alleen levert hij nu 476 pk in plaats van 585. Daarmee is het alsnog een snelle auto, in 3,9 staat 100 op de teller en je kunt doorblazen naar 295.
Ongetwijfeld komen er later ook andere motoren beschikbaar. Mercedes heeft namelijk al gezegd met een hybride E Performance-versie op de proppen te komen. Maar daar moet je nog even op wachten.
Ook op de prijzen moet je helaas nog even wachten, Mercedes heeft deze nog niet bekend gemaakt. Maar dat heeft ook nog niet heel veel haast, de nieuwe Mercedes-AMG SL komt namelijk pas volgend jaar naar Nederland.
mashell zegt
“Voor het eerst in de geschiedenis van de SL kunnen er ook achterpassagiers mee.”
Dot komt uit het persbericht van de R107?
Achterbank of niet, associatie met het wat ordinaire AMG of niet, de wagen ziet er wel goed uit!
mattr zegt
idd. Misschien dat het nu standaard is en voorheen een optie was? Wat er nu staat klopt iig niet,
Edge zegt
Ik vind het een hele mooie auto, maar ik vind het ook wel jammer dat hij zo beperkt is. Alleen als AMG en alleen als cabriolet. Ik denk dat er zeker nog wel een markt is voor een luxere variant met een zachter afgestelde motor (Mercedes-Benz SL500) en een wat stijlvollere, minder agressieve bumperpartij ook niet zou misstaan op dit ontwerp. Ook vanuit het oogpunt dat deze auto niet alleen de AMG GT moet opvolgen, maar tevens ook de S-klasse coupé moet vervangen. En het gebrek aan coupé is natuurlijk ook jammer. F-Type, Aston Martin Vantage en Porsche 911 zijn er ook als coupé en cabrio.
Ik las overigens bij de Engelse collega’s van TopGear dat er naast de hybride E-Performance ook nog een volledig elektrische SL volgt, maar dat die niet als EQ SL in de markt gezet wordt.
tortuga zegt
@Edge: het vult het afgesloten chapter van de GT “ROADSTER” en S “CABRIO” het is een type aanduiding die leeft bij de ster, en velen vroegen naar een opvolger. In mijn ogen is dit geslaagd! Maaaar! Je hebt wel een punt op het AMG vlak. Ze zouden inderdaad een SL500 of zelfs een SL350!
rikus zegt
@Edge: Het is toch zeker 2 generaties alleen als cabriolet geleverd? Op zich niets nieuws en kijk en ook niet raar van op.
kniesoor zegt
Even op de zescilinder(s) wachten. En dan nog een jaartje of wat, teneinde er één met ‘de kop eraf’ op te kunnen pikken. D.w.z. : als er tegen die tijd überhaupt nog met ICE’s gereden mag worden.
cheatah zegt
Schitterend! Vind iemand anders hem nog op een Z4 lijken?
ArnoldH zegt
@cheatah: precies wat mijn eerste gedachte was. Vooral schuin van voren.
stigspielberg zegt
@cheatah: Dat is het eerste wat ik dacht toen ik de fotominiatuur in de app zag. Maar bij grotere fotoweergave heeft de SL toch echt wel zijn eigen identiteit. Looking good!
TT225man zegt
Klopt helemaal. Heb de auto tijdens een preview in het echt gezien en is idd ook qua gevoel een (hele dure) Z4.
En dus ook geen optie voor S coupe/cabrio rijders, maar wel mooie upgrade voor AMG GT rijders (coupe komt ook nog). Weet niet wat SL rijders er van gaan vinden………..is wel typisch staaltje badge marketing dit.
oliviermerc zegt
@TT225man: heel mooie auto, interieur is echt een hele stap vooruit. Vind het jammer dat de stoffen kap en hoop dat het luxe randje er nog is (stilte aan boord en schitterende vering).
etronabt zegt
@cheatah: ik zie eigenlijk een mix van Porsche 911, Aston Martin vantage, BMW Z4 met een Mercedes AMG GT sausje erover. Maar op basis van deze plaatjes echt heel gaaf en een hele grote upgrade tov de huidige SL.
cheatah zegt
@etronabt: klopt. Is als 2+2 een echte 911 fighter. Ben erg benieuwd!
henkiebb zegt
Schitterende auto!
brammetjedeb zegt
Beauty!
tvklarenbosch zegt
Met dak vind ik de proporties een beetje vreemd. Zonder dak schitterend!
adyton zegt
@tvklarenbosch: ik vind het juist een can de best gelukte cabrio daken. Er zit een mooie lijn in.
mx5wijf zegt
Ik durf het bijna niet te vragen, Sehr Leicht zie je er namelijk niet direct aan af… ; wat weegt t?
baardmijt zegt
@mx5wijf: Sport Leicht. ;-) Maar dat moet je al enige decennia met een korrel zout nemen.
kniesoor zegt
Rijklaargewicht in Deutschland respectievelijk 1950 en 1970 kilo volgens Auto Motor und Sport. Trek er 100 kilo vanaf en je hebt de Nederlandse kentekengewichten. Weer flink zwaarder dan de R230, die (althans als SL280) 1715 kilo op kenteken woog. Dus de ‘L’ in de typeaanduiding kan eigenlijk wel vervallen. Al enige tijd.
ghost zegt
Heerlijke auto! Supergelukt ook! Doe maar een SL73!
timh zegt
Als er had gestaan de nieuwe z4 had ik het ook geloofd. Maar dat is niet negatief
shellplc zegt
Eigenlijk dus gewoon de AMG GT opvolger maar dan zonder coupé versie, die groep kan dus niet meer bij Mercedes terecht.
TT225man zegt
Coupe versie komt er ook aan. En het is gewoon badge marketing, dit is DE AMG GT opvolger waar SL logo op geplakt is. Dus AMG GT kopers gaan het als mooie upgrade zien. Weet niet of SL rijders voor deze dikker Z4 gaan vallen…..S coupe/cabrio rijders (ondergetekende) slaat in ieder geval over, is geen gelijkwaardige auto (qua luxe, grootte, comfort, etc).
oliviermerc zegt
@TT225man: inderdaad nu er geen klapdak meer is, is de Z4 ook een optie. Vroeger niet echt, de SL R231 is toch wezenlijk anders dan vorige versie van de Z4.
pindakoning zegt
Mooi bak! Zal in het echt best groot ogen (hoop ik), waardoor die een hoger segment uitstraalt dan een Z4.
Derde remlicht vind ik wat afbreuk doen
rikv99 zegt
Ziet er heel erg goed uit. Zelfs met zijn pet op.
Richard zegt
Prachtig!
fendercd60 zegt
Had mooier geweest als het een cabrio met hardtop was.
Loek zegt
Dus de SL55 is weer een andere motor dan de SL53 (die er dus niet komt?) en de SL63 gaat dus een andere motor krijgen dan de aankomende C63 met hybride motor, die overigens weer anders qua motor in elkaar steekt dan de hybride GT63 S E Performance.
Wordt een lekker zooitje daar met alle namen en motoren.
Vind dit design ook trouwens helemaal niks. Sinds de R230 (pre-facelift en eerste kleine facelift) is het alleen maar heuvelaf gegaan. De tweede facelift van de R230 was al een stuk minder (maar wordt geëxcuseerd vanwege de Black Series) en de R231 is gewoon nooit écht mooi geweest. Deze is ‘meh’, moet misschien nog even inwerken dus ik noem hem niet gelijk lelijk, maar ik ben geen fan en bovendien vind ik het pas een SL als er een stalen klapdak op zit. Misschien even een ‘RF-je’ doen à la Mazda en hetzelfde model ook aanbieden met een stalen klapdak.
Turbo S zegt
Een 55 is altijd al een 8 cilinder geweest en dat was de 53 niet.
Aangezien beide modellen een 8 cilinder zijn is de keuze voor een 63 en een 55 dus logischer dan een 63 en een 53.
Tevens houd je de mogelijkheid open voor een toekomstige 6 cilinder genaamd 53, of misschien wel twee 6 cilinders genaamd 53 en 43.
oliviermerc zegt
@PanameraGTS: smaken verschillen, de R230 pre facelift vond ik mooi de facelift niet. De R231 pre facelift was apart maar klopte niet echt (in mijn ogen) De facelift was een hele stap vooruit.
Rick-dos zegt
Mercedes is al een tijd heel goed bezig. Iedereen die me hier een beetje kent weet dat ik een BMW man ben maar Mercedes laat BMW op het gebied van design ver achter zich.
Dit ziet er ook weer verdomd goed uit.
Poulusma zegt
@rick-dos
Een tijd? Valt toch wel mee, vanaf de laatste A-Klasse is dat pas.
Helaas brengen ze naast die nettere auto’s nog steeds misbaksels als de C, E, S, CLA, CLS, GLE en AMG GT 4-door uit. Dus dat is niet nogal wat :’-) Al met al is er maar een handjevol te pruimen….
petroldrinker zegt
Voorkant gaaf, achterkant vind ik dan weer niet mooi….
Svenska II zegt
ECHT ‘SL’ is hij natuurlijk al lang niet meer. Tenminste, wel S, maar niet L. Eerder S. Maar ja, SS kan dan weer niet …
oliviermerc zegt
@svenska2: L van Luxe ;-). Iedereen blijkt de SL af te breken over gewicht, bij de Nissan GTR hoor je niemand klagen. Alle SL R231 zijn heel aangenaam om mee te rijden en heel snel. Nu ja misschien niet een track car, daarvoor was er de AMG GT, maar wel de Luxe en kwaliteit.
mustang750supersnake zegt
jesus wat n lelijke wagen…..van binnen én van buiten…..man wat n lelijk dashboard….
oliviermerc zegt
@mustang750supersnake: in een andere kleur dan het rood ziet hij er ongetwijfeld veel beter uit, bvb het wit of zelf het grijs. Het interieur vind ik schitterend een hele upgrade.
stigspielberg zegt
Fijn, zoals ik ook al eerder op Twitter schreef: de terugkeer van een icoon! De SL brengt toch altijd een glimlach op mijn gezicht. Deze ook. Ziet er goed uit. Derrière een klein beetje à la Porsche 911 qua voluptueuze uitstraling. Voorzijde mooi strak gelijnd. Panamericana grille staat de Mercedes-AMG ook erg goed! Kortom, YES PLEASE!
unimog zegt
Een BMW Z4 cloon van MB-AMG = te zwaar, te groot, te duur.
Pordon zegt
Wow! Wat een schitterende auto, van buiten en van binnen, is dit geworden zeg. Mooie combinatie tussen het sportieve van AMG maar ook de luxe uitstraling die hoort bij een Mercedes SL.
adyton zegt
Heel goed gelukt. Is geleden v de s coupe dat ik een nieuwe mercedes nog eens mooi vind. Ik stoor me vooral aan die driehoekige lichten, maar hier komt het heel goed uit in vergelijking met de C, S of CLS. Ben benieuwd om hem in een mooie spec te zien, want die va de foto’s vind ik wat tegenvallen. Die teasers was precies een donker rood. Wil dat wel eens zien.
Poulusma zegt
Zo dan, deze ziet er een stuk beter uit dan dat mormel van een GT zeg!
Jammer dat ze nog steeds diezelfde interieur stijl aanhouden, een dergelijke auto verdiend wel wat sjiekers!!
rensso zegt
Mooie wagen, jammer van het interieur. Met het nieuwe interieur design, S, C, SL, slaat Mercedes de plank mis. Verder is dit naar mijn mening gewoon een nieuwe AMG gtc ipv een SL. Met een S cabrio heeft het sowieso niks te maken
karhengst zegt
De AMG GT gaf meer het gevoel iets bijzonders te rijden. Daar zaten elementen in die uniek waren voor het model. Dit is een allegaarte van een A-Klasse dashboard met C-Klasse schermen en luchtroostertjes uit de hogere klasse.
Niet verkeerd als de huidige huisstijl je niet tegen staat, maar als je een C-Klasse cabrio of coupé hebt (komen die nog?) maakt het niet per sé hebberig. Zeker niet met dit gewicht.
jaapiyo zegt
De achterstoeltjes verpesten het eigenlijk voor mij. Net als bij de Lexus SC430 zitten ze er vooral omdat het verzekeringstechnisch soms wat handiger is als een auto een ‘vierzitter’ is. Geen porum.
PunicaOase zegt
Nice :-)
Dutchdriftking zegt
Wat is hij weer fijn! Doe mij de 55 maar.