Verandert er op de achterzijde na nog iets, of valt het allemaal wel mee?
Eindelijk is het zover: de nieuwe Porsche 911 is hier! Al lang kijken we uit naar de komst van de 992 en op de Los Angeles Auto Show is het voor de Duitse sportwagenfabrikant de hoogste tijd om officieel de doeken van de auto te trekken. De auto behoudt zijn karakteristieke designelementen, maar gaat op enkele kenmerkende punten mee met zijn familieleden. Tegelijkertijd wordt de techniek nog verder aangescherpt en zet Porsche nog verder in op intelligente hulpsystemen. Hieronder lees je alles dat je moet weten over de nieuwe 911.
Omdat de nieuwe generatie van de Porsche 911 al verscheidene malen is gespot, zullen we het kort houden over het ontwerp van de auto. In veel opzichten (heel veel opzichten) lijkt de 992 op zijn voorganger. Werp je een vlugge blik op de auto, dan komen de twee zelfs grotendeels overeen. Voor wat betreft het uiterlijk van de 992 kunnen we overduidelijk constateren dat Porsche geen behoefte heeft gehad aan een frisse wind, maar dat het zich houdt aan het recept dat bij de consument de afgelopen jaren zo goed in de smaak is gevallen.
Kijken we wat meer gedetailleerd naar de 992, dan zien we echter wel degelijk een aantal opvallende verschillen. Zo zijn de luchtinlaten van het nieuwe model bijvoorbeeld aanzienlijk groter dan die van zijn voorganger. De knalpijpen van de 992 zijn daarbij ook duidelijk aanwezig, net als het klaarblijkelijk dikkere koetswerk – dat nu praktisch volledig is vervaardigd uit aluminium – van de auto. Porsche heeft de wielkasten vergroot en daardoor is de voorzijde van de 911 bijvoorbeeld 45 mm breder dan voorheen. Tevens vinden we aan de achterzijde voortaan geen authentieke achterlichten meer, maar een van links-naar-rechts doorgetrokken lichtbalk, waarvan we in het verleden al varianten voorbij zagen komen bij concerngenoten als Audi, Volkswagen en Bugatti.
Het interieur is uiteraard ook op de schop gegaan voor de nieuwe generatie van de 911. Porsche heeft naar eigen zeggen gekeken naar zijn auto’s van de jaren ’70 en daaruit inspiratie geput om het interieurdesign van de 992 bij te spijkeren. De binnenzijde van de nieuwe 911 is strakker dan eerst en dit komt mede door de verzonken clusters. Buiten de cockpit om moet het 10,9″ grote display middenin het dashboard uitkomst bieden om de functies van de 992 te besturen. Porsche heeft overigens ook een speciale reisapp (Porsche Road Trip) en een personal assitant (Porsche 360+) gemaakt. Daarnaast vind je in de auto een emissiecalculator, genaamd ‘Porsche Impact’, waarmee je CO2-voetafdruk berekend kan worden.
Qua techniek houdt Porsche nog relatief veel informatie bij de borst, want voorlopig komt de 992 er enkel als Carrera S en als Carrera 4S. In beide gevallen wordt de 992 aangedreven door een 450 pk sterke drieliter zescilinder boxermotor, die 30 pk sterker is dan de krachtbron van de vorige generatie. Mede dankzij de nu nóg naadlozere PDK-automaat schakelen de auto’s in respectievelijk 3,7 en 3,6 seconden naar de 100 km/u. Vierwielaandrijving levert in deze zin weinig op, want in een sprint scheelt het dus maar weinig. Desalniettemin winnen beide configuraties 0,4 seconde ten opzichte van de oude garde, dus traag zijn ze allerminst. Vink je het Sport Chrono Pakket aan op de optielijst, dan wordt er voor beiden nog een extra 0,2 seconde van die tijd afgeschaafd. De topsnelheid ligt op een nette 308 km/u voor de Carrera S. De Carrera 4S moet genoegen nemen met 306 km/u.
Porsche completteert het feestje door de Nederlandse prijzen van beide uitvoeringen direct bekend te maken. De nieuwe 911 Carrera S en de nieuwe 911 Carrera 4S zijn vanaf vandaag te bestellen vanaf 156.700 euro en 165.100 euro. In het voorjaar van 2019 worden de eerste exemplaren geleverd.
UPDATE 1: we hebben beeld. Een video met rijbeelden van de nieuwe 911 check je hier.
UPDATE 2: en er is ook meteen een configurator.
UPDATE 3: de 992 komt straks ook met handbak, een cabrio komt waarschijnlijk al voor de zomer.
UPDATE 4: we hebben een eigen video van de kersverse 911 in Los Angeles. Check het op Autojunk.nl!
UPDATE 5: we hebben een vergelijking van de 991 en 992.
Arnoud zegt
Ik vind de voorzijde te breed ogen. Hij lijkt daar teveel op de Panamera. De achterkant doet veel meer aan de 911’s uit de jaren ’70 denken. En dat staat ‘m wel. Verder idioot snel natuurlijk. De 996 GT2 deed 4,0 seconden over 0-100km/u. Nu doet een basis 911 het bijna een halve tel sneller.
bogey zegt
@Original_Arnoud: Tja, wat zegt een 0-100 tijd nog met dit vermogen. Denk dat die oude GT2 wel snel is van 100-200. Verder is dat waarschijnlijk de tijd van de manuele gt2 tov een nieuwe automaat. Om nog maar te zwijgen over de rubbers die er nu onderliggen vergeleken met vroeger. 0-100 is dus zo weinig zeggend.
kris911 zegt
992 design? prima. Nu kom maar eens met de GT3’s en Turbo S’en
petrolhead4life zegt
Geen handbak dus?
str8six zegt
@petrolhead4life: dat mag geen verrassing meer zijn toch?
porschepdk zegt
@petrolhead4life: komt wel nog hoor. Zeker in een ander model, geen zorgen.
mb10 zegt
Het interieur ziet er nog al raar uit op de foto’s. Hoop dat dit in het “echt” wat beter is.
jippie zegt
@mb10: ja, een waterhoofd stuur.
rob5nismo zegt
Lelijke kont en velgen.
bmwfreak038 zegt
@rob5nismo: ja precies mijn gedachte, ik kan er niet aan wennen.
rob5nismo zegt
@bmwfreak038: velgen is makkelijk op te lossen
bmwfreak038 zegt
@rob5nismo: achterkantje word ingewikkelder daarintegen.
piquet1986 zegt
Hele mooi bak, snap alleen het derde remlicht niet helemaal, vind dat niet bepaald fraai ogen.
viezefreddyw zegt
Ik dacht dat ik altijd vroeg op de zaak was maar dit slaat alles @willeme.
camber24 zegt
@viezefreddyw: maar je bent zo te zien nog niet echt wakker ;-)
viezefreddyw zegt
@camber24: Sorry, de credits moeten dit keer inderdaad naar @ikschrijfookoverautos.
vonklausenburg zegt
@viezefreddyw: Goedemorgen en same. Inmiddels de eerste vergadering achter de rug… En dat terwijl menig mens nog z’n troosteloze bak ochtendgranen met filterkoffie moeten nuttigen, de gruwel.
chrisvonmeer zegt
@vonklausenburg: maar wel tijd genoeg om even op Autoblog te reageren. ;-)
vonklausenburg zegt
@chrisvonmeer: Dat wel, soms dan.
leaper035t zegt
@chrisvonmeer: vele meetings zijn net ideaal om AB te lezen en te reageren ;)
kareljansen zegt
@vonklausenburg: Vertel alsjeblieft meer over je super interessante leven!
chrisvonmeer zegt
@kareljansen: hij heeft vanochtend top overleg gehad met de dames van CSU over welke bleek voortaan te gebruiken.
dieselkameel zegt
@kareljansen: Ik denk dat hij ff in een meeting zit.
vonklausenburg zegt
@kareljansen: Zal ik doen. Zojuist redactioneeloverleg gehad. Vervolgens een afspraak met een producent en vanmiddag heb ik een afspraak in het politieke.
En hoe gaat het op de havo vandaag?
chrisvonmeer zegt
@vonklausenburg: een afspraak in het politieke… Je bedoelt je paspoort ophalen bij de afdeling burgerzaken?
jaapies zegt
@vonklausenburg: haha, de treurigheid… Deze reacties op al zo’n treurig eerste bericht…
Jij bent vleesgeworden havermoutpap en moet snel eens met iemand gaan praten om van je onzekerheid af te komen…
drdre1 zegt
@jaapies: vleesgeworden havermoutpap. Euww… ??
dsdh zegt
@vonklausenburg: dat jij nog tijd hebt om op AB te kijken joh, knap hoor
niex zegt
Het blijft heerlijk de simpele lijnen van een 911, zeker tussen de drukke designs van nu. Hij ziet er wel steeds lomper uit met elke nieuwe gen. En je ziet ze gewoon veel teveel en liefst in uitbundig grijs. Blijft de Golf der sportwagens.
jaapies zegt
@niex: tsja, hij moet steeds wat groter en luxer worden om de steeds verwendere klanten te plezieren… Jammer, had liever gezien dat ze er een echte no nonsens sportwagen van zouden maken.
granturismocollector zegt
Waarom hebben ze de bekerhouders gewijzigd?!?! Ik was dol op het oude systeem dat (naar mijn mening) mooier en handiger was dan het zo dichtbij de knoppen te plaatsen.
100octane zegt
@granturismocollector: dat ze jou vergaten te consulteren voor de bekerhouders? Aiaiaiai…
lebeaunl zegt
@granturismocollector: voor de bijrijder zit die er nog ??
jochempie zegt
Leuke bak, de details doen me denken aan de 964, met die doorlopende lichtbalk. Ook de vormgeving van de heupen is erg retro. Netjes gedaan.
sleepyj zegt
Ik vind de verlichting van de achterzijde te hoog geplaatst. T maakt de auto optisch te hoog. Had m liever lager gezien zoals de oudere modellen. Krijg t niet ongezien. Verder weer veel van t zelfde, en dat is goed.
silverscope zegt
@sleepyj: precies. Op de foto’s lijkt de auto daardoor hoog en smal. Verder blijft de 911 een van mijn favorieten.
porschepdk zegt
Prachtig.. en weer wordt ie’ duurder.
leaper035t zegt
Prachtige wagen. Ook de 1e maal dat ik ondanks de beperkte wijzigingen niet moet wennen aan het nieuwe model. De horizontale lijnen in neus en kont zijn mooi en ook de overlangse lijnen zijn mooi geprononceerd. Dik!
lebeaunl zegt
Ik vind het een geslaagd model: stuk moderner en toch herkenbaar, knap gedaan!
lebeaunl zegt
@lebeaunl: overigens heb ik net gezien dat de 4S in UK rond de 91k GBP, dus 103k Euro’s kost.. wat een verschil zeg. ?
porschepdk zegt
@lebeaunl: ja buiten Europa wordt ie’ goedkoper
lebeaunl zegt
@porschepdk: UK blijft Europees hoor :-) alleen geen eu-lid meer.
Dutchdriftking zegt
3,7 seconden naar de 100 in het ‘instap’ model. Dat beloofd nog veel goeds!
vonklausenburg zegt
De 911 heeft iets. Het is misschien dezelfde wagen ‘all over again’, maar dat maakt ‘m misschien juist zo fraai.
De kont maakt mij begeerlijk en het front geeft de indruk dat ik elk moment van de baan bedrukt kan worden.
Of ik er eentje zou willen? Neen, dan kan ik mij andere wagens voorstellen die de aanschaf waard zijn. Of dit een prachtige auto is? Zeker!
mashell zegt
Dat interieur oogt een beetje raar, ronde vormen die aansluiten op rechthoekige, verdiept liggende tuimelschakelaars. Bovenste dashboardrand eindigt vreemd bij het instrumentencluster. Een echte traditionele 911 dus.
kareljansen zegt
Ik begrijp trouwens helemaal niks meer van die modelnummers, maar goed. Wel weer een prachtige wagen geworden. Een carrera s met als optie een alcantara stuur en sportuitlaat, meer heb ik niet nodig..
str8six zegt
Mooi, strak en ingetogen. Precies een 911.
alassad zegt
Dient de sleutel als automaatpook?
Rick-dos zegt
Ik vind het toch knap van Porsche hoe ze al ongeveer 60 jaar het model zo begeerlijk kunnen houden. Elke keer weer raak ik er niet op uitgekeken. Ook dit model maakt mij hebberig. De ingrepen die ze hebben gedaan zijn precies goed. Ben benieuwd naar het GT3 model.
Velgen zijn trouwens ook mooi. Beetje retro honinggraat en toch ook modern ogend.
intimrasiert zegt
De mooiste blijft in mijn ogen de 991.1. Hier zou ik even op het SportDesign front wachten, dat oogt hopelijk minder rechtlijnig breed.
tortuga zegt
Vind die 1 enkele achterlicht balk super! Vraag me alleen af of deze dan afgekeurd wordt? Want in Belgische wetgeving staat dat men minstens 2 achterlichten hebben die branden ?
tortuga zegt
@tortuga: moet*
mpgc zegt
Ik vind de onderkant van de achterbumper een beetje te zwaar ogen. Voor de rest weer een mooie auto. Dashboard heeft ook een mooie retro look.
berlinetta zegt
Ik vind het geen verbetering tov de 991. Het exterieur is op zich wel prima, maar de rechte lijnen in de voorbumper vind ik niet zo passen bij de vloeiende lijnen van de auto. De achterkant vind ik mooi, maar niet per se mooier dan die van de 991. Maar dat interieur? Ik gruwel van bepaalde details. Ik vond de 5 klokken altijd heel erg gaaf, maar nu is het een of ander lelijk ovaal scherm geworden dat m.i. heel erg vloekt met het rechthoekige scherm daarnaast. En dat laatste scherm is weer niet precies symmetrisch geplaatst in het interieur. Om nog maar te zwijgen over die grote zwarte randen eromheen. M.a.w. doe mij toch maar een 991. Dat vind ik de eerste mooie 911 ooit.
frederik zegt
Het interieur is echt heel gaaf geworden, hele mooie moderne interpretatie van de originele 5-klokken layout. Tikje retro maar tegelijk heel futuristisch. De buitenkant wordt echter eigenlijk met elke generatie iets lomper, zeker met die brede kont. Het mag allemaal wel wat eleganter, klassieker, ingetogener hier. Wel kudos dat Porsche vloeiende lijnen blijft gebruiken en niet overschakelt op de hoekige trend van nu (BMW, Audi. VW). Ik weet zeker dat die look niet tijdloos gaat zijn.
Oh ja, en die acceleratietijden slaan helemaal nergens meer op.
robbiehifi zegt
Die enkele achterlicht…..lijkt wel een jaren 90 Cadillac….helaas zie je die ook bij andere merken en op de Cayenne en Panamera. Echt mooi is dat niet en komt plastikerig over….echt Amerikaans. Voor de rest best een nette bak.
ko4n zegt
Handbak?
peurst zegt
Nieuw model is altijd even wennen. Niet verkeerd zo op het eerste gezicht. Zodra er andere uitvoeringen, velgen en kleuren komen ben ik denk ik weer verkocht!
Edge zegt
Ik moet hem denk ik nog even op mij in laten werken en vooral in het echie tegenkomen. Zo op het eerste gezicht vind ik vooral de achterkant geen verbetering. Ik weet niet of het door de plattere achterlichten, het extra plastic rondom de uitlaten of beide komt, maar het geheel oogt mij net even wat te dik en lomp. Het interieur vind ik ook niet bijzonder. Een Braun scheerapparaat als versnellingspook en een lelijk uit het midden geplaatst infotainmentscherm zijn nou niet bepaald de elegantie elementen die je in een Porsche verwacht.
888natan zegt
Wat een vanafprijzen.. als de carrera s/4s in praktijk al over de twee ton kunnen, wat zal de gts turbo/s van deze generatie dan wel niet gaan kosten…
Uit proportie!
berlinetta zegt
@888natan: Kan me nog herinneren dat een Carrera S zo rond de 120.000 zat. Ook een hoop geld, maar deze huidige prijzen zijn nog belachelijker.
ko4n zegt
Prijzen staan al in de configurator. 155k en n beetje voor de S en 165k en n beetje voor de 4S
berlinetta zegt
@ko4n: Prijzen staan ook in het artikel ;)
wjeurs zegt
Al ziet het er op die video al wat beter uit, lijkt die kont me echt misvormd, verder just another 911 dus ik wil hem hebben
alfaman zegt
Niemand die het stuur raar vindt staan in dit interieur? Porsche logo zit onder het midden van het stuur, daardoor oogt het….apart zeggen ze dan toch? Verder mooi uit proportie zoals een 911 hoort te zijn, te dikke kont en te kort in lengte bedoel ik dan..
lebeaunl zegt
@alfaman: ze willen waarschijnlijk geen porsche imprint op jouw voorhoofd als de airbag af zou gaan ?
hugoe zegt
991.1 nog steeds mooier. Snap de rechthoekig afgewerkte bonnet totaal niet.
tjongejongen zegt
Foto van het interieur vind ik zo raar: hoogte van het stuur.
brera22 zegt
Wat een prijzen ,ze zijn ruim 20K duurder geworden dan de 991.2..en dat is allemaal Bpm dus belasting…..
Beetje standaard 911 kost straks 180 K….Pffff
brera22 zegt
wacht wel op de Taycan,daar zit tot 2021 geen Bpm op,ff afwachten wanneer ie geleverd gaat worden..dacht begin 2020 das nog mooi op tijd..
thijnv05 zegt
K vind de plaats van de uitlaat en de uitlaat zelf niet zo heel mooi… zou er wel 4 van maken en meer naar de zeikant.
technofreak zegt
Weet je hoe ze de Austin Healey Sprite ook wel noemen? Hint: precies datzelfde woord komt iedere keer bij me op, als ik het front van deze auto zie.
raym zegt
Daar werken toch wel de meest luie auto ontwerpers.