Na honderdduizend teasers en andere gelekte plaatjes is de Ferrari Purosangue nu eindelijk officieel!
Als Enzo Ferrari had geweten dat het merk dat zijn naam draagt ooit een SUV zou gaan amken, had hij zich omgedraaid in zijn graf. Ferrari maakt namelijk geen gezinswagens, zeker niet die hoger op hun poten staan. Maar toch is die nu eindelijk officieel gepresenteerd, na jaren van lekken en geruchten.
Dat wisten de medewerkers van Ferrari ongetwijfeld ook, vandaar dat ze hun nieuwste creatie de Purosangue hebben genoemd. Dat is Italiaans voor ‘Volbloed’ en dat is wat deze auto volgens hen ook is; een volbloed Ferrari en geen SUV.
Al zou je het 2200 kilo zware slagschip met een gerust hart wel zo kunnen noemen natuurlijk.
Ferrari Purosangue met 725 pk
Maar al voldoet de Purosangue niet direct aan de eisen die Enzo aan zijn auto’s stelde, het is wel een indrukwekkend apparaat. Want zo kun je elke auto namelijk noemen die voorzien is van een 725 pk sterke V12 die 310 haalt en 100 rijdt in 3,3 seconden. Zelfs als hij 5 deuren heeft.
Over die deuren gesproken, die gaan niet normaal open, maar het zijn zogenaamde suicide doors. Of het praktisch is, is een tweede, maar gaaf is het wel.
Maar goed, we gaan het nog even hebben over het rijden met de Purosangue. Er is namelijk veel werk gemaakt van de eigenschappen van de SUV. Allereerst is er dus die V12 met 725 pk. Die krachten worden op straat gebracht door middel van een 8 traps automaat met dubbele koppeling.
Geinig detail is dat de achtste versnelling een overdrive is om het motortoerental omlaag te halen als je op de snelweg rijdt. De andere zeven verzetten zijn van het type close ratio en sluiten dus heel dicht op elkaar aan. Dat betekent dat het toerental maar een klein beetje wijzigt bij op- of terugschakelen.
En mocht je denken dat die bak je bekend voorkomt, dan kan dat kloppen. In de SF90 Stradale en 296 GTB zit dezelfde bak.
Wat kost de Ferrari Purosangue?
Helaas is het bezitten van een Ferrari Purosangue niet voor iedereen weggelegd. Helemaal niet zelfs. Nederlandse prijzen zijn er nog niet, maar als we zeggen dat de auto in Italië 390.000 euro kost, dan weet je een beetje waar je aan moet denken.
Toch is de volledige jaarproductie al zo goed als uitverkocht. Want je weet; als het duur is en er staat Ferrari op, dan verkoopt het zichzelf.
Maar ja. Gelukkig hebben wij simpele zielen wél een mooi setje foto’s. Da’s dan in elk geval al iets!
Gulli zegt
Beetje die vierwielaangedreven GT (ik ben een beetje kwijt hoe al die dingen heten bij Ferrari tegenwoordig) van ze maar dan is de onderkant gesmolten.
Had zomaar een Tonale kunnen zijn. Maar het zal ongetwijfeld goed verkopen bij de sportschooleigenaren en andere eiwithandelaren of stenenschuivers.
Edge zegt
Het avondeten komt nog net niet naar boven. Wat een deceptie. Het is wel duidelijk dat ze bij Ferrari geen flauw idee hebben hoe je een SUV ontwerpt. In plaats daarvan hebben ze hun interpretatie op de Lamborghini Estoque gemaakt en vervolgens met photoshop de onderste helft ver genoeg uitgetrokken om er een SUV-achtig iets van te maken. Doodzonde.
royaledeluxe zegt
En dan die gedrochten van velgen, ze zullen wel uit een stuk zijn en bla, bla, bla maar wat zijn ze lelijk.
Razvan zegt
– edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Busso zegt
Wat een armoe is het toch met dit segment dat ze zo vreselijk hun best moeten doen om de hoogte van zo’n ding te verhullen. Boog om boog om boog (bij de wielen, uitlaten).
Verder voor een SUV best fraai en stijlvol
sirdrinksalotofpetrol zegt
Whyyyyyyyyyy?? Is een soort van ontplofte FF. Ik vind het niks, maar ik ben ook geen koper dus who cares.
gamerhddude zegt
Persoonlijk vind ik het een mooie suv alleen zonde dat Ferrari nu ook suv moet maken..
(ooo--V--ooo) zegt
Als er een merk het financieel niet nodig heeft is het Ferrari wel. Maar ja, hier is natuurlijk wel bizar veel geld te verdienen en die kans willen ze niet laten liggen.
Hoeveel YouTubers gaan hun Urus nu inruilen?
bischero zegt
Echt ander volk joh, Urus Youtubers. De volgers kijken niet om naar deze auto’s. Anders hadden ze ook wel een DBX gekocht. Gewoon om anders te zijn.
Nu ben ik zelf wars van dit segment 🤢
Timmeh94 zegt
Het was even wachten maar, wow! In ben oprecht onder de indruk. Zo veel stijlelementen van andere Ferrari’s maar toch ook zo uniek. Ik vind het zelfs de mooiste Ferrari van het moment en verreweg de mooiste in het segment. En praktisch. En een V12… Nailed it!
hanselegans zegt
Volledig akkoord. En lager dan 1m60! Goed geslaagd.
Loek zegt
Tsja, ik ben niet in de markt voor een SUV, maar gezien het feit dat Lamborghini beter dan ooit boert dankzij de Urus is het absoluut begrijpelijk. Ik zou zelf een Lusso gekozen hebben, maar soit.
Dat gezegd hebbende vind ik het wel een machtig ding. Er staat wel even wat, zeg maar. En ik herken er veel Lusso in, wat goed is. Ik vind dat namelijk nog steeds een bloedgaaf apparaat.
Bovendien is de Urus een RS Q8 met meer carbon en bovendien een coupé SUV, dus dit is sowieso een mooiere auto. Daarnaast: een NA V12 met 725 pk? Heerlijk. Het recept klopt, het feit dat de markt je zowat dwingt om een SUV te bouwen klopt niet. Maar goed, in hoeverre kan Ferrari daar wat aan doen.
admiajfe zegt
Precies! De Ludo is ook zo waanzinnig mooi apparaat.
Dit is een bloed mooie SUV (de mooiste naast de DBX) de rest is schreeuwerig aanwezig.
CYBRTRK zegt
Volgensmij is dit ook een coupé SUV…
papa zegt
Dat wordt een afschrijvingskoning
Benny_Weisz zegt
Niet meteen de grootste zorg van de doorsnee Ferrari-koper….
mashell zegt
De grootste negatieve afschrijving? Dat zou best eens zo kunnen zijn.
flatsix010 zegt
Ik ben niet echt fan van dit segment maar deze is toch wel echt enorm gaaf. Anno 2022 een NA V12 met 725pk. The big daddy, die niet meer overtroffen gaat worden.
mustang750supersnake zegt
‘PROEST’!!!!…..mag ik ff lachen……..dat interieur🤣🤣🤣🤣🤣
RiKe zegt
Dat is toch gewoon een Lusso die wat hoger op de poten staat met wat andere lampen in de neus? En hier moest Ferrari zo geheimzinnig over doen?
Jens zegt
Ik moet nog wel wennen aan de voorkant maar verder vind ik hem erg mooi! Jammer dat ik het geld er niet voor heb….
rockefellar zegt
Had qua design prima een elektrische Ferarri kunnen zijn 😀. Vind hem niet verkeerd ogen.
LoutervanPlezier zegt
De configurator is ook live; https://carconfigurator.ferrari.com/en_EN/ferrari_car_configurator/purosangue
BRT zegt
Misschien niet helemaal des Ferrari, maar voor een SUV toch erg geslaagd! Nu hopen dat het minstens zo’n succes wordt als de Urus.
rrk147 zegt
Als de jaarproductie nu al uitverkocht is dan zal dat wel lukken. Bovendien zal Ferrari er zelf ook niet te veel willen bouwen, om exclusief te blijven
harrie zegt
Het ziet er niet eens zo verkeerd uit, voor een SUV dan.
Maar die naam is ongeveer net zo misplaatst als de Mitsubishi Carisma.
Harald.370 zegt
Zonder de logos zou je toch zweren dat het een Porsche is? Da’s na de Jaguarkloon Roma nu al het tweede inspiratieloze pak vla op wielen die Ferrari aflevert. Zouden ze de contactgegevens van Pininfarina nog hebben? Wat een deceptie…
v12powerr zegt
Als SUV prachtig, als Ferrari niet.
jjcp zegt
Precies dit, voor mij echt verreweg de mooiste suv, maar zo gedrongen en “hatchbackerig”, rare gewaarwording als Ferrari.
E34M5Touring zegt
Ik ben fan, vind em echt dik!! En een 725pk V12, kom op, dat is toch top!!
Tonnie zegt
Holy fuck wat lelijk. Had meer gehoopt op een nieuwe FF oid.
poursuivant zegt
Ja, daar gaan mijn vrouw en 3 kinderen dus niet in passen, he.
kniesoor zegt
Slankere vrouw nemen 🙂
poursuivant zegt
:-D
baardmijt zegt
Daar komen alleen maar meer kinderen van.
lpgbarrel zegt
Mazda CX-3 onder de Xerox en standje 20% vergroten. Tadaaahh
moveyourmind zegt
Op het eerste gezicht niet onaardig, totdat je op die welving in de flank gaat letten die een hele andere hoek heeft als de a-stijlen waardoor het net lijkt alsof het dak van een andere auto erop geplakt is.
kniesoor zegt
En wat weegt deze schoonheid ? Meestal betaal je je bij dit soort apparaten ongeveer helemaal kleurenblind aan MRB.
Vind de buitenkant overigens helemaal niet onaardig voor een SUV. Het dashboard daarentegen is een episch drama.
Fruitcake zegt
2200 KG 😬
bmw335d zegt
Dit altijd 100x boven een zeecontainer dat zich G-klasse noemt, de Lamborghini Urus die getekend is met alleen een liniaal en ook vele malen mooier dan die Aston Martin DBX met die spuuglelijke achterkant.
Maar goed, smaken verschillen😉
rrk147 zegt
Ik vind hem heel mooi. Oke het blijft een SUV, maar de looks zijn zoveel rustiger qua lijnen en randjes als bij een RSQ8 of Urus, die zijn echt te druk.
Bovendien een heerlijke motor, want een V12 klinkt echt veel beter dan de V8 in de Urus, icm de scheten die hij laad.
drdre1 zegt
Voorkant okay, zijkant te gedrongen, achterkant cartoonesk en een tikkeltje te Maserati’ish. Rustig lijnenspel, dat gelukkig wel.
Poulusma zegt
Als je er Mazda emblemen op zou plakken zou je het ook geloven 😅
En dat is niet als een belediging bedoeld naar Mazda hoor, maar vind het niet echt een Ferrari zeg maar.
MaartenD zegt
Een trieste dag in de historie van Ferrari….
ako6 zegt
Is er al iets bekend over off-road kwaliteiten en hoeveel sport spullen er in de kofferbak passen? Voordat ik hem bestel wil ik wel zeker weten dat al mijn sportspullen mee kunnen als ik over het strand naar een afgelegen spot rij….
tjorque zegt
Onder het artikel bij de linkjes naar andere artikels staat een platgedrukte foto waarbij de proporties beter zijn dan bij dit ding… 🤣
Groninger zegt
Tesla model 3 op anabolen…
fastforward zegt
Rake omschrijving.
Hubert zegt
Model Y dus?
mashell zegt
De eerste auto waar “weggewerkte achterste deurgrepen” ook echt werken.
golf1985 zegt
Sorry maar dit segment slaat al helemaal nergens op, komt ferrari ook nog met zoiets op de markt. Ik vind het niks. Maar ik ben ook geen klant. Als ik een grote hoge auto zou moeten kopen (geen idee waarvoor) dan zou het denk ik toch een cayenne worden
thjvanvlerken zegt
Hoe groot is de koffer ruimte? Dak railing kan erop?
RutgerK zegt
Het is een prima ontwerp en kennelijk mowt je als autofabrikant tegenwoordig in meerdere klassen een auto aanbieden.
Het heeft verder weinig te maken met Ferrari-DnA maar veel meer met de ouder worden Ferrari eigenaren die een hogere nstap prettiger gaan vinden maar wel Ferrari willen blijven rijden.
remmenisangst zegt
Hier had Ferrari ook direct een EV van moeten maken. Kan prima naast de v12. Gemiste kans?
slakkie zegt
Lijkt me een beetje de kont van de Aston Martin … zoals die had moeten zijn. Met behoud van de lichten van de DBX.
HZW zegt
Hij kwispelt wel lekker in die video, is het een inschakelende 4×4, die actief wordt als het nodig is. ??