De huidige C4 mag binnenkort met een welverdiend pensioen, want zijn opvolger staat inmiddels klaar om deze te gaan vervangen. Ziehier, de eerste afbeelding van de nieuwste Citroën-telg. En ja, hij is een stuk meer ingetogen dan zijn voorganger.
Voorlopig laten de Fransozen alleen wat los over deze afgebeelde 4-deurs. Ongetwijfeld dat er ook een 3-deursje zal komen, maar dat willen ze ons blijkbaar later nog een keer gaan vertellen. Eerst even wat feiten. De next-gen C4 is 4,33 meter lang, heeft een breedte van 1,77 meter en is 149 cm hoog. Daarbij hoort een wielbasis van 261 centimeter. Mocht je ook willen weten hoeveel liter de kofferruimte telt, dan zijn dat er 408.
Dan de motoren. De meest lichte variant is de 1.4L vierpitter met 95 paarden aan boord. Iets daarboven zit de 1.6, goed voor 120 pk en een top van 193 km/h. Wordt optioneel geleverd met een viertraps-automaat en, voor wie echt zúúnig wilt rijden, de één-punt-zes kan geleverd worden met een af-fabriek LPG-installatie. Het gemiddelde verbruik is 6,2 liter per 100 km. Is er ook een uitvoering met een beetje meer power Ja, de -voorlopig- snelste variant wordt de THP 155: zesbakje, een top van 214 km/h en vol gas naar de honderd in 8.7 tellen.
Dieselaars kunnen uiteraard ook hun hart ophalen bij de nieuwe Citroën. De HDi-motoren komen in verschillende uitvoeringen onder de kap te liggen. Qua vermogen variëren ze van 90, 110 tot 150 pk. Extra zuinig wordt de e-HDi, met minder uitstoot en een start/stop-systeem.
Wanneer Citroën met de DS4-variant naar buiten komt is nog niet bekend. Maar ga er vanuit dat deze wel een slag aantrekkelijker zal worden dan de ‘gewone’ C4.
UPDATE 11:49 – we hebben twee interieurfoto’s aan de gallery toegevoegd.
Citrofiel zegt
Ctrl-C, Ctrl-V ;) :
Wat een zouteloze VAG-auto is die C4. In de voorkant herken ik vrij duidelijk de huidige fronten van VW en de hele lijn van de auto heeft iets van Audi (om maar vergelijkingsmongooltje te spelen). Verschrikkelijk… Citroën gaat qua design wel heel erg op veilig, maar juist daarom zal dit geen potten breken vrees ik. :? En nog altijd een viertraps automaat, wat een ‘schande’.
e36 zegt
Mix van en astra,megane ..
RDNS zegt
@e36:
exact wat ik dacht.
SRJ zegt
Goed gekeken naar de nieuwe Opel astra….
As_long_as_it_is_fast zegt
voorlichten deden me denken aan Mitsubishi lancer:
Flamingo zegt
@As_long_as_it_is_fast:
ja zag de productieversie er maar zo uit.
ot ik vind t wel een mooie auto maar tis miss wel zo dat ie een beetje saai is idd maar dan moet je maar meer geld neerleggen en de ds4 nemen
As_long_as_it_is_fast zegt
@Flamingo: anders bouwen we ‘m zelf zo? :D
Flamingo zegt
@As_long_as_it_is_fast:
ja goed idee maar even niet nu als je t goed vind. later vandaag oke?
As_long_as_it_is_fast zegt
@Flamingo: geen probleem, effe studeren dan.. :D
Seg weet jij soms waarom ze nog steeds geen polls hebben ingevoerd? Zou leuk zijn om zo af en toe eens te stemmen!
As_long_as_it_is_fast zegt
trouwens helemaal Off topic even:
Ik dacht dat er slechts een prototype was van de golf6 cabrio?
Citrofiel zegt
@As_long_as_it_is_fast: En wat is je vraag dan? Het plaatje wat je toont is een impressie, nog niet eens een prototype.
@Notorious: Nee, de DS4 wordt geen complete modellijn, het wordt juist een onderdeel van de C4-modellijn. Ik verwacht niet dat er van de MPV’s ‘premium’-varianten komen.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Citrofiel: Jup, je hebt gelijk. Dacht dat het foto’s waren van iemands wagen. Excuses. Kijk er wel naar uit naar golf cabrio..
@Notorious: Vond jij die dan geslaagd, de Vel Satis? :s
Notorious zegt
@As_long_as_it_is_fast:
Nee, niet geslaagd, maar ik waardeer de poging om een premium auto te maken. Dat mogen ze van mij nog wel eens doen, misschien pakt het beter uit.
Notorious zegt
Krijgen we dan ook een nieuwe DS4 Picasso? Mijn vader rijdt al Renault sinds de eerste generatie scenic (megane) en wil wel eens wat anders. Misschien dat Renault ooit weer eens zoiets doet als de Vel Satis.
Donstil zegt
@Notorious: er bestaat geen ds4 Picasso dus “krijgen we WEER” lijkt me niet kloppen.
Notorious zegt
@Donstil:
Bedankt. Ik hoop dat je er verder niet minder om geslapen hebt?
Olivier zegt
Auto is erg Subaru vanaf de a stijl in mijn ogen en dat is geen plus. Mag van mij wel wat Franser en specialer nu wel erg saai
PASM zegt
Voorkant lijkt op een “verfranste” mix van Scirocco en Audi A1… niet echt mooi of origineel imo
Hupke zegt
Zonde, ik had op zoiets leuk gehoopt. Vooral omdat de DS3 zo goed geslaagd is en de vorige C4 echt een parelke is.
Dat ze de achterkant niet hebben weten te herintegreren vind ik echt zonde.
lincoln zegt
misschien wil Citroen wel weer een massa-product ..
iets veiligs in het lease segment ..
misschien moet bij citroen ook weer eens brood op de plank komen ..
misschien willen ze wel overleven ..
misschien zijn ze erachter gekomen dat consumenten helemaal geen “spannende auto willen ..
zou zomaar kunnen ..
IksEm zegt
Tja…de opvolger van mijn C4 wordt dus geen C4.
Maar waarschijnlijk zal deze wel goed verkopen. Mensen die een goedkope A3 willen, haal hier gewoon de badges af.
DannyHoff zegt
Hij is mooier dan de vorige C4 maar helaas teveel copy/paste :(
@Ricardo Het is toch een 5deurs?!
Scarbir zegt
Qua proporties en C-stijl lijkt het wel een Subaru Impreza. En hoewel dit geheel moderner aandoet, beklijft het model maar weinig.
Trouwens, de C4 krijgt dus massagestoelen en surround sound. Waar zit hem in hemelsnaam de meerwaarde van een eventuele DS4 nog?
Jeff zegt
Iedereen heeft het erover dat de voorkant “op deze auto” of “daarop lijkt”, maar this toch onmiskenbaar het C5 front…?
Gerrelekker zegt
De vorige C4 was zo een strakke auto en dit is gewoon een gebogen zooi… ’t ziet er niet uit
Neptukker zegt
Jammer dat Citroën ‘middle of the road’ gaat. Dit had ook een Hyundai of Mitsubishi kunnen zijn. Ik kan het echter uitstekend begrijpen. Een uitgesproken auto verveelt al snel en dan zakken de verkopen in, ikzelf ben ook zo’n saaie zak die veilig gaat. Vaste rijders zullen het jammer vinden maar de kans op ‘vreemde rijders’neemt met de nieuwe C4 toe.
Geert Schoots zegt
Het is te logisch om de looks af te leiden aan wat ze al modellen hebben, de discussie wordt veel interessanter als je hele kromme vergelijkingen gaat maken. Persoonlijk vind ik de nieuw C4 vooral een mix van een Pathfinder en een Miura… ;)
joep zegt
Ik sluit, hoe kan het ook anders in een topic als dit, aan bij citrofiel. Iets te VAG naar mijn smaak…
vinox zegt
Verdorie da’s een mooi ding. Idd nogal VAG-achtig, maar dat hoeft daarom niet slecht te zijn.
Mairsil zegt
Pff, erg jammer, dit model heeft geen enkele toegevoegde waarde. De huidge C4 Coupe is in elk geval nog een interessante verschijning. Volgens mij ziet niemand te wachten op saaie duitse auto-klonen met franse betrouwbaarheid.
Ik vind de DS3 ook niet veel soeps, maar dat is in elk geval nog een heel eigen en herkenbaar model. Deze kan al de vergetelheid in voor hij uit is.
tonniej zegt
Beter goed afgekeken dan slecht bedacht!!!
Vind hem mooier dan de astra en de golf bij elkaar.
Gert zegt
Erg jammer, na de DS3 zou je meer van Citroen verwachten. Ik vind dit niet meer dan eenheidsworst met een andere merkje er op ..
de sjonnies zegt
Jammer, heb een paar keer met de vorige mogen rijden en het viel me op dat het een hele fijne wagen was.
En dan de vormgeving van de vorige, zo lekker tegen de stroom in.
Maar ja, de grote massa, die willen een grijze gehaktbal a la Golf en Citroën gat erin mee.
Maar juist in de Zuidelijke landen, zie je de C4 veel meer rijden dan hier, deze mensen zijn over het algemeen wat individualistischer ingesteld.
Enzo R zegt
Heel goed nagemaakt!
E34M5Touring zegt
4 Bak automaat is toch te erg.
Koop je een nieuwe auto met een automaat uit het jaar Kruik
406_v6 zegt
@E34M5Touring: Ja die 4-traps automaat is niet meer bij de tijd, terwijl ze al een mooie 6-traps hebben bij PSA, ligt ook al in bijv. de Peugeot 307, 308, 407, Citroen C5 etc. Snap het dus niet helemaal die aankondiging van een 4-traps automaat. :(
DIPSHIT zegt
mooie bak!
schrans zegt
Die voorlichten lijken zo op die van de audi a1!
Wel een mooie bak, alleen achterkant is nog wennen.
Bob zegt
Is die vorige C4 eigenlijk wel zo’n succes geweest, ik zie ze zelden of ze vallen niet op. Witte BX-en, het was ooit een plaag.
berg zegt
Ziet er meer volwassen uit dan de huidige C4, maar verliest wel wat van het eigenwijze design. Daar moet Citroën het toch vaak van hebben. Ze hadden er m.i. meer van kunnen maken. De verkoopcijfers zullen het uitwijzen of ze hier goed aan doen. Ben benieuwd naar de DS4 overigens.
pfranze zegt
Deze lijkt helemaal niet op een astra. De astra lijkt op een mazda 3.
Duppie zegt
Tijd voor een feestje, de walvismuil-bumper is (bijna) weg!
CSL zegt
Impreza?!
getl4id zegt
ik vind m stiekem eigenlijk wel mooi
DRU zegt
Gaap. Jammer dit. Ik mis die mooie C4 coupé ass.
Orichy zegt
Dit is totaal geen vooruitgang, op geen enkel front, uiterlijk lijkt het wat weg te hebben, van de Citroën ZX, maar ook motorisch is het niet rigoreus vooruitstrevend. Conclusie: Citroën slaat de plak weer totaal mis. De afgelopen jaren zaten zij op de goede weg, maar dit maakt het weer ongedaan.
prinz pilz zegt
Vreemd, zo’n saaie auto maken en dan toch die lelijke dubbele lijnen in het achterportier. Naja, dan maar een Golf.
Simpson zegt
wat een einheitswurst, bah.
anonymous coward zegt
Juist, doet me hevig denken aan een mazda op het eerste gezicht…
Dat kan niet goed zijn
SupercarFan zegt
Citroen is goed bezig nu!!
Pallas zegt
De vorige C4 ging weer de goede Citroën kant op, maar dit is te anoniem. Afgezien van de werkelijk fantastische C6 kunnen de huidige Citroëns mij nauwelijks bekoren.(C5 met stalen onderstel, belachelijk)
de sjonnies zegt
@Pallas:
Er is zelfs een Franse Citroën directeur geweest die er in een interview voor pleitte om de olie vering maar af te schaffen.
Nooit meer iets van de man gehoord; zal wel in de Bastille op water en brood zitten of op Duivelseiland….
Hupke zegt
@de sjonnies:
LOL
Maar met een beetje identiteit behouden is toch niets mis. Dit is gewoon, ja er zijn niet echt woorden voor. Het is niet dat het strafbaar is ofzo, maar gewoon een zware teleurstelling.
mashell zegt
Het bolle brave is er wel vanaf, een stuk volwassener auto.
Marcel zegt
De gemiddelde nieuwe Koreaan heeft meer smoel dan dit zouteloze slaapverwekkende model. Onmiddellijk komen bij gedachten op aan de “glorietijden” van de ZX en de Xsara. Ook van die toppertjes. *kuch*
Ra1kkoneN zegt
Ik vind hem echt wel mooi, stukken beter dan de vorige modellen van ze!
0.0002% zegt
De interieur foto’s…. ziet er heel erg mooi uit van binnen!!! Aan de buitenkant niet spectaculair, maar daar kijkt niemand meer van op…
j zegt
Misschien is er een markt voor karakterloze franse technologie ?
Qua smoel vind ik hem eigenlijk best mooi
tvrspeedsix zegt
ik zou voor de alfa gegaan zijn in dit segment,
de achterkant en interieur zijn nog redelijk, maar de front en het overall silhouet zijn niet origineel en dus niet Citroen genoeg
rubens zegt
en niemand die hem op de Focus vindt lijken?
Carabo zegt
Tering, wat een schokkend saaie auto…. Een totaal gebrek aan eigen smoel.
Onverwachte tegenvaller van Citroen die toch de nodige leuke modelletjes hebben gelanceerd de laatste jaren.
Potver7 zegt
Minder ‘smoel’ dan de oude C4, maar nog steeds een nette auto. In ieder geval is de kofferbak wat groter, want ik weet bijna zeker dat de relatief kleine kofferbak van de oude C4 ze best wat klanten gekost heeft.
En ik snap best dat ze de C4 een beetje saai hebben gehouden: anders koopt er straks niemand meer een DS4. Dat hebben ze toch min of meer ook met de C3/DS3 gedaan?
clubbtraxx zegt
Saai? Misschien wel ja…
Toch vind ik het best een nette wagen.
Mooi interieurtje ook zo te zien.
Gaat vast wel verkopen hoor.
tvrspeedsix zegt
nou das dan maar wachten op de DS4,….
The360box zegt
Jammer jammer, ziet er niet echt Citroën’s uit, die grill van de vorige serie zoals C4, C5, C6 zag er wel tof uit. Het blijft een impressie.
Citrofiel zegt
@The360box: Het blijft een impressie? Nog eens goed het eerste woord van de titel van dit artikel lezen… ;)
The360box zegt
@Citrofiel: Nwa ok, hoopte dat het een impressie was :cry:
Escudo zegt
Is er ook een uitvoering met een beetje meer power [?] Ja, de -voorlopig- snelste variant wordt de THP 155: zesbakje, een top van 214 km/h en vol gas naar de honder[d] in 8.7 tellen.
Knappe bak. wel een tikkie saai..
Aad zegt
Hele vooruitgang, ziet er gewoon lekker uit en heeft een mooi normaal dashboard. Als de bouwkwaliteit ook verbeterd is zou ik hem echt in overweging nemen want hij is een stuk mooier dan de Duitse concurrenten.
sven2 zegt
Het interieur is über-mooi, evenals de achterkant, de voorkant is niet leijk maar ook niet zo mooi als de huidige… Hopelijk wordt de 3-deurs net als de huidige C4 nog mooier dan de 4-deurs.
KaCh1ng zegt
mag op andere modellen lijken .. beter dan de huidige model! ik vind het goed!
ThomasBol zegt
Ik vind hem heel erg mooi! Hopelijk wordt het een 20% bijtellingsauto en gaat hij het net zo goed doen als de onlangs geintroduceerde C3. Het interieur is ook erg mooi. Heb de huidige C4 nooit mooi gevonden maar dit ding is echt tof. Beter dat ze dan ook meteen een stationwagon variant op de markt brengen. Is altijd een misser geweest!
Maar eerst mogen we hem in september live zien :)
ThomasBol zegt
@Iedereeen die loopt te zeiken dat hij op een Duitser lijkt…?!
De huidige C5 lijkt verschrikkelijk veel op een Audi. Maar daar zeurt niemand over en iedereen vindt het prachtig?
Ferdinand1 zegt
Valt me dit even tegen! Citroën was op de goede tour, maar hiermee lijken ze echt de weg kwijt. Serieus, een Golf is nog spannender, alleen al omdat het een Golf is…
Wanker zegt
@Thomasbol,
I agree, deze C4 lijkt inderdaad op de C5, maar kijk op straat, de nieuwe C5 zie ik geregeld, de “oude” C4 helaas te weinig, ik snap citroën helaas wel. Niks anders dan VAG yuppen rond je heen… Persoonlijk vindt ik de C5 gek genoeg wel mooi, deze C4 ben ik minder over te spreken maar het is iig geen audi! :P
Luckylen zegt
SAAI!
Tom B. zegt
Wat nou saai, dit ziet er gewoon leuk uit. Een golf, dat is saai.
Alleen een beetje jammer van die dubbele knik in de zijkant, dat is weer net wat te veel van het goede. Interieur ziet er ook erg gelikt uit. Al met al vind ik dit best een mooie auto, ben benieuwd of ze de 3-deurs weer zo’n gave coupe lijn geven als de vorige C4, dat was simpelweg prachtig om te zien.
Gietie zegt
Ik geloof dat deze auto volgens de autobloggers boven mij een mix is van 14 modellen van 5 merken.. Logisch dat iedereen er wel wat van een ander in ziet. Dat hoort bij het menselijk denken, je gaat automatisch (en vaak onderbewust) op zoek naar een goede vergelijking.. Daarbij zijn auto’s nou eenmaal een carrosserie op (meestal :P) 4 wielen. Er komt een einde aan de variatie die je aan kunt brengen, en zeker als je een beetje (nee, dan bedoel ik niet kopieren) mee wil gaan met wat de mensen op dit moment mooi vinden, is het onvermijdelijk dat een auto trekjes vertoont van een andere auto. Anyways, zolang ze in Europa geen Chinese praktijken gaan toepassen, valt het allemaal nog wel mee..
@Tom B. Die dubbele knik geeft de auto juist iets eigens! Zonder dat zou hij nog een stuk saaier zijn.
Mooi interieur, buitenkant een tikkeltje saai. Citroën heeft vaak iets meer expressie. Maar het saaie maakt niet dat de auto lelijk is, ik vind hem eigenlijk wel mooi. Hopen dat hij beter verkoopt als de vorige C4!
Dimglor zegt
Is al een stuk beter dan de huidige c4…. Maar ik zou nog altijd voor 1 van de concurrenten gaan ;)
jodocus zegt
Mixed Emotions bij deze C4.
Mijn reputatie als Citroën-lover is alhier niet onbekend en m’n eerste reactie is er ook één van teleurstelling, zo van Citroën was nét opnieuw zo lekker eigenzinnig bezig en wat voor een banale C4 bakken ze ons hier nu ??
Niet eens een hoogoplopende voorruit tot halverwege het dak zoals de C3 of de C4 Picsso’s ? Of geen nieuws over andere innoverende technische toetjes ? Bij intro van de vorige C4 was er nog het vaste naafstuurwiel, de vibrerende stoeltjes bij witte lijn-overschrijding en tutti quanti…t’zal in deze ook wel als optie zitten, maar toch…
En qua motorisering: beloofde PSA geen hybride diesel in de nieuwe C4 ?
Maar al bij al valt ie vooraan en achteraan zeer aardig mee (smoelwerk en kontje refererend naar en in lijn met de C3 en de zeer geslaagde C5). Meer moeite heb ik met de flanken en dat gezochte onderbroken verspringende lijnenspel a la Seat Ibiza. Toch maar een modegrilletje!
Nu, ik heb de maten niet naast de oude C4 gelegd, maar die viel inderdaad wat kleintjes uit t.o.v. zijn rechtstreekse concurenten Focus, Megane, Astra, Golf, 307 …en ik schat dat de nieuwe C4 dan toch wel wat gegroeid is in positieve zin.
Merkwaardig ook de verdeeldheid in de reacties hier verzameld. Bij echte Citroën-liefhebbers lees ik vooral teleurstelling & ontgoocheling – die hadden dat ietsje méér en origineler verwacht , maar bij anderen dan weer positieve reacties. Het zou dus best wel kunnen dat hij het beter gaat doen op de markt dan z’n voorganger, zelf kijk ik toch met spanning uit naar de DS4, en als ze met deze C4 dan toch ruim willen gaan: een spannende coupé mag ook, een break en voor mijn part een sedan (voor de chinezen). Sébastien Loeb zie ik met deze evenwel geen rally’s winnen…
digtb zegt
Het is lastig voor Citroen. Al jaren wordt elk nieuw model langs de meetlat van de originaliteit uit de vroege jaren gelegd. Teleurstellingen zijn meestens niet van de baan. Wat een ieder veelal vergeet is dat diezelfde innovatieve, aparte, originele ‘echte’ Citroens veelal meteen ook verfoeid en verguisd werden door diezelfde lieden omdat het rommel ende rotzooi is.
Ik meen dat de eerste Citroen die echt populair was bij een grotere groep dan voorheen en tevens bol stond van originaliteit, innovatie en ‘echt citroen-gehalte’ de BX was. Tegelijkertijd werd de BX door velen als rommel ende rotzooi bestempeld wegens de volgens hen belabberde bouwkwaliteit.
De introductie van de laatste C5 bracht een nieuwe kopersgroep bij Citroen. BWM, Audi en andere VAG rijders stonden nu ineens in dubio. Iets wat in het gehele bestaan van Citroen niet is voorgekomen. De C5 is een sublieme auto, innovatief, apart, individueel, maar tevens een marketing instrument van jewelste. Verstokte Citroen rijders blijven hem bewonderen, nieuwe kopers stromen met hun Duits blik binnen. Het eerste echte succes voor Citroen wat dat betreft. Idem met de DS lijn. Citroen doet dit uitermate goed en slim, je moet alleen wel even verder kijken dan enkel het modelletje. De C4 moet verkopen, de wereld heeft in deze klasse helemaal geen behoefte aan Citroens zoals men ze vroeger maakte. Een C4 met hydrauliek en dure andere aparte innovatieve zaken is niet gewenst, geheel in tegenstelling tot wat een ieder beweerd. De huidige C4 heeft nog wel bijzondere zaken maar wordt ook nauwelijks echt verkocht. De vorige C3 idem, de nieuwe C3 daarentegen. En die is veel meer mainstream dan de vorige. De nieuwe C4 zal beter verkopen, een volwaardige concurrent worden van de bekende merken, mede gezien dat fantastische interieur en (ik hoop) gelijkwaardige bouwkwaliteit als een C5. En wil je een aparte, innovatieve, onderschijdende Citroen? Dan ga je in de DS lijn shoppen. Citroen doet dit uitermate slim. Zo eten ze van 2 walletjes, hebben ze een gamma wat doorspekt is van individualisering. Hulde!
Citrofiel zegt
@digtb: Chapeau, goed verwoord. Ik zal dan wel bij de groep horen die vasthoudt aan de innoverende Citroëns.
marck zegt
Jammer van Citroen dat ze het save hebben gespeeld, snap ook niet dat ze zo’n VW neusje erop hebben gezet.. van de zijkant lijkt het serieus op een vd nieuwe vw’s..
Het is echt belachelijk dat zon innovatief,creatief en origineel merk gaat copieren.
-1 voor Citroën
Enne mensen aub stop met die idiote vergelijkingen,je zou zo ieder merk af kunnen kraken omdat anno 2010 de auto’s in dezelfde mode/trend worden gebouwd om zeker te kunnen zijn van hun centjes.Er bestaan al zoveel verschillende auto’s.Het is echt moeilijk om nog nieuwe lampen te verzinnen, vierkantjes,rondjes,ovalen, op een gegeven moment heb je t wel gehad. Zoals deze achterkant van de C4 is op zoveeel auto’s te zien dat ik er ziek van wordt
Maar idd deze citroen is wel heel erg onorigineel
Beem bim bop zegt
Is er ook iemand die al die rare DS uitvoeringen koopt?