Alle feiten, alle specs en ja sorry, ook vijftig plaatjes.
Of nou ja, eigenlijk ‘valt het wel mee’ met de styling. Waar BMW de laatste tijd af en toe een beetje uit de bocht vliegt met joekelige nieren en zoveel mogelijk lijnen over de flank, is de X6 in vergelijking bijna ingetogen te noemen. Tuurlijk, de nieren zijn enorm groot (en optioneel verlicht), maar door een ietwat andere vorm doen ze net wat minder massief aan dan bijvoorbeeld bij de nieuwe Siebener. Het helpt ook dat de koplampen niet aansluiten op de nieren, zoals dat heurt.
Maar goed, het exterieur hadden we gisteren natuurlijk al een beetje gezien, doordat de X6 voortijdig het wereldwijde web op lekte. Het is net een X4, alleen dan met afmetingen die ‘m wél tof maken. Het interieur is geen verrassing ten opzichte van de X5 en X7. In dit artikel kijken we daarom vooral voorbij de looks, in de vorm van een bloemlezing.
Afmetingen
De sportieve broeder van de X5 is 26 millimeter gegroeid ten opzichte van het vorige model. De derde generatie meet nu 4.935 millimeter in lengte, ongeveer hetzelfde als een 5-serie dus. De wielbasis groeide met 42 millimeter en knappe koppen hebben dus meteen door dat de wielen nog iets meer op de hoeken staan dan voorheen. Hoera voor korte overhangen! De breedte is ook (marginaal) toegenomen met 15 millimeter tot 2.004 millimeter, terwijl de hoogte juist met zes millimeter is afgenomen. Qua proporties alleen maar goede veranderingen dus, die de auto een nog stoerdere stance moeten geven.
Hoewel de X6 niet per se gebouwd is voor praktisch nut (dan koop je maar een X5), is het dankzij zijn grootte alsnog een auto die je voor veel karweitjes kan gebruiken. De achterbank heeft een 40:20:40 split en de kofferruimte biedt plaats aan 580 liter bagage. Met de bank neergeklapt is dat zelfs 1.530 liter. Voor wat betreft het gewicht geldt bij dit soort auto’s hetzelfde als bij vrouwen: nooit naar vragen.
Luxe goodies
De X6 neemt een vrij hoge positie in op BMW’s totempaal en dat zie je terug in de (meer)uitrusting. Standaard is de auto uitgerust met ‘Vernasca’ lederen bekleding en rolt ‘ie op 19 inch jetsers. Verder is eigenlijk alles wat je verwacht van een luxobarge standaard of optioneel verkrijgbaar. BMW is zelf heel trots op de -jawel- thermo-elektrische bekerhouders, de ‘CraftedClarity’ kristalelementen voor diverse bedieningselementen en de eerder genoemde lichtgevende grille.
Kies je voor dit zeer stijlvolle en ingetogen designelement, dan lichten de niertjes op als je instapt. Maar ze kunnen tevens licht geven middels knopdruk als je dat op enig moment (of altijd) wenst, ook tijdens het rijden. Lachen op een stikdonkere nacht: stiekem in de staart van een voorligger kruipen en dan ‘paf’ die grille laten oplichten. Houd wel even je telefoon in de aanslag in het geval je ‘slachtoffer’ een hartaanval krijgt.
Verschillende smaken
Zoals BMW tegenwoordig pleegt te doen zijn er meerdere basisconfiguraties verkrijgbaar om als startpunt te nemen voor jouw eigen X6. Er is de basisbak, maar daarnaast is er ook een XLine en een M Sport. De XLine zet wat meer in op een extra luxe uitstraling met veel aluminium sierlijstjes et cetera. De M Sport gaat op de sportieve toer met maximaal 22 inch pornojetsers en zwart gemaakte nieren en sierlijsten.
Het gaat echter niet alleen om het uiterlijk (zie gallery) bij deze extra smaakjes: de M Sport heeft bijvoorbeeld ook het optionele M Sperdiff om nog harder de hoek om te kunnen hoeken. Voor de offroadfreak is er een xOffroad Pack beschikbaar met keuze uit vier programma’s die je door sneeuw, zand, grind of stenen loodsen. Het laatste pakket is dan echter weer niet beschikbaar op de M50i en M50d.
Motoren
En dat brengt ons dan automatisch bij de motoren. De X6 is vanaf het begin leverbaar met vier krachtbronnen: twee benzine’s en twee irrelevante satansap verbranders. Benzinerijders kunnen instappen met de bekende 340 pk sterke botermalse zes-in-lijn van 3.0 liter groot in de X6 xDrive40i. Een stapje hoger staat de X6 M50i, met BMW’s recent vernieuwde en lekker brommende 530 pk V8.
Dieselaars kunnen opteren voor de X6 xDrive30d met 265 pk of de X6 M50d met 400 pk. In de basis zijn beide 3.0 liter grote zes-in-lijns, alleen heeft de M50d vier turbo’s. Woosh. Bekijk de nieuwe X6 van alle kanten, in de gallery!
pielemuis zegt
Is nieteens echt lelijk, ben geen fan, maar best ok.
johnhert zegt
@pielemuis: Jawel, maar omdat veel te veel van dit soort auto’s ziet raak je er enigzins aan gewend…
VeniVidiVici zegt
Hadden ze de X5 en X7 ook niet gewoon zo’n grille kunnen geven. Stukken beter dan die BBQ roosters
dawwg zegt
@venividivici: Grill is beter, maar die achterkant lijkt wel kankercel-uitgroei, wat een afknapper …
VeniVidiVici zegt
@dawwg: Bijzonder vergelijk heb je, maar de achterkant lijkt inderdaad nergens op.
bloemhof010 zegt
WTF is dit voor een lelijk gedrocht
kroon zegt
@bloemhof010: inderdaad. Een gedrocht is het. Met de X5 en de 3 serie en eerder met de X2 en X3 leek BMW op gebied van design wel weer de juiste richting uit te gaan, maar helaas gaat het hier met de X6 en eerder al met de 7 – en 1-serie weer hopeloos mis. BMW zou er goed aan doen het hele design team inclusief onze Nederlandse vriend Van Hooydonk per direct op straat te zetten.
racerx zegt
@kroon: could’t agree more…
thedutchdrivers zegt
@bloemhof010: kijk die achterkant, je zou haast zeggen dat deze x6 een remake is uit china. Bmw is in mijn opzicht helemaal de weg kwijt, nu ook al met die bmw 1 serie (hyundai i30)
Loek zegt
@thedutchdrivers: ho, daarmee doe je afbreuk aan de i30. Dat is best een strak ontwerp.
spacemoon24 zegt
Waar kan ik een barfje leggen?
harrie zegt
Mijn god, dit slaat echt als een tang op een varken.
Wat een verschrikkelijk bijeengeraapt en chaotisch spiegeltjes en kraaltjes design met potsierlijk opgeblazen nieren.
potjak zegt
Ziet er erg goed uit. Iedereen valt over de grote nieren van de nieuwe modellen. Ik vind het erg fraai en denk dat het voor de meesten vooral gewenning is. Als BMW altijd grote nieren had gehad en nu ineens kleine dan had was de discussie wellicht precies andersom :)
gilettelubbers zegt
@potjak: het zijn niet alleen de grote nieren waar de meeste mensen niet aan kunnen wennen, het hele design oogt voor geen meter
potjak zegt
@gilettelubbers: het is inderdaad anders maar zeker herkenbaar als BMW. Design klopt en is toekomstbestendig.
87sandyd zegt
@potjak: nee hoor en dat kan ik je haarfijn uitleggen. Dan gaat het namelijk van “lelijk” naar “mooi” en dan is iedereen blij. Nu gaat het van “mooi” naar “lelijk” en is iedereen boos. Snap je?
potjak zegt
@87sandyd: nee snap ik niet. Want hetgeen mooi blijkt te zijn is ingesleten. Mooi valt namelijk binnen een bestaande referentie…
bitd zegt
Sjieke foto’s van een sjieke auto…. wat slecht dit.
lekkerlinksrijden zegt
@bitd: 1 foto was meer dan zat geweest
supercarboy zegt
Zo een chromen grille verpest echt alles
emping zegt
@supercarboy: kan je zwart maken
thomasthomas zegt
Fotograaf heeft 50 foto’s gemaakt en toen opgegeven.
Ekrachess zegt
Niet eens oordelend over de auto want wat zijn dit voor wanstaltige platen
harrie zegt
@ekrachess:
Die moeten vooral uitdrukken dat deze auto bedoeld is voor young active urban lifestyle cosmopolitic individuals.
Oftewel grijze 65 plussers.
karhengst zegt
@harrie: Dat verklaart in ieder geval de Yakult reclame op foto 8.
neymar zegt
Wauww met afstand mooiste SUV! Wat een beauty!
rynnus zegt
Alle foto’s zijn bewerkt in Microsoft Paint door Stevie Wonder.
lecomte zegt
Waar BMW voorheen nog sportieve elegante modellen had, is het nu bijna allemaal clownesk en pompeus.
Robert zegt
@lecomte: ‘voorheen’ is inmiddels ook al weer twee decennia geleden…
lecomte zegt
@RRRobert: Ik bedoel maar. Hoeveel jaar heb je nodig om iets moois te tekenen?!?
750i zegt
Ik besef nu dat de Bangle butt niet eens zo erg was in vergelijking met dit. De achterkant lijkt echt uit minimaal twee verschillende stukken te bestaan.
drdre1 zegt
@750i: ja, apart hè. Net zo druk vormgegeven als de persfoto’s zelf.
kevin1400 zegt
Die achterkant … ?♂️?♂️
mwti zegt
De X6 heb ik altijd een proletenbak gevonden.
rhukker zegt
Niet normaal!!!! Wat een lelijk gedrocht. Zo mooi is de nieuwe 3 serie, zo lelijk is deze
s2khonda zegt
Ben best een BMW fanboy… maar hun designer zit volgens mij zwaar aan de drugs af en toe. Dit is echt een gedrocht. Maar vrees dat bepaalde type personen met als beroep drugsdealer, dit vast een mooie auto vinden. Ideaal om hun “status” te showen.
2scan zegt
Ik ben er eindelijk achter waarom ik interieurs tegenwoordig (versta BMW & Mercedes) zo lelijk vind. Ventilatieroosters horen bovenop de middenconsole. Niet ergens onder een scherm gepropt…
dolledries zegt
Maak dan geen foto’s .. wat slecht dit .. zou de X6 er echt gereden hebben of is alles in elkaar geshopped?zoals de achterkant van deze X6 … man man … is er dan niemand op een design afdeling te zeggen wat,hij/zij er echt van vindt?
escort77 zegt
Even over die verlichte grill: mag dat wettelijk wel? Ik dacht dat er in het voertuigenregelement staat dat alleen bepaalde typen verlichting mogen worden gevoerd; stadslicht, dimlicht, grootlicht, DRL enz. Waar valt deze kermisverlichting dan onder?
escort77 zegt
@escort77: en het allerergste is dat 15 jaar oude bimmers die aan hun 5e eigenaar toe zijn nu ook geüpgrade gaan worden met dit soort grilles. Naast de porno-jetsers, spoilers en ///M-badges.
robert110 zegt
@escort77: Ja dat mag, een auto mag boven de wettelijke verplichte verlichting twee extra stadslichten, vier markeringslichten (voor of achter) en een oneindige hoeveelheid gootlichten (waarvan er maar vier mogen werken) hebben. De kerstverlichting zal wel onder de categorie stadslicht of markeringslicht vallen, daarnaast heb je natuurlijk ook nog het stukje dagrijlicht waar je die troep onder kan plaatsen.
justsomebody zegt
Hmmmm die verlichte frietsnijder op de voorkant spuuglelijk wat een kitsch echt iets voor azie… of belgie
karhengst zegt
Zo een verlichte grille is natuurlijk pure kitsch, evenals dit soort auto an sich.
Maar aangezien het dus een E-segment SUV-coupe is én een moderne BMW, dan valt het resultaat mij echt nog alles mee.
justsomebody zegt
@karhengst: klopt het kan altijd erger, genoeg voorbeelden
polpol33 zegt
Duidelijk niet ontworpen voor de Europesche markt.
Chinezen, Amerikanen en Arabieren gaan dit zeer waarderen.
joppe zegt
Het vorige model was toch gebaseerd op de huidige 5? Of niet dan?
Is dit niet gewoon een facelift dan?
str8six zegt
Vind ‘m erg goed gelukt. Mooie daklijn ook. Dikke bak.
sanderp zegt
Wat een gedrocht, en ze mogen ook wel eens nieuwe fotoshoppers aannemen, die foto’s…??
joost1990_2 zegt
Ik ben bang dat het qua design nooit meer gaat worden zoals in de periode van de E34, E39 en E46…
Dutchdriftking zegt
@joost1990_2: de huidige 3 en 5 serie zijn best mooi toch? Daar er destijds geen X modellen waren hadden ze alleen maar mooie auto’s.
Dutchdriftking zegt
Als je dit ziet is de nieuwe 7-serie eigenlijk een bloedmooie wagen…
henkp1 zegt
Ik vrees dat het nog veel erger is: als dit een toonbeeld is van de algemene smaak anno 2019, dan is het bepaald niet best gesteld. Gelukkig zijn er nog mensen die deze bak ook niet fraai vinden, dus er is nog hoop!
m54b25 zegt
Bah, zelfs als echte BMW-liefhebber heb ik geen goed woord over voor deze auto. Het lijkt op een mix tussen de oude X6 en de nieuwe 8-serie. Dat kan nooit leiden tot een rustig en harmonieus ontwerp. Alsof het niet genoeg is, maken ze er ook nog een lichtgevende grille op. Hoe bedenk je het! Overigens heb ik zelden zo’n slecht bewerkte persfoto’s gezien. Een willekeurig Chinees automerk doet dat tegenwoordig beter.
baklava zegt
Chingchong 100
berlinetta zegt
Voor een X6 vind ik hem nog best goed gelukt. Uiteraard is het geen mooie auto. Dat is geen enkele SUV-coupe in mijn ogen, maar het heeft wel wat. Ik zou echter voor een X3 gaan als het iets van BMW moest zijn. Dat vind ik wel een mooie SUV. Ook niet zo overdreven.
RiKe zegt
Wat een afschuwelijk lelijk hok, verschrikkelijk. Ik zou bijna een oude Volvo kopen, die er elke keer in parkeren, alleen maar om er weer 1 af te kunnen schrijven zodat die niet meer op de weg is. Tot nu toe had ik die neiging alleen bij de Prius, niet eens de Multipla
Edge zegt
Anno 2019 wordt er steeds meer aandacht gevraagd voor de positie van mensen met een beperking op de arbeidsmarkt. Ik vind het echt geweldig dat BMW daar gewoon al jaren aan meedoet door iemand met een visuele beperking op het design van de X6 te zetten! Kudos!
str8six zegt
@edge: LOL!
ozzytrk zegt
Bij foto 23 lijkt het alsof de grill licht geeft. Nu brengt mij dat ideeën dat ze over paar jaar dat echt zullen doen…lijkt gewoon op een X4 niks bijzonders. Interieur wel lekker gezellig. Ik geef hem een 5/10
brammetjedeb zegt
Brrrr….
thefastturtle zegt
ik krijg hier al zowat een hartaanval van zonder dat de nieren oplichten…
peekaas zegt
Wat een kleine grill.. voor een BMW dan hè
autopetje zegt
Zeikerds. Je zou hier maar als autofanaat komen en je hebt zo’n x6 besteld. Man man man… ik weet zeker dat 99% van de reageerders ( waaronder ikzelf) niet zo knap is van uiterlijk. Stel nou dat iedereen tegen ons zou zeggen dat we super lelijk en mislukt zijn. Maar goed…. iets met recht van klote mening uiten..
dawwg zegt
@autopetje: Ach sneeuwvlokje, is de waarheid van de grote mensenwereld te hard voor je ? Heb je nooit met (terechte) kritiek of andere meningen leren omgaan ? En een lelijk hok staal + plastic vergelijken met een mens slaat natuurlijk helemaal nergens op, daarnaast: off-topic !
intimrasiert zegt
Maar goed dat ze ´m ´s nachts hebben gefotografeerd. Hoe donkerder, hoe mooier hij wordt. Best nog het licht helemaal uit.
wieowie zegt
Lelijk in het kwadraat. Het zag er al niet uit als een auto maar nu al helemaal niet meer. Geef die designchef een blindegeleidehond.