Ontmoet de nieuwe voorwielaangredreven SUV-krijger van BMW.
Nog maar zelden is de officiële onthulling van een auto tegenwoordig nog het moment dat we daadwerkelijk voor het eerst kennismaken met een nieuw model. De nieuwe BMW X2 is daarop zeker geen uitzondering. Stapje voor stapje heeft de sportievere variant van de X1 zich al blootgegeven, van uitgelekte patenttekeningen tot licht gecamoufleerde foto’s op een brug.
Mocht er nog iets van mysterie over zijn geweest, was dat vanochtend wel voorbij. De auto lekte voor de launch namelijk in al zijn glorie uit. Maar BMW had toch nog een feestje georganiseerd om vanavond officieel het doek van de kleine SUV te trekken, inclusief Anderson .Paak (zijn volle naam inclusief ‘.’) achter de draaitafel. Konden we daar nog iets van leren?
Mwah, ja, maar het gaat wel om dingetjes in de marge. Voor de X2 komen er drie bijzondere kleuren beschikbaar. Naast het ‘Misano Blue’ dat we vanochtend al zagen, is er ook nog ‘Sunset Orange’ en Galvanic Gold. De laatste kleur knalt op je af in de gallery.
In de basis komt de X2 op de markt in drie verschillende uitrustingsniveau’s, te weten ‘Basic’, ‘M-Sport’ en ‘M-Sport X’. Van de eerste twee zal je waarschijnlijk wel kunnen invullen wat je ongeveer kan verwachten. De M-Sport X voegt aan een normale M-Sport wat chroomkleurige details op de bumper toe, zoals we dat bijvoorbeeld ook zagen bij de originele X1 met X-line pakket. In het interieur zijn de stikselnaden bij de M-Sport X niet blauw, maar goudkleurig.
Andere hete feiten: de kofferuimte meet 470 liter en de uitlaten hebben een diameter van 90 millimeter! Tenminste, dat laatste is het geval als je de driepitter laat staan en je X2 bestelt met een dikke vierpitter onder de kap. Maar voor de eerste X2’s moet dat sowieso, want aanvankelijk kan je alleen kiezen voor de X2 sDrive20i (192 pk), X2 xDrive20d (190 pk) of X2 xDrive25d (231 pk). BMW geeft aan dat de X2 bedoelt is voor mensen die ‘jong of jong van hart zijn’. Voel jij je geroepen om (in maart) eens te gaan kijken bij de dealer?
UPDATE: een video van de X2.
UPDATE 2: De prijzen zijn inmiddels ook bekend.
racerx zegt
Voor wat het is, is het niet eens een lelijk ding. Ze rijden er wel lelijker rond, zoals die audi Q2 (neem aan dat dat een concurrent is..?). Los daarvan vind ik dit segment auto’s volledig kansloos, doe mij maar een mooie sedan/touring ofzo.
erwh zegt
@racerx: Audi Q3 is de (kleine) concurrent van de X1, dus denk dat de vergelijking met de Q2 niet helemaal op gaat.
karhengst zegt
@erwh: Net hoe je het bekijkt: Voor de titel lelijkste SUV-achtig hok zijn het geduchte concurrenten.
racerx zegt
@erwh: roger, het modelgamma van audi heb ik niet zoveel kaas van gegeten. Thanks.
donvinnie zegt
@erwh: De X2 is een pak kleiner dan de X1, dus kan best concurreren tegen de Audi cactus uhm Q2
roeldriesvink zegt
@racerx: prachtige kar!!
toyotafortuner zegt
Zijn kleur is zo’n beetje t enige positieve wat ik er van kan vinden
Orichy zegt
@toyotafortuner: Zelfs die kleur niet, die hoort op een M-versie, met achterwiel aandrijving.
Ik zeg het niet snel, maar wat is het een lelijk hok geworden, bijzonder knap, om hem zo lelijk te krijgen. Hoewel BMW al aardig op weg was.
De 2-AT en 2-GT zijn nog enigszins functioneel, naar hun vorm, oké, voorwiel aandrijving is bij een BMW not done, maar voor kleine gezinnen, met financiële ruimte en ruimte behoefte, was het nog wat, het had een doel naast de lelijkheid.
Dit is echt te afgrijzelijk, om aan te gluren.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@toyotafortuner: de velgen op foto 35 zijn ook wel aardig…
awesome zegt
@svenska_aeroplan_ab: zo ver ben ik niet eens gekomen.
Wat een wanstaltig ding, na 6 foto’s vond ik het wel mooi geweest.
arii zegt
Omg, bmw please stop
Gulli zegt
Net zo’n ruime doorgang in de kofferklep als mijn 1-serie zo te zien. Daar gaat de sportieve jong van geest zijnde VUT-ter geen fiets in krijgen. Is hij er ook met trekhaak voor de Thule Easybike 200?
Senne zegt
@gulli: Welke moderne personenauto heeft nu nog wel écht bruikbare bagageruimte ?
Qua liters lijkt het altijd heel wat maar vergeleken met auto’s uit de jaren 90 is het niet veel soeps.
skinnybmw zegt
@senne: Kan er genoeg opnoemen…
Esprit_de_Flandre zegt
@senne: Partner, Berlingo, Kangoo, etc…
garp zegt
@gulli: ik dacht altijd dat vutters de matching dames- en herenfiets op de trekhaak meenamen. Met de obligate fietstassen precies in de rijwind.
trustmeiamanengineer zegt
In deze groen/gele kleur met alle opties erop ziet het er eigenlijk nog best aardig uit. Maar in het grijs met schraapdriepitter en kleine wieltjes zal het niet veel beter zijn dan de Active Tourer ANWB Tena mobiel.
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: Goud eigenlijk…
viezefreddyw zegt
Jong of jong van hart. Elke foto die ik bekeek werd ik steeds een jaar ouder…
Dimglor zegt
Had gehoopt dat er bij de release meer info zou zijn over de meerwaarde van deze tov een X1…
Is me nu toch nog niet bijzonder duidelijk.
HzR zegt
@dimglor: minder binnenruimte voor meer geld? Zie X6, daar werkt dat ook zo.
keesieboy2 zegt
Het interieur komt rechtstreeks uit de X1 lijkt wel? Gemiste kans. Ook jammer dat de achterkant zo veel afwijkt van de X2 concept. Ik vond de concept wél mooi
mrrallycross zegt
Nogsteeds beter dan een q2
awesome zegt
@mrrallycross: de concurrentie is anders wel flink.
Bij de Q2 kom ik eigenlijk niet verder dan dat ik het een C4 Cactus vind.
misterdrogba zegt
Stuur die jongens eens bij Audi of Mercedes, kunnen ze wat leren over interieurdesign.. Wat een triest interieur zeg.
Ze moesten zeker wat plaats vrijmaken in het interieurmagazijn.
mark997gt3 zegt
@misterdrogba: agree!!!
donvinnie zegt
@misterdrogba: Het moet geen kermis of tandartspraktijk worden..
misterdrogba zegt
@donvinnie: lol, maar een interieur uit 2012-2013 klakkeloos overzetten is natuurlijk best oké hé?
donvinnie zegt
@misterdrogba: Doet Audi al jaren met het design… overigens is dit interieur voor het eerst gebruikt in 2015.
misterdrogba zegt
@donvinnie: lijkt nochtans akelig veel op het interieur van de F30 3 Serie, weliswaar met een andere stuurtje en die is rond 2012 gelanceerd dacht ik..
mashell zegt
@misterdrogba: het lijkt niet op een F30 3 serie het lijkt op een BMW. BMW heeft gewoon altijd zulke inetrieurs, BMW huisstijl.
mashell zegt
In Melbourne Rood lijkt me dit een prima wagen. Ik zie alleen het probleem dat de X1 als zo verschrikkelijk veel te duur is en deze natuurlijk nog duurder zal worden.
piebepost zegt
We leven in onzalige tijden.
harrie zegt
Ziet er uit als een boos varkentje.
thomashofman1 zegt
Ik snap niet waarom iedereen het zo’n lelijke auto vindt? Ik vind hem er wel modern uitzien, interieur inderdaad uit de x1, maar verder mooi!
skinnybmw zegt
@thomashofman1: Er wordt ook vaak weinig tot niks onderbouwd op internet. Men schreeuwt maar wat. ‘Waarom vind ik dit lelijk’, ‘waarom maakt BMW 10-jaar oude interieurs’? Persoonlijk heb ik bij ‘lelijk’ meer en een logischer beeld bij een Pontiac Aztec of Fiat Multipla. Niet bij deze, voor zijn klasse, strakke X2. En snap ook niet wat er mis is met het interieur? Zo te zien zit alles, zoals gewend bij BMW, precies op de goede en logische plek.
gilettelubbers zegt
@skinnybmw: misschien denken mensen bij de naam BMW aan bijvoorbeeld een E39 en zien ze dat BMW behoorlijk de weg kwijt is de laatste jaren. Ik deel de mening volledig met het meerendeel dat ik, ook dit model, er simpelweg niet uit vind zien. Is geen onderbouwing voor nodig
piebepost zegt
@skinnybmw: Tsja, ik denk dat er wat dat interieur betreft veel helder wordt als je eens kijkt naar wat bijvoorbeeld Volvo tegenwoordig van haar interieurs maakt.
skinnybmw zegt
@piebepost: vertel…
piebepost zegt
@skinnybmw: Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden:
https://photos-2.carwow.co.uk/blog/1600/xc40v90interior.jpg
NIks zo persoonlijk als smaak natuurlijk maar zelfs als BMW fan kun je toch alleen maar toegeven dat het dashboard van die X2, met dat oerwoud aan knoppen, al die drukke lijnen en vormen en sombere materialen, in vergelijking toch op z’n minst enigszins gedateerd lijkt.
piebepost zegt
@piebepost: En dan vergeet ik het ergste nog, het Mercedes-achtige “F*ck, er had nog een touchscreen op gemoeten, schroef ‘m maar snel bovenop het dashboard!” scherm nog. Zo onbeholpen, bij zo’n merk wil je dat toch mooi geïntegreerd hebben?
BMW heeft mijn symphatie altijd wel gedragen maar tegenwoordig ben ik bij ieder nieuw model weer wat dieper teleurgesteld :(
skinnybmw zegt
@piebepost: BMW was juist één van de eerste merken die met iDrive hun dashboards simplistisch maakten. En god, wat een commentaar kregen ze toen, saai etc. Ik ben meer vam de middenweg, vind het V90 interieur heel strak maar te saai, heb meer een voorkeur voor Mercedes eigenlijk. Maar hou wel van een paar knoppen en vind een oerwoud aan knoppen, persoonlijk wat overdreven.
mashell zegt
@thomashofman1: waarom men dit een lelijke auto vindt is simpel: deze heeft voorwielaandrijving.
Dat is uiteraard geen rationeel argument, het is ook niet te onderbouwen maar de zelfbenoemde puristen beleven er sterke emotie bij.
gilettelubbers zegt
@mashell: precies. Bmw is ook erg gefixeerd om de markt op te vullen met nieuw soort modellen waardoor je dit soort creaties krijgt.
dondeboer zegt
@thomashofman1: tja, het is een kwestie van smaak. Maar ik vind het een hopeloos over de top en erg gezocht ontwerp. En het is echt niet zo dat het vroeger per definitie beter was of zo. Goede eigentijdse ontwerpen zijn er ook, check bijvoorbeeld de concept van mazda eerder vandaag. Of de Landrover Velar en de Jag F-type. Mooie lijnen, goed gekozen details. Maar goed, het blijft een mening.
dondeboer zegt
@dondeboer: heb ‘m nog eens goed bekeken, ik denk dat het met name de grijze delen zijn die me niet aanstaan. In één kleur zou het nog wel te doen zijn.
87sandyd zegt
Go home BMW, you’re drunk…
Man man man wat een vertoning dit. Kan samen met de q2 regelrecht de prullenbak in.
Overigens leuk dat de BmW fanboiiizzz blij zijn dat dit er beter uitziet dan de q2. Zelfs bij dit hondslelijke ding kunnen jullie het nog over jullie hart krijgen om er een positief ding in te zien en Audi te bashen, niveautje hoor
romeoalfa zegt
@87sandyd: Al zet BMW zijn badge op de PT Cruiser, zullen de BMW liefhebbende tieners hier zeggen dat ie beter is dan de A3. Welkom op Autoblog
2wheeler zegt
Ik had me voorgenomen hem heel lelijk te vinden, maar ik vind ‘m best fraai. Jammer van de fwd en 3 cilinders though. Prima voor de doorsnee auto, maar bij een BMW vind ik het niet passen. Slaat natuurlijk nergens op, maar kan er ook niets aan doen.
tarquesh zegt
Gangbaar ouderwets aandoende dash. Is dat omdat ouderen geen digitaal display willen?
Analoge klokken, dat heeft hun klassieke Austin Healy ook.
Neh, ik ga wel winkelen bij Mercedes.
ukbob zegt
@tarquesh: bij Mercedes wel eens goed naar de navigatie gekeken…
dan kijk ik toch liever tegen een iDrive schermpje aan!
TimmiX zegt
Aan de reacties te zien ben ik zo’n beetje de enige, maar ik vind ‘m dus echt wel geslaagd!
Kleur doet waarschijnlijk ook een hoop, maar qua vormgeving heel erg geslaagd. Hoewel het soort auto nooit echt heel sportief wordt, oogt deze best wel stoer. Mooie details zoals de lichtunits, de bmw badges aan de zijkant en de (prachtig) hoge deuren en kleine zijramen. Zo veel malen mooier dan zijn concurrentie! Chapeu BMW!
wimbraber zegt
Wel stukken beter en stoerder om te zien dan zo’n Active Tourer
eelco74 zegt
Ik vind het eigenlijk best een aardige auto geworden, weer eens een wat meer uitgesproken design. Alleen het interieur is voor een model wat in 2018 uit komt wel erg achterhaald. En dat kan eigenlijk niet voor een merk wat vind dat het Premium is. Elke keer als je instapt krijg je het gevoel een tweedehands interieur te hebben gekregen. Prima voor bijv Skoda of Dacia. Maar niet voor een nieuwe X2.
chabar zegt
Wat mij betreft een beetje te veel Koreaans uiterlijk. Niet dat dat persé verkeerd is maar had iets meer Duits BMW design willen zien.
EdGaR zegt
Laat me raden, met een beetje opties ga je richting de €50k ben ik bang.. succes met “jong” publiek aantrekken!
phaeton zegt
@edgar: Richting? Er dik overheen. Heb je gezien wat een introline XC40 kost? Gewoon 60k en wat persoonlijke opties… Je zit zo op 66-67. Dan heb je wel een overdreven blok met 230pk, maar toch.
E34M5Touring zegt
Dat chromen mondje….
https://vignette.wikia.nocookie.net/jamesbond/images/6/63/Slider-Jaws.jpg/revision/latest?cb=20140911183645
kareljansen zegt
Tis ook niet snel goed hier.. Doet BMW eens wat anders dan een model vergroten of verkleinen is het ook weer niet goed?
harrie zegt
@kareljansen:
Anders is niet per definitie goed.
boomhauwer zegt
Voor mensen jong van hart met een bankrekening van een bejaarde
willeme zegt
Ik vind het een bijzonder geslaagde auto. Tuurlijk, het is niet mijn segment qua autotype. Maar daar moet je niet halsstarrig in zijn. Een goed smoelende auto is een goed smoelende auto. Dat is deze X2.
Brute voorkant, De grille loopt nu niet meer door tot de lampen en is wat kleiner. Staat goed. En profil ook een fraaie bak. De daklijn met dikke C-stijl en het BMW logo is smakelijk gedaan. Gewoon dik. En de achterkant is ook een van de betere BMW-ontwerpen van de laatste tijd. De achterlichten zijn nog steeds breed, maar minder ‘hoog’. Waardoor de auto er lager, stoerder en breder uit ziet.
Interieur is meer dan keurig. Geen eens leder, maar een smakelijke stof-alcantara combinatie (wat eigenlijk veel prettiger is). Mocht ik in dit segment moeten/mogen shoppen, dan stond deze bovenaan.
michaelb zegt
Zo lelijk een laag midden console in een BMW. Net zo lelijk als de active tourer
bischero zegt
Onder geen beding ga ik in maart kijken. Ben echt wel een fan van BMW maar dan wel een sedan of touring met M onderstel en andere sportartikelen om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden.
nikobellic zegt
Moet zeggen dat ik ‘m nog best mooi vind ook. Ik was bang dat het gewoon een X1 met een lager dak zou worden, maar het is duidelijk geen X1-kopie geworden. Dat kan helaas niet gezegd worden van het interieur… Zo jammer dat dat vrijwel een op een is overgenomen uit de X1
Rick-dos zegt
Vind het niet eens slecht er uitzien. Lekker agressief uitziende voorkant. Helemaal niet slecht allemaal. Sterker nog vind het één van de best uitziende modellen die de laatste tijd van de BMW tekentafel is gekomen. Was eerst niet zo te spreken over de nieren maar ook dat staat m wel goed.
Foramen zegt
Ik vind het een geslaagd model. Lekker eigenwijs.
gilettelubbers zegt
Hahaha die logo’s, serieus?
dirkv zegt
@gilettelubbers: Bijzondere trend dat autofabrikanten steeds meer en grotere logo’s op hun producten plakken. Beetje jammer, het design zou het merk moeten uitdragen.
piebepost zegt
@dirkv: 5 jaar geleden zag je van verre dat het een BMW was. 10 jaar geleden helemaal. Tijdloze wagens van statuur. Deze jongen had m.i. net zo goed een Aziaat kunnen zijn.
azuli zegt
Ik vind hem echt leuk. Of mag je dat hier op Autoblog niet zeggen omdat het een BMW is.
karhengst zegt
BMW logo’s achter de voordeuren? Ik mag hopen dat dit het eerste en het laatste model is waar dat wordt gedaan. Tevens wordt het echt tijd dat die mistlampen een andere plek krijgen of uitgefaseerd worden. Heb het nooit mooi gevonden die puisten, en het praktisch nut is ook nul.
Verder is het verschil met de X1 echt minimaal.
mashell zegt
@karhengst: het is natuurlijk niet de eerste BMW met logo’s achter op stijlen (de E9 had dat ook) maar mooi kan ik het ook niet vinden.
karhengst zegt
@mashell: leuk om te weten, zo ver gaat mijn kennis van BMW’s niet terug.
nicolasr zegt
Ik vind hem eigenlijk best goed gelukt. In deze uitvoering. Hopen dat de leaserts die hem gaan rijden hem ook zo bestellen.
Lease maar: Audi Q2 of deze? Deze dus.
trust zegt
Met pijn in mijn hart zeg ik dat BMW het echt helemaal verloren is. Zoals hier boven werd gezegd de 2-AT/GT heeft nog iets praktisch maar dit is toch hopeloos. Zo mijn mening is er ook even uit, ga maar even rondje knallen in de Fünfer, komt de liefde hopelijk wel weer terug.
730ld zegt
Best kekke auto maar BMW…..dat interieur!!!!! Hoe ouderwets nog steeds. Doe er wat aan. Is al onderhand 8 jaar oud. En dan de uitvoering….leuk die dikke M uitvoeringen maar in Nederland rijden alleen de basic Corporate Lease editions met 1.6d koffiemolen motor die veel geluid maakt. Dus hoe ziet de saaie versie eruit met 16 inch en alleen navi?
piebepost zegt
@730ld: Ik was naarstig opzoek naar het cassettedeck maar die blijkt te ontbreken. Jammer, anders hadden we het nog retro kunnen noemen.
tttijn zegt
Had net zo goed een Toyota of VW embleem kunnen hebben.
tttijn zegt
Nee das niet waar zelfs toyota maakt spannender oogende auto’s deze dagen
beefcake zegt
Dus een verlaagde verhoogde terreinwagen zonder terreinkwaliteiten. Nu heeft BMW echt elke niche gehad.
mercedesfan zegt
Voor welk doelpubliek is deze auto ontwikkeld? Jonge en actieve millennials, die een SUV willen, maar dan klein, urban en BMW-achtig?
BMW heeft een nieuw dieptepunt bereikt.
hanso zegt
Dat BMW logo op de C-stijl kan ECHT niet!
niwi zegt
Kijk, een nieuwe Kia!
pier zegt
Tja overvoorwielaandrijving bij BMW zal ik maar niet meer beginnen. De buitenkant is best aardig, maar waarom moet er nou een middenconsole in van een Qashqai. Als ik daar tegenaan wil kijken koop ik wel een Nissan, ben ik voor de helft van het geld klaar.
phaeton zegt
Als dit een voorbode is van de nieuwe 3 Touring dan ben ik erg blij. Als de nieuwe 3 een kleine 5 wordt dan wordt ie spuuglelijk.
wjeurs zegt
Ligt t aan mij of zoet die achterbank er heel oncomfortabel uit?
smart2000 zegt
lekker bakkie
mashell zegt
Eigenlijk lijkt de wagen vooral op de vorige X1. Dat was ook een wat meer gestrekte lagere crossover dan zo’n lompe SUV.
jippie zegt
Volgens mij kunnen ze bij KIA zo langzamerhand BMW aanklagen voor plagiaat.
redbeams zegt
Op zich aardig en dat komt misschien wel door de kleur…maar dat dashboard is gewoon niet om aan te zien.
phillycar zegt
Minder lelijk dan die walgelijke X1. Maar toch nog lelijk. En veel te duur voor wat het is die BMW’s. De duitse werknemers zijn goed betaald natuurlijk … Mijn garagist kocht ooit eens een BMW 3 reeks , nieuw , maar bleek één en al miserie te zijn , problemen en kosten allerhande, NOOIT meer BMW voor hem … zo zie je maar dat BMW ook serieuze betrouwbaarheidsproblemen heeft.
Eigenlijk zijn enkel de merken die 5 jaar of meer garantie bieden het kopen waard voor een particuliere koper.