De nieuwe Audi S3 is er eindelijk en staat heel erg snel bij de dealer.
De Audi S3 is een van de grondleggers van zijn genre. De eerste generatie verscheen al in 1999 en de compacte docht rappe Audi pakte de dingen net even wat anders aan.
Dankzij het hoge vermogen, de stevige prijs en de rally-heriatage zou je kunnen denken dat Audi een soort Delta Integrale opvolger had gebouwd, maar dat bleek een hoopvolle gedachte. De Audi S3 combineerde subtiel-dikke looks met veel power, veel grip en veel luxe.
Nieuwe Audi S3
Nu is er een nieuwe Audi S3. We zijn inmiddels aanbeland op de vierde generatie. Je zou kunnen zeggen dat het een zwaar gefacelifte S3 is, want het MQB-platform van zijn voorganger bleef grotendeels ongewijzigd, net als de aandrijflijn die in basis identiek is. Wel zijn het koetswerk en het interieur helemaal nieuw. Het is een gevalletje tafellaken en servet, eigenlijk.
Unieke grille
De nieuwe Audi S3 kun je herkennen aan de unieke grille met ruitenpatroon, extra grote luchtinlaten en buitenspiegels die nu niet van aluminium zijn, maar uitgevoerd zijn in ‘aluminiumlook’. Achter kun je de S3 eenvoudig spotten dankzij de twee dubbele eindpijpen links en rechts. Zo subtiel als vroeger is de S3 niet meer, maar het geheel smoelt lekker dik.
Twee smaakjes
Er zijn twee smaakjes van de S3: een vijfdeurs hatchback (Sportback) en vierdeurs sedan (limousine). De S3 Sportback die je ziet op de foto’s is ‘Python geel’, de Limousine is ‘Tango Rood’ Het verschil zit ‘m uiteraard in de achterzijde. De Limousine heeft een bagageruimte van 370 liter, bij de Sportback is dit 325 liter, maar je kan natuurlijk de banken neerklappen om 1.145 liter te creëren.
EA888
De sterkste Audi A3 heeft 150 pk, net als de sterkste Audi A3 in 1998. De nieuwe A3 slaat een behoorlijk gat. De nieuwe Audi S3 heeft een EA888 motor in het vooronder, de 2.0 TFSI viercilinder met turbo, vier kleppen per cilinder, intercooler en directe injectie. Ook heeft de motor AVS, wat staat voor Audi Valve Lift System. Met dit systeem kunnen de inlaatkleppen verder open gaan als de situatie daarom vraagt. Het maximum vermogen bedraag 310 pk terwijl het maximum draaimoment 400 Nm bedraagt.
S Tronic
De krachten worden via een zeventraps S tronic automaat met dubbele koppeling over gebracht naar de wielen. In normale omstandigheden zal dit alleen de voorwielen zijn, maar als de omstandigheden erom vragen kunnen de achterwielen ook meedoen. Wat buiten kuif staat, is hoe snel de S3 van zijn plek gaat: van 0-100 km/u duurt slechts 4,8 seconden voor zowel de sedan als hatchback. De topsnelheid van beide S3’s is begrensd op 250 km/u, uiteraard.
S Sportonderstel
Om te zorgen dat de nieuwe S3 beter de hoek om gaat, is de compacte sport-Audi voorzien van een 15 mm verlaagd onderstel. Optioneel is het S Sportonderstel leverbaar met adaptieve dempers. Jammer dat het optioneel is, want je zou verwachten op een ‘S’-model dat je een ‘S’-onderstel krijgt. Op een Pizza Quattro Stagioni wil je ook niet bijbetalen voor de champignons. De Audi S3 staat standaard op 18 inch wielen, 19 inch is optioneel leverbaar. Voorheen was 19 inch alleen mogelijk met de adaptieve dempers: grote kans dat dat nog steeds het geval is.
Optioneel
Ook in het interieur is er voornamelijk heel erg veel optioneel leverbaar, zoals een Virtual Cockpit, Ambient Lighting-pakket, stembediening, Touch Display en dergelijke vergen allemaal een investering. Aan de andere kant: als je gewoon een rappe Audi wenst zonder allerlei gadgets die je toch niet gaat gebruiken, is het wel lekker dat je het niet hoeft te hebben.
De nieuwe Audi S3’s staan vanaf oktober 2020 in de Audi showrooms. Tegen die tijd worden de prijzen ook bekend gemaakt.
baklava zegt
Audi Valve Lift System
Oftewel VTEC yo
posthumus zegt
@baklava: Noem het dat Audi Valve Uplift System. Dan heb je nog een leuke afkorting erbij
saxoke zegt
@posthumus: Avus, zoals de concept car van heel wat jaren geleden https://images.app.goo.gl/kY9Ap5eBfpzuzT9C9
JamesBond007 zegt
De S van schreeuwerig in plaats van Subtiel
karaya zegt
Audi Jetta. (Bora mag ook)
Poulusma zegt
Vento mag ook ?
Pordon zegt
Ik denk gewoon in het zwart met een chrome lijst om de grill en chrome raamlijsten dat dit er best netjes uit ziet.
Jammer dat ze het interieur zo druk hebben gemaakt. Die gekke puisten van ventilatieroosters zijn mij echt een doorn in het oog.
lekkerlinksrijden zegt
@Pordon: ze zien er niet uit die roosters, ze misvormen het hele dashboard
mashell zegt
Toen ik er in reed dacht ik, hé eindelijk eens ventilatie roosters die lucht daar krijgen waar je het hebben wil. Het ziet er ongebruikelijk, niet saai, uit maar werkt wel.
Pordon zegt
@mashell: ik heb echt nog nooit het gevoel gehad dat een ventilatierooster de lucht niet kreeg waar ik het hebben wil…
mashell zegt
Ik best vaak, bijvoorbeeld wel koude vingers maar geen koude lucht in je snuffer.
reset zegt
Net uit en nu al verouderd. Voorsprong door techniek. Dus……
dijan zegt
Wat is hier verouderd aan? Of wil je gewoon iets schrijven en weet niet wat je kunt afkeuren? O.T. Geweldig mooie auto met fijne prestaties.
donjunior zegt
“Geweldig mooie auto met fijne prestaties.”
Heb jij hem al gereden dan??
Je moet niet gaan katten op een ander omdat deze iets schrijft wat niet onderbouwd is en vervolgens hetzelfde gaan doen.
peekaas zegt
Mooie wagen! De hatchback heeft wel mijn voorkeur bij deze generatie.
Edge zegt
Konden ze nou niet één persfoto uitvoeren zonder blackpack?
bbjorn zegt
Waarom wordt de limousine 4 deurs en de hatchback 5 deurs genoemd?
bruinwerker zegt
@bbjorn: Vanwege het aantal deuren.
bbjorn zegt
@bruinwerker: ze hebben allebei 4 deuren, en als de kofferklep ook is meegerekend hebben ze er toch allebei 5, en zo niet hebben ze er allebei 4
hiostu zegt
Dit is toch al heel lang zo? Een hatchback/station is een 5 deurs auto en sedan/coupe 4 deurs auto. Het gaat erom dat de achterklep toegang geeft tot een aparte kofferbak (sedan/coupe) of toegang geeft tot het passagiersdeel (hatchback/station). Bij een 5 deurs kun je dus over de achterstoelen naar de bagageruimte zonder de stoelen neer te klappen.
ty5500 zegt
De koffer telt mee als deur als deze inclusief achterruit opengaat
veltir zegt
@bbjorn: ?♂️
bbjorn zegt
@veltir: was gewoon een vraag, ik wist het niet haha
donjunior zegt
Als je het zo goed weet.. had je ook een antwoord kunnen geven toch? De enige die dit lijkt te begrijpen is tty5500.
Niet iedereen heeft dezelfde kennis en sommige mensen komen wellicht net in de auto hoek kijken.. dus doe niet zo arrogant en help de mede-autoliefhebber gewoon.
willeme zegt
@bbjorn: het gaat om het aantal deuren waarmee je toegang hebt tot de cabine. Een stationwagon, liftback, hatchback, notchback, SUV, terreinauto oid zijn vijfdeurs.
Een sedan heeft vier deuren naar de cabine,. De kofferklep is een aparte ruimte, vandaar geen vijfdeurs maar juist een vierdeurs.
bbjorn zegt
@willeme: ooow oke, weer wat geleerd, thnx
pa045 zegt
@bbjorn: probeer google eens..
BRT zegt
Begint toch een beetje saai te worden dat evolueren met precies hetzelfde concept Alleen hebben ze er nu een soort Kia achtige eigenaardigheden aan toegevoegd met loze gaten en drukke lijnen.
grasvreter zegt
Ik snap de zwarte plastic vlakjes op de bumpers bij VAG echt niet. Het is ontzettend plastic en doet ontzettend goedkoop aan.
Lijkt mij wel een heerlijke auto om te rijden overigens.
Dutchdriftking zegt
Erg fijn. Het gat tussen de gewone en de S is overigens wel erg groot. Een 220pk er tussenin zou het gamma mooi opvullen. Nu hopen dat er ook een RS3 met 5 pitter komt.
willeme zegt
@dutchdriftking: Als je kijkt in de Audi configurator is het een beetje hun dingejte aan het worden. Ze hebben schraapuitvoeringen en iets sterkere motoren waarmee je niet een rijdende chicane bent. De stap naar boven is meteen het S-model en dan het RS-model. A1 is 150 pk maximaal, A3 ook. A4 is maximaal 190 pk. A5/A6 is 245 pk. Ook allemaal geen zescilinder mogelijk.
gilettelubbers zegt
@dutchdriftking: Audi heeft bevestigd dat de nieuwe RS3 weer die heerlijke 5 cilinder krijgt?
moveyourmind zegt
Vond de limousine in eerste instantie niet zo mooi als zijn voorganger met zijn mooie cleane lijnen. Maar eigenlijk is de nieuwe toch ook wel heel erg mooi met zijn uitgebouwde wielkasten en fraaie motorkap.
jeroenm83 zegt
Gaaf ding wel, zeker in een lekker kleurtje. Maar als ik me niet vergis ging de vorige in 4,6 s naar de 100. Met dank aan Gretha….?
ghost zegt
@jeroenm83: klopt, heb zelf de Facelift van de vorige, met dragy gemeten haalde ik zelfs 4.5 seconde. Snap ook niet waarom deze 4.8 seconden doet..
torsen zegt
@ghost: zal wel een partikel filter in zitten.
RS3 werd er ook langzamer van.
nietcreatief zegt
Hij zal wel in alle richtingen en op de weegschaal gegroeid zijn. Meer gewicht en vanaf 80 km/h relevant: meer luchtweerstand. Ergo: trager naar 100 en meer vermogen nodig om de begrenzer te halen.
jeroenm83 zegt
Lekker!
Ach joh, het boeit enkel in de kroeg denk ik. Het lijkt me dat je niet echt die 0.2 gaat merken bij gebruik. En wat hieronder ook staat geloof ik wel: ander geluid (minder, gedempter geluid) ga je dus wel merken.
Dus toch met dank aan Gretha, pardon WLTP.
iphonistvongates zegt
Ik heb de 4 & 5 deurs uitleg nu 3 maal gelezen en ik krijg een lichte hoofdpijn aan mijn rechterkant. Mijn OCD kan niet overweg met een oneven getal aan autoportieren.
Ontopic:
Zijn de klanten die een Audi S3 kopen/overwegen niet diep in hun petrol hart zoekende naar de Audi RS3? S4, S5, S6, S7……het is het net niet omdat ze de R missen.
doublechevron65 zegt
OMG wat een lelijk hok zeg. Het toppunt van lelijkheid zijn wel die rare roosters in het interieur.
monsieurleloure zegt
Auto is zo saai en lelijk zodat het in de comments gaat over 4 en 5 deurs.
Je kunt beter je geld uitgeven aan een auto die er wel toe doet.
Doe mij maar een Alfa Guilia een 4 deurs sedan van normale lengte dus zoals een auto hoort te zijn.
Yzord zegt
Mooie wagon en vooral in een sedan uitvoering dan een hatchback. Van mij mogen er meer volgen
En de meeste piepen hier onzin. Eeuwige gejank over techniek voorsprong. Ik mis het onderstuur gepiep nog. Maar dat zal vast wel komen.
krikke240z zegt
@yzord: En moesten dan al die piepers ook eens hun goddelijke Alfa’s kopen, zou AR ook niet zo slecht in de papieren zitten en misschien zelfs weer eens iets nieuws kunnen uitbrengen…
degrotemuis zegt
@yzord Deze keer heeft de nieuwe Golf dezelfde insteek, ook in de basis een vorige generatie onderstel, in ieder geval geen achterstand nu. Maar ook geen voorsprong door techniek.
Volgens mij ligt bij de mqb modellen de motor al wat meer naar achteren voor een betere gewichtsverdeling. Waren het vooral de oudere modellen met motor in de lengterichting die onderstuurd waren. En deze S3 kan het vermogen ook naar de achterwielen sturen. Denk dat het onderstuur bij deze wel meevalt.
Capabele auto als ie qua rijgedrag lijkt op de vorige maar liever een Focus RS in der categorie 300 pk en 4wd. Dat rijdt net wat leuker.
DoubleChevron zegt
Mooie waggie, stoer voorkomen, jaloersmakende motorisering
Beetje jammer dat het interieur er dan uit ziet als een Chinees kopie van het wél gelukte Peugeot 508 interieur.
mashell zegt
Hmm, de rode ziet er goed uit. Maar wat meer chroom, wat minder uitlaateindstukken en geen zwart beplakt dak (dat is leuk voor een witte basis Polo) was nog leuker geweest.
dwfc zegt
Mijn Ghibli, gekocht in 1997 die ik nog steeds bezit, had toen al 310 pk …’’ pfff
saxoke zegt
@dwfc: maar dat was toen een dikke Maserati. Als die nu 310pk uitbrengen stellen ze niets voor. In een kleine hatchback is 310pk wel nog steeds veel.
saxoke zegt
@dwfc: mijn pa zijn buurman heeft een 911. Maar mijn Seat’je doet de 100-200 veel sneller dan zijn ding. Dat noemen ze vooruitgang.
krikke240z zegt
@dwfc: Ja en?…. Genoeg wagens die in de jaren ’60 al 300pk hadden. Zo speciaal is jouw Ghibli dus ook niet…. Wat een vergelijking ook!
nofxke zegt
Een sportmodel met een sportonderstel als optie.
Hele wereld is gek geworden…
clubbtraxx zegt
Haha, bij de basis Skoda is die digitale cockpit al standaard en hier moet je ‘m nog extra bestellen in je S3?
Wat een joke!
agccc zegt
Jarenlang verliefd geweest op audi, maar wat een waardeloos merk is het toch geworden. Bah!
user888 zegt
Hoeveel weegt dat ding? PK’s en NM’s zeggen niets zonder het gewicht te vermelden…
taxi zegt
Ik zou er wel een stretcht limousine van willen zien op https://www.limousine.nl/ maar daar zie ik vooralsnog geen enkele Audi als limousine. Zal ze ’s aansporen…