







De eerste volledige elektrische Audi voor de massa is een feit. De nieuwe e-tron is hier.
Na een verschrikkelijke lange periode van teasers en vertragingen is de Audi e-tron eindelijk officieel. Bijna twee weken nadat Das Haus het elektrische offensief inluidde met de EQC, is het nu Audi die met een elektrische auto komt. Geheel in lijn met de actuele markt is ook Audi’s eerste elektrische auto voor de massa een SUV.
Het merk uit Ingolstadt laat weten dat de e-tron wordt aangedreven door twee elektromotoren en een nieuwe generatie Quattro. Deze nieuwe variant van het wereldberoemde vierwielaandrijvingssysteem van Audi verdeelt de aandrijfkracht variabel over de twee aangedreven assen. Het systeemvermogen komt uit op 408 pk en 660 Nm koppel. De e-tron heeft een 95 kWh batterij en de actieradius bedraagt 400 kilometer volgens de WLPT-cyclus (net zoals de EQC), wat niet heel bijzonder is. Wie remt met de e-tron wint energie. Ook dat is an sich niets nieuws, maar volgens Audi is de e-tron de enige elektrische auto die met 90 procent van de afremacties energie weet te winnen. Met de e-tron kan zowel AC als DC worden geladen tot 150 kW. In het gunstigste geval duurt het ongeveer 30 minuten om de batterij voor 80 procent op te laden. Wie thuis wilt laden kan een 9.6-kW lader aansluiten op een 240 of 120 volt stopcontact. De e-tron heeft een top van 200 km/u. Door de aanwezige elektropower gaat een sprintje naar de honderd wel rap. De e-tron heeft daar 5,5 seconden voor nodig.
Het uiterlijk was al min of meer bekend. In het interieur zien we ook weinig verrassingen. Recente Audi-modellen zoals de A6 en A7 waren op dat gebied al voorloper van de huidige designtaal als het gaat om het interieur. Er zijn twee schermen (10.1-inch en 8.6-inch) aanwezig in de middenconsole. Met het ene scherm kunnen zaken als navigatie worden geregeld. Het andere scherm is voor climate control. Een derde scherm prijkt voor de neus van de bestuurder met het inmiddels welbekende Audi’s Virtual Cockpit. In de e-tron kunnen vijf personen meegenomen worden en de bagageruimte bedraagt 660 liter, of 1.725 liter wanneer de stoelen worden neergeklapt.
De nieuwe Audi e-tron rolt in Brussel van de band en is er vanaf 84.100 euro. Vanaf 22 november zijn de orderboeken geopend. De eerste leveringen moeten begin 2019 gaan plaatsvinden. Een video van de e-tron check je op Autojunk.
UPDATE: LOL, de Kia e-Niro zet de Audi e-tron nu al voor paal!
De zoveelste variant op het A3 model. Nette auto, maar om dit nou als toekomst van vervoer neer te zetten. Het had ook anders gekund. Maar als je dan toch een strakke auto wilt neerzetten die lijkt op alle andere Audi modellen, waarom die lelijke ribbels overal onderaan de carrosserie? Wat jammer…
Gelukkig is het wat model betreft niet zo’n grote mislukking als de Mercedes EQC.
Helaas is de beloofde actieradius van 400km volgens WLPT net zo’n mislukking als de EQC.
400km volgens WLPT is in werkelijkheid net 300km. In de winter blijft daar waarschijnlijk maar 220km van over en dan moet je niet 130km/u gaan rijden op de snelweg en de kachel uit.
Voor mensen die serieus een auto nodig hebben: onbruikbaar nog die EV met accu. Gelukkig hebben we nog Diesel en wachten we even Waterstof af.
@kroon: zoveelste variant van een reactie op een nieuwe Audi. ?
@kroon: hoeveel keer per winter rij je meer dan 220km op 1 dag, aan 1 stuk? Ik probeer gewoon even te begrijpen hoe groot je probleem precies is.
@camber24: je kan niet overal laden en altijd laden. Een auto moet je voor werk uit en thuis kunnen brengen zonder gedoe. Een EV kan dat niet altijd en overal voor iedereen.
@kroon: 400 op WLTP is momenteel wat elke EV tracht te halen. Dat heet ontwikkeling. Elektrisch rijden is momenteel inderdaad een keuze met concessies, maar als iedereen nu stopt met het ontwikkelen van elektrische auto’s “omdat we realistisch maar 200 km halen” (onzin, WLTP zit dichter bij de realiteit dan je denkt), dan komen we helemaal nergens.
@720s: https://www.groen7.nl/over-het-echte-rijbereik-en-de-laadsnelheid-van-de-jaguar-i-pace/
@720s: onderliggende punt blijft dat het iedereen vrij mag staan om die ongemakken (en de milieunadelen) weg te beredeneren. Het blijft alleen compleet debiel dat deze personen vervolgens anderen willen laten betalen voor hun waanzin. Waanzin mag van eigen geld. Niet van andermans geld, anders kan ik ook nog wel even wat wensdromen verzinnen die nog niet marktrijp zijn
@waterisnat: welkom in de (bedrijfs)wereld. Maak je vast klaar voor verdere verrassingen die op je pad komen.
@camber24: ik denk dat kroon sowieso een beetje tegen accubakken is…. het is gewoon knap hoe je een actieradius met bijna 50% weet weg te lullen…
@tatog: kijk even wat er over blijft van de range van een I Pace: 480 volgens WLTP en in werkelijkheid 280 km. Maar het is nog minder als je constant 130 km/u rijdt op de snelweg… https://www.groen7.nl/over-het-echte-rijbereik-en-de-laadsnelheid-van-de-jaguar-i-pace/
@kroon: de beperkingen van de I PACE kan je niet zomaar op Audi afspiegelen. Tesla weet ook een vele lager verbruik te realiseren met de X én Audi heeft geen spiegels wat een gigantisch windvanger is.
@kroon: Als je de auto na resetten reset, dan is 400km in de I-Pace absoluut haalbaar. Heb er al een paar keer in kunnen sturen om dit te kunnen zeggen.
@camber24: ik rij dagelijks 4/500 kilometer en bijna geen enkele klant van mij heeft een laadpaal. Pas als een elektrische auto een actieradius heeft van 800km zou ik het gaan overwegen. Nog even geduld dus.
@pordon: snel gerekend doe je ongeveer 100.000 km per jaar… niet echt een gemiddelde Nederlander zeg maar. Voor mensen die 20.000 km per jaar doen is zo’n auto wel een optie. In jouw geval zal ik ook heel lang wachten met overstappen.
@tatog: weet niet hoe jij rekent.. maar 4/500 km per dag is iets van 8 meter per dag…
zelfs een scootmobiel heeft dan aan het eind van de dag de accu nog vol.
@hans75: tijd voor koffie?
@tatog: gemiddeld rijdt een Nederlandse auto 32km per dag. Schokkend weinig eigenlijk, maar ja, gemiddeld, wat moet je ermee?
@pordon: Voor jou is er de Tesla roadster.
@pordon: je hebt ook helemaal gelijk. In mijn situatie waar ik eigenlijk elke dag gewoon naar mijn kantoor rij op ongeveer 50km afstand wordt het al een heel ander verhaal. Thuis opladen is voor mij echter niet mogelijk en dat is ook wel een serieuze beperking.
@kroon: die ribbels is een beetje gejat van Renault. Dan lijkt ie wat slanker.
@kroon: Ik rij met de Tesla 90 probleemloos 400km als ik niet 130 ga stampen. Ook in de winter of in de zomer met airco. Nooit zelf met een electrische auto forens of op vakantie geweest? Afgelopen zomer naar Oostenrijk geweest. Rustig aan gereden duurde het inclusief file 15,5 uur met de Tesla. Incl laden. Mijn vrienden met een S6 hadden er 14uur en 10min op gereden. Zelfde moment weggereden, zelfde route.
@laptom: kijk, dat zijn de reacties waar je wat aan hebt.
@laptom: Ik rijd vaak op en neer van Groningen naar Amsterdam. Ongeveer 380 kilometer, maar zeg voor de zekerheid 400. Ik ga geen 130 rijden, minimaal 140-150. Lukt dat op 1 lading met een Tesla of red je dat niet?
@hijman85: dan is ‘ie leeg zodra je de ketelbrug over bent, lol!
@hijman85: Dat haal je makkelijk mits je 120 cruise rijdt, als je 150-160 wilt rijden (of als jij 200wilt) prima, maar dan moet je een destination charger zoeken en er even 8 euro stroom in laten laden. Veel slimmer is echter de boordcomputer van de Tesla je laten adviseren, waarschijnlijk zal hij je een optimale snelheid weergeven om je rit heen en weer te laten rijden, bijvoorbeeld 124. Als je nu op de terugweg wind mee hebt kun je waarschijnlijk alsnog 140 rijden. En met deze methode laad je hem thuis weer voordelig tegen 19cent vol en heb je 15 euro bespaard tov je diesel!
@laptom: Ook al ben ik bezig met de aanschaf van een tweedehands model-s kan ik je verhaal niet helemaal volgen… hoeveel kilometer was het totaal? jij hebt toch minimaal 3x 35min moeten laden neem ik aan? En ook niet te hard rijden? Als dit in het hoogseizoen was kan ik het begrijpen, dan kun je vanwege de drukte toch niet hard rijden. Echter ik doe over een ritje wintersport met 1x diesel tanken en 1000km, minder als 8 uur!
Sterker nog terugrit Italië door Oostenrijk (ruim 1450km) met de caravan (zware Airstream) heb ik slechts 18 uur gedaan. Dat was inclusief 2 keer lang stoppen en eten en 3 keer tanken!
@kroon: A3 model?? Ik denk dat dit zeker 1 of 2 maten groter is.. dus meer Q5 / Q7. 4.90 lang, 1.93 breed en 1.66 hoog. Dus tussen q5 en q7 in…
@kroon: trek je jouw conclusie uit ervaring? Ik betwijfel dit ten zeerste! Volgens mij heb jij geen EV en dan is het makkelijk alle fake-news te geloven. Ik heb zelf al 2 jaar een Tesla Model S. In de winter valt een EV misschien maar terug naar 85-90% van zijn zomercapaciteit en zeker niet de 50-60% wat jij aangeeft. Je kan namelijk voordat je gaat rijden jouw accu al opwarmen en zelf zonder de opwarming haalt hij nog wel de 80%
Mooi dingetje geworden
@acakoning: dingetje? 84.400 euro voor een onpraktische auto noem ik geen dingetje.
@henk_he: zo kreeg mijn buurjongetje vroeger eens een prachtige 1:18 Ferrari 288 GTO van Bburago voor zijn verjaardag, en ik stond naast hem te kwijlen want ik wist al hoe mooi die naast mijn 1:18 E-type en XJ220 zou staan. Helaas voor de gevers was mijn buurjongetje meer geïnteresseerd in GI Joe en alles dat ontplofte dus pakte hij het aan en zei “leuk dingetje”. Om hem een dag later met een door zijn grotere broer gemaakte vuurwerkbom naar de eeuwige jachtv… autodromo’s te sturen ?
Een mooi, veel zeggend design wat er, vooral tegenwoordig, écht uitspringt. Ik denk dat we hier kijken naar een stijlicoon zoals de 300 sl gullwing wat over 50 jaar zeker nog even mooi en indrukwekkend is als nu.
@loserboi932:
Not sure if trollin’..
@loserboi932: ben vrij slecht in het herkennen van sarcasme maar dit ligt er wel heel dik bovenop.
@loserboi932: Het is natuurlijk logisch dat deze auto niet een heel uitgesproken ontwerp krijgt. Deze auto moet een breed publiek gaan trekken en dus houden ze hem heel voorzichtig.
Als je van chirurgenstaal houdt vind je dit vast mooi. Ik vind het veel te klinisch.
Best wel een nette kar zo te zien, ook qua specs. Kan zich in ieder geval meten met de iPace en EQC. Sterker nog, zijn eigenlijk allemaal identieke karren…
Mooi ook dat de marketingafdeling het weer voor elkaar krijgt om iets gewoons, inherent aan de techniek, te verpakken als innovatie (Quattro). En zelfs de doorgaans kritische Autoblog scribent vreet het als zoete koek.
@trustmeiamanengineer: waar staat het woordje innovatie? Het is een feit dat deze vorm van Quattro niet eerder voor is gekomen op een andere Audi en dus nieuw is. Heeft niets met marketing of zoete koek te maken. Gewoon een stukje informatie. Het is niet baanbrekend nee, maar dat lees je ook nergens in het artikel.
95 kwh accu en WLTP van maar 400km, zou dat met het gewicht en luchtweestand te maken hebben. Toch best triest dat de grote duitse bedrijven geen Tesla killer kunnen maken
@lekkerlinksrijden: wat mensen lijken te vergeten is dat Tesla al hun geld door het toilet spoelt om ‘dé elektrische auto’ te bouwen. Audi, Mercedes, Porsche en vooral Jaguar kunnen zich dat totaal niet veroorloven. Die moeten een elektrische auto ontwikkelen waar winst op gemaakt kan worden. En ja, dan worden de specs wat conservatiever.
@720s: Meeste van dat geld gaat naar in-house supercharger netwerk, alle service centers en winkels en een groot deel verticale integratie van de productie van de gehele auto. (Gigafactory) Met software engineering van de robots daar aan toe.
@720s: Hmm.. het gaat er toch over hoe Tesla veel efficienter omgaat met de energie.
Vind het ook best bijzonder dat de gevestigde orde dat niet voor elkaar krijgt, al heeft dat mogelijk te maken dat ze allemaal een SUV maken met een Cw van een baksteen?
En waarom wordt er eigenlijk nooit benoemd wat het verbruik is van een elektrische auto?
@reactief: Tesla krijgt dit wel voor elkaar omdat zij voor het nodige onderzoek enorm veel geld over de balk smijten. Audi perkt dat in door op basis van een bestaande basis en een compleet nieuwe aandrijflijn wat ook veel onderzoek kost. Vergeet niet dat de auto vol zit met onderdelen die op de nieuwe A6 dik 50 ruggen kost. De aandrijflijn zelf hoeft niet voor 85k de deur uit.
@720s: Ik ben wel benieuwd hoe je nu Audi en Mercedes alsnog kunt verdedigen, nu Kia met minder accucapaciteit ook verder komt dan de Duitsers!?
@reactief: Zie latere bericht hier op Autoblog.
En die wordt waarschijnlijk ook nog goedkoper!
@reactief: jup. Ook meer plastic. Ik kan Kyundai enorm waarderen voor de prijs/kwaliteit verhouding, maar qua kwaliteit zit je bij Mercedes of Audi echt wel veel hoger. Dat is waarom ze zo duur zijn. Een Kia Ceed heeft ook een even goede aandrijflijn als een A-Klasse maar het interieur en de materialen staan op een veel hoger niveau.
@720s: Dus je wilt zeggen dat deze Audi door een beetje extra afwerking zoveel meer verbruikt dan de Kia om met 50% meer accu, 85km minder ver te komen… bijzonder!
@reactief: Daar gaat het dus niet om. De aandrijflijn en de aankoopprijs van de Kia en de Audi zijn niet met elkaar te vergelijken. In de Audi zit namelijk klaarblijkelijk een slechtere aandrijflijn dan de Kia, maar de Kia is meer op budget gebouwd. Logisch dus dat de Audi een stuk duurder is. Dat heeft niks te maken met de aandrijflijn.
@720s: oke, ik snap je punt nu. Maar ben het er niet mee eens.
Audi, voorsprong door strakke naadjes….
@720s: Marge zal je bedoelen.
Als Audi wil overtreffen ze Tesla net gemak , maar dan verkopen ze geen één Q7 of Q8 meer.
Ze kijken wel uit want op die auto’s zit nog veel marge.
Tesla heeft daar geen last van. Die verkopen alleen maar electrische auto’s.
@lekkerlinksrijden: is niet nodig, Tesla is hard op weg zichzelf te ‘killen’. Daarnaast is het in een model X ook wel nodig een grote actieradius te hebben om zo snel en zo ver mogelijk weg te rijden van je vrienden zodat niemand je kan herkennen… wat een gedrocht.
@lekkerlinksrijden: wat is de wltp van een model x met vergelijkbare accu dan?
2019 en boven de 50k, dit gaat niemand kopen.
@kraakensmaak: wordt gewoon leasen dan…
@vroaaar: Denk je? In 2019 geldt het 22% tarief voor elektrische auto’s vanaf 50.000 euro. Wanneer het geld gaat kosten vinden automobilisten (en anderen) het milieu ineens niet meer zo belangrijk. Dus nee, veel gaat deze auto hier niet geleased worden.
@viezefreddyw: Dit tarief geldt alleen voor de resterende waarde boven de 50K.
@viezefreddyw: De eerste 50.000 blijft 4%. Je kan dus deze Audi van 85.000 goedkoper leasen dan een niet-elektrische auto van zo’n 45.000.
Dus ik denk dat het de eerste twee jaar nog prima geleased gaat worden.
@reactief: @joostvis: Aah, op die fiets. Meende dat het anders was. Dank voor de opheldering.
@viezefreddyw: en daarnaast is er nog de afschrijving. Ik zou momenteel wel 3x nadenken voordat ik een nieuwe a6 diesel zpu bestellen. Daarnaast heb je ook de uitstraling die je als bedrijf wilt hebben (ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat dit toch wel categorie directie mkb is)
@vroaaar: Oh ja, en in 2021 gaat het tarief voor alle elektrische auto’s naar 22%.
@kraakensmaak: Even de rekensom maken voordat je dit soort uitspraken doet. Je ziet nu massaal Plug-in hybrides rijden van 100K( ) met 15% bbijtelling. Als je zo’n Etron mooi aangekleed kan kopen voor 100K, betaal je gemiddeld maar 13% bijtelling over het gehele bedrag. Wel degelijk een mooi fiscaal voordeel en dan heb ik de vrijstelling van mrb er nog buiten gelaten. Bovendien zullen deze auto’s ook in grote getalen geïmporteerd, aangezien ze in Scandinavië dit jaar al gaan leveren. Als je een 2018 model kan verkrijgen, rijd je alsnog met 4% bijtelling over het gehele bedrag.
@joostvis: Excuseer mij voor de taalfouten, geef de app hier even de schuld van. ;)
@joostvis: en minder kosten voor onderhoud en brandstof.
Ik heb het idee dat er een aardig bedrag in de aanschaf zit om dealers te compenseren voor het verlies aan onderhouds inkomsten.
@kobus1967: Ik geloof inderdaad best dat je even zal slikken als je de optielijst ziet…
Ook niets over het ontbreken van spiegels? Vooral die schermen in de cockpit lijken me wel zo belangrijk.
Verder ziet het er uit als één uit de series der audis, niet heel spannend.
@peidur: optie van 1400$ alleen nog in EU beschikbaar
Wow, verrassend..
Dit gaat verkopen, let maar op. Praktischer (ruimte) dan een Tesla, veel beter interieur, goedkoper dan een Tesla S, bestaand dealernetwerk met ondersteuning (service is belangrijk voor de groep die naar iets compleet nieuws overstapt maar niet innovators zijn) en tot slot de druk binnen VAG om dit van de grond te krijgen.
Uiteraard is hij niet perfect, langzamer, minder range (op basis van Europese test). Tegelijkertijd gaat deze categorie voertuigen nu richting de massa en daar spelen andere wetten. Die zijn minder vergevingsgezind als de early adapters. Die kunnen zomaar eens voor de “veiligere” keuze die Audi heet gaan.
@chrisvonmeer: Vanaf 84K is niet goedkoper dan een Tesla S.
@evdw: model x is er vanaf 98k..
@kareljansen: Zou kunnen maar wat wil je daarmee zeggen?
@evdw: Dat hij goedkoper is dan een model x met minder accu capaciteit? Waarom de model s erbij gehaald wordt begrijp ik zelf ook niet..
@chrisvonmeer: ik denk dat je spellingscontrole voor een leuke woordspeling heeft gezorgd. Early adapters zijn niet te vertrouwen. ;-)
@chrisvonmeer: groter en goedkoper als de S? Ben benieuwd wat je voor die 84k gaat krijgen. Audi is vaak goed met opties en Tesla is voor 10-15k full option. De kofferbak van de S is overigens 700 liter en dus groter.
Kwaliteit van interieur geef ik je wel gelijk in, ben benieuwd wat de interieur refresh volgend jaar gaat doet.
Bandenboeren halen hun hart op! Zolang deze auto verkocht wordt nooit meer crisis!!!!!
Mooier dan de EQC….
Vind het een mooie auto en dan met name omdat het er uitziet als een auto.
Gek genoeg lijken EV’s vaak meer ruimteschepen.
@foramen: en de Tesla model S? Gewoon een normaal model toch?
@lekkerlinksrijden: het is ook dat sinds de model s grotere fabrikanten inzien dat de toekomst nu is en niet in 2045 en het er dus ook als een auto van nu uit mag zien.
Ik snap niet zo goed wat fabrikanten/ontwerpers nog mooi vinden aan die ongespoten kunststof bumpers..
@melv: die zijn echt niet ongespoten hoor, maar zorgen ervoor dat de SUV wat minder lomp oogt. De E-tron ziet er in ieder geval beter uit dan de EQC, helemaal als je het aangezicht van beide bekijkt.
Iemand een idee hoe die achteruitkijkcamera’s werken? Waar en wanneer wordt er beeld weergegeven?
Toch wel mooi dat het er van binnen en van buiten gewoon uitziet als een Audi. Het is niet mijn smaak maar wel beter dan de gemiddelde elektrische auto die nu op de markt is waarbij ik toch vaak het idee heb dat er een alternatief design geforceerd wordt omdat een elektrische auto nou eenmaal anders moet zijn.
@robert110: Vorm volgt bijna altijd functie. Een elektrische auto is nu eenmaal anders want heeft geen behoefte aan een grote motorruimte. Audi kiest ervoor om een onnodige vorm aan te houden om conservatieve klanten niet af te stoten maar op termijn zullen hun ook modellen er heel anders gaan uit zien.
@alfapeter: Er is vorm door functie (de Bollinger B1 is daar een mooi voorbeeld van) en er is vorm omdat je vindt dat een elektrische auto anders moet zijn (Renault Twizzy, deuren van de model x, etc.) Dat laatste lijkt te overheersen bij de elektrische auto’s.
Wedden dat het beter verkoopt dan een Tesla! Betere afwerking, betere materialen, betrouwbaarder, meer dealers in je buurt,…..en productie in België!!!!! ;-)
Quattro is gewoon een merknaam voor vierwielaandrijving. Doe niet alsof het iets unieks is. Dat is het namelijk niet. (of het moet de motor in lengte voor de vooras zijn in de oorspronkelijke configuratie die technisch volkomen krankzinnig is)
Het ontwerp van deze auto behoort samen met de Model S toch wel bovenaan het lijstje van elektrische auto’s. Wat een strak ding! Ik zou wel een ander kleurtje nemen en als dat esthetische de verkoopreden wordt, ook nieuwe velgen eronder leggen en daar dan een klein beetje range voor inleveren.
Ik vind dit echt een mooie auto. Misschien niet direct een Tesla killer, maar in ieder geval staat Audi’s toekomst vast. Tot die tijd kunnen ze bezig met doorontwikkelen en doorontwikkelen.
Wellicht is het een saaie auto, maar dit is in ieder geval geen uitgesproken design als BMW en Mercedes dat meenden te doen. Daarmee is het überhaupt al een interessante verrijking van het aanbod.
Voorlopig is elke auto met een fatsoenlijke range vrijwel verkocht, dus deze zal ook wel gaan lopen. Als je niet snel bestelt, rijd je er ook in 2019 niet in.
Weer een SUV. Terwijl een lager gewicht de beperkte actieradius toch wat had kunnen verhogen. Ik vraag me inmiddels af waar je als fietser blijer mee moet zijn. Een klap van een ouderwetse wegklapbare buitenspiegel of een haal van de achteruitkijk-messen die op deze auto zijn aangebracht?
Ziet er goed uit. Ziet eruit als een ‘gewone’SUV met batterijen. Ben benieuwd hoe deze Duitser zich tegenover de I-pace plaatst.
Tesla gaat het steeds moeilijker krijgen?
@zesinline: Aléé … dat niet hoor zouden de adepten zeggen …. het zat eraan te komen …de Duitsers zullen Tesla in de EU van de baan blazen.Tesla is een rariteit en zal dat blijven. Denken dat deze Duitsers hun automobielsector zo maar uit handen zouden geven is wishfull dreaming guys ! Te belangrijk voor de Economie van het land.
Tesla.s favoriete concurent BMW , komt eerstdaags ook met een volledig electrische SUV…..daarna de verkoopcijfers wereldwijd nog maar eens bekijken.
De eerste volledig elektrische Audi voor ‘de massa’? Ik denk niet dat de massa even – minimaal – €84K op de plank heeft liggen voor een auto. Deze Audi zal, zo lijkt mij, vooral een auto voor de grootverdieners (met ruime leasebudgetten). Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Als ik hem vergelijk met de Model X en de Mercedes, dan vind ik dit tot nu toe de best geslaagde auto. Zou in ieder geval mijn keuze zijn als ik voor een EV zou gaan.
@berlinetta: lease of koop?
@lekkerlinksrijden: Die vraag is momenteel niet van toepassing voor mij ;) ben aan het kijken voor een tweedehands hatchback, geen SUV van 85k.
@berlinetta: nee ok, was hypothetisch bedoeld. Hatchback is sowieso beter dan een SUV
Range valt wat tegen, de prijs valt me enigszins mee. Al schroef je hier Audi (en de overige Duitsers kennende) zo voor €20-30k aan opties op.
4% bijtelling voor de eerste €50k, 22% voor de rest (zeg een 50-60k) kom je op een totaal bijtelling percentage van zo’n 12-13%. Lijkt me alsnog zeer gunstig voor dit type auto. Kortom dit voor velen de opvolger worden van de Volvo XC90 T8?.
@Rudy: Volvo moet eens een volledig elektrische XC90 uitbrengen. Knappe auto blijft het.
Vier..en…tachtig.duizend euro….
@coffeecup: reken maar op 106000 met wat opties.
Precies in lijn met de Jaguar I-Pace.
@coffeecup: ja voor een audi A3. En ik ben nog steeds aan het lachen.
@mikje90: eh? Je weet hoe groot dit ding is?
Moraal van het verhaal, let maar op, ze zullen goed verkopen die Duitsers, en voor elke Duitse bestelbon is het een Tesla minder …
Heb zojuist mijn reservering en aanbetaling geannuleerd; wat een aanfluiting qua range. Ik durf de afschrijving iig niet aan.
Zou best is een keer een weekje in een elektrische auto willen rijden om te kijken hoe dat is
@rainman: huur er 1.
Nope.
Ben er nog steeds voor in om elektrisch te rijden. (zolang er goede garantie op het accupakket zit).
Maar dan moet er iig iets aantrekkelijker zijn vergeleken met een 300pk benzine / 250pk diesel model.
Dit ding ziet er minder goed uit dan de benzine broer.
Dit ding is niet Tesla-snel.
Dit ding is niet goedkoper (bij 20000 km/j prive) + moet nog een paal en dergelijke regelen.
@gregorius: Laatste regel is een kwestie van tijd Gregorius. Zoals steeds met innovaties zijn deze financieel enkel bereikbaar voor het bovensegment. Eens de productie voor het middensegment op gang komt en de kostprijs van de batterijen verder dalen is de aanschafprijs van een EV Golf waarschijnlijk evenveel als een atmosferische Golf om laatste als willekeurig merk te nemen. Sinds 2010 is de prijs van de batterijen reeds met 80 % per kwh gedaald. Door massaproductie zal die daling zich nog verder doorzetten. Ook de overheden zullen dan ‘maatregelen ‘ nemen om de verkoop van EV te bevorderen. Ik zie nu even in mijn glazen bol , en wat zie ik , grootsteden zullen voor de leefbaarheid te verbeteren op termijn enkel nog EV voertuigen dulden op hun grondgebied wat dan weer druk zet op het aanschaffen van EV voertuigen !
Mooooie e-auto. Als ik niet zo’n fijne, zuinige autobahnstamper had als mijn huidige 3l diesel bmw zou ik het wel weten…
Het eerste gevoel dat mij bekruipt is ‘meh’. Het is een Audi, dus de kwaliteit en de afwerking zullen ongetwijfeld weer goed zijn, maar na die gigantische mediacampagne voorafgaand aan de introductie ben ik eigenlijk alweer e-tron moe. Dan zie ik toch veel liever dat ze zo’n model aankondigen en eventueel een conceptcar tonen, en zich vervolgens in de luwte houden tot de marktintroductie.
Heb ondertussen op drie sites e-tron artikels gelezen en allemaal hebben ze andere cijfers. Gelukkig heeft autoblog.nl de snelste 0-100 tijd. ;-)
Verrassend dat ze de kleur geel gebruiken om het etron logo.
Verder een nette auto die de doelgroep prima zal bedienen.
Mensen die 500km per dag in de auto uitgezonden juist deze EV moeten toejuichen. Een rit zal best ontsnappen kunnen zijn en je een zeer stille soepele auto om te kunnen bellen in de cabine waar je gemiddeld 6-7 uur per dag in verblijft.
Een elektrische auto die er een keer niet als een downie uitziet.. lees: Bmw i3, prius, etc.. maar als een gewone auto :) verfrissend
Wat ik mis is een foto en info over wat er onder de “motorkap” (voorin) zit? Enkel een foto van de bagageruimte achterin.
Bij een Tesla heb je voorin al redelijke ruimte en met deze hoge vierkante neus, zou je hier toch ook serieuze bagageruimte verwachten.
Of hebben ze daar de accu’s verstopt?
Een Audi waarbij je je eindelijk geen zorgen hoeft te maken over olieverbruik, rekkende kettingen, slijtende cilinderwanden, schrapende zuigers en inbrandende kleppen.
Wat blijft is een prima automobiel, mooi interieur en solide carrosserie. Interessant.
En die range? Interesseert uiteindelijk helemaal niemand ene drol. Morgenochtend issie weer vol namelijk. Kan-ie mooi de kids naar school brengen. Joepie.