







Kijk eens aan!
Vanochtend begonnen we de dag op vrolijke wijze, want op een of andere manier waren de eerste foto’s van de nieuwe McLaren Speedtail uitgelekt. In het desbetreffende artikel prezen we de vreselijk snelle bolide de hemel in alsof het een lieflijk schilderij van Monet is. De officiële prestatiecijfers die McLaren zojuist bij de onthulling bekend heeft gemaakt, staan echter in zwaar contrast met dit knappe design.
Natuurlijk staan ze tegelijkertijd ook direct met elkaar in verbinding. McLaren was er met de Speedtail namelijk op uit om de snelste auto te maken sinds de legendarische F1, die aan het begin van de jaren ’90 furore maakte. Wel, het zal het je niet verrassen dat ze dit is gelukt.
Dit is niet op het minst te danken aan het feit dat de Speedtail een aanzienlijk prestatievoordeel heeft ten opzichte van zijn geestelijke voorvader. Waar de F1 een dikke 627 pk trok uit de V12 van BMW, geniet de Speedtail van precies 1.050 pk. McLaren wil niet precies zeggen waaruit de aandrijflijn is opgebouwd, maar de benzine-elektrische hybride combi is de krachtigste die de Britten ooit in een auto stopten. Het moge duidelijk zijn dat het een potent pakket is, want de auto schiet in 12,8 seconden naar de 300 km/u. Dit is bijna 4 seconden sneller dan de McLaren P1. De auto is zo vlot, dat McLaren niet eens de moeite neemt om de 0-100-tijd te vermelden. De topsnelheid benoemen ze uiteraard wel: de Speedtail bereikt 403 km/u, ofwel 250 mph. Met de zogenaamde Unique Velocity-modus wordt de aandrijflijn geoptimaliseerd en schakelt de auto zijn actieve aerodynamica in. Daarbij verlaagt de auto zichzelf met 35 mm.
De gruwelijk rappe driezitter is overigens geen kleine machine. Nee, de Speedtail is een 5,2 meter lang apparaat dat volledig vervaardigd is uit carbon. Hierdoor weegt hij 1.430 kg. De McLaren is geïnspireerd op ouderwetse streamliners en heeft een design dat gebaseerd is op een waterdruppel. De lage luchtweerstand van de koets draagt vervolgens weer bij aan de enorme snelheden. Voor diezelfde snelheden is overigens weer een speciale band ontwikkeld, samen met Pirelli. Naast het hyper-gecompliceerde design heeft de Speedtail een aantal opmerkelijke details, zoals virtuele buitenspiegels, merkwaardige wielkappen aan de voorkant en elektrochromatisch glas, waardoor je achter het stuur geen zonnebril op hoeft te doen. Tevens heeft de Speedtail een actieve aluminium ophanging en carbon keramische remmen.
Wanneer je dit leest en toevallig nog 1,75 miljoen pond in je matras verstopt hebt zitten, moeten we je teleurstellen. Alle 106 exemplaren van McLaren’s allereerste Hyper-GT zijn al lang en breed gereserveerd. Dit betekent niet dat je de boot volledig mist, want McLaren beweert dat dit de eerste van 18 nieuwe modellen moet zijn.
UPDATE: lees ook onze column over de rommel van de McLaren modellenstrategie.
Kunst op wielen <3
@kevin_krystofiak: daar ben ik het absoluut me eens. Wel vreemd vindt ik de bediening van de automaat tegen het dak. Waarom niet gewoon op het stuur. Lijkt me een logischere plek
@jaymz: hij heeft flippers
@lekkerlinksrijden: Ja dat weet ik wel. Maar ik bedoel eigenlijk de knippen om R D en S te kiezen. Volgens mij kan dat niet met flippers. Althans niet met de flippers ijn min Audi
@jaymz: knippen = knoppen. Lekker bezig
@jaymz: nee dat lijkt me niet. Ik d3nk dat het even wennen is om het knopje boven je in te drukken. Weer eens wat anders dan de standaard. De meeste zullen toch niet zo vaak worden uitgelaten
@jaymz: heeft de Senna volgens mij ook al!
@maartencox: herstel, is volgens mij alleen de startknop
Niet de snelste dus.
@karaya: de Engelse taal maakt onderscheid tussen fast (topsnelheid) en quick (acceleratie). Onze taal kent dat onderscheid helaas niet. Dus deze McLaren is niet de snelste (fastest), maar wel de snelste (quickest).
@dondeboer: Quickest in what? One:1 van Koenisegg is al quicker en de Regera al helemaal. Deze auto is volgens geen enkele norm grensverleggend. Enkel het uiterlijk is bijzonder en wat gimmicks zoals de flipflop aero ding en de intrekkende camera zijspiegel… Een 7 voor de poging.
@gekketurbo: Je hebt gelijk, 12,1voor de regera, 12,8 voor deze McLaren. Valse claim dus, valt me tegen van McLaren. Prestaties blijven wel indrukwekkend, de McLaren heeft ruim 400pk minder dan de Regera.
Word ik heel blij van
Echt bepaald mooi kan ik hem niet noemen. Alleen de kont vind ik wel fraai maar goed, ik ben dan ook een billenman. Het interieur is dan wel weer heel gaaf ontworpen.
Flexibel plaatwerk zodat je aan de scharnierkant van de actieve achterspoiler geen naadje hebt? Dat vind ik wel heel erg fraai gedaan. Volgens mij hebben we dat ook nog niet eerder op een auto gezien (tenzij je die stoffen BMW Gina concept meetelt) en is aerodynamisch vast ook beter dan een naadje. Elke tiende procent die het verbetert is mooi meegenomen bij een auto als deze.
@edge: Ja, dat vroeg ik me ook al af. En hoe doe je dat met de lak, blijft die gewoon goed zitten na duizenden keren vervorming?
@Dizono: inderdaad, ben ook benieuwd hoe ze dat hebben opgelost. Flexibel carbon met speciale lak?
@dizono: In dat filmpje van Mr.JWW die iemand hieronder deelt zie je het bewegen. En een beste dame van McLaren zegt dat het zo getest is. Echt heel vet bedacht!
@reactief: dan vanavond eens rustig bekijken, bedankt voor de tip!
@reactief: @Edge: ik ben niet overtuigd. Op dat filmpje gaat het veel te traag om goed te kunnen werken als aerodynamisch hulpmiddel en op dit prototype sluiten de naden verre van mooi aan. Leuke gimmick nu, maar ben heel benieuwd of dit in de praktijk gaat werken.
@Dizono: carbon buigt sws niet bij mijn weten. Dat is of recht of stuk. Lak kan wel flexibel zijn. Zeecontainers kworden er bijvoorbeeld mee behandeld omdat in de zon het dak ook uitzet.
Teringjantje wat een gaaf apparaat. Niks onnodige “design” lijntjes overal, maar gewoon een onzettend clean, tijdloos ontwerp!
Eerste ‘productie’-auto met camera’s in plaats van spiegels? Geniaal hoe vernieuwend McLaren is. Geen doorontwikkeling van hun MP4-12C (want zo voelen de andere modellen aan). Dikke pluim!
@cedio911: Tja, wat schaar je onder productieauto’s. Van de XL1 zijn er niet veel gebouwd (maar meer dan van de Speedtail gebouwd gaan worden), maar je kon er wel gewoon eentje bestellen bij de dealer. Daarnaast heeft de Audi E-Tron ze ook, net als de nieuwe Mercedes Actros.
@Dizono: precies de XL1, daar doet deze me aan denken!
@cedio911: Het vernieuwende zit hem vooral erin dat de spiegels zich kunnen verstoppen in het bodywork. Zoals Dizono al opmerkt is McLaren niet de eerste met camera’s in plaats van spiegels. Ze hebben het aan de buitenzijde wel het fraaist toegepast in mijn ogen.
@Edge: nu wachten tot een agent je aanhoudt nadat je 400 km/h reed met ingeklapte spiegels ?
@Edge: Audi E-tron?
@skinnybmw: Noor, voorsprong door techniek bij Lexus:
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-eerste-productie-auto-met-digitale-buitenspiegels-is-hier-114617
@cedio911: Gezien ze een nieuw platform hebben in de 720s zal dit, net zoals de Senna, daar een doorontwikkeling op zijn.
Uiterlijk van ‘McLaren 1050ass’ voor mij persoonlijk buiten beschouwing gelaten vind ik dat ze lekker bezig zijn in Woking. D’r zitten wel heel erg veel toffe details op dit ding.
Prachtige video met JWW over de Speedtail
https://youtu.be/a3LuPwE8i7E
@w0o0dy: Tnx.. De moeite waard. Bewegend beeld doet de auto goed. Foto’s zijn erg kunstmatig.
De McPorsegg 720Mission Egera?
Hebb0n! Dat interieur?
Indrukwekkende specs, indrukwekkend uiterlijk en interieur, maar ik vind het verder maar lelijk. Ik zou kiezen voor een Regera. Dat vind ik pas een mooi apparaat.
Ik had het een geslaagd ontwerp kunnen vinden, ware het niet dat die kont veel te steil afloopt
Vind hem wat we hebben van die ultra zuinige Volkswagen van een paar jaar geleden.
Moet nog even wennen aan het totaalplaatje, maar erg gave details en een mooi interieur.
Holy shit wat een lelijk ding zeg!
En Schmee150
https://youtu.be/ufSZSi2vM_M
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het zal wel lastig parkeren zijn aangezien je zo ver van de deuren af zit. Maar god nondeju, wat een mooi apparaat.
Vanaf de zijkant vind ik het er totaal niet uit zien, recht van voren wel. Recht van achteren ook.
Het geheel ziet er voor mij echt niet uit. Als ik er snel een rondje omheen zou lopen: een dikke vette nee.
Liever de F1 dan, misschien stijgt die wel in waarde door deze, naar mijn mening, mislukte opvolger.
Hmm… vind het best wel een uniek ding om te zien, in de goede zin van het woord. Ik vind de specs voor een F1 opvolger een beetje tam, voor zover je van tam kunt spreken in dit geval, maar toch… een opvolger van de fenomenaal snelle F1, een echte gamechanger, had toch op zn minst wel de Chiron eruit mogen rijden. Maargoed, wellicht waren mijn verwachtingen dan ook een beetje te hoog, daarnaast doen elektromotoren op extreem hoge snelheden ook niet zoveel meer geloof ik…
Erg leuk dat ze zo hard gaan, enkel kan je het nergens rijden Hahahha (oké de testbaan van Bugatti) wel fijn om wat over te hebben…
Oké: ik vind ‘m nog steeds een lange overhang hebben, maar dit is een grensverleggende auto. Ik bedoel: over de 1.000 pk en dan een gewicht van 1.430 kg. Dan kan je alleen maar stil worden. En dan de vorm vanaf boven! Dit is gewoon een druppel, ofwel aerodynamisch één van de meest zuivere vormen. En dan de video waar Woody naar verwees. Wat een wagen!
@jeroenwz: Die specs heeft Koenigsegg al jaren. Dus op papier vind ik het geen grensverleggende auto. De praktijk zal leren of het anders zal zijn.
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding
Wat een geweldig ding zeg!
Hij lijkt in de verte een beetje op jaguar xj220
Lijkt wel een futuristische conceptcar uit een stripboek uit de jaren negentig. En dat bedoel ik niet als compliment.
Interieur is verschrikkelijk. Precies een playseat van een 14-jarige..
Dan heb ik liever de regera
Deze liever dan de Regera. Beest van een auto maar deze McLaren is net even wat cleaner en minder druk qua design. Over deze auto lijkt meer nagedacht te zijn dan de Regara en dat zie je vooral terug in het ontwerp en de mogelijkheden.
Bijzonder gaaf ding!
Kan echter niet onderdrukken dat ik moest denken aan de 1987 Oldsmobile Aerotech.
Ontwerp doet me denken aan 2 auto’s:
Achterkant Jaguar XJ220
Voorkant Jaguar XJR15
Vindt het wel iets hebben vooral ook die dichte voor velgen erg tof!
Kan iemand me vertellen wat de voorkant is…
Van boven best mooi … alle andere hoeken gewoon lelijk
Regera any day..
Deze auto mag nieteens in de schaduw staan van de McLarem F1. Proporties kloppen voor geen meter en ziet er teveel uit als de Volkswagen XL1
@bmw335d: of alle andere hyper/supercars lijken teveel op alle andere hyper/supercars -1. Een superaerodynamische auto heeft nu eenmaal een bepaalde vorm…
Van opzij erg lelijk en van voren ook niet fraai (dat laatste geldt eigenlijk voor alle McLarens). Gelukkig voor McLaren zijn er blijkbaar veel mensen met teveel geld en te weinig smaak.