Wat een verrassing, dat uiterlijk -niemand, 2017
De auto’s van McLaren zijn technische hoogstandjes en brengen je echt wel aan het glimlachen tijdens een rit. Toch ogen de reguliere modellen behoorlijk ‘droog’ en hebben ze geen wow-factor. Met een dikke uitzondering van de specialere modellen zoals de F1, P1 en 675LT.
De nieuwe 720s is in dat opzicht ook niet zo heel spannend. Het is de nieuwste telg in de Super Series van McLaren. Tevens debuteert een nieuwe 4.0 turbo V8 in dit model. Emotieloos of niet: de specificaties zijn indrukwekkend. De 720 pk en 770 Nm sterke supercar sprint in 2,9 seconden naar de 100 km/u, in 7,8 tellen (!) naar de 200 km/u en heeft een top van 341 km/u. Geen kattenpis dus. Van 200 km/u naar stilstand is in 4,6 seconden gedaan met een afstand van 117 meter.
De auto heeft dankzij een nieuwe carbon monocoque een drooggewicht van 1.283 kilo en zal beschikken over een driftmodus. Origineel is het niet, leuk is het wel. McLaren levert de 720s vanaf mei. Een Nederlandse prijs is op het moment van schrijven nog niet bekend.
esprit84 zegt
heilige uitsparing voor koplampunits!
pietertjep85d zegt
Met name de voorkant vind ik erg geslaagd. Erg fraai ook al dat glas boven je hoofd, lijkt me erg fijn rijden.
nord zegt
wat is de voorkant? wat is de achterkant?
banaan7 zegt
@nord: de achterkant is het stuk met de rode lampjes en de voorkant is het stuk met de niet-rode lampjes.
str8six zegt
Ik vind ‘m niet zo. That being said; dat zei ik ook bij de introductie van de P1 destijds.. De P1 is momenteel een van m’n favoriete auto’s design-wise. Om over de sublieme techniek nog maar te zwijgen…
flexeenbeetje zegt
@str8six: het is altijd ff wennen bij McLaren…
hadsjikidee zegt
Maar is die dan nu sneller dan een p1?
flexeenbeetje zegt
@hadsjikidee: nee…dat zou stom zijn
kapitein187 zegt
Form follows function. Zelf niet zo een fan van de voorkant verder. Op http://www.theverge.com staan een hoop betere detail foto’s.
viezefreddyw zegt
Zo op de plaatjes ben ik nog niet echt overtuigd. Maar het is wel een auto die je in het echt moet zien, van dichtbij en er even de tijd voor moet nemen om alles op je te nemen. Vaak is het dan zo, althans bij mij, dat de auto er een stuk mooier van gaat worden. Wel echt belachelijke specs trouwens, niet normaal meer.
super zegt
@viezefreddyw:
Ik zie die mclarens hier regelmatig voorbij komen, en ik moet zeggen dat ik het met afstand de mooist gelijnde moderne supercars vind. die typische oranje kleur komt in het echt ook veel beter tot z’n recht dan op de plaatjes. Ik heb er nooit mee gereden (ambieer ik ook niet echt) dus daar kan ik niets over zeggen, maar de specs lijken mij meer dan in orde.
viezefreddyw zegt
@super: Ik ben het deels met je eens. Het is volledig afhankelijk van welk model. De MP4-12C vond ik redelijk mooi maar een hele lelijke kont hebben. De 650S vond ik wel een stuk mooier maar had dezelfde kont, dus ook die vind ik een stuk minder knap. Maar de kleinere modellen zoals de 540C en 570S vind ik heel erg mooi. Hele mooie lijnen en zeker in het oranje zijn ze goed zichtbaar. De kleur oranje staat McLaren dan ook erg goed. Ik vind vooral de 675LT een vreselijk mooie auto. In mijn ogen de mooiste McLaren op dit moment.
Turbo S zegt
@viezefreddyw: ik geef je volkomen gelijk wat betreft alle opgenoemde McLaren modellen, de 675lt is ook echt de mooiste van het stel maar dit is door die koplampen gewoon een misbaksel. Ziet er gewoon op geen enkele foto waarop de koplampen te zien zijn goed uit. De foto’s waar de koplampen niet te zien zijn daarentegen vallen reuze mee.
amauryg zegt
Die rode verlichting die te zien is bij de engine cover doet me denken aan een gaming pc! Verder best geslaagde auto, blij dat er eens een verfrissend nieuw gezicht te zien is!
Edge zegt
Het is een prima evolutie van de huidige designtaal, maar ik ben nog niet overtuigd door die donkere vlakken rondom de koplampen. Het is een beetje alsof je naar iemand kijkt die gehavend met twee blauwe ogen uit een knokpartij is gekomen.
premiumduitser zegt
Ben ik dan de enige? Wat een verschrikkelijke koplampen. Echt héééél lelijk. En dan dat interieur. Het interieur van de 650S is prima en dat van de 570S is misschien nog wel beter. Dit dashboard is echter een grote rommel met overal rare knoppen in verschillende maten en rare mini schermpjes. Totaal niet McLaren, wat normaal juist erg opgeruimde interieurs heeft. Nee, doe mij maar een 488 GTB of een Huracan.
Onehp zegt
@premiumduitser: ik las je beschrijving van het interieur en keek dan plaatjes en begrijp niet echt waar je het over hebt. Twee schermpjes waarvan eentje wegklapt en dan super miniem is en ja enkel knoppen dat wel, maar dat hoort in een racewagen. (Overigens vind ik maar niks aan touch screens, om een paar jaar wordt het juist exclusief en duur met échte knoppen.)
turboboy zegt
Ze verdienen punten voor het futuristische, 15 jaar geleden had iedereen gedacht conceptcar en nu maken ze het gewoon.
Meer slagvolume dan het voorgaande blok is ook fijn.
De Formule1 auto’s zijn misschien ruk maar dit gaat goed.
Kvgorp zegt
Umm… Lelijk!… Niemand? Die koplamp/luchtgaten voor zijn echt niet mooi.. sorry.
Rob zegt
Ik ben niet zo fan van de vele zwarte contrasterende delen, maar dat is nu eenmaal des-McLaren tegenwoordig. En als ik ze het heel lief vraag willen ze die delen vast wel in carrosseriekleur spuiten.
Maar los daarvan een werkelijk prachtig ding. Vooral van opzij een ontzettend smaakvol ding om te zien. Mooi dat ze zoveel glas in verwerkt hebben. Ook weer verbeterde technologie onder de koets; McLaren kan er weer wat jaartjes tegenaan!
treinrukker zegt
Lijkt net een schedel aan de voorkant, wel mooie daklijn, doet me denken aan de Laferrari.
Onehp zegt
Vooral leuk met een V8, is toch net dat beetje meer dan een V6 in een tijd waar de ontwikkeling naar minder cylinders gaat… 4…3…2… nul :)
toyotafortuner zegt
Koplampen zijn moeders mooiste niet. Los daarvan vind k m zo verkeerd nog niet.
stfu zegt
Beetje flauw artikel. Het is nu eenmaal een McLaren qua looks en ik vind dat ze er behoorlijk wat tijd in hebben gestoken.
jelteeuu zegt
Zo zien we het heel graag.
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, ze worden steeds mooier.
dare2think zegt
De achterkant begint eindelijk mooier te worden..
baklava zegt
Damn wat een lelijkerd. Meer front overhang dan een la ferrari bijna.
StijnB zegt
Die overhang…
Teerdz zegt
Ligt het nou aan mij, of komt deze McLaren dan niet meer in het vaarwater van de Aventador dan van de Huracan/488 GTB bijvoorbeeld? En zou het dan niet zo zijn dat de volgende McLaren uit de Sports Series meer zal gaan aansluiten bij die laatste twee genoemde?
jeroenwz zegt
Bijzonder en ook wel mooi, alleen die glazen voorkant! Voordeel: je kan je goudvissen meenemen op vakantie…
mrrallycross zegt
Wat een specs! Ben er alleen nog niet echt uit of ik hem nou mooi vind
mrdjm zegt
Beter dan de 570, maar de 675 LT vind ik mooier. Ik denk dat McLaren niet teveel met het uiterlijk spelen moet met zulke kleine verschillen…
cossiekiller zegt
Ik zou haar doen.
solksagen zegt
Geweldig mooi design, vooral aerodynamisch. Met luchtinlaten bij de koplampen en het ontbreken van luchthappers op de flanken ook echt revolutionair. Alleen de breedte is met 2 meter en 16 cm (incl. spiegels) wel heel erg onpraktisch.
Gulli zegt
Ik had vroeger van die Hot Wheels die je ook ondersteboven kon laten rijden. Dan klapte het dak naar binnen en kwam er aan de andere kant een nieuwe naar buiten. Daar doet dit me wel aan denken met die enorme puist in het midden van het zij-aanzicht