De Maserati MC20 Cielo is gearriveerd, met een uniek dak.
Maserati is een liefhebbersmerk, maar niet alle modellen zijn even aansprekend voor petrolheads. Maserati’s meest recent model is een cross-over en het volgende model wordt een volledig elektrische auto. Dat zijn niet direct auto’s waar je wild enthousiast van wordt als traditionele Maserati-liefhebber. Gelukkig is er de MC20, waarmee Maserati weer een echte posterauto in huis heeft.
Opvolger van de MC12
Het is voor het eerst sinds de MC12 dat Maserati weer met een raszuivere supercar komt. De Italianen bestempelen de MC20 ook expliciet als opvolger van de MC12. Toch was dat een hele andere auto: veel groter, veel exclusiever én voorzien van een V12.
In de wolken
Nog een verschil: de MC12 was een targa. In deze Maserati kon je lekker van de zon en de frisse lucht genieten. Dat kan nu echter ook met de MC20. Maserati presenteerde zojuist namelijk de beloofde cabrio-versie van de MC20. En als we de foto’s zo bekijken zijn ze helemaal in de wolken.
Cielo
Waar open Ferrari’s en Lambo’s respectievelijk als Spider en Spyder door het leven gaan, heeft Maserati wat anders bedacht. Zoals ze eerder al verklapten krijgt de open MC20 de naam ‘Cielo’ mee, wat Italiaans is voor ‘lucht’.
Targa
Aangezien de Maserati MC20 een middenmotor heeft is een volwaardige cabrio geen optie. De Maserati MC20 Cielo is dus meer een soort targa. Dat past mooi in de traditie van de MC12. Bij de MC12 moest je het dak alleen met de hand verwijderen en thuis achterlaten als je een ritje ging maken. Niet bijster praktisch dus.
12 seconden
Bij de Maserati MC20 Cielo is dit gelukkig een stuk beter geregeld. De Cielo heeft een hardtop die in een luttele 12 seconden wegklapt. Nu heeft de concurrentie ook dergelijke dakconstructies, maar het bijzondere is: het cabriodak van de MC20 Cielo is van glas. Daarmee heb je zelfs met een dicht dak een cabrio-gevoel.
Elektrochroom glas
Er is geen gebruik gemaakt van normaal glas, maar van zogenaamd elektrochroom glas. Dit betekent dat je met een druk op de knop de doorzichtigheid van het glas kunt veranderen. Maserati claimt dat dit dak het eerste in zijn soort is, maar dat is niet helemaal waar. Ferrari had in 2004 al iets soortgelijks op de Superamerica. Al zal het systeem van Maserati vast geavanceerder zijn.
Aangekomen
Aan de specificaties is niks veranderd, dus de V6 levert nog steeds 630 pk en 730 Nm koppel. Uiteraard is de MC20 wel iets aangekomen. 65 kg om precies te zijn. Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Het design is gelukkig niet om zeep geholpen. Sterker nog: de MC20 Cielo is misschien nog wel mooier dan een normale MC20.
PrimaSerie
Maserati trapt af met de speciale PrimaSerie Launch Edition, die je hierboven ziet. Deze limited edition kun je herkennen aan de kleur Aquamarina en de goudkleurige details. Van deze Launch Edition worden er maar zestig gebouwd, dus op is op.
Prijs
Op de Nederlandse prijs hoeven we niet te wachten, die kunnen we gewoon meteen vermelden. Schrik niet: de Maserati MC20 Cielo kost €322.634. Dat is een behoorlijk stevige prijs, want een F8 Spider kost maar 10 mille meer, en die heeft een V8 met 720 pk. Maar ja, die heeft dan weer geen dak met elektrochroom glas.
Jagris zegt
Wauw! Ik vind hem prachtig, vooral in deze babyblauwe kleur. Ik verheug me er nu al op hem in het echt te zien
Jens zegt
Ik vond hem al prachtig als coupé, maar ik ga toch voor de cabrio. Wat een prachtbak.
camber24 zegt
Alleen Italianen kunnen zo’n wonderschone auto ontwerpen. Woorden schieten me hierbij tekort. Een van de mooiste auto’s die ik de laatste jaren voorbij heb zien komen. Ongekende schoonheid. Schitterend.
MoeWat zegt
Rustuggghh
MaartenD zegt
vreemde naam maar echt een beauty!
rwdftw zegt
Dit zijn van die momenten dat je zou willen roepen “Shut up and take my money!” waarna er eentje voor de deur staat.
Wat een plaatje van een auto en wat een ontzettend lekker kontje hebben ze getekend. Niet schreeuwerig, geen overdadige lijnen. Helemaal goed! Nu nog de loterij winnen. :(
Edge zegt
Ik vind de Maserati MC20 een moeilijke auto. Het design oogt enorm verouderd. Het is een auto die zoals de naam zegt in 2020 geïntroduceerd is, maar als je zou zeggen dat ‘ie uit 2010 komt zou ik je ook meteen geloven. Van binnen is het ook al niet heel speciaal met dat stuurtje dat zo uit een Alfa Romeo geplukt lijkt en een infotainmentsysteem dat ook in een Fiat 500E van 40.000 zit. Het is net niet mooi genoeg, het is net niet vernieuwend genoeg. Het is geen verkeerde auto, verre van zelfs, maar hij roept niet dat wauw gevoel op zoals diverse Ferrari’s en McLarens dat wel doen. Zelfs Porsche, toch wel marktleider in auto’s die op hun voorganger lijken, weten het beter te doen dan Maserati dat vrijwel carte blanche had.
Ik vind hem er ook niet mooier op geworden als cabrio. Die zes hapjes die ze uit die motorkap gehaald hebben ogen rommelig, en ook het einde van de motorkap/begin van het kofferdeksel waar de tekst Cielo staat, twee roosters zitten, het derde remlicht in verwerkt zit en een haaienvinnetje met achteruitrijcamera geplaatst is, is een onnodig rommelig zooitje gewordn. Ook die drietand sticker op de motorkap vind ik een beetje cheap ogen. Daar had best wat mooiers van gemaakt kunnen worden.
In deze prijsklasse zou ik mijn geld altijd achterlaten bij de Ferrari-dealer. De Nederlandse prijs van een 296 GTS is nog niet bekend, maar iemand die zo’n MC20 kan betalen ligt niet wakker van 30.000 euro meer of minder. Dan krijg je een auto die wat mij betreft niet alleen mooi is, maar ook met een combinatie van vloeiende lijnen en strakke lijnen écht modern en vernieuwend oogt.
stefano zegt
Deze maserati is zeker niet verkeerd maar geef mij de mc12 maar. Binnen 2 seconden minder dan dat deze het dak geopend heeft zat de mc12 al op de 200 km/h plus de legendarische kleurstelling en het geluid, niet te vergeten!!!
Dutchdriftking zegt
Klopt. Je koopt ook 10 MC20’s voor de prijs van één MC12 stradale. Hij is het wel waard naar mijn bescheiden mening.