Eerder vandaag moest de loodgieter nog op pad om een lek te dichten bij Tesla. Elektriciteit en water is doorgaans geen goede combo. Inmiddels hebben we officiële platen van Tesla’s Model S na de facelift.
De Tesla Model S kunnen we beschouwen als de auto waarmee Tesla een serieuze speler werd in de autowereld, na de eerdere vingeroefening in de marge die de Tesla Roadster heette. De auto werd in Nederland een belachelijk succes, mede dankzij de VAMIL, MIA en KIA. Maar ook zonder de fiscale voortrekkerij van onze overheid is het een indrukwekkende auto, wat ook bleek uit de rijtest.
Nu kan Elon zich verheugen op een nieuwe mijlpaal. De Model S is namelijk op de markt sinds 2012 en dat wil zeggen dat het tijd wordt voor een facelift. Heel traditioneel eigenlijk allemaal, zo’n Tesla.
Een veel gehoorde kritiek op het design van de Model S, was het aanwezig zijn van een gapende grille zoals je die tegenwoordig op zovele auto’s ziet. De elektromotoren hebben immers helemaal niet zoveel lucht nodig, dus waarom niet de mogelijkheid aangrijpen om de auto af te zetten van zijn concurrenten met een clean front? Kennelijk heeft Tesla die kritiek ter harte genomen, zoals te zien valt op de plaatjes.
Andere wijzigingen behelsen iets anders vormgegeven koplampen met volledig adaptieve LED-units en een andere bumper die aan de onderkant wél een iets grotere luchtinlaat heeft. Aan de binnenkant kan je kiezen voor -jawel- twee nieuwe soorten sierlijsten genaamd ‘Figured Ash Wood’ en ‘Dark Ash Wood’ en is het HEPA-luchtfiltersysteem van de Model X aanwezig. Dit systeem zorgt er volgens Tesla voor dat 99,97% van alle kleinstof-vervuiling alsmede allergenen, bacterieën en andere narigheden de longen van de inzittenden niet kunnen teisteren.
wimpster zegt
Wat een zuinig mondje!
sanderm3 zegt
@wimpster: je praat niet tegen je vriendin. …. ?
ferrari94tr zegt
Zeker een verbetering. Hopelijk is het interieur ook opgeknapt.
lekkerlinksrijden zegt
Kan de voorkant niet echt mooi vinden. Niet stoer en ook niet elegant, beetje van alles en ook weer niks
janmetdelangeachternaam zegt
Meneer musk probeert nog even wat extra orders binnen te slepen voor de model 3 door deze lelijker te maken, de schavuit
cpp1 zegt
Wat een verschil…
trolle zegt
@cpp1: een porscheke doen noemen ze dat
stfu zegt
@cpp1: Tesla heeft sinds 2012 al tig aanpassingen gedaan maar vaak onzichtbaar. Dit is gewoon weer dezelfde update maar met nu wel een paar kleine aanpassingen voor ook vast een betere aerodynamica.
BartJ zegt
Ik ben erg benieuwd hoe deze ontwikkeling zich doorzet. Het platform zoals Tesla dat bedacht heeft, bevat veel meer design-vrijheden dan platformen met een brandstofmotor.
Ik vind het overigens mooi. Maar ik vond die zwarte ‘grille’ ook mooi. Ik denk dat het slim van ze is om een familie-grille te creëren. Andere merken doen dat ook niet voor niks.
Best een tijdloos model eigenlijk!
Overigens jammer dat ze het interieur niet wat meer aangepakt hebben. Ook had ik op meer technologische veranderingen gerekend, bij 100 kWh batterij.
Maar, wellicht bewaren ze dit voor later.
terminator zegt
Ziet er gelijk weer beter en nieuwer uit
BartJ zegt
Overigens, wat een lelijke foto’s zeg van die witte Model S. Daar hadden ze beter wat meer tijd voor kunnen nemen.
pietertjep85d zegt
@BartJ: de foto’s komen uit de configurator volgens mij, dus betere foto’s zullen nog wel volgen denk ik…
BartJ zegt
@pietertjep85d: Dat zou kunnen.
Maar als ze dit in de configurator laten zien, kiest niemand toch meer wit? Al die kieren zijn ontzettend zichtbaar.
Die witte achtergrond helpt ook niet echt mee.
klaasjevaak zegt
Ik mag hopen dat de laatste zin niet klopt?
camber24 zegt
@klaasjevaak: jawel, ze sluiten de uitlaat direct op de cabine aan ;-)
VeniVidiVici zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jaapiyo zegt
@klaasjevaak: Ha, een komische vout nietwaar? Daar lees je dan zelf overheen omdat het in je hoofd er wel goed staat ;)
klaasjevaak zegt
@jaapiyo: ik moest zelf ook een paar keer teruglezen om te kijken of ik het nu echt goed gelezen had :)
beetec zegt
Mooie auto’s die Tesla’s maar ze doen me niet zo veel. Ik weet niet wat het is. Ik mis iets. Emotie? Te ‘glad’? Don’t know..
scaglietti612 zegt
@beetec: Het rare is heb hetzelfde. Deze vind ik nu echt mooi en het frontje van de X mag er ook wel zijn. Maar ergens is er precies maar weinig gevoel erin. Kan het moeilijk uitleggen. Als je naar een Aventador kijkt dan spatten de emoties ervan, het is agressief, extravagant, stoer,… Zo’n Tesla ziet er ook goed uit, maar toch mis ik iets erin. Misschien dat het een ev is en daardoor geen goeie ouderwetse motor heeft met een eigen sound. Kwestie van dat we zulke zaken nog niet helemaal gewent zijn. Betrap mezelf telkens erop dat ik bij het eerste zicht van een Tesla nog altijd afvraag waar de uitlaten zitten, dan bedenk ik telkens een halve seconde later dat het een ev is. :)
stfu zegt
@scaglietti612: lol. Een auto van 85.000 vergelijken met een Lamborghini. Alleen in 0-100 tijden zijn die vergelijkbaar. Mensen kijken nog steeds mijn auto na (blauw met 21″)
scaglietti612 zegt
@stfu: Vergeleek ook de Lambo niet met de Tesla. Het was om een voorbeeld te geven. Kijk zo’n Model S is een prachtige wagen, dat ga ik zeker niet ontkennen. Maar ergens voor mij mis ik er iets kleins aan, een gek elementje eraan. Moeilijk uit te leggen, daarom dat ik ook de Aventador als een extreem voorbeeld gaf. De Model S is uiteraard nog altijd geen exoot, maar een daily, een werkpaard zeg maar. Maar toch mag er voor mij ietsje meer passie in het ontwerp zitten. Misschien dat een ander dat wel erin ziet. Maar als ik bv dan de Mission E zie ik zie dan een vleugje le mans in het ontwerp, met een stoer uiterlijk. Alsof die wagen geen moer om iets geeft.
sulobb zegt
@beetec: een motor.
ar156sw zegt
@sulobb: volgens mij heeft de Model S meer motoren dan de meeste auto’s…
sulobb zegt
@ar156sw: computers bedoel je zeker? ;)
stfu zegt
@sulobb: een motor voor en een achter. Computers heeft elke auto tegenwoordig
sulobb zegt
@stfu: Het is een rijdende computer.
stfu zegt
@sulobb: Een S-Klasse ook maar daar trilt nog zo’n plofmotor voorin ;)
thimochand zegt
Vind hem er een beetje goedkoop uitzien zo.
allesmetturbo zegt
Haha dat filter zorgt ervoor dat alle naarheden de cabine inkomen? Foutje?:p. Vind het wel raar zonder grill, doe dan maar toch de pre-facelift
sulobb zegt
@allesmetturbo: Ik zou ook snel geneigd zijn de vorige te nemen.
jaapiyo zegt
@sulobb: @allesmetturbo: Inderdaad, beetje rare vernieuwing dit van Tesla.
rocky zegt
Ben benieuwd hoeveel model S rijders een bestelling gaan plaatsen voor het gefacelifte model
sunder94 zegt
@rocky: Het is wachten op de eerste die een sticker over de grille van zijn oude model S plakt om er ook bij te horen.
scaglietti612 zegt
@sunder94: Heb nog nooit eens de moeite genomen om eens naar de grill te kijken van de oude S. Zit er daar niets achter van camera’s of sensoren? Of is het gewoon een glanzende zwarte plastiekje in de bumper?
stfu zegt
@scaglietti612: zit niet veel nee :)
Esprit_de_Flandre zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rydodrive zegt
Lekker veel verschil ook
skylinefan zegt
Netjes!
vtwin zegt
Lijkt wel stuk plakband over de mond geplakt
Femme zegt
@vtwin: Inderdaad. Wij mensen zien nu eenmaal overal gezichten in en die nieuwe Tesla’s zien eruit als wezens waarvan de mond gesnoerd is. Niet echt een prettig gezicht. Bij de gefacelifte Model S is het gelukkig minder erg dan bij de 3.
amg65 zegt
standaardvelgen zijn vernieuwd. Schijnt dat centre console standaard is geworden, ook het bereik is iets toegenomen. Er zitten volgens mij nieuwe banden onder.
stfu zegt
@amg65: en achterbumper en zijkant is voortaan onderin meegespoten.
racenderechter zegt
Form follows function! Strak, komt natuurlijk nog wel een kenteken op!
En! Tesla heeft nu een eigen gezicht!
scaglietti612 zegt
Wat een opluchting deze facelift, was al bang dat ie zoals de Model 3 met een volledig gesloten front zou komen. Beetje zoals die plastieken covers voor een rc-wagentje. Deze ziet er nog sportiever uit dan de vorige versie, stoerder ook. Iets wat ik tot nu toe vaak miste bij EV’s, met uitzondering van de X.
Als ik zou mogen kiezen een witte hoogglans met hoogglans zwarte accenten en velgen. Dan heb ik zo’n stormtrooper-look, want Tesla’s S en X hebben wel iets weg van een stormtrooper om één of andere reden. :)
Dutchdriftking zegt
Ik vond de shop van gisteren een stuk beter geslaagd….
sulobb zegt
@dutchdriftking: ech nie…
moveyourmind zegt
Ik weet niet wat voor loodgieter ze er vanochtend bij hebben gehaald, maar het lekt kennelijk nog steeds bij Tesla.
Hadden ze maar een echte loodgieter moeten bellen:
Enkeltmannsforestak rørlegger Norge
Fyltesvei 64 6809 Frya
Tel. 0047-3689 7886
enkeltmannsforestakrø[email protected]
camber24 zegt
@moveyourmind: ben je nu de privégegevens van @norge aan het posten?
moveyourmind zegt
@camber24: Natuurlijk niet, straks krijgt hij nog boze VW-fans over de vloer…
Ik heb zijn echte huisnummer voor alle zekerheid veranderd 279a naar nummer 64.
camber24 zegt
@moveyourmind: haha, gelukkig
norge zegt
@moveyourmind: He! Dat was geheim…
camber24 zegt
Dat ie veel op de oude lijkt vind ik juist slim. Lijkt me goed voor de waardevastheid. Kan me niet voorstellen dat alle model S rijders nu ineens hun elektrotorretje gaan inruilen voor deze namelijk. Daarbij; ontwerp is nog steeds classy en fris. Hoeft ook niet veel aan te gebeuren.
1975mini zegt
Dat is gewoon z’n leuke smoel weghalen! Die nep grille maakte hem nou juist wat minder elektrisch ogend
robv93 zegt
Blijf het wel mooie wagens vinden de Model S’en. Maar even for the record ‘VAMIL’, ‘MIA’ en ‘KIA’… wat moet dat betekenen?
jaapiyo zegt
@robv93: Dat zijn subsidie regelingen van de overheid waar ondernemers aanspraak op konden maken als ze een ‘groen’ wagenpark regelden. Sommigen konden daardoor voor een appel en een ei deze auto rijden.
Edge zegt
Zou deze ook over de Rainbow Road (ja, die uit Mario Kart) easter egg beschikken?
Edge zegt
@Edge: Mijn linkje verdween ineens, dus poging twee: https://www.youtube.com/watch?v=YVAfFZBkiaA
reistje zegt
Ik snap dat geen gril nodig hebben maar zo ziet het er wel heel erg vreemd en kaal uit. Misschien dat het met een kenteken wat beter is.
basismobiel zegt
Mooi / niet mooi, ik ben er nog niet uit. Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is het effect van steenslag. Een los faux-grille paneeltje kun je nog vervangen, maar hier moet een volledige carroseriedeel uitgewisseld of gespoten worden. Die zelfhelende lak van Nissan (geloof ik?) zou geen onwelkome optie zijn…
sulobb zegt
Niet beter/mooier op geworden, maar het valt al bij al reuze mee.
erikbennink zegt
En rolt Tesla deze update ook uit over-the-air?
ghost zegt
Lelijk!
ruudbmw zegt
Blijft nog steeds een goedkoop lelijk ding. De materialen die worden gebruikt zijn gewoon bagger.
stfu zegt
@ruudbmw: ja BMW bouwt dan ook wel 100 jaar auto’s. Tesla pas 4 jaar… En met een budget dat ws ook 100x kleiner is.
ruudbmw zegt
@stfu: tesla bouwt al dik 10 jaar. Maar dat ter zijde. Ze bouwen die auto’s heel goedkoop, stel geen reet voor. Het bedrijf waarin ik werk, werkt veel met die auto’s. Ik vind het gewoon goedkope rotzooi. Zowel van binnen als van buiten. De techniek kan best wel ‘ok’ zijn maar daar houd het dan ook mee op
stfu zegt
@ruudbmw: De Roadster is door Lotus gebouwd, maar met Tesla techniek. Goede morgen. Auto’s goedkoop bouwen lijkt mij sterk. Aluminium is niet goedkoper dan staal, plus batterijen zijn erg kostbaar en zitten genoeg dure onderdelen in. Maar vooral onzin blijven kramen joh. Wat als Tesla een mooier interieur had gebouwd in 2012 dan BMW? Dan zou het toch gelijk de allerbeste auto ooit zijn volgens jou? Namelijk de rest is al beter dan een BMW :)
ruudbmw zegt
@stfu: sorry maar ik ben geen tesla knuffelaar en vergelijk geen appels met peren :-)
stfu zegt
@ruudbmw: al mee gereden dan? Ok, ik geef toe: een BMW heeft betere stoelen en stuurt wat lekkerder.
mashell zegt
@ruudbmw: Juist ook BMW bouwt z’n auto’s heel goedkoop. Daarom maken ze ook zulke goede marges. Goedkoop bouwen maar niet goedkoop laten aanvoelen en de niet goedkoop aan de klant verkopen. Dan is is het goed zaken doen.
SimonMc zegt
De anti-Audi.
stfu zegt
Zag net op Instagram dat de Model X 75D als instapaccu krijgt.
birdcage zegt
In de basis is de S gewoon een een mooie verschijning. Aan de buitenkant.
De kwaliteit zie je niet terug in het interieur. Kijk naar de stoelen en je weet wat eraan mankeert. Vormgeving van de stoelen en de manier waarop het leer is gestikt. Het blijft een Amerikaan. Veel uiterlijk vertoon maar weinig klasse en stijl onderhuids. Daar verandert deze facelift niets aan.
stfu zegt
@birdcage: Je doelt ws nog op de oude stoelen. Mijn sportstoelen zitten voortreffelijk. Leer kan wel iets beter ja, maar ziet er bij mij nog prima uit.
toyotafortuner zegt
Het uitgaande model is beter
E34M5Touring zegt
En als je er nou een koopt, mag je dan de achterbank gelijk gebruiken of moet ik dan eerst wachten op de update….