De meest extreme Bugatti Chiron is hier.
Het is alweer ruim een maand geleden sinds we voor het eerst te horen kregen over de nieuwe, krankzinnige Bugatti Chiron. Of eigenlijk, de bolide kreeg de naam ‘Divo’, zo leerden we niet veel later. Tijdens de Monterey Car Week moest de auto onthuld gaan worden. Wel, de tijd is eindelijk aangebroken om de doeken van de Bugatti Divo te trekken.
In aanloop naar de onthulling van de Bugatti Divo kwamen we een aantal interessante zaken over de auto te weten. Zo krijgt de auto, die wel degelijk is gebaseerd op de Chiron, een andere naam, omdat de Franse hypercarfabrikant hiermee een nieuwe weg inslaat. Met de Divo wil Bugatti in zekere zin terug naar het verleden. Een verleden waar het merk zich nog druk bezighield met coachbuilding, om precies te zijn.
In tegenstelling tot de koetsen van het verleden, heeft het nieuwe, hyper-extreme plaatwerk van de Divo een specifiek doel. Om dit doel te begrijpen, moeten we even kijken naar de naam van de Divo. Deze is namelijk een ode aan Alberto Divo, een oud-coureur van Bugatti, evenals een gevechtspiloot in de Eerste Wereldoorlog. Na de oorlog stapte Divo in de racerij en won hij op een zeker moment de Targa Florio, een wedstrijd in de bergen waarbij behendigheid van groot belang is. Je begrijpt het wel, dit is niet zomaar een Bugatti die hard gaat in een rechte lijn, maar een Chiron die daadwerkelijk kan sturen.
Bugatti bewijst direct dat de Divo kan sturen. Naar eigen zeggen is de auto liefst 8 seconden sneller over haar eigen Nardo testparcours dan de Chiron. Een flinke stap, zeker aangezien de Chiron toch niet verkeerd op de weg ligt. De auto is vooral sneller dankzij een aangepast onderstel en nieuwe elektronische dempers, die de auto behendiger over het asfalt dirigeren. Uiteraard helpt het ronduit gestoorde uiterlijk ook een handje mee. De lucht wordt op vernuftige wijze langs, door en over de auto geholpen.
Het is nog maar de vraag wat men van het vernieuwde uiterlijk van de Chiron/Divo vindt. Een mening hebben we in ieder geval alvast binnen. Toen mijn vriendin tijdens het schrijven van dit artikel langswandelde, ging ze bijna over haar nek. Als dat geen boekdelen spreekt, weet ik het ook niet meer. De auto is overigens 35 kg lichter dan de Chiron. Dankzij het aerodynamische pakket produceert de Divo 90 kg aan extra downforce, in vergelijking met de auto waarop hij is gebaseerd. De Divo trekt maximaal 1,6 G door de juiste bochten. (video)
Hoewel we hadden verwacht dat de Divo nog krachtiger zou zijn dan de Chiron, wordt ook deze Bugatti aangedreven door de 1.500 pk sterke 8-liter W16. Toch is de Divo aanzienlijk langzamer dan de Chiron. Waar het origineel een snelheid van 420 km/u kan behalen, moet de Divo dankzij zijn nieuwe huid genoegen nemen met ‘slechts’ 380 km/u. Over de acceleratietijd naar de 100 km/u laat Bugatti niets weten.
Bugatti gaat in totaal niet meer dan 40 exemplaren produceren. De auto krijgt een fors prijskaartje van 5 miljoen euro. Wie er graag een in zijn garage wil zien, mag bij deze zijn tranen beginnen weg te vegen: alle exemplaren zijn al verkocht.
Ik zeg het maar gewoon: wat gaaf! Nooit verwacht dat ik dit bij een Bugatti zou zeggen (vind ze vaak het net niet). Achterlichten ook gaaf, helemaal als dit het productieproces haalt (vast wel).
@stfu: dit ís het productiemodel.
Poahh!
Zal het wel weer goed doen bij de oliesjeiks maar ik word er niet warm of koud van…
Whow kick ding. Dit had toch eigenlijk de Chiron moeten zijn zou je denken.
@Donstil: heeft het al goed gedaan… Uitverkocht
Die leds aan de voorzijde verpesten de hele auto….
@silverscope: Hoezo, wat is er mis met een Suzuki Swift Super Sport
Hamvraag, komt er één naar Rotterdam?
@posthumus: Trust me… No!
@venividivici: haha, nice
@posthumus: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2479643/bugatti-van-zes-miljoen-naar-nederland
Buitenaards apparaat. Ik vind/vond Bugatti altijd een beetje een aanstellerig vanity merk (en dat is het ook). Maar petje af voor deze.
They have taken it so far that they earn my respect.
Wat een gave wagen, vond de chiron verschrikkelijk (wel indrukwekkend en prachtige lijnen en details hier en daar, maar het geheel vond ik smaakloos) Maar dit; wauw!
Word dit een model boven de Chiron? Zo ja vind ik de specs erg tegen vallen. Vooral het aantal paarden onder de kap..?
@kennone: nee, dit is een soort track versie van de Chiron, niet per se een model er boven. Gevalletje speciaaltje.
Niet slecht voor een New Beetle.
@cossiekiller: Jij vind 1500 paardjes tegenvallen?
@mopar70: Nee, ik zeg toch “niet slecht”…
Dus de SVJ vinden ze afschuwelijk en dit ding(waarschijnlijk omdat het een bugatti label draagt) vinden ze dan mooi? Onbegrijpelijk. OT zal waarschijnlijk wel weer
@trolle: zal waarschijnlijk wel weer veel beloven en weinig waarmaken
Nee…
Zo’n dure auto en dan níet de spaken van de wielen symmetrisch uitvoeren?! Dealbreaker.
@galverink: de grootste dealbreaker zal waarschijnlijk worden dat jij hem niet kunt betalen.
Beswel indrukwekkend. Of ie mooi is of niet, daar kun je over lullen totdat je tong opdroogt. Wat mij echt benieuwt: zal ik er ooit eentje in het wild zien? En dan zonder naar Monaco af te reizen want dat is valsspelen.
@ghengiskhan: die kans is zeer klein.
@ikleesookoverautos: daar ben ik ook bang voor. Nou ja, hoop doet leven.
Hahaha, no
Hoe maak je een Bugatti knap? Jat een paar design cues van de Alfa Romeo 4C.
@AutomotiveDesigner: ik krijg ook t gevoel dat t design vd velgen en achterlichten (als hexagon) niet zouden misstaan op een Lambo, dit maakt de Bug een stukje agressiever en dat kon ie goed gebruiken
@ouwedibbes83: de achterlichten zijn sowieso afgekeken van de AM Vulcan!
Ik moet wel zeggen dat ik ook wel onder de indruk ben. Echt een gaaf ding. Stuk mooier dan de Chiron en die vond ik al best fraai. Had alleen gedacht dat er meer kilo’s af zouden vliegen.
@berlinetta: Inderdaad zeg, 35 kilo maar op een auto van net geen 2000kg is toch wel heel erg weinig.
@berlinetta: precies dit, voor de dubbele prijs zou je verwachten dat er meer af gaat. Blijbaar zitten ze bij de Chiron wat gewicht betreft al behoorlijk aan het mogelijke.
@hzr: nee hoor in het interieur alleen al kan je enorm gewicht besparen.
Zal wel weer verkopen, maar wat wederom bewezen wordt is dat VW zal nooit snappen wat Bugatti is. Ettore Bugatti zou dit gewoon een TRUCK noemen, zoals hij de Bentley’s destijds wegzette. Bugatti’s waren kunstwerken, geen merk. Dat gaat geen Duitse kuttekop ooit evenaren. Zelfs niet met 10 miljoen PK. Want daar gaat het niet om.
@koen0373: Jij begrijpt het.
@koen0373: Moderne Bugattis zijn kunst.
Iedereen staat er naar te gapen maar niemand snapt het nut ervan.
Ja voor 5 miljoen wil ik een Darth vader op wielen. Wat een tof apparaat zeg. Maar de techniek is ook geweldig, niet alleen maar uiterlijk vertoon.
Ik vond de halve maan op de chiron wel kenmerkend en een mooie verwijzing naar het verleden. Die is nu wel geminimaliseerd en met allemaal flapjes aan de zijkant helemaal niet meer zo herkenbaar. Achterlichten vind ik daarentegen wel gaver. Dat hadden ze meteen moeten doen.
Mooi… Maar het is nog steeds VAG. Een vagger van 5 miljoen.
@sameshitdifferentday: wel een hele gave vagger!
@sameshitdifferentday: Hoe denk jij te merken dat het een VAG auto is als je hierin rijdt? Ik ben benieuwd!
@mennok: het UMC heeft ook dezelfde sfeer als het Antonius Ziekenhuis in Emmeloord.
Wauw dit is hypercar waardig
@pindakoning: de prijs is hypercar waardig, maar hij moet het nog bewijzen ook
@trolle: want jij gelooft de opgegeven specificaties niet?
@ikleesookoverautos: ik geloof de claims niet, de chiron had ook de snelste moeten zijn. Ze hebben het zelfs nooit geprobeerd
Weet je zeker dat je vriendin niet zwanger is?
@joostie: Of gewoon een hele slechte smaak heeft? Wat zegt dat over de schrijver van dit stuk?
@joostie: mag hopen van niet
Mooiste Bug tot nu toe.
Als ze er een stel fatsoenlijke koplampen op zouden schroeven zou het beter zijn, deze frutsels verpesten het voor mij een beetje. De rest is namelijk wel erg tof!
Ik vind hem kwa uiterlijk te druk
Dit is het soort extravaganza wat bij een naam als Bugatti hoort, vind dit zo veel gaver dan een Chiron. Kortom : goedgekeurd (al zal dat Bugatti een Wurst zijn).
Zit er ook Apple Carplay ingebouwd. Het lijkt me risicovol om te Whatsappen terwijl je de 379 km/h aantikt. Ik laat dat liever aan Siri over zodat ik me rustig kan bezighouden met het zoeken van een dab-radiostation. Zitten er gekoelde en/of verwarmde bekerhouders in? Zit het Audi autopark mode ingebouwd….het lijkt mij heel erg lastig om te fileparkeren met geen/slecht zicht naar achteren.
Wat een lachertje.. 35 kg Lichter en 465kg downforce… Wooptidoo en de prijs gaat van 2,5 miljoen naar 5? Hahahaha de Doelgroep voor Bugatti’s is dus echt t more money than brains or taste volk.
@w0o0dy: En jij hebt dan weer niet de brains om over dat geld te beschikken zo blijkt, want dan zou je weten dat het je echt geen zak uitmaakt of je hier nu 2,5 of 5 miljoen euro aan uitgeeft.
@asskissingpolice: ik heb in ieder geval genoeg brains om te weten dat je veel meer leuks zou kunnen doen als je dit onzin-ding NIET koopt. Of iemand het geld heeft of niet zegt niets over of hij/zij bereid is miljoenen extra uit te geven voor iets wat eigenlijk helemaal niet zo speciaal is…
Koop een Valkyrie ipv dit hok… Dat ding rijdt zoiets als dit helemaal het snot voor de ogen en is wel revolutionair.
-35 (kg) + 90(kg)=c x 2 waarbij c de prijs is. Onzin ding dus.
@w0o0dy: c is toch lichtsnelheid? :P
Op autovisie staat een filmpje over deze auto. Leggen ze alles uit er over. Ook is er al voor 90 prcent zeker er 1 naar nederland komt.
Goh, verrassend wel. Vind ‘m veel mooier dan de chiron in elk geval.
Bruut uiterlijk en die lelijke krul aan de zijkant is nu tenminste weg/minder aanwezig.
Als je zou zeggen dat het een concept is wat voor het productiestadium wat van zijn scherpe randjes verliest, zou ik het geloven
Een echte Volkswagen van 5 miljoen.
Dit ziet er een stuk beter uit als de Chiron een stuk raceyer
Precies de 2 zaken die niet mooi zijn aan de Chiron aangepakt: het front/koplampen en de achterzijde. Ik vind (ik zeg dus niet “hij is”, maar “ik vind”) deze veel mooier. Maar ja, Doutzen Kroes vind ik ook veel mooier dan….je snapt ‘m wel.
Dit had ook van de weekelijkse nieuwe supercar bouwer kunnen komen. Enige verschil is dat deze dan ook daadwerkelijk wordt gebouwd en daadwerkelijk 1500 pk heeft. Ten opzichte van de chiron vind ik het maar een inspiratieloos ding.
“Toen mijn vriendin tijdens het schrijven van dit artikel langswandelde, ging ze bijna over haar nek.”
@ikschrijfookoverautos Gast, dat ze je verplichten om thuis te werken geeft al wat weg toch? Ga eens douchen man! ?
@gulli: Als je het huis niet uit hoeft, hoef je ook niet te douchen.
@ikschrijfookoverautos: dan hoop ik dat je vriendin wel buitenshuis werkt.
Een mooie auto vind ik het niet, maar wel een stuk mooier in ieder geval dan de oerlelijke Chiron.
Meh, die koplampen vind ik niet geweldig. Vind de chiron mooier. Dit vind ik net een hotwheels autootje
@daretodifferfilms op istagram heeft een kort filmpje in zijn stoeies staan, geeft een goed beeld hoe hij er in het echt uitziet
Als je kijkt naar de klassieke modellen van Bugatti zijn de meeste ontzettend mooi maar als je dan kijkt naar de Veyron, Chiron en dan nu de Divo vraag ik me echt af waar het verkeerd gegaan is.
Geef mij maar een koenigsegg en een pagani voor deze prijs.
0-60 mph 2.4 sec aldus Topgear.
Chiron door de weeks en deze in het weekend? Lijkt me een fijne deal. Overigens is de wagen langzamer door de strakker afgestelde begrenzer. Door de extra downforce en meer negatief camber geven de banden de pijp wat sneller Maarten, vandaar dat de begrenzer 40 km/h strakker staat. Begrenzing van de Chiron zou overigens ook een banden dingetje zijn….