Het Zweedse ruimtekanon staat klaar in de startblokken! Tijd voor een nieuwe lading foto’s en een haffeltje cijfers.
Wat betreft het uiterlijk van de Volvo V90 zal dit artikel weinig stof doen opwaaien, want we hebben de dikke station al vanuit elke denkbare hoek kunnen bewonderen. Jazeker, Volvo heeft z’n lekstrategie meer dan prima voor elkaar.
De V90 is de nieuwste en laatste telg van de 90-familie, waar natuurlijk de S90 en niet te vergeten de XC90 deel van uitmaken. Volvo hamert in het persbericht behoorlijk op het rijke station-verleden van het merk, wie graag z’n geheugen opfrist of herinneringen ophaalt moet vooral hier even klikken.
Zoals het heurt wordt ook de V90 afgeladen met allerhande veiligheidssystemen, zodat je moeder de vrouw met een gerust hart van en naar de voetbaltraining van junior kunt laten chaufferen. Verder moet de V90 bakens verzetten op het gebied van dynamiek, al kun je je afvragen wie daar in dit segment behoefte aan heeft.
Wat betreft het motorenaanbod weten we dat er een T8 Twin Engine phev (inderdaad, dezelfde als in de XC90) komt met 410 pk en goed voor 50 volstrekt elektrische kilometers. Verdere details zijn helaas nog niet bekend, maar we verwachten een shitload aan cijfers zodra de Autosalon van Genève in alle hevigheid is losgebarsten.
Video’s van de kersverse Volvo V90 vind je HIER (exterieur) en DAAR (interieur). Onze eigen video vanuit Zweden bekijken kan HIER.
zet maar voor de deur
Ook al hebben we hem al zo vaak gezien: deze blijft mooi. Superwagen.
@mercedesclk350: 1 keer?
@zweed: 3 keer en nu officieel
@zweed: Dat wat @ouweroestkar zegt, plus die modelauto, plus dat je hem wel kon opmaken uit hoe de S90 er uit ziet.
Met afstand de mooiste stationwagen/break/sportback/… Op de markt. Wat een prachtig design!
Een donkerblauwe graag.
@romeoalfa: ja, een Oceaan Race edition pls!
@romeoalfa: bruin leer?
@scottishcarspotter2000: heerlijk!
Ontzettend mooie opvolger voor een legende die ons gaat verlaten.
@koenggg: legende? Oude opa auto bedoel je… Dit is geen lelijke auto, maar de kont is zeer teleurstellend..
@koenggg: laat me raden, hele familie in een v70?
Echt een héle fraaie kar. Prachtig. Volvo is goed bezig.
mooie auto, maar waar hebben ze die lange neus voor nodig als er toch maar een eenzaam dwars viercylindertje in komt?
@super: kreukels?
@super: weet je hoe dom het er uit ziet als je zon enorme bak een kort neusje geeft?
@gitaarknul: dom, lomp en famous
-edit: thanks! Gefixt-
Hmm, ik mis een rechte achterkant en ben niet zo kapot van staande beeldschermen in auto’s.
Maar al met al, een gewaagde concurrent voor de 5-serie en de E-klasse.
Gezien de hoge tunnel verwacht ik dat deze auto ook gaat komen met aandrijving op de achterwielen.
@jack_abarth: 4wd zal er hoogst waarschijnlijk wel komen, pure RWD zit er volgens mij niet in.
@invictus66:
Daar doelde ik ook op, heb het niet helemaal lekker verwoord.
@jack_abarth: die tunnel loopt bijna tot het dak :-0
@jack_abarth:
bij de xc90 gebruiken ze die tunnel voor batterijen.
https://chargedevs.com/wp-content/uploads/2014/12/150043_The_all_new_Volvo_XC90_Electric_AWD.jpg
@super:
Oh kijk dat is verhelderend! Wel een mooie locatie om een batterij te verstoppen. Pak je een auto zonder hybride dan kan daar de aandrijfas alsnog doorheen.
@jack_abarth: dit is eerder een S-klasse als station. Deze zit echt in een ander segment dan de 5 serie en E-klasse.
@klimz: Nee hoor. Dit is gewoon een concurrent voor de 5-serie, E-klasse en A6.
@berlinetta: Wat is de V70 dan? Toch echt geen 3 serie concurrent. En de S90 wordt volgens mij wel als S-klasse concurrent beschouwd. Dus waarom de V90 niet?
@klimz:
V70 kun je beter tussen de 3 en 5 serie plaatsen. De luxe van een 3-serie en de ruimte van een 5 serie. De 5 is toch wel een pak dikker uitgevoerd als een V70 hoor, zowel inhoudelijk als motorisch.
@jack_abarth: Meende dat de v90 de opvolger was van de v70… S80 v70 Xc90, was moeilijk maar nu juist stukken duidelijker.
@henkhupelschoten:
Als je dat plaatje met al die oude volvos mag geloven is het idd een opvolger van de v70, niet van de oude v90 (960).
@jack_abarth: en een v70 heeft echt niet de ruimte van een 5-serie hoor
@poeperman: nee de v70 is een klein gebakje….zit gewoon in de klasse van de 5-serie
@poeperman:
Ik rijd zelf een V70 en hier op het werk staat een 5-serie. Ik kan het niet ontkennen, de 5 is inderdaad groter, maar geloof me het scheelt niet zo schrikbarend veel hoor.
@poeperman:
Vergeten te vermelden, ik vergelijk een V70n met een Bangle 5.
Ter verduidelijking, een willekeurige V70 en willekeurige Bangle.
Het grootste verschil is de 12cm in wielbasis en de totale lengte, maar dit verschil vind je weer niet terug in de bagageruimte, dus waarschijnlijk een deel achterin en een deel bij de inzittenden voorin.
@jack_abarth:
Shit, link vergeten.
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=34558&id2=31988&cache=no
@jack_abarth:
Nu ik de getallen nog eens zit te bekijken de 12cm winst zit ‘m volgens mij in de motorkap net achter de voorwielen. Waarschijnlijk i.v.m. in lengterichting geplaatste motoren.
Maar goed al met al, geen noemenswaardige uitschieters.
@jack_abarth: hoewel 12cm niet niks is kan je daar ook niet op afgaan hé. Een Passat is ook quasi even ruim als een 5-serie maar is toch echt wel een D-segmenter. Een Superb heeft meer ruimte achteraan dan een frickin 7 maar is ook D-segment.
@poeperman:
Daarom omschrijf ik toch ook, heeft de luxe van een 3, de ruimte van een 5. Exact wat je nu zelf omschrijft.
@jack_abarth: Maar ruimte is niet het enige waar je naar moet kijken om te bepalen in welk segment een auto valt. Prijs lijkt me ook een belangrijke. Deze gaat echt wel in de prijsklasse van de 5-serie etc. vallen. Een klasse lager hebben ze de V60 al voor en een klasse hoger gaat Volvo vooralsnog niet aan beginnen.
@berlinetta:
Ik heb het er ook niet over dat de V90 in de 5-serie reeks komt te zitten, ik heb het over de V70. Deze blijft er netjes onder, maar wel duurder dan een 3-serie.
Het lijkt wel of de sedan na de station is ontworpen. De sedan heeft (imho) onnatuurlijke lijnen, alsof van de station nog een sedan gemaakt moest worden.
@pfranze: ik denk/weet eigenlijk wel zeker dat we de sedan vrijwel nooit gaan zien rijden. Beetje het zelfde als bij de A6.
@mb10: ik zie nog echt wel vaak een a6 sedan rijden
@farukjuh: Ik ook. Ik zie ook veel vaker een 5-serie sedan dan een touring rijden.
Wel platen op de kont, maar niet op t front? Why is that? Mooie bak verder. Niet binnen mijn bereik.
@postzegel: als reactie op mijzelf: kijk eens goed naar de neus: daar kan je met goed fatsoen geen plaat op kwijt. Waar? Ergens op de rondingen onder d’r grille?
@postzegel: good point. Hij zal wel deels over de grille komen. En je hebt plaathouders speciaal voor zulke neuzen. Komt goed.
Belachelijk mooie wagen zeg!
Wat zijn ze toch met die achterkanten aan het doen… Ziet er niet uit! Voor de rest wel mooi, toch jammer…
Op de markt voor mensen die laadruimte willen ? Maar geen foto hiervan ?
Een 5 touring of deze? Toch wel een lastige keuze hoor.
@888natan: Die keuze is voor mij makkelijk gemaakt hoor. Sowieso deze. De 5-serie is broodnodig toe aan vervanging.
@888natan: Ik zou de Volvo kiezen of wachten op de nieuwe 5-serie. De huidige 5-serie is ondertussen erg oud geworden.
@berlinetta: heel erg oud geworden? De gelijkenis is anders erg groot met deze V90, je ziet goed dat Volvo naar de huidige A6 en 5-serie heeft gekeken bij het ontwerpen van dit ding..
@parker: Ik doel niet op het design, maar de 5-serie is al wat jaartjes op de markt. Hij heeft niet meer de nieuwe techniek en gadgets.
@berlinetta: noem mij één gadget dat niet kan worden besteld op de BMW en wél op de V90. Lukt je niet, omgekeerd wel. En qua moderne techniek is er ook lichtjaren meer leverbaar op de BMW. Volvo kan absoluut niet meekomen met BMW, de ontwikkelingsbudgetten zijn bij Volvo een fractie van wat BMW daar voor beschikbaar heeft. De nieuwe Volvo’s zijn best leuk, maar je moet niet overdrijven.
@888natan: Doe maar iets met een zescilinder.
Ik word steeds meer Volvo fan. Wat een prachtige auto!
Erg mooie auto. Is een welkome verschijning tussen alle Duitsers. Ik zou het liefst de sedan willen als D5. 4wd en een chip van Polestar erin. Donkerblauw met alu accenten en een mooi bruin interieur. Dan heb je een schitterende auto.
@berlinetta: D-blauw en bruin leer, altijd goed!
Zou de D5 nog een vijfcilinder zijn of is dat al verleden tijd?
@123bat: Volvo gaat niet meer hoger dan 4 pitjes helaas. Maar een viercilinder diesel met 225 pk is ook prima toch?
@berlinetta: Ai, da’s jammer. Ik reed vorige week in een XC60 T5. Viercilinder met 245 pk. Samen met de achttraps automaat een super fijne auto moet ik zeggen!
Lange motorkap voor de show of voor claustrofobische 4-cilinders? Daarnaast vreemd dat er foto’s van een station worden vrijgegeven zonder de laadruimte te laten zien; gaat toch om de voetbaltas van Junior die meegezeuld moet kunnen worden.
Echt een prachtige auto er is alleen een maar: Gooi er verdomme toch vijfcilinders in dat zal deze auto zo veel mooier maken dan dat er nu van die lullige viercilindertjes in komen.
@autofanaat: amen
Dikke Vulva
Wat is het toch een absurd mooie wagen! Hier kan wat mij betreft geen A6, E-klasse of 5-serie tegenop. En ook geen XF Sportbrake, mocht die er nog komen. Ik krijg er bijna een harde plasser van.
Afzichtelijk
Zo mooi als de station is, zo lelijk vind ik de sedan. Wat een vreselijke daklijn en wat een lelijke achterkant. De daklijn doet me denken aan een van de lelijkste auto’s van de afgelopen tien jaar, de Audi a7. Vreselijk, wat een gedrocht.
Haha die eland!
Wat een gigantische beesten die Elanden!
spuuglelijk!
Als ik zie hoeveel XC90 T8’tjes er nu al rondrijden móet dit ook wel een succes worden, zou het straatbeeld erg goed doen!
Waarom gooien ze in de V60 PHEV (D6) een diesel motor en in de XC90 en deze V90 een benzine (T8)? ik zie hier de logica niet van in eigenlijk.
mooie wagen dat wel zeg.. wel heuuul groot. Ben benieuwd hoe de nieuwe V70 wordt.
@Kvgorp: zou dat niet de markt zijn?
In Europa is diesel nog steeds erg populair. Dat de v60 dus met een diesel komt snap ik wel.
@Kvgorp: Volvo heeft al eens gezegd dat toekomstige hybriden een benzine motor zullen hebben. Hoewel diesel hybride eigenlijk de beste combinatie is zien de belangrijke markten China en de VS dat niet zo. Volvo heeft overigens al eens een benzine hybride S60 voor de Chinese markt laten zien.
@mashell: dieselbeleid is hier tegenwoordig ook de-stimuleren, wereldwijd speelt diesel geen rol van betekenis. Dus is benzine-hybride een logische keuze.
Net als bij de XC90 komt deze ook weer tweeslachtig over…
Het front van beide nieuwe Volvo’s is bloedmooi en straalt ook één en al Volvo uit. Een tikje chique en statig, maar ook nuchter en onverschrokken…
Maar helaas oogt de achterzijde bij beide modellen alsof die door een hele andere designer getekend is. Bij de XC90 is die achterkant nogal massief. Al past dat wel een beetje bij de auto, bij de eerste generatie was dat toch een stuk sierlijker. En ook de achterkant van de V70 en S70 vallen een klein beetje uit de toon bij de rest van het ontwerp… Maar hopelijk ziet het er in het echt beter uit dan op de foto’s.
Toch ben ik al met al wel positief over de nieuwe generatie Volvo’s. Want naast het nieuwe gezicht zijn de interieurs mooier dan ooit en op het niveau dat in de hogere klasse verwacht mag worden.
‘Haffel’ is woord van de dag? (A8 pan)t)ser en V90)
Doe mij er maar een. Zit hier nog steeds die Aisin Warner bak in of GM bak?
@730ld: nieuwste generatie AW. Wel ff factor 10 beter dan wat nu geleverd wordt! (Zeg ik als 2016-XC90 rijder, die ook regelmatig in een 2015 S60 automaat rijdt).
Zeker een mooie bak. Alleen is Volvo nu bijna helemaal rond met het verkrachten van het merk.. Die motoren.. de helft van de motorkap kan je weg laten. En zo iets moet gewoon weer ouderwets RWD gaan krijgen toch? AWD zal daar in tegen wel weer in de opties zitten.
Wat n prachtig beest die eland
Recent met een bende vrienden de S90 gaan proefzitten. Ze zijn geen autominded mensen maar ze vonden het een héél fijne wagen. Zeker in de 2l dieselklasse waar 95% koopt lijkt de S/V90 een veel aantrekkelijker alternatief dan een saaie o zo voorspelbare duitser. Naar het schijnt is het onderstel ook zeer goed, met een ongezien goed compromis tussen rijeigenschappen en comfort.
Daar word ik even blijer van dan van dat lamborghini gedrocht
Ik zie alleen de S90 op de foto’s op de applicatie??
Voetbaltraining? Hockeytraining zal je bedoelen! En een labrador of twee.
Heeft wel wat.. maar toch vind ik het niet mooi.
Gave auto alleen het dashboard dat vind ik niet echt premium als je dan de nieuwe E klasse of zo bekijkt hoe mooi dat is.
Het front vind ik erg goed. Statig/chique, zonder opzichtig te zijn en ik associeer het direct met Volvo. Achterkant komt minder goed uit de verf dan de concepten destijds beloofden…
Interieur is wat decadenter dan ik verwacht/hoop te zien van Volvo. In de S80/V70 vond ik het echt heel sierlijk namelijk. Bescheiden wegklappend navischerm, strakke stukken hout, eenvoudige analoge tellers en vooral die elegante glooiing over de tellers heen: mooi hoor! Zelfs in deprimerend grijs prettig om naar te kijken.
Komt er ook een R uitvoering of is Volvo daarmee gestopt en moeten we hopen op iets leuks vanuit Polestar?
@mrbasa:
Op de XCzeecontainer is gewoon een R-pakket te krijgen.
Neem aan dat dat op de V90 ook wel komt.
@Rob: een R pakket of een echte badass V90R?
@mrbasa:
“R-design” noemt Volvo het. Dan weet je genoeg denk ik ;-)
Overigens heeft een T8 wel gewoon 400pk he, da’s natuurlijk meer dan genoeg…
Denk dat we binnenkort wel iets van Polestar te horen krijgen, daar had Volvo toch plannen mee? Want ik neem aan dat ze niet voor niks die toko overgenomen hebben…
De achterlichten vind ik jammer…
Ziet er chic uit dat interieur
Zeer mooie wagen. En voor de reaguurders die (ook in het vorige topic over de v90) denken dat Volvo de koplampen van audi heeft gejat, het is eerder andersom. Volvo kwam hier in 2013 al meer met de concept coupe. Audi kwam er pas eind 2014 mee.
Doe mij maar de station!
Waarom loopt de LED verlichting aan de achterzijde niet door tot aan de daklijn. Beetje vreemde ontwerpfout naar mijn mening.
de verticale verlichting dat brand doel ik dan op. De unit zelf loopt door tot aan het dak, maar de verlichting aan de binnenkant niet.
Kostenbesparing? LOL!
Ik Willem
Schitterende wagen! Dat zeker! Al ben ik niet helemaal overtuigd van het interieur maar dat kan ook nog de geest in mijn kop zijn die altijd al een hekel heeft gehad aan die oer lelijke Volvo interieurs. Stappen vooruit deze V90! Toch zal ik nog wachten op de nieuwe E-Klasse T-Model. Heb het geld er niet voor maar toch… Lijkt me ook een schitterende wagen als ik de foto’s mag geloven!
Nice, V90 wel de mooiste van het stel
Zo! Hier ga ik vannacht eens even lekker over dromen.