De neus is echt.
BMW heeft overduidelijk een lastige tijd achter de rug gehad. In aanloop naar de onthulling van de gefacelifte 7 Serie kwam aan het licht dat het fotolaboratorium ernstig lek was. Keer op keer kwamen er foto’s van de varkensneus op het internet terecht en als gevolg heeft het beeld wekenlang in ons hoofd kunnen rondspoken. Gisteren hadden we ons er al bij neergelegd dat het geen PR-stunt was en vandaag krijgen we de bevestiging: dit is officieel de nieuwe BMW 7 Serie.
Over het uiterlijk van de gefacelifte BMW 7 Serie hebben we in de afgelopen weken al dermate veel gesproken, dus nu zullen we het vooral bij specifieken en details houden. Dat de nieuwe neus van de Siebener veel groter is dan voorheen, dat hebben we de al meerdere malen geroepen. Echter, inmiddels heeft BMW bekendgemaakt hoeveel groter de nieren zijn. Volgens de Beierse autofabrikant is de voorkant 5 centimeter hoger. De omvang van de nieren is met liefst 40 procent toegenomen. Dunnere koplampen (optioneel met Laserlight) doen het gezicht nog enormer (of “statiger, zo beweert het merk) ogen. Aan de achterzijde heeft BMW zich gedeisd gehouden, maar ook hier bemerken we dat de LED-strip tussen de achterlichten dunner is geworden. Daarboven zit een chromen balk. De auto is eventueel nog op te leuken met pakketten als Design Pure Excellence (binnen en buiten), M Sport en de Shadow Line van BMW Individual.
Binnenin de auto zijn de aanpassingen tot een minimum beperkt. Dat gezegd hebbende gaat de 7 Serie erop vooruit doordat deze een volledig digitale, 12,3″ grote cockpit heeft gekregen, i.c.m. een 10,25″ Control Display. Daarnaast heeft de auto ook de nieuwste versie van BMW’s Touch Command-systeem. Overigens is ook het stuurwiel iets aangepast en krijgt men meer opties om het interieur naar eigen smaak te maken. Zo is er keuze uit nieuwe soorten leer, hout en licht.
De vernieuwde BMW 7 Serie komt aanvankelijk met een flinke verzameling motoren op de markt, die stuk voor stuk upgrades hebben gekregen. We beginnen onderaan de ladder, bij de 730d. De instapdiesel krijgt een drieliter zes-in-lijnmotor die 265 pk en 620 Nm produceert en verbonden is aan een achttrapsautomaat. Deze uitvoering is ook verkrijgbaar met xDrive. Daarna volgt een opgewaardeerde versie van diezelfde zescilinder: de 740d xDrive. Deze standaard vierwielaangedreven dieselauto beschikt over 320 pk en 680 Nm. De 750d xDrive is de absolute topper van de zescilinder diesels, daar het exemplaar liefst 400 pk en 760 Nm uit de krachtbron trekt. De benzine-uitvoeringen zijn als vanouds het meest krachtig. De 750i xDrive krijgt een 4,4-liter V8 die goed is voor 530 pk en 750 Nm. Het meer dan 5 meter lange apparaat snelt in 4 seconden naar de 100 km/u. De kers op de taart is en blijft de M760Li xDrive. Deze 7 Serie is standaard verlengd en heeft een 6,6-liter V12 die er in totaal 585 pk en 850 Nm uitperst.
Overigens komt de vernieuwde 7 Serie ook als hybride op de markt. De aandrijflijn van de 745e bestaat uit een drieliter zes-in-lijn benzinemotor, een synchrone elektromotor en een achttrapsautomaat. Zonder hulp van de elektromotor produceert de zescilinder 286 pk en 450 Nm, maar met de elektrische systemen ingeschakeld (113 pk en 265 Nm) komt het systeemvermogen uit op 394 pk en 600 Nm. Volledig elektrisch rijden kan de auto tot ongeveer 58 kilometer. Daarmee overtreft hij de 40 kilometer die zijn voorganger kon afleggen. Ieder van de motorconfiguraties (hybride en niet-hybride) kan ook als lange wielbasis worden besteld. Tot slot krijgt de nieuwe 7 Serie een nieuw adaptief onderstel dat nog soepeler aan moet voelen voor de inzittenden.
UPDATE: inmiddels hebben we ook bewegend beeld van de 7 Serie. Bekijk de video HIER.
Loek zegt
Ik ben er nu wel enigsinds aan gewend. Mooi is anders, maar het heeft wel wat. Wel heel statig.
*duikt weg omdat niemand het met hem eens is*
tristan114 zegt
@720s: ik vind het wel mooi eigenlijk. Stoor me eerder aan die luchtsleuven bij de mistlampen. Echter zal dat ook wel weer wennen.
vroaaar zegt
@720s: na 87 foto’s bekroop mij hetzelfde gevoel…
berlinetta zegt
@720s: Ik ben het met je eens. Ik vind het statig en imposant en zodra ik eraan gewend bent, zou ik het zelfs wel mooi durven te noemen. Dit is wel hoe een limo in dit segment hoort te zijn voor mij. Lekker overdreven en lekker glimmend.
Dickie zegt
@berlinetta: ik vind het ook nog wel mee vallen niet minder mooi dan de huidige 7, maar op een of andere manier blijf ik de S toch wel de dikste en mooiste vinden.
A8 niet mijn ding.
berlinetta zegt
@dickie: Ja de S vind ik een tikkeltje ordinair. Niet helemaal mijn ding. De A8 vind ik geen reet aan.
Dickie zegt
@berlinetta: dat ben ik met je eens, daarom vind ik hem denk ik ook mooi haha hoort wel beetje bij dit type auto.
berlinetta zegt
@dickie: Dat is ook wel zo. De S is ook zeker een heel goede keuze in dit segment. Ik heb gewoon een fijner gevoel bij de 7 dan bij de S.
elemento zegt
@Dickie: s klasse is ook mooi. Alleen E of C. Lijken erg veel.op S. Maar de 7 serie kan je wel onderscheiden van de 5 en en de 3
piquet1986 zegt
@720s: jaa daaaaag, nu gaat iedereen hem in dit topic ineens mooi vinden. Waar zijn al mijn anti 7-serie vrienden gebleven?
gandini zegt
@piquet1986: Anti! Ik blijf maar “Angry Bird varken” denken als ik het zie.
barkingiron zegt
@gandini: dat zie ik nu dus ook voortaan
str8six zegt
@720s: eens!
mb10 zegt
@720s: zolang hij voor je blijft rijden is het prima!
leovreenen zegt
@mb10: alsie achter je rijd word je opgezogen door die enorme neusgaten…
rhellema zegt
@720s: zie hier de kracht van de styling van BMW. Eerst moet men er aan wennen maar het is gewoon mooi. Denk maar aan de Bangle 7
Loek zegt
@rhellema: daarvoor geldt inderdaad precies hetzelfde. Maar voor het gros van de auto’s na de Bangle-butt, met name de F10 5 Serie en de F01 BMW 7 Serie, gold dat het design een goede nieuwe kant op ging. De evolutie van dat design, het huidige, gaat dan weer compleet de verkeerde kant op.
qoekje zegt
foto 7 hahahahahahhahah!!!
cupsport zegt
Het schijnt dat Willem Holleeder erg blij is dat hij niet langer de grootste neus heeft…
stfm zegt
De nieren zijn nu een beugelbekkie…
romeoalfa zegt
Het interieur ziet er nu al gedateerd uit.. Doe mij maar een A8 of een S.
berlinetta zegt
@romeoalfa: Bedoel je niet te zeggen: het interieur ziet er gelukkig tijdloos uit?
Dat interieur van de A8 is leuk op de persfoto’s. Zodra iemand er met z’n vettige klauwen aanzit, ziet het eruit als een bestelscherm van de McDonald’s.
romeoalfa zegt
@berlinetta: Zo’n A8 interieur is wel vernieuwend en het ziet er prachtig uit. Dit interieur kon net zo goed in de vorige 5-serie zitten.
berlinetta zegt
@romeoalfa: Het gaat er toch niet om of iets vernieuwend is? Het gaat erom dat iets perfect werkt en dat doet het bij BMW volgens mij ook. En of iets prachtig is, daar verschillen de meningen nogal sterk over. In mijn ogen levert BMW hier een tijdloos en vooral rustig interieur. Dat kan ik wel waarderen.
romeoalfa zegt
@berlinetta: Dus jij vindt dat BMW niet vernieuwend hoeft te zijn omdat het allemaal “perfect werkt”?
Dit is het topklasse segment, hier moet BMW juist de nieuwste snufjes en designs laten zien.
Maar goed, ik sluit deze discussie af met de eeuwenoude gezegde van iedere 316i-rijder: “BMW rijdt geweldig!!!”.
berlinetta zegt
@romeoalfa: En doet BMW dat niet dan? Volgens mij verschillen de aangeboden functies niet wezenlijk van die van de nieuwste functies van die van Mercedes of Audi. Alleen kiest BMW ervoor om de bediening op hun manier te blijven aanbieden en dat is volgens mij een bewuste keuze.
mashell zegt
@berlinetta: rustig? Ik vind al die figuurtjes in het leer maar druk, BMW onwaardig.
berlinetta zegt
@mashell: Ja dat is inderdaad wel druk. Ik doelde op het dashboard. Het ziet er gewoon vertrouwd en logisch uit.
mashell zegt
@berlinetta: dta klopt. Het is een BMW. Dat merk is aartsconservatief, net als haar klanten, en daarom mag je daar geen nieuwerwetsigheid verwachten. BMW ontwikkeld bestaande concepten helemaal tot perfectie, waar anderen al snel eens iets heel anders brengen om maar vernieuwend te zijn. Niet vernieuwend zijn is precies wat BMW beoogt.
verplicht zegt
@mashell: volgens mij liepen en lopen ze anders aardig voorop met hun iDrive. De bediening is subliem, de interface zit super logisch in elkaar en het werkt, zeker vanaf de CIC snel, betrouwbaar en met een fysieke controller.
Vanaf de eerste systemen, in 2001, met glasvezel kabels verbonden. Glasvezel! in een auto! In 2001!
Om dat even in perspectief te zetten;
Windows XP kwam uit in 2001.
Wikipedia zag het licht in 2001.
De PlayStation 2 kreeg een serieuze concurrent in 2001: Xbox.
Shaggy zong ‘it wasn’t me’ terwijl Def Rhymz aan het schudden was (van links naar rechts).
Lord Of The Rings kwam uit in de Bios, we keken naar Ocean’s Eleven en de waanzinnige graphics van Shrek.
En BMW stopt alles in iDrive met centrale bediening. Totaal niet vooruitstrevend.
Hun huidige infrastructuur waarmee ze Connected Drive hosten maakt ook gebruik Docker, OpenShift en Istio. Da’s een hoop bla bla om te zorgen dat een IT dienst altijd beschikbaar is.
Zo zijn er tal van voorbeelden te noemen waar je niet bij stilstaat.
Het vooruitstrevende van BMW zit ‘m niet in een nieuw dashboardje elk 2de model.
Ergonomie in een BMW staat op een zeldzaam hoog niveau. Ga zitten, en alles zit waar je het verwacht, werkt zoals verwacht en doet wat je denkt dat het doet.
Als iets zo goed werkt dan blijf je dat simpelweg gebruiken.
Dat dashboard is het resultaat van jarenlange evolutie met in gedachte de ultieme machine: de mens.
Maar goed. Ik ben een klein beetje fan van BMW dus ik kan een tikkeltje bevooroordeeld zijn.
frank2b zegt
@verplicht: glasvezel kwam op de markt in 1982 ……
mashell zegt
@verplicht: laten we de boel niet romantiseren. De eerste versie van iDrive was gruwelijk. Die kon veel te veel en was onbegrijpelijk. Ergonomie bij BMW is goed maar kan zeker nog wel beter. Bij mijn BMW zit de signalering of de regensensor aan of uit is op de stalk, precies achter mijn hand aan het stuur, dat had een controle lichtje in het cluster moeten zijn. Ook heeft de automatische airconditioning nog een regelaar voor warm en koud voor het middelste uitstroomrooster. Waarom? Vanwege conservatisme, niet vanwege ergonomie.
dikkereinier zegt
@mashell: dat is dan gelukkig ook een optie
87sandyd zegt
@romeoalfa: interieurs van Audi stonden altijd al op een hoger plan dan dat van BMW. Ik rij zelf een 3-serie maar het interieur is echt ronduit treurig te noemen. En dat is waar je toch elke rit tegenaan kijkt. Gelukkig maakt het rijden veel goed.
berlinetta zegt
@87sandyd: Bij de 3-serie is het ook algemeen bekend dat het interieur niet het beste was. Dat hebben ze bij de nieuwe 3 volgens mij goed aangepakt.
Dickie zegt
@berlinetta: alleen touchscreen is ook niks vind ik net wat jij al aangeeft alles onder de vieze vingers.
Wij hebben een paar trekkers (jaja die dingen hangen ook al vol met die schermen) waarvan een paar met alleen een touchscreens en een paar met touchscreen en wat draai en druk knoppen dat werkt echt vele malen beter.
berlinetta zegt
@dickie: Precies, de combinatie van touchscreen en fysieke knoppen werkt in mijn ogen het beste en BMW pakt dat goed aan.
rrk147 zegt
De neus begint idd wel te wennen! Het maakt hem wat statiger, en zal zeker voor de Chinese markt een slimme facelift zijn. Dashboard is ook wel oké, vind het vanaf een plaatje niet bijster spectaculair, en zou zelf altijd voor een S kiezen, naar mijn idee nog steeds de mooiste in z’n klasse.
mark383 zegt
@rrk147: dat dacht ik ook gelijk toen ik ‘m zag: getekend met de (vermogende) Chinese clientèle in het achterhoofd. Waarom maak je het BMW logo anders groter? :S
1975mini zegt
Tja…
pier zegt
BMW is afgegleden. Het interieur is niet spannend (kan ook in een 3 of 5 serie zitten) en die neus is afzichtelijk. De S-klasse blijft voor mij de fraaiste limo.
Dutchdriftking zegt
Zoals ik vanmorgen al zei, het zou mooi zijn als AC Schnitzer of een dergelijk bedrijf nu eens geen andere bumpers ontwikkeld, maar een andere grille.
racerx zegt
Prachtige auto voor z’n formaat, nieuwe koplampen staan ‘m erg goed! Alleen die nieren mogen weer 40% kleiner…
airditude zegt
Geen fan van de designtaal van BMW. Maar los daar van, vind ik het interieur verouderd overkomen ten opzichte van z’n concurrenten. Vette vingers op schermen is dan misschien ook niet fraai, maar combineer het dan gewoon met de huidige bediening.
berlinetta zegt
@airditude: Vergeet ook niet dat het een facelift is en geen compleet nieuw model. Interieurs worden bij facelifts nooit helemaal op de schop gegooid. Maar daarnaast combineert BMW toch juist de nieuwe schermen met de huidige bediening? In mijn ogen juist goede oplossing.
Brigadier Broekhoest zegt
Jammer dat de laatste 12-cilinders zo de boeken in gaan. Kitsch ten top.
Stel je voor dat ze over 3000 jaar een BMW 7 opgraven. Bij een E38 zullen ze denken: een hoog intelligente beschaving. Bij dit mormel zal er wel gedacht worden dat we elkaar de hersens nog insloegen met knuppels. Nou gaat het die kant ook steeds meer op, maar toch.
harrie zegt
Duits onderkoeld design is definitief dood. Audi is compleet vertokkieficeerd en BMW richt zijn pijlen duidelijk op landen waar dit soort edelkitsch in de smaak valt. Jammer.
karaya zegt
“Barok” is het eerste wat me te binnen schiet.
evdw zegt
De échte nieuwe 7 serie is neem ik aan een volledig elektrische wagen.
audiq5 zegt
De M760Li had toch eerst 610pk?! Waarom heeft die nu 585pk??
pjansen zegt
@audiq5: Dat komt door de partikelfilter die er nu op moest.
audiq5 zegt
@pjansen: Tja, of het nou echt nodig was is de vraag.?
pjansen zegt
@audiq5: De “oude” pre facelift 760 heeft 294 gram co/km, die partikelfilter brengt hem misschien in een andere klasse. Als je trouwens 294 gram co/km intikt op de Belgische taxcalculator met 6.6 liter cylinderinhoud dan zit op iets van 10.000 euro wegenbelasting per jaar…WTF Vroeger betaalde ik daar al 2 of 300 euro per maand op mijn E65 745d en dat was echt het maximum, wel een fantastische motor om in te rijden.
SimonMc zegt
@pjansen: *cilinderinhoud
pjansen zegt
@simonmc: Idd Komt door het Engels “Cylinder”, schrijf niet vaak meer in het Nederlands ben al een jaar of 12 weg uit Europa :D
audiq5 zegt
@pjansen: 745d, ik geloof best dat het een heerlijke wagen was, maar €10k aan wegenbelasting per jaar is wel iets te veel van het goede?
pjansen zegt
@audiq5: Is inderdaad een stevig demotivatiebeleid om ooit nog eens een 6.6 liter V12 te gaan kopen, qua rijden is een 12 cilinder natuurlijk wel iets heel bijzonders. Mijn keuze zou sowieso een 750 zijn, ik lees wel op http://www.7er.com dat er nogal wat betrouwbaarheidsproblemen zijn geweest met de 4.4 liter V8 in de G11/12.
pjansen zegt
@audiq5: Lees net dat de nieuwe 760Li 285-282 g/km heeft en Euro 6D-TEMP, dat zal door die partikelfilter komen.
audiq5 zegt
@pjansen: 25pk inleveren voor ongeveer 10g/km. Als dit zo doorgaat, krijgen we binnenkort een 720i, omdat dat nog minder Co2 uitstoot.
pjansen zegt
@audiq5: Ja die paar co’tjes zal het niet zijn maar die partikelfilter zal hem naar de Euro 6D temp klasse brengen en in Duitsland is dat volgens mij nu al een vereiste voor nieuwe auto’s.
pjansen zegt
@pjansen: Vandaar heeft de G20 M340i ook meer PK’s in Amerika dan die in Duitsland uit zal komen. Die Amerikanen hoeven geen partikelfilter erop ;)
audiq5 zegt
@pjansen: Grappig, want de Amerikanen hadden des tijds diesels met een 7.3L V10. En je gaat me niet zeggen dat die goed waren/zijn voor het milieu.
Wij moeten nou allemaal filters hebben op onze auto’s, terwijl zij, in mijn ogen, de grootste ‘schade’ hebben aangericht.
pjansen zegt
@audiq5: Idd Ben het helemaal met je eens !
goodolddays zegt
Het impossanten maar toch ingetogen uiterlijk van de e38 ligt inmiddels in het verre verleden maar is sindsdien nooit meer geëvenaard. Wat is dit toch lelijk, nog liever een lexus…
neymar zegt
Pfff wat een dikke sedan zeg! Respect.
mashell zegt
De fotogalerij maakt het duidelijk, de 7 serie heeft echt wel knipperlichten!
sjaakerdeknaak zegt
Neusje van de zalm dit
pjansen zegt
Een 750Li met 530 PK en shadowline pakket (zonder chroom) in een specialere kleur zou me wel kunnen bevallen. Ook het individual merino leer met die extra stitching op de middenarmsteun en ook in de deuren ziet er super uit. 0-100 in 4 seconden zijn echt fenomenale cijfers alleen jammer die begrenzer op 250 KM/h dat haalt hij waarschijnlijk al in de 6e versnelling.
tysson zegt
Net een broodrooster, kun je de hele ontbijtzaal in 1 keer bedienen met getoast brood!
jaso013 zegt
Dit is absolute klasse! Vind het echt een toffe limo. Vele malen mooier dan de merc of de audi.
maxidyne zegt
Die varkensneus… De gruwel. Doe mij maar een Lexus LS. Mercedes S-klasse blijft de maatstaf in deze klasse, gevolgd door BMW en Lexus. Audi komt niet eens in de buurt naar mijn mening.
koen0373 zegt
@maxidyne: Dus een varkensneus is niet je ding, maar een meggroot aambeeld door de neus van een Toyota met leren bekleding jagen, mag wel?
maxidyne zegt
@koen0373: tja smaak is persoonlijk. Vind de Lexus LS neus wel erg mooi.
Dickie zegt
@maxidyne: dat is het gelukkig wel, ik vind het namelijk niet mooi die Lexus neus.
pjansen zegt
Met M-Sport grill en shadowline wil ik hem wel eens zien, ben benieuwd.
kaeser zegt
@pjansen: op foto 49 is een sneakpeek te zien met M-pakket.
kaeser zegt
Met M trim misschien wel te behappen. De wielen op de tablet zien er iig wel heel dik uit.
Donstil zegt
Ik vind het wel tof eigenlijk. Liefst van echt metaal zodat fietsers er lekker in blijven hangen.
frederik zegt
Wel eindelijk weer een hybride aandrijflijn van BMW met een zescilinder. Als ze dat nou in een 545e Touring lepelen ben ik zeer geïnteresseerd. Lijkt me prima om elektrisch in de stad te rijden en daarbuiten een fijne zescilinder te hebben. De viercilinder in de huidige 40e uitvoeringen is me net wat te schraal.
vaakbenjetebang zegt
Nieren 40% groter? Wordt dat werkelijk in het persbericht benoemd?
thomasthomas zegt
Mooi ding alleen dat interieur met al die stiksels hou ik niet van.
jippie zegt
Wel knap dat ze er bij BMW in geslaagd zijn om van iets lelijks iets nog lelijkers weten te maken. Wel ? voor de mogelijkheid om de auto om te toveren in een rijdende sexclub.
frank2b zegt
Zelfs het logo is groter.
technofreak zegt
kjelldevries zegt
Achterkant erg netjes maar de voorkant moet ik nog in het echt zien. Maar in deze klasse blijft er voor mij maar 1 topper en dat is de S klasse