Met SUV’s kunnen fabrikanten tegenwoordig een hoop geld verdienen en dat hebben de Tsjechen als geen ander begrepen.
De Karoq is de kleine broer van de inmiddels bekende Kodiaq en zal de compact SUV-taart moeten delen met auto’s als de Seat Ateca. Qua uiterlijk is de nieuweling dan ook niet echt een verrassing. Deze opvolger van de Yeti is 4,38 meter lang, 1,84 meter breed en 1,60 meter hoog. Hij zit qua formaat trouwens tussen de Volkswagen Tiguan en de Seat Ateca in. Verder zal het je niet verbazen dat de wielbasis exact overeenkomt met die van de Ateca, aangezien beide auto’s op hetzelfde platform staan.
Onder de kap ligt een 1.0 TSI met 115 pk en 200 Nm of de nieuwe 1.5 TSI Evo met 150 pk. Die laatste versie is bovendien voorzien van cilinderuitschakeling. De kleinste benzineversie sprint naar 100 km/u in 10,6 tellen bij een top van 204 km/u. Het verbruik bedraagt 5,2 l/100 km. De daddy van de benzine uitvoeringen gaat in 8,4 seconden naar 100 km/u en geeft er bij 204 km/u de brui aan. Deze versie verbruikt 5,1 l/100 km.
Dieselen mag met een 1.6 TDI à 115 pk of een 2.0 TDI met 140 of 190 pk. Deze zelfontbranders komen met een handbak (zes verzetten) of zeventraps DSG. De 1.6 verbruikt 4,5 l/100 km en doet iets minder dan 11 seconden over de standaardsprint. De versie met 150 pk doet dat in 8,9 seconden en de grootste 2.0 in 7,8 tellen.
Velgen kunnen worden besteld tot 19 inch en er zijn maar liefst vier verschillende infotainmentsystemen beschikbaar. Verder kun je compleet uit je stekker met Gesture Control en zijn zaken als Emergency Assist, adaptieve cruise control, Blind Spot Assist, Front Assist en Lane Assist leverbaar. Ook kan het onderstel van e 1.5 TSI en de 2.0 TDI (beide vermogens) worden uitgerust met Dynamic Chassis Control. Hiermee kan de bestuurder kiezen uit de standen Normal, Sport, Eco, Individual en Snow. Die laatste is alleen te selecteren op de versies met AWD.
Aan ruimte geen gebrek in de Karoq. De auto beschikt over drie losse stoelen achterin die kunnen worden verschoven of verwijderd. De bagageruimte heeft een inhoud van 521 liter en is daarmee een toefje groter dan die van de Ateca. Met de stoelen omlaag past er 1.630 liter in, met de stoelen eruit zelfs 1.810 liter.
Nog voor het einde van het jaar moet de Karoq bij de Nederlandse dealer staan.
UPDATE: lees HIER de vergelijking tussen de Karoq en de Kodiaq.
loewie1984 zegt
Die nieuwe gespleten koplampen vind ik nou niet bepaald mooi. Niet bij de Kodiaq, niet bij deze niet bij de Octavia. Maar dat zal wel aan mij liggen. Hopelijk gaat de levertijd op de Atteca nu met 50% omlaag. Maar eigenlijk is het van de zotte als je ziet hoeveel de Seat, Skoda en VW Tiguan nu op elkaar lijken.
danivdengel zegt
@loewie1984: Als toekomstig Tiguan eigenaar moet ik toch even ingrijpen, hahaha. Vind de Tiguan niet in het rijtje Karoq, Ateca, Kodiaq etc horen
klaasjevaak zegt
@danivdengel: dat zou ik ook zeggen als je meer betaald hebt voor exact dezelfde auto…
danivdengel zegt
@klaasjevaak: als je allemaal hebt proefgereden merk je het verschil. Ik ging allereerst voor het uiterlijk en erna ging ik letten op materiaalgebruik en kwaliteit.
wildewesten zegt
@danivdengel: oh je hebt al proefgereden in de Karoq?
danivdengel zegt
@wildewesten: hahaha zoals je zelf ook kunt bedenken zal dit een mini Kodiaq worden. Als we dan het interieur bekijken zal er niet veel verschillen. Verder krijg ik geen warm gevoel bij het exterieur
str8six zegt
@danivdengel: daar denken ze bij VAG heel anders over..
skid zegt
@str8six: Bij VAG denken ze wel vaker anders of bepaalde zaken. Dieselemissie, olieverbruik, fietsketting als distributie….
Overigens tiptop tevreden met mijn Skoda Superb. No VAG-hate.
koendl zegt
@danivdengel: vw = skoda + gebakken lucht voor het logo.
Je mag van mij perfect als mening hebben dat je de VW mooier vind.
Ik vind het een toffe bak en wens je er veel plezier mee toe. Kwalitatiever is hij echter echt niet.
cloverleaf zegt
13 in een dozijn wagen. Zal ongetwijfeld goed zijn maar vindt er niks aan. Ben heel benieuwd naar de vanaf prijs… Een 1 liter in een SUV… Dat is een pak appelsientje…
Donstil zegt
@cloverleaf: Armoesientje
Homer55 zegt
Tja, gewoon een VAG…
Robert zegt
Renault belde; de Mégane wilde z’n achterlichten terug.
v60polestar zegt
@RRRobert: toevallig heeft Mn vader een Renault Megane (2017 estate) maar die achterlichten lijken hier toch echt niet op.
subarumini zegt
@RRRobert: eerder een Fiat Tipo
misterdrogba zegt
Doe dan toch maar een Ateca, vooral met de achterkant slaan ze de bal volledig mis vind ik.
rednasnamsob zegt
@misterdrogba: plank…
str8six zegt
@rednasnamsob: of schieten?
occasiefapper zegt
Dus de Kodiak valt niet in dezelfde klasse als de ateca? Skoda was toch juist het merk dat meer ruimte biedt voor hetzelfde geld? De yeti was in mijne ogen nog “uniek” dit is wel een erge copy paste van de gedeelde designtafel in het VAG HQ
Dizono zegt
@occasiefapper: de kodiaq staat op hetzelfde platform als de Ateca, maar is wel iets groter, langer vooral. Dit is gewoon letterlijk een Ateca met andere neus en kont. Deuren zijn 1 op 1 uit te wisselen en ik vermoed ook dat het interieur rechtstreeks uit de Ateca komt.
granlusso zegt
@dizono: Dus qua formaat is het rijtje van klein naar groot dus zo: Tiguan, Karoq, Ateca, Kodiaq?
rikky zegt
@granlusso: Nee van klein naar groot:, Ateca, Karoq, Tiguan en Kodiaq
nononsense zegt
@occasiefapper: Vallen alle skoda’s niet net buiten het segment, doordat ze net een tikje groter zijn?
Octavia zit ergens tussen golf en jetta, superb is een flinke passat of een kleine A6.
Doen ze slim als je het mij vraagt. Tenminste een echte merkwaarde.
room850 zegt
Vind het toch wel een fraaie auto, neusje doet de auto groter overkomen dan dat die is. Imposant!
sezz zegt
1.5 met lager verbruik dan de 1.0 duhh?
rednasnamsob zegt
Als Seat fan boy (heb een Leon en Ibiza ST) moet ik toch toegeven dat ik deze zo op het eerste gezicht mooier vindt als de Ateca…
viezefreddyw zegt
Een 1 litertje onder de kap van een ‘SUV’. Wat zal dat fantastisch rijden zeg! Heerlijk comfortabel! Ontzettend fijn naar je wintersportbestemming in Tirol! Topding, nu al!
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik denk dat je in Winterberg al in de problemen komt.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Of niet dan? Of even naar de camping in de zomer. Heuveltje op. Lekker man. Heerlijk stil in die auto, comfort ten top.
allesmetturbo zegt
Wel erg slappe motriseringen, alleen de 190pk lijkt me ok om vlot mee te komen in het verkeer.
dijan zegt
@allesmetturbo: 8,4 seconde van 0 tot 100 en dan niet met het verkeer meekomen??? Weet niet waar jij woont ,maar hier doe je met deze tijd meer als de gemiddelde auto.
allesmetturbo zegt
@dijan: dan*
Ik vind 8,4 sec naar de 100 redelijk traag, maar het gaat mij vooral om de tussenacceleraties wanneer je gaat inhalen op de snelweg bijvoorbeeld. Een 1.0 en <150pk in een SUV lijkt me niet erg vlot. Maar oke, zo'n auto koop je ook niet als je vlot wilt rijden denk ik
anders zegt
Huh, opvolger van de Yeti? Heb het idee dat de Ateca al een klasse groter is, maar dat is dus gezichtsbedrog? Skoda is vaak ruimer dan Seat, dan schaalt de opvolger van de Yeti behoorlijk op. Of heb ik dit helemaal mis?
Ce zegt
Een Levante wannabe… met lelijke geknepen ogen…
toyotafortuner zegt
De Yeti was nooit echt mijn kopje thee, maar dat zag er nog tenminste herkenbaar, ‘eigenzinnig’ uit.
Dit is gewoon nogal generiek
autodrop zegt
Wij zeuren dan wel op Amerikanen ivm de afwerking… maar zij zullen zich doodlachen om het feit dat wij dit SUV’s noemen gok ik zo!
henkhekje zegt
Wat Een Krot
arias zegt
Mooi, maar gaan de Karoq en Kodiaq niet elkaar in de weg zitten?