Alles wat je moet weten over misschien wel de leukste Porsche die je momenteel nieuw kan kopen.
We zagen ‘m eerder al met lichte camouflage voorbijkomen en vanochtend lekte ‘ie al uit in al zijn glorie: de Porsche 911.2 GT3 met Touring Package. Deze variant van de Elfer is bíjna net zo hardcore als de reguliere GT3 (rijtest), maar dan met een nét wat luxer GT-karakter en een klassiek tintje. Zoals de naam al aangeeft grijpt het model terug naar de Carrera RS 2.7 Touring Package uit 1973. Het is echter moeilijk om een vergelijking met de 911R uit de weg te gaan. In sommige opzichten zou je haast denken dat Porsche speculanten die zo’n 911R hebben een beetje probeert te trollen met de 911 GT3 ‘TP’.
Net als de 911R is de ‘TP’ bijvoorbeeld alleen beschikbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Jawel, mensen die willen flipperen moeten maar voor de variant met strijkplank achterop kiezen. De motor is gelijk aan die van de 911.2 GT3. Dat wil zeggen 4.0 liter inhoud, 500 pk, 460 Nm en een redline van 9.000 toeren per minuut. Smöllen. Logischerwijs zijn ook de prestaties vergelijkbaar met die van de normale GT3 met handbak: 3,9 seconden naar de honderd en een topsnelheid van 316 kilometer per uur. Dat laatste is een tikje vreemd, daar de handgeschakelde 991.2 GT3 mét vleugel doorblaast naar de 320. De ‘TP’ kan zijn gebrek aan achterspoiler dus niet omzetten in een hogere topsnelheid. Maar goed, eigenlijk doen dit soort cijfertjes er natuurlijk al lang niet meer toe in de wereld van de sportwagens. Alles is tegenwoordig snel, dus het gaat veel meer om de sfeer en de beleving van zo’n auto.
Laat dat nou precies zijn waar Porsche op inzet met de GT3 TP. Zowel van binnen als van buiten heeft Porsche naar eien zeggen zijn best gedaan de auto de sfeer van een ‘klassieke sportwagen met handgeschakelde versnellingsbak’ te laten ademen. Ze hadden zich ook kunnen beperken tot de term ‘klassieke sportwagen’. Enfin, in het interieur maakt de standaard alcantara bekleding van de GT3 plaats voor een combinatie van zwart leder en stof. Ook het stuur (met een 12-uursmarkering), de schakelpook, de armleuningen, de afdekking van het opbergvak in de middenconsole en de deurgrepen zijn afgewerkt met leder. De hoofdsteunen zijn voorzien van het Porsche-logo en de sierlijsten zijn uitgevoerd in zwart aluminium.
Aan de buitenkant heeft de TP alle kenmerken van de reguliere GT3, op een paar kleine details na. Bij de TP zijn de lampen, raamlijsten, eindpijpen van de uitlaat, afdekkingen van koplampsproeiers en het Porsche-logo achterop namelijk niet ‘zwart’ gemaakt. Mocht je dat mooier vinden kan dit overigens wel, maar dan moet je kiezen voor het Black Exterior Touring Package. Maar ook zonder de zwartmakerij kan je de TP ‘makkelijk’ van een gewone Carrera onderscheiden door de dubbele, recht in het midden geplaatste uitlaat, de 25 millimeter lager gelegen carrosserie, de bredere koets en het speciale luchtrooster boven de motor. De uitklapbare spoiler van de GT3 TP is wel gelijk aan die van de Carrera, maar dan voorzien van een extra, beweegbare aerodynamische rand, de zogeheten Gurney Flap.
Kortom, Porsche heeft een paar lekkere ingrediënten uit de schappen getrokken en er een heelijk brouwsel van gebrouwen. Ik vind het interieur persoonlijk iets té zwart, maar ben bereid dat door de vingers te zien. Getuige het feit dat ik zojuist doorkreeg dat @casperh al vanaf deze ochtend wild schuimbekkend voor de hal met de Porsche-stand in Frankfurt staat, durf ik wel te zeggen dat onze Porsche-fanaat ook overtuigd is van de TP.
Dan nog de Nederlandse prijs! Die hebben we gelukkig. De GT3 heeft een Nederlandse consumentenadviesprijs van 234.950 eurootjes. Het pakket is in principe gratis, maar door de iets hogere uitstoot betaal je wat meer belasting bij aanschaf.
RickB zegt
De Volkswagen Golf GTI Clubsport bestel ik ook het liefst in BlueMotion trim.
berlinetta zegt
Van mij mag die chromen raamomlijsting wel achterwege blijven. Het is een supercar, geen limo.
Verder is het toch wel een hele gave 911! Ik vind hem mooier dan de normale GT3. Een 911 wordt er naar mijn mening sowieso nooit mooier op door al die spoilers/vleugels/flapjes etc.
thezwart zegt
Het bumperwerk en met name de velgen komen raar over zonder de spoiler en passen niet echt…. Neen, dan maar de GT3 met spoiler of een fraaie Targa.
slickrick zegt
@thezwart: ik vind deze uitvoering juist chique, ipv z’n picnic tafel achterop
nvn1993 zegt
@slickrick: ik vind juist dat een gt3 niet chique hoort te zijn want racecar. Nu heb je een hardcore 911 met de looks van een “normale” 911 en het comfort van een plank.
T16 zegt
@thezwart: Hij is inderdaad best chique.
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/is-this-the-9912-porsche-911-gt3-touring-package-prototype-has-rear-seats-119604_1.jpg
Jochempie zegt
Er zijn natuurlijk wel verschillen met de 911R, behalve dat dit een facelift is.. Zo heeft deze GT3 TP niet het magnesium dak of de koolstofvezel voorschermen..
lekkerlinksrijden zegt
Ach wat leuk, weer een 911.
tvklarenbosch zegt
Als 2,5 ton had liggen wist ik het wel! Twijfel alleen over de kleur
cpp1 zegt
Wat is dit voor een vreselijk zwak vormgegeven voorbumper? Straalt weinig agressie van af.
kniesoor zegt
@cpp1:
Eensch, de bumper van de pre-facelift 991 GT3 – met het vooruitstekende middelgedeelte – straalt meer uit dan deze gladjanus.
mashell zegt
@cpp1: en dat is precies de bedoeling. Wel zo snel als een GT3, maar niet zo agressief. Veel dichter bij de pure 911 dus. Agressieve wagens zijn er al veel teveel.
Onehp zegt
Nu nog als 2+2, beetje praktische mag ook…
toyotafortuner zegt
Een GT3 Elf zonder spoilerwerk achter, wel erg kaal
911targa zegt
Doe maar een GT3 met flippers, pccb remmen en een forse vleugel. Geel, lava orange of paarse carrosserie.
r3fl3x zegt
Droom ding. Zo hoort de 911S eigenlijk te zijn. Chroom mag er af, ander kleurtje erop en gaan :-)
rikus zegt
Een hardcore 911 met een wat luxer GT karakter. Hebben jullie enig idee hoe raar dit klinkt?
1975mini zegt
Is het een gelimiteerde oplage?