De nieuwe Volkswagen Golf GTI is onthuld. Voor de leuk neemt VW meteen even de Golf GTD én Golf GTE mee.
De nieuwe Volkswagen Golf GTI is misschien wel het slechtst bewaarde geheim van de afgelopen zes maanden in de autowereld. Iedereen zag dat VW ‘zwanger’ was van een drieling en iedereen wist wat het ging worden: een Golf GTI, GTD en GTE.
Leukste
We beginnen natuurlijk met de leukste van de drie en dat is ongetwijfeld de nieuwe Volkswagen Golf GTI. De GTI-uitvoeringen van de Golf III en Golf IV waren behoorlijke misperen, maar met de Golf Golf V toonde VW aan nog steeds een goede GTI te kunnen bouwen. Ze hadden er kennelijk gewoon even geen zin in toen.
Recept
We benoemen de Golf V GTI, want het ‘recept’ van die auto wordt sinds 2004 nauwgezet gevolgd. Voor de Golf VIII GTI is dat niet anders. We beginnen met het uiterlijk. Dat moet namelijk afwijkend zijn, maar niet te opvallend. Daar zijn ze bijna in geslaagd. Aan de voorkant zie je de kenmerkende rode bies bij de grille. De VW Golf GTI op de foto’s is zelf ook rood, dus het valt iets minder op.
Renault Sport
Wat wel direct opvalt zijn de lampen in de bumper. Het zijn de mistlampen in een ‘X-vorm’, die nog het meeste doen denken aan de lampenwinkel in de voorbumper van een Clio of Mégane van Renault Sport. Origineel is het niet en esthetisch is het, eh, wennen. Hopelijk heeft het een functie of een meetbaar beter resultaat opgeleverd. Wel is het een beduidend ander front dan zijn voorganger. Dat moest ook wel, want het zijn in feite dezelfde auto’s.
Krek eender
Aan de zijkant is dat ook het beste te zien. Het silhouet is krek eender. Dat is tegelijkertijd ook de kracht van deze bestseller. De dikke C-stijl is natuurlijk kenmerkend voor elke Golf, maar de badges zijn uniek voor de nieuwe VW Golf GTI. Ook de wielen zijn uniek voor de GTI. Op de foto’s zie je de 18″ wielen, 17″ is standaard. Aan de achterzijde is er wel iets gedaan om te herkennen dat dit een snellere Golf is. Er zijn twee dikke uitlaten, eentje links en eentje rechts. De ‘GTI’-badge is naar het midden verhuisd en er is een dakspoiler.
MQB
De nieuwe Golf VIII en ook deze GTI staan beide op een evolutie van het MQB-platform. Dat betekent dat de techniek je heel bekend in de oren kan klinken. De nieuwe Golf GTI heeft namelijk een 2.0 TSI viercilinder onder de kap. Het maximale vermogen bedraagt 245 pk en qua koppel heb je eveneens geen reden tot klagen: 370 Nm. Volkswagen geeft geen cijfers over de acceleratie of topsnelheid.
(On)bekende prestaties
Tsja: de specificaties zijn natuurlijk gelijk aan die van de uitgaande Golf GTI. Die werd de laatste maanden alleen geleverd als ‘Performance’ en levert exact evenveel vermogen en koppel. Aangezien de rest van de auto niet wezenlijk anders is, verwacht een 0-100 km/u sprint in 6,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Een handgeschakelde zesbak is standaard, een zeventraps DSG is optioneel verkrijgbaar.
Interieur
Mocht je de overstap wagen van een Golf VII GTI naar een Golf VIII GTI, dan merk je in het interieur wel dat het een nieuwe auto is. Geen analoge meters met een klein navigatiescherm, maar een virtual cockpit met hightech infotainment-schermen. Ze zijn gelijk aan die van de gewone Golf VIII. Dat betekent dat het systeem waarschijnlijk erg intuïtief werkt, maar je wel een draaiknop gaat missen voor de radio. Wel gaaf in het interieur zijn de sportstoelen met kenmerkende Schotse ruit. Een uitstekende reden om geen leer te kiezen.
Golf GTE
Zoals gezegd lanceert Volkswagen niet alleen de nieuwe Golf GTI, maar nog twee versies. De Golf GTE is de plug-in hybride Golf. De vorige generatie was zeer populair in Nederland dankzij een ietwat gunstige bijtelling. De Golf GTE was ook best een dikke Golf, maar niet echt een heel sportieve Golf. Hopelijk heeft Volkswagen dat nu rechtgezet. De architectuur van de installatie is gelijk: een 1.4 TSI viercilinder benzinemotor (met 150 pk) die is gekoppeld aan een elektromotor. Deze is aanzienlijk sterker (115 pk) dan voorheen.
245 pk
Het totale systeemvermogen bedraagt 245 pk en qua koppel staan er 400 Newtonmeters klaar. Je kan tot 130 km/u elektrisch rijden, dankzij het 13 kWh accupakket. Mocht je denken: heeft de Cupra Leon eHybrid niet dezelfde cijfers, dat klopt. Ook hier zien we enkele ‘snelle’ kenmerken. De badge is hier eveneens naar het midden verhuisd. In de grille is er een blauwe bies en je hebt unieke velgen. Er zijn geen uitlaten zichtbaar, enkel een chromen bies die de vorm van uitlaten suggereert.
Golf GTD
De laatste snelle Golf is de Golf GTD. Ondanks dat Volkswagen een tikkeltje ongelukkig is geweest met het dieselgate-schandaal, gaan ze vrolijk door met dieselmotoren. Volgens VW is de 2.0 TDI in de Golf GTD heel erg schoon. Dat hebben we natuurlijk eerder gehoord. Voor deze generatie geeft VW de GTD dan ook nieuwe SCR-katalysatoren mee. Het is wel de ideale hatchback voor de veelrijder, want de 2.0 TDI staat erom bekend behoorlijk zuinig te kunnen rijden, zonder dat je extreem lage snelheden hoeft te rijden. In dit geval levert de motor 200 pk aan vermogen en 400 Nm aan koppel. De Golf VII GTD had 184 pk, dus je krijgt er 16 paarden bij.
Zilvergrijs
De Golf GTD kun je eenvoudig herkennen aan twee kleinere uitlaatpijpen aan de linkerkant en wederom unieke velgen. De bies is net als voorheen zilvergrijs. In het interieur heeft de Schotse ruit ook deze kleur, in plaats van rood in de GTI en blauw in de GTE. Voor al die versies vermeldt Volkswagen dat ze geleverd worden met het XDS-sperdifferentieel en adaptieve dempers. Of het optioneel of standaard is, wordt niet vermeld.
Genève 2020
Waarschijnlijk word er volgende week meer bekendgemaakt. Dan wordt de vlotte drieling onthuld op de Salon van Genève.
87tb zegt
Nu pas begin ik me te realiseren dat de golf 7 eigenlijk best een mooie auto is.
brammetjedeb zegt
@87tb: ik ben nog bezig….
henkp1 zegt
Die wielen van die rooie…..hahahahahaha
autodidact zegt
@87tb: die Golf 7 had tenminste nog goede verhoudingen. De nieuwe is een Golf 7 met een grote ronde clownsneus.
Design_Driven zegt
Op de voorkant na.
https://static.autojunk.nl/pictures/2019/1024/123707/preview480.jpg
bArTaAfJeS zegt
Oh God, I’m so depressed…
ty5500 zegt
Die lichten in de voorbumper staan een megane rs toch een stuk beter
jaapiyo zegt
Blijft jammer dat het sinds de V zo’n hoogig ding is geworden, waardoor ‘ie te smal oogt, zeker als GTI. En die twee uitlaten helpen dat ook niet, dat moet natuurlijk gewoon een dubbele eindpijp aan één kant zijn…
Dutchdriftking zegt
Niks spannends, maar wel weer knappe auto’s. Met name de GTD lijkt mij heel prettig. Komt er van de GTI ook nog een performance variant? Nu de I30N en de Focus ST rond de 280pk hebben is 245 wellicht net wat weinig.
ericc zegt
Even wachten tot ABT klaar is met een chipje!
Kwam de R niet naar Zwitserland???
Edge zegt
@dutchdriftking: Lijkt me wel. De techniek voor 310pk sterke versies ligt toch al klaar (Cupra Leon), dus VW zou wel gek zijn als men dat niet ook in de Golf lepelt. Ze zullen alleen even wachten met de aankondiging zodat ze twee keer headlines kunnen pakken.
Dutchdriftking zegt
@Edge: klopt, maar je wilt natuurlijk ook weer een gat tot de Golf R creëren. Als de GTI performance 280pk heeft is er voldoende tot de 330pk welke de R waarschijnlijk krijgt.
Loek zegt
@dutchdriftking: er werd ook al gezegd dat VW bezig is met een 400 pk sterke Golf R, dus wellicht dat er dan een 330 en 400 versie komt van de R en de powerboost voor de TCR bewaard wordt.
Dutchdriftking zegt
@Loek: De R400 was in een vergevorderd met de 7e generatie, echter is deze niet doorgegaan daar het budget en de manschappen dankzij dieselgate. Van de 8e generatie heb ik nog niet van deze variant gehoord. Een TCR (hopelijk gaat hij gewoon Clubsport heten, dat klinkt veel beter) gaat er gewoon komen. Vanaf de Golf 3 is er altijd een speciale editie om het aantal jaren bestaan van de Golf te vieren, bij de Golf 8 zou dat de edition 45(jaar) worden. Bij de Golf 7 betrof dit de Clubsport, en deze had inderdaad het Golf R blok.
Wat mij het meest logische lijkt :
-200pk GTD
-208pk GTE (eco variant, is al bevestigd)
-245pk GTE (performance variant)
-245pk GTI
-280pk GTI performance
– 330pk Golf R
– 310pk GTI 45 jaar (gedowntuned R blok zonder 4-motion)
Als er dan van de R en de GTD ook nog een variant (station) komen zijn ze helemaal goed bezig. Al met al een modelvarianten waar ze bij Porsche nog jaloers van worden! Maar het kan natuurlijk ook dat de nieuw aangenomen milieu gekkies er samen met de Co2 boetes voor zorgen dat het er veel minder worden….
Stefje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kniesoor zegt
Mooi eerbetoon aan de RSsen van Renault, die verlichting in de bumper. De frambozen zullen dat ongetwijfeld opvatten als een erkenning van VW, dat de RSsen momenteel de benchmark zijn in de hete hatchklasse.
henkp1 zegt
En dan hebben die frambozen nog gelijk ook!
jimmy89 zegt
Ford want’s to have a word with you.
vondick zegt
@jimmy89: nadat hij het dus eerst aan de VW man moest uitleggen moet hij nòg een keer aan de ford man uitleggen dat Renault de benchmark is in hothatchland?
ghost zegt
Ik vind alleen de nieuwe stoelen gaaf! De rest mogen ze houden.
vonklausenburg zegt
Ik moet nog steeds enorm wennen aan het nieuwe front, lijkt alsof het een gesmolten Golf is.
JelleEp3 zegt
Die velgen zien er niet uit! Lijken zo van onder de e-golf vandaan te komen
enricoleerdam zegt
@jelle166: idd afschuwelijk !
nout zegt
@jelle166: ja echt drama. Die van V GTI waren zo mooi en pasten geweldig bij het ontwerp, steeds een stapje ‘moderner’ maar minder mooi sindsdien…
lekkerlinksrijden zegt
De Polo gti vind ik een stuk beter ogen, misschien is het wel stiekem de leukere om te hebben
sollie1984 zegt
Jammer dat de GTD geen vierwielaandrijving krijgt. Heeft de auto toch echt wel nodig.
viezefreddyw zegt
Toevallig gisteren de nieuwe Golf geparkeerd langs de weg zien staan en even gekeken. Ik heb mijn best gedaan om wat moois te vinden maar ik vind er eigenlijk geen zak aan.
cossiekiller zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
henkp1 zegt
‘Evolutie van mqb-platform’, er is dus geen zak veranderd. Bizar dat VW deze facelift als een compleet nieuw model betiteld. Weer.
Volgens andere media die al met deze auto hebben gereden, valt ie tegen of maakt in ieder geval z’n GTI-badge niet waar.
willeme zegt
@henkp1: Het ligt iets genuanceerder dan dat. In principe is de Golf 8 een ‘nieuw’ model. Het platform is echter niet nieuw. Dus dat betekent dat de voetenruimte, pedalen, motorplaatsing en vooras gelijk zijn. Het MQB-platofrm is behoorlijk flexibel, dus het is mogelijk om het een en ander af te laten wijken. Een facelift is als er een ander neusje op komt en wat kleine wijzigingen in het interieur.
Bij de Golf VIII is ervoor gekozen om het platform door te ontwikkelen. Dat gebeurt op zich best vaak. De huidige Mercedes-Benz S-Klasse, Porsche 911, Ferrari F8, Fiat Panda en Renault Clio zijn. bijvoorbeeld ook allemaal doorontwikkelingen op hetzelfde platform als hun voorganger.
Dan het tweede gedeelte. Ik weet niet wie al gereden heeft met de nieuwe Golf GTI. De auto is vannacht pas onthuld, dus dan zou het een ‘op de bijrijdersstoel’ test kunnen zijn van een grote Duitse of Engelse media.
Aangezien de Golf VIII GTI veel zal lijken op de Golf VII GTI, zal deze ook weer uitstekend rijden. Ten opzichte van de VI was de VII een enorme vooruitgang. Een veel soepeler chassis, een veel stijver koetswerk en een lager gewicht. Qua onderstel heeft VW behoorlijk wat werk verzet in de tussentijd. Daarover was de media zeer te spreken.. Dus dat ‘ie zijn badge niet waargemaakt lijkt mij op zijn minst twijfelachtig ;-)
porker zegt
@willeme: wij van wc eend?
willeme zegt
@porker: hoe bedoel je?
87sandyd zegt
@willeme: Je kan het wel uitleggen, maar dat willen ze toch allemaal niet weten.
mashell zegt
Een (enorme) facelift of nieuw model herkennen is niet zo moeilijk. Als de ruiten hetzelfde zijn dan is het een facelift. Zijn ook ook de ruiten gewijzigd dan is het een nieuw model.
87sandyd zegt
@henkp1: niemand heeft er nog mee gereden knul. FAKENEWSSSS
dijan zegt
Henk p zit hele dagen te wachten totdat er onzin of onwaarheden gepost kunnen worden over VAG . Kleutergedrag.
mashell zegt
Nou, deze is er tenminste wel in het rood.
bsxc2 zegt
De GTD is de mooiste naar mijn mening.
vondick zegt
@bsxc2: waarom?
RiKe zegt
De Golf 8 vind ik er uit zien als een depressieve robot, de Golf 8 GTI vind ik er uit zien als een depressieve robot met een onderlip. Wat een hork van een auto (de gewone al in het echt gezien).
joki zegt
Is die GTE een SUV??? Staat toch erg hoog op z’n wielen, hoewel ik er graag eens mee zou rijden vind ik het er zo niet uitzien. Er lijkt iets niet te kloppen met de stand van dat achterwiel… of slecht Fotoshop? Ik vraag me ook af waarom hij zoveel hoger lijkt te staan dan bib die GTI, die ik ook al wat hoog vind staan…
ikkeook zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
niex zegt
De grootste vernieuwing/toevoeging is gejat bij Renault.
Paul58 zegt
Gaaaaaaap. Next;)
imarinos zegt
Zal ongetwijfeld weer goed verkocht worden deze serie maar ik ben geen fan.
Positief vind ik de stoelen en de badge GTI naar het midden… ik hou van evenwicht op de achterkant.
Die GTI velgen zijn wel een misser zeg, lijkt wel of ze klem gezetten hebben.
Mooie kans voor tuners om iets fatsoenlijks te verkopen dat wel bij de auto past.
87sandyd zegt
Ik ben wel een beetje teleurgesteld. Ze hebben zich er een beetje makkelijk vanaf gebracht.
Ze hebben eigenlijk het GTI sausje van de 7 over de 8 gegooid. Weinig vernieuwends helaas, qua uiterlijk dan.
Benieuwd hoe de 8 gti rijdt. De 7 performance was echt een goede hothatch…
Jetlag zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt.-
Ik moet nog steeds wel aan deze generatie wennen, maar vooral door de GTD vind ik ‘m wel steeds geslaagder.
Ben benieuwd hoe ze er in het echt uitzien…
baklava zegt
Mijn god wat een lelijke velgen
bernoulli zegt
Toch maar een Cupra Leon dan.
carmasterr zegt
@willeme
150 + 115 = 245?
Of mag de GTE gewoon niet meer vermogen hebben dan de GTI?
willeme zegt
@carmasterr: Goede vraag!
Als het over hybrides gaat, hebben we het over ‘systeemvermogen’. Dat is het maximale vermogen dat de motoren samen kunnen leveren.
In principe praten alle media en fabrikanten over ‘x aantal pk en x aantal Nm.’ Dat is eigenlijk niet logisch. Want we hebben het over het maximale vermogen dat de motor kan leveren. Dus als jij een Golf GTI hebt, dan heb je weliswaar 245 pk tot je beschikking, maar die zul je zelden gebruiken. De 245 pk wordt afgeleverd bij 6.000 toeren (om en nabij).
Dus het toerental is heel belangrijk. Een elektromotor draait ook toeren. Een elektromotor levert zijn vermogen en koppel al vanaf 0 toeren. Dus meteen. Vervolgens neemt het vermogen en koppel af naarmate de toeren vorderen. Als de verbrandingsmotor 6.000 toeren draait, is de elektromotor al lang over zijn top heen en wanneer de elektromotor zijn volle vermogen levert, is de benzinemotor nog niet wakker. Het systeemvermogen is dus het moment dat de elektromotor al achteruit gaat qua vermogen en de benzinemotor nog moet stijgen.
rxate zegt
Ik vind nog steeds dat die koplampen er zo uit zien: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FjGBh9UJmO7I%2Fmaxresdefault.jpg&f=1&nofb=1
joosstra zegt
Een Caddy GTI lijkt me spannender. Dit is erg saai. Kan er ook aan liggen dat VW studiofoto’s gebruikt in plaats van buitenopnames. En die velgen van de GTI lijken mij iets te veel op een bepaald symbool uit een bepaalde periode in de vorige eeuw. Zo zullen ze ongetwijfeld niet bedoeld zijn.
speedie zegt
Je kan deze velgen vooraan en achteraan van plaats verwisselen en dan heb je weer een andere look.
speedie zegt
Wie GTI zegt denkt automatisch aan de Golf GTI. Het is en blijft een icoon en vaste waarde onder de liefhebbers.
Vind hem best geslaagd met die sterk aflopende neus.
Ot92 zegt
Zet de GTD maar bij JD voor mij neer, dan haal ik ‘m daar wel op nadat de mannen hun magische kunstje hebben uitgevoerd op die GTD.
E34M5Touring zegt
Heb de gewone vd week zien rijden op Duitse platen. Vind het geen mooie auto. Ik blijf wel bij m’n 6 GTI.
mark997gt3 zegt
Heel erg saaaaaaaai….
ericd zegt
Kijkt de wereld in alsof oogvocht opwelt aan de onderrand van de glazige kijkers… verdriet dat Tesla meer waard is dan het hele VW concern?
E550 zegt
De Golf 7 GTI vond ik serieus een mooie auto. De 8 daarentegen, vind ik echt verschrikkelijk. Die velgen zijn echt om te huilen. Hoe kun je een GTI zo presenteren? Ook oogt de voorkant gewoon niet stoer. En inderdaad, de GTD oogt het mooist.
kempenaer zegt
Ik hou van de eigenschappen van een dieselmotor in combinatie met een straatauto: koppelrijk, krachtig, laagtoerig, zuinig, grote actieradius.
Die GTD zal vermoedelijk een heel prettige auto zijn,
Moderne diesels zijn ook bijzonder schoon inmiddels.
Helaas een hoop hysterie geweest de laatste jaren en excessieve belastingstraffen op de dieselauto.
Zonde, want het rijdt gewoon zalig.
vaakbenjetebang zegt
Oei, die wielen op die rode GTI zeg. Lelijk!
VW heeft qua design met de Golf VIII wat mij betreft de plank mis geslagen. De Golf VII was in de basis een goed ontwerp. Geen lijntje teveel (en dan bedoel ik de doorsnee-versies, niet de GTI). Niet mijn persoonlijke smaak, maar wel een strak, clean en tijdloos ding. De Golf VIII is opgedirkt met frutsels en overbodige stijlelementen. Een beetje als de facelift van Nicole Kidman: ze zullen er zelf vast over te spreken zijn, maar het heeft bepaald niet geholpen. De ware leeftijd verhul je er niet echt mee en fraaier wordt het er ook niet op.
mynameisjeroen zegt
Spiegel die wielen nou even links en rechts…
991abc zegt
Zojuist bij de VW dealer de nieuwe standaard Golf 8 (First Edition) in het echt gezien. Wat mij opvalt is dat de auto erg hoog op de veren staat. Veel hoger dan een standaard Golf 7. Op de foto’s van de GTI lijkt ook dat het sportonderstel hoger is dan bij de Golf 7. Elke generatie Golf lijkt weer hoger op de veren te staan. Heel lelijk gezicht. Waar is dit goed voor?