De heetste Seat ever, dat belooft wat. ¡Caliente!
Heel veel info over de Cupra R is nog niet bekend, maar we hebben wel wat sappige zaken te melden over deze emotionele Spanjool. Het vermogen uit de geblazen 2.0 bedraagt een fijne 310 pk en daarmee is het de krachtigste productie-Seat ooit.
De krachtigste versie krijgt een handbak met zes verzetten. Daarnaast komt de Cupra R met een zestraps DSG, al lever je daar wel een pk of 5 voor in. Beide versies zijn enkel leverbaar met FWD. Hoe snel deze nieuweling wordt is nog niet bekend. De gewone Cupra (300 pk) met handbak doet 0-100 km/u in 5,7 tellen en heeft een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u.
Het uiterlijk van de R wordt opgekalefaterd met een iets agressievere bodykit en een heuse diffuser. Verder vind je moppies carbon links en rechts en zijn diverse onderdelen afgewerkt met een koperkleurige finish. Je zult in het interieur tevens carbon en koper terugvinden.
Je ziet de plaatjes, leest de info en sopt bijkans van je stoel af? Prima, maar ben er snel bij. Seat bouwt namelijk slechts 799 exemplaren van de Cupra R. Wellicht komt er ook nog een extra uitgeklede versie die het FWD-record op de Nürburgring gaat neerzetten. Momenteel is dat record in handen van de Honda Civic Type R.
sjonniedeluxe zegt
Dus met DSG heeft deze misschien 5 pk meer dan de normale cupra? Zit het voordeel hem dan in de bodykit?
henk_he zegt
@sjonniedeluxe: mínder.. Volgens andere bronnen krijgt de DSG 10 pk minder om precies te zijn. Zal wel zijn om de 0-100 tijd gelijk te trekken.
torsen zegt
In tegenstelling tot de vorige Cupra R lijkt dit vooral een hersenspinsel van de Design & Marketing afdeling te zijn.
Hoop dat er ook nog wat leuke hardware op zit om de ‘R’ te verantwoorden.
ds3thp zegt
@torsen: ik zie op de impressie wel al Brembo zoals je die nu kunt krijgen bij het “Performance Pakket”
Maar voor de rest is het een beetje gissen naar verdere info
dawwg zegt
@torsen: 10 jaar geleden kon je ook een FWD Cupra R met 310pk krijgen; gewoon voor Golf GTI geld en met handbak. Weinig vooruitgang blijkbaar :(
cpp1 zegt
Wat een kermisattractie zeg…einddemper hebben ze ook 1 op 1 overgenomen van stiefbroertje GTI zo te zien.
nasty zegt
@cpp1: en de rijhoogte van nonkel Allroad
tjorque zegt
@nasty: dat heet “uitdaging voor de tjoeners”
blo3to3t zegt
“Het vermogen uit de geblazen 2.0 bedraagt een fijne 310 pk en daarmee is het de krachtigste productie-Seat ooit” ehm… Je hebt toch de limited edition Cupra 310 gehad? Dus die mijlpaal hebben ze reeds in 2010 al behaald.
jobberns zegt
@blo3to3t: was een speciaaltje door pon geloof ik, waren gechipte auto’s dus niet standaard
blo3to3t zegt
@jobberns: ja, door Abt getuned. En uit het veld begrepen dat een JD kuurtje nog wat verbeteringen doorvoerde.
hotze zegt
@blo3to3t: de tuning van Pon (Abt) scheen zelden 310 pk te halen, in het algemeen aanzienlijk minder. Zijn behoorlijk veel klachten over geweest. Doe maar een tuning van JD, dan kun je er gelijk een vermogenstest bij nemen. De huidige Cupra is tot 400 pk te tunen voor een schappelijke prijs. Een een stukkie verlagen voor de looks/wegligging. De uiterlijke vertoning van de foto’s hierboven moet je van houden; misschien moet ie wat meer van de monsterlijke Type-R-kenmerken krijgen?
bmwfreak038 zegt
Kleurstelling mooi! maar hoe zou een mooie gecentreerde pijp staan, of het systeem van zn oudere broer dus meer naar het midden? Dus ik kan me wel vinden in de opmerking van @cpp1
Robert zegt
Voor dagelijks gebruik in verkeersdrempels-minnend is het niet verkeerd, maar voor een sportieveling als dit model vind ik hem erg hoog op de wielen staan.
pomoek zegt
Die koperkleurige accenten vind ik wel wat hebben!
granlusso zegt
Ik heb helemaal niks met dit soort hot hatchbacks. Veel te veel power op de voorwielen in auto’s die verder niet zo bijzonder zijn. Het zal vast goed rijden, maar het maakt me niet nieuwsgierig om er zelf mee te gaan rijden.
Ook deze Seat is niet heel inspirerend om te zien, logisch, want het is standaard een doorsnee middenklasser. Niet dat daar iets mis mee is, maar houd het dan daarbij. Laat mij maar tuffen met een fijne 2.0 TDI, voor de leuke ritten koop ik wel wat erbij :)
Onehp zegt
@granlusso: veel te veel valt mee, tractie is begrensd maar dat is ook bij rwd, eens dat de boel goed rolt krijg je ze wel aan de grond.
Maar hier ook liever een discrete dagelijks versie waar je bij gelegenheid (in de week of op vakantie) wat leuk kunt rijden, of als dat niet hoeft meteen een echt rwd sportwagentje…
Of beide :D
ErikkNL zegt
@granlusso: Het zal je nog verbazen hoe goed 300 pk aan de grond te krijgen zijn. In eerste instantie was ik ook sceptisch, maar na een weekend met de Cupra 300 en GTI Clubsport te hebben doorgebracht was ik helemaal om. Veel tractie en een vermakelijk karakter zonder ook oncomfortabel op lange afstanden te zijn. Mocht je een keer de gelegenheid krijgen echt proberen!
viezefreddyw zegt
Meehh, vind er niks aan. Vooral al die gekke kleuren enzo. Tuurlijk, hoef je niet te kiezen maar toch. De bodykit vind ik afgrijselijk. Lijkt wel een foute tuner. Knakentuning noemen ze dat.
berlinetta zegt
Hmm zo op het eerste gezicht biedt de R weinig meerwaarde. Halfords opsmuk erop geplakt, gekke kleurtjes die wat mij betreft niet nodig zijn en hij staat vooral van achter erg hoog op z’n poten. Ziet er niet per se smakelijk uit. Ik zou even wachten op de Megane RS.
thomasthomas zegt
Wel uitkijken voor koper dieven.
Dutchdriftking zegt
bah! Doe mij de oude maar.
87sandyd zegt
Staat deze hoger op de poten dan een standaard Leon ofzo? Jammer dat je geen AWD versie hebt, kan je nog van de paden af ..
jaso013 zegt
Wat een heerlijke kleuren combo!!
soundgarden zegt
Niks aan, niks nieuws. Had dan de centrale dikke pijp achter weer een comeback laten maken.. knipoog naar de 1P cupra. Mooie aanfluiting
allesmetturbo zegt
Iiever meg awd, als je dan lekker een het tunen gaat heb je er iig iets aan. 400pk op de voorwielen is ook niet alles
tjorque zegt
Leg er 4×4 in en je hebt een goede basis voor een rallyauto