De Golf 8 met een vleugje Spaanse peper is hier.
We kunnen hem nu in volle glorie aanschouwen: de kersverse Seat Leon. Het verrassingseffect is een beetje weg, na de gelekte foto’s van gisteren, maar nu kunnen we hem van alle kanten bekijken. De vierde generatie van de Leon volgt in het kielzog van de achtste generatie van de Golf. Omdat Volkswagens tegenwoordig ook steeds scherper gelijnd zijn, is Seat genoodzaakt er nog een schepje bovenop te doen. Het resultaat is dan ook een sportief ogende auto, zoals we konden verwachten. Er is echter nog veel van de vorige generatie in te herkennen. Qua designtaal zet Seat de lijn door die is ingezet met de Tarraco.
De nieuwe Leon, die nog steeds op het MQB-platform staat, heeft een kleine groeispurt ondergaan. De wielbasis is namelijk gegroeid met 50 mm. De wielbasis komt nu uit op 2.686 mm en de totale lengte op 4.368 mm. Daarmee is de Leon niet alleen groter dan zijn voorganger, maar ook groter dan de Golf. De Sportstourer is ook meteen gepresenteerd. Deze is 4.642 mm lang. De driedeurs SC was al niet meer leverbaar en heeft ook geen vervolg gekregen. Dankzij het grotere formaat heeft de normale Leon nu een bagageruimte van 380 liter en de ST een bagageruimte van 617 liter.
Binnenin is de Leon ook een stukje strakker geworden. Wat meteen opvalt is het 10,1 inch grote touchscreen, dat ook via gebaren of stem te bedienen is. Het instrumentarium is eveneens digitaal. Met Android Auto en Apple Carplay is de Leon helemaal bij de tijd. Verder zitten er de nodige veiligheidssystemen op, zoals predictive adaptive cruise control, dodehoekherkenning en een uitparkeerassistent.
Op motorisch vlak is er de keuze uit de 1.0 TSI driecilinder met 90 of 110 pk en een 1.5 TSI viercilinder met 130 of 150 pk. Wil je een diesel, dan is er de 2.0 TDI met de keuze uit 115 of 150 pk. De 1.0 TSI met 110 pk en de 1.5 TSI met 150 pk zijn beschikbaar als mild hybrid, onder de noemer eTSI. Een plug-in hybride komt er ook in de vorm van een 1.4 TSI met een elektromotor die samen goed zijn voor 204 pk. Een 13 kWh accu maakt een WLTP-actieradius van 60 km mogelijk. De Leon wordt leverbaar in drie uitvoeringen: Reference, Style (zoals het blauwe exemplaar op de foto’s) en FR ( zoals het rode exemplaar op de foto’s). Voor een Cupra-variant moeten we nog even geduld voor hebben.
De nieuwe Leon verschijnt in het tweede kwartaal van 2020 op de markt. De prijzen volgen in een later stadium.
deVia zegt
Het wordt er allemaal niet origineler en spannender op…
vaakbenjetebang zegt
Jeetje. Volkswagen heeft echt geen idee wat het met Seat aan moet, geloof ik. Wat een generiek hok. Beetje vouwen, beetje plooien, raamlijntje overgenomen van de voorganger voor de herkenbaarheid… Nee, dit is niks. Dan is de nieuwe Octavia ordes van grootte beter gelukt.
saxoke zegt
Erg mooie auto geworden. Maar zelf ben ik meer benieuwd naar de Cupra versie van de ST.
bsxc2 zegt
Word hier niet blij van.
julez zegt
Verrassend mooie auto! Vooral als je ‘m vergelijkt met de nieuwe Golf. Dan rijd je toch veel liever hier in? Moet wel even wennen aan de nors-ogende achterkant, maar het oogt opzich wel stoer. Ik ben heel erg benieuwd naar de Cupra versie!
grasvreter zegt
Het liefst rij je in de mazda 3, dat is de top in deze klasse op het moment.
SpeedGeek zegt
Ford belde, ze willen de gril en de koplampen van hun mustang terug…
joki zegt
Als ze SEAT al geen proces aandoen voor het kopiëren van de volledige neus. Het silhouet van de spatborden en motorkap is bijna identiek aan deze van de Focus. En eigenlijk gaat dit voor bijna het ganse profiel op…
SpeedGeek zegt
Oh damn je hebt gelijk, ik focuste mij te veel op de Mustang.
autodidact zegt
Ah! De Focus van Seat!
peterkr zegt
Topper!
poppetje zegt
Een mooie mix van een focus, mazda 3 en een i30
Dutchdriftking zegt
Ziet er beter uit dan de Golf 8. Maar niet zo mooi als de nieuwe Octavia.
Robert zegt
Hè hè, eindelijk! Het 10″ scherm is naar de bestuurder toegedraaid. Dat zouden meer merken moeten doen.
Nu nog een 2.0 versie, met een klein swivel-voetje eronder of erachter: daarmee zou je het scherm iets kunnen kantelen om bijvoorbeeld hinderlijke zonlichtreflectie weg te kunnen draaien.
schreute01 zegt
Inwisselbaar design. Enfin. Dit is een inwisselbare reactie voor inwisselbare VAG-producten.
toniominestrone zegt
Wederom een dertien in een dozijn V.A.G product.
jpoers zegt
Die mij de octavia maar. Deze is wel erg duizend in 1 dozijn.
smoked zegt
Heel erg wennen. Waar de 5F echt een eigen design had, lijkt dit teveel op zijn concurrenten.
lijpelijpe zegt
Haha seat ipv Mazda in de titel gezet. Oh wacht …..
gezondverstand zegt
Nee. Gaat hem niet worden als mijn nieuwe waggie.
HIM zegt
Wanneer wordt er aan deze App gewerkt???? want dit is geen doen op die foto’s klikken en dan wachten tot er weer een nieuw model uit is
gezondverstand zegt
Leon’s rijden al ruim 6 jaar rond zonder antenne op het dak en dan nu ineens moet er zo’n soort van haaienvin op?
MaartenD zegt
Dat interieur is wel heel erg kaal en spartaans ogend
michiel_vandelft zegt
De mooie golf!
petrolhead89 zegt
Ongelooflijk spannend. Wauw, wat een emoties roept dit op. Een echte auto emocion…
rs001 zegt
Het achterlicht had 3cm hoger moeten zitten voor m’n gevoel. Heb nu een associatie met een stratenmaker op een warme zomerdag, zwoegend op de knietjes… dat die 3cm toch net het verschil kunnen maken.
Interieur van het vorige model was daags na de lancering al aan een update toe, dus dat kon alleen maar goed gaan.
mwti zegt
Weer zo’n nietszeggend modelletje.
jaapies zegt
Het is zo lekker foto’s kijken hier de laatste tijd…. En comment zijn er ook niet meer… Gaat goed die migratie. En website met minder trouwe volgers was de helft van z’n bezoekers al verloren.
SvenskaAeroplanAB zegt
Waaaaat een steriel interieur zeg! Bah
karhengst zegt
Het interieur is flink verbeterd, het exterieur is daarentegen een flink stuk naar de Koreaanse kant geschoven. Niet lelijk, maar ik denk eerder aan termen als “anoniem” dan sportief.
Maar goed zolang er alleen een touch screen in zit zonder ergonomische bediening komt het model sowieso niet op m’n shortlist. Een regelrecht achterlijke trend.
banderas zegt
Werkelijk bijna elke merk heeft zo’n kunststof hoekje in de bumper (zie naast de ledjes). Zijn al die ontwerpers nou echt zo lui om eens zelf iets te verzinnen? Afijn, keurig ding maar dat was het wel. Vind de Kia C’eed Toyota Corolla nog steeds de fraaiste uit het segment.
kevin1400 zegt
Stuk mooier dan de Volkswagen golf.
rikv99 zegt
Top! Doe mij de vorige generatie maar.
bernoulli zegt
Mooie auto! Met die groeistuip doet de ST straks qua ruimte weinig onder voor de Octavia.
rxate zegt
Als ik er achter zou rijden zou ik denken dat ik een rare Kia zou zien.
ra-smit zegt
Hier staat toch gewoon een Ford Focus met een Audi sausje! Zie de grille, de ‘deuk’ in de deuren, de vouw boven het achterlicht. De achterlichten en alles er boven is gekopieerd van de Audi E-tron
pet2r zegt
De typeaanduiding met die sierlijke letters… Nee, vreselijk
birdnerd84 zegt
Ik snap die Focus en Mazda3 vergelijkingen niet. De raampartij is vrijwel identiek aan de huidige Leon en ook enkele zijlijnen komen in grote lijnen overeen. Maar dan met diepere lijnen en een Seat Terraco neus en achterkant. In deze overdreven gephotoshopte foto’s met extra veel weerspiegelingen e.d lijkt het nog wat maar in normale studiofoto’s (elders te vinden) is het niet zo’n bijzondere auto. Ik vind ook de ronde neus niet passen bij de rest.
bernoulli zegt
Grappig dat iedereen meteen Focus roept bij de neus, terwijl de Tarraco al een hele tijd met dit front in de showroom staat.
Uiteindelijk heeft alles in dit segment wel elementen van elkaar.
snoeiv zegt
Lig dat nu aan mij of kan ik die foto’s niet groot bekijken