Aanschouw de tweede generatie Rolls-Royce Ghost op je netvlies.
Ruim 10 jaar de introductie van de eerste generatie Ghost introduceert Rolls-Royce vandaag de opvolger. De komst van het model was een megasucces. De eerste generatie Ghost was niet zo lomp en enorm als de Phantom, maar had toch het typische Rolls-Royce voorkomen. Over de hele wereld werd het model geliefd en met name in China wisten de Britten het model goed te verkopen.
Uiterlijk
Dat China een belangrijke markt voor Rolls-Royce is zien we vandaag met de introductie van de nieuwe Ghost. Het merk heeft niet besloten om voor een revolutionair nieuw ontwerp te kiezen. In plaats daarvan oogt alles nét even wat anders in vergelijking met de eerste generatie. Als je niet beter zou weten doet het meer denken aan een ingrijpende facelift dan een compleet nieuwe auto. De vormgeving oogt wat meer ‘Aziatisch’. Net als Maserati dat deed met de destijds nieuwe Quattroporte.
De nieuwe Rolls-Royce Ghost is 5,5 meter lang, 2,1 meter breed en 1,5 meter hoog. De auto heeft een wielbasis van bijna 3,3 meter. Het leeggewicht komt uit op 2.490 kg. Net als de huidige Phantom en de Cullinan heeft de nieuwe Ghost een aluminium spaceframe.
Techniek
Rolls-Royce heeft principes en die laten ze niet los met de nieuwe Ghost. Onder de kap daarom nog steeds een 6.75-liter grote V12. Het blok levert 571 pk en 850 Nm koppel. Daarmee is het nieuwe model net zo krachtig als zijn voorganger. Het enorme apparaat is desondanks vrij snel, in 4,8 seconden zit je op 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
De twaalfcilinder is geplaatst achter de vooras. Daardoor heeft de Ghost een 50/50 gewichtsverdeling. Om te voorkomen dat dit ten koste gaat van de ruimte in het interieur is het model 89 mm gegroeid. Ook is er ruimte gemaakt in de vloer om de nu toegepaste techniek voor vierwielaandrijving te huisvesten. De draaicirkel is korter geworden, want dankzij deze toepassing sturen de achterwielen mee.
Interieur
Het interieur ziet er, zoals altijd bij een Rolls-Royce, mooier uit dan menig appartement. Je hebt de sterrenhemel en -voor het eerst- sterren in het dashboard verwerkt met de Ghost-benaming. Zowel voor de infotainment als voor de tellers is gekozen voor een scherm. Om klanten niet af te schrikken heeft Rolls-Royce met de Ghost geen high-tech beslissingen genomen voor in het interieur. Zo kan je opa van 78 nog steeds de radio en climate control bedienen met knopjes. Iets dat we nog maar weinig zien bij moderne high-end auto’s.
Rolls-Royce Ghost kopen
Heeft Rolls je overgehaald met deze auto en ben je klaar om er eentje te bestellen?. Het is op het moment van schrijven helaas nog niet bekend wat de Nederlandse prijs van de nieuwe Rolls-Royce Ghost gaat zijn. Aan de andere kant, misschien is dat maar goed ook.
janmetdelangeachternaam zegt
Voorkant is goed gelukt qua verhoudingen, is een mooi ontwerp geworden
berlinetta zegt
Fraaie sloep geworden zo! Alleen de voorkant vind ik een beetje vreemd. Lijkt wel alsof hij zo’n omhoog krullende snor heeft, maar daar zou ik nog wel aan kunnen wennen.
Het interieur zal wel fantastisch afgewerkt zijn, maar ik vind het nooit zo enorm luxe ogen bij RR. Dat doet Bentley in mijn ogen echt stukken beter. Die weten er echt iets unieks van te maken.
davido89 zegt
Haha die snor. Nu je het zegt kan ik er niet meer omheen en zal ik deze auto voor altijd als de snor zien
f40racer zegt
@berlinetta: Dit is wel de juiste auto voor dit type snor haha
karaya zegt
@berlinetta
Less is more. Rolls doet precies goed wat Bentley fout doet.
berlinetta zegt
Samken verschillen. Ik vind dat Bentley echt schitterende interieurs ontwerpt. Rolls Royce ook, maar op de foto’s vind ik het altijd nogal saai uit zien.
lamborghini_bastiaan zegt
De breedte van 2,1 meter zal wel 2,01 meter zijn (hoop ik)
exotic zegt
Prachtig. Vele malen mooier dan de Phantom als je het mij vraagt.
theracingelf zegt
Dacht in eerste instantie dat dit een Chinese namaak van een Phantom was.
hiacelove zegt
Ik vind het interieur, voor RR begrippen vrij karig om eerlijk te zijn. Tuurlijk zal de infotainment fijner werken, maar de deuren, middentunnel en enkele andere delen lijken weinig ander dan de rr phantom uit 2003… er moet toch wel wat verbetering te vinden zijn in 17 jaar? Dat heeft bentley dan toch echt beter gedaan mijn insziens. Zo en nu meer weer eens kijken op marktplaats naar een sedan van 6.000 euro na mijn kritiek op eentje van 4 ton.
jorden zegt
@hiacelove: verbetering van deuren en middentunnel?? Ik zie bijzonder veel ruimte om de elleboogjes te laten rusten op een prachtig laagje leer. Ik zou niet klagen iig.
hiacelove zegt
@jorden: ik zal het nooit kunnen betalen en zal bij een ritje de laatste zijn die klaagt. Maar zaken zoals die knoppen voor de clima achter en de algehele vormgeving van de deuren en etc. Ja die zien er nog bijna net zo uit als 17 jaar terug. Tuurlijk is er veel te zeggen voor de materialen en binnenruimte, maar het oog wil toch ook wel eens wat nieuws als trouwe RR klant.
karaya zegt
@hiacelove
Ik denk dat de clientèle van Rolls Royce vrij behoudend is. Als je wilt Playstation-en in dit segment kan je bij VW-Bentley terecht.
Krijg je gratis een Audi onderstel met de motor op de vooras. Lekker premium.
willeme zegt
@karaya: vind het Bentley interieur ook fraaier dan dit, om eerlijk te zijn ;-). Bentley Flying Spur is overigens MSB-platform, geen MLB-platform. Dus Porsche, geen Audi.
Wat betreft de plaatsing, @jaapiyo zal het met je eens zijn. Sinds een Audi A8 sportiever rijdt dan een 7 Serie )(al best een tijdje), hecht ik niet meer zoveel waarde daaraan. BMW heeft er nogal een handje van om in theorie ‘maatstaf layout’ te vernachelen, terwijl een VAG juist erg goed is om een vanuit huis niet ideale layout wél te laten werken (911, anyone?).
karaya zegt
@willeme
Je gaat mij toch niet vertellen dat de makers van de 924/944/968 en de 928 verantwoordelijk zijn voor de lay-out van het MSB platform?
Dat is Audi architectuur die teruggrijpt naar de tijden van ronkende tweetakt DKW’s.
willeme zegt
@karaya: MSB is Porsche architectuur, yes. Geen DKW ;-).
karaya zegt
@willeme
Op een één of andere manier kan ik niet reageren op je laatste reactie. Vandaar het plusje wat ik je per ongeluk heb gegeven.
Ik kan me niet voorstellen dat Porsche een platform ontwikkelt en vervolgens voor het eerst in de geschiedenis van het merk het blok bovenop de vooras plaatst. Dit moet op instigatie zijn geweest van hogerhand.
En vertel me niet dat de afstelling belangrijker is, bij gelijke afstelling is de motor achter de vooras altijd superieur als het om rijdynamiek gaat.Om dat te weten heb je maar één jaar natuurkunde nodig.
Maar ja, het erfgoed ging al voorgoed door het riool toen ze hun eerste TDI monteerden.
stfm zegt
Chrysler 300C…?
rikv99 zegt
Hmm het is meer een facelift geworden zo te zien… jammer. Had op iets heel erg nieuws/anders gehoopt.
bizzarrini zegt
BMW kan toch wel degelijk iets moois ontwerpen anno 2020…
fransananas zegt
Jammer zo’n facelift. En waarom nog steeds benzine? Gemiste kans lijkt mij. Dit is namelijk het model om elektrisch te maken
Edge zegt
@fransananas: Het zal je wellicht verbazen, maar dit is een facelift. Het is een gloednieuwe auto met een compleet vernieuwd platform (gebaseerd op dat van de Phantom, in tegenstelling tot het BMW 7-serie platform van de vorige generatie). Bij Rolls Royce zijn ze alleen niet zo heel vernieuwend als het aankomt op design.
mashell zegt
@Edge: en die nieuwe Phantom staat niet ook op een aangepast 7 serie platform (waar ook de 3 en 5 serie op staan)?
slickrick zegt
@fransananas: waarom elektrisch ? De landen waar deze auto verkocht wordt willen ze nog steeds de dikste motor. Rusland, China, Midden Oosten en USA. Daar zitten ze echt niet te wachten op stekkeren….
Check recent filmpje van Harry’s Garage, waarom full electric (behalve de Tesla’s met hun laad infrastructuur) gewoon nog steeds lastig blijft voor dagelijks gebruik.
jpjdemaat zegt
Het clientèle van RR zit hoofdzakelijk in de VS, China, Golfstaten. Die willen een zachtspinnende V12, geen electro.
Edge zegt
Ik vind het gewoon weer een hele mooie auto geworden. En ook leuk dat ‘ie nu AWD heeft, kun je tenminste in alle luxe naar wintersport rijden.
Ik vind die presentatiespec overigens wel ongelukkig gekozen. Die zwarte coachline lijkt op de foto’s eerder op panel gap dan op een coachline.
edward330d zegt
Besmettelijk kleurtje wel dat cocaïne wit van binnen en buiten.
jaapies zegt
Ik blijf het jammer(triest) vinden dat ik steeds naar autoweek of andere websites moet gaan om goede foto’s van auto’s te kunnen zien die hier worden besproken… Wordt het nog eens de oude?
erics zegt
Huh..? alweer een nieuwe Lancia Thema ?
Zonder gekheid…zo’n auto kan nooit tegenvallen, maar de vernieuwingen zijn nou niet echt vernieuwend…
rikus zegt
Dat het dashboard niet mooi doorloopt in de deuren vind ik zoiets raars bij RR. Beetje 80’s pick-up gehalte.
Dutchdriftking zegt
Het is vast een geniale auto, en hij is veel beter dan de gemiddelde voetballers uitvoering, maar doe mij toch maar een Flying Spur. Toch meer mijn ding.
ericd zegt
Zijn voorganger was zoooooo’n mooierd. Ook de wielen.
mpc007 zegt
Als er nou een auto is waarvan het me weinig boeit als ze m elektrificeren is het zoiets als de ghost waarom geen v8 hybride ipv v12? In de phantom snap ik waarom niet, maar hier had het gewoon gekund.
perry_snijders zegt
@maarten_zoutendijk: Dat heb ik nou met al die downsize-viercilinder benzinemotoren die klinken als een diesel. Ieder merk dat een V12 levert heeft mijn zegen! ?
Robert zegt
Het is op het moment van schrijven helaas nog niet bekend wat de Nederlandse prijs van de nieuwe Rolls-Royce Ghost gaat zijn.
Om er maar eens een cliché uit te gooien: als je wil weten wat -ie kost, kun je hem waarschijnlijk niet betalen…
Los daarvan, deze auto’s worden per definitie ‘bespoke’ gebouwd. Dus ja, ook de profvoetballer, rapper of oligarch met ‘smaak’ kan deze kathedraal op wielen (sorry W140 liefhebbers), geheel naar wens samenstellen en als zodanig laten bouwen.
mustang750supersnake zegt
@RRRobert: laat ze asjeblieft bij de w140 wegblijven….voor mij nog steeds een van de dikste en gaafste benzen ooit..èn op mn wishlist.
E550 zegt
Een aanzienlijk deel wordt door de dealers samengesteld. Een voetballer gaat niet 1,5 jaar wachten totdat zijn model arriveert.
mustang750supersnake zegt
man zet toch eens fatsoendelijke foto’s erbij…. heeft nu wel lang genoeg geduurt….
MarcoM zegt
Mooi van voren, de achterzijde lijkt wat van een Mercedes weg te hebben, eentje van het instapmodel zeg maar. Zoiets van, oja, we moeten nog achterlichten hebben. Een beetje smaakloos naar mijn mening.
mgmgb zegt
Ik vind hem veel beter geslaagd dan de vorige generatie. Stukken beter in verhouding!
willeme zegt
@karaya: Het is precies wat je zegt, maar niet wil horen ;-). Ja, in basis heb je volkomen gelijk. Maar de uitwerking is dat echter niet altijd. Zolang een Focus beter met FWD beter rijdt dan een 1 Serie met RWD, is het een beetje opgeblazen. Tegenwoordig kunnen ontwikkelaars er erg goed ‘omheen engineeren’. Sowieso, bij een gelijke vraagprijs is de motor achter de achteras zelden een grote verbetering, terwijl het wel onhandig is met packaging.
Man, mijn BMW heeft de perfecte gewichtsdistrubitie en ik moet euro’s ertegenaan te gooien om m net zo goed te laten rijden als mijn oude 159, een auto die journalisten als mispeer wordt omschreven. Het is maar een voorbeeld ;-).
Als je een ultieme supercar wil ontwikkelen en alle resources tot je beschikking hebt en geld maakt niet uit (vraagprijs), ja, dan doe je een zo licht mogelijke motor achter de vooras. Ik denk even aan de Lexus LF-A of Alfa 8C. Maar bij enorm grote en luxe slagschepen maakt het niet heel erg veel uit. Panamera en Conti zijn ook zeer goede auto’s die geweldig rijden. Enorme vooruitgang. Dus tsja, in principe heb je gelijk, de uitwerking is echter zelden zo.