De hete Franse hatch is éindelijk onthuld.
De award voor het slechts bewaarde geheim van 2017 mag nu al bijna aan de Renault Mégane RS gegeven worden. De Franse hatchback lekte stukje bij beetje aan alle kanten uit. Het uiterlijk is dan ook geen geheim meer, maar soit, het is altijd leuk om ook nog even naar de persplaatjes te kijken. En bovendien hebben we nu ook de definitieve specs!
De Mégane RS valt een klein beetje ten prooi aan downsizing, want de 2.0 liter grote turbotor van de vorige generaties maakt plaats voor een 1.8-je. In principe is het dezelfde motor als het blok dat in de nieuwe Alpine A110 ligt, maar in de Mégane RS levert ‘ie iets meer power en koppel: 280 pk en 390 Nm. Later komt er nog een Trophy-versie met 300 pk. Ook belangrijk: naast een automaat met dubbele koppeling komt er in tegenstelling tot bij de Clio een handbak beschikbaar.
De lekker breed uitgeklopte koets van de RS is aan de voorkant zes centimeter breder dan de reguliere Mégane en aan de achterkant vier centimeter. Samen met de verlichting in de vorm van een ‘finish-vlag’ in de voorbumper geeft het de RS weer een dikke uitstraling. Of de nieuwe generatie ook zo scherp stuurt als de vorige generaties zal een rijtest moeten uitwijzen.
harrie zegt
Mooi ding, niet te overdreven design zoals die infantiele Seat.
viezefreddyw zegt
Ik vind hem wel mooi hoor. Niet al te veel poespas en gekke dingetjes. Gewoon een iets uitgedikte Megane. Zal ook weer als een kei rijden en één van de betere uit zijn segment zijn.
Nu nog een 3-deurs en hij is af!
jorden zegt
@viezefreddyw: de vorige generatie was een (naar mijn smaak) veel stijlvollere coupe. Maar die schijnt niet in de pijplijn te zitten.
cpp1 zegt
@jorden: klopt, zag er ook net iets dikker uit.
viezefreddyw zegt
@jorden: Dat was een beetje Alfa Romeo Brera-achtig he? Vond ik ook altijd een erg mooie auto. Bijzondere vormgeving.
Het gekke is dat bij zulke carrosserievarianten genoeg mensen zijn die het erg lelijk vinden. Maar dat heb ik over de Megane RS nog nooit iemand horen zeggen.
icloud zegt
@viezefreddyw: Ben ik het helemaal mee eens!
Sir_Vmax zegt
Hier heb ik op zitten wachten. Wat een heerlijk dik ding zo. Doe m maar in t oranje en met handbak ?
steelfighter zegt
Lijkt op de Mercedes gla van de zijkant…
allesmetturbo zegt
Nog minder spannend dan de nieuwe golf
berlinetta zegt
Perfect zo! Renault kennende zal het ook nog eens erg goed rijden, dus dit zou zeker mijn nr. 1 keuze zijn in dit segment.
Dutchdriftking zegt
Als ze toch met een 5 deurs komen, komt er ook een station?
trustmeiamanengineer zegt
Lekker hoor! En zal ongetwijfeld weer verdomd goed sturen. Zo in ’t oranje met handbak wil ik hem wel voor deur hoor!
Dubbele koppeling is natuurlijk sneller, maar zo’n hothatch koop je puur voor je plezier.
riddertevoet zegt
Armoedig dat er geen shark fin antenna opzit.
rik_hamberg zegt
@riddertevoet: Die zit er op de IAA wel op!
rik_hamberg zegt
@riddertevoet: https://i11.servimg.com/u/f11/18/95/57/73/0ac89d12.jpg
rogier_hentenaar zegt
Ben zelf eigenaar van een blauwe RS uit 2011 die verrukkelijk rijdt. Deze nieuwe oogt in oranje en de grote wielen redelijk speciaal maar oogt toch wat minder rank dan de huidige RS. Ben zeer benieuwd naar de eerste wegliggingtesten en of deze (nog) beter is dan de oude. Een aantal fotootjes over de vierwielbesturing zijn hierin hoopgevend. Was wel mooi geweest als deze iets boven de 300 pk standaard had gekregen. Die van mij leverde na tuning 290 pk, maar voelt daarbij zeker niet overbemeten.
Jochempie zegt
Leuk ding, maar hij mist het brute randje van de Focus RS of de Audi RS3. Om die reden zou ik ‘m laten staan.
henkp1 zegt
Fraaie auto. Staat bij mij ook bovenaan de lijst!
Teerdz zegt
Maar is het niet zelfs nog gekker op de persplaatjes? Want het ziet er naar uit dat de automaat met dubbele koppeling alleen een elektronische handrem heeft, terwijl op de plaatjes bij de handbak daadwerkelijk nog een ouderwetse mechanische handrem is, iets dat op zich best frappant is, of is dat vaker het geval met handbakken?