Volgens Porsche is de topper in de range extra gepeperd. We geven je de cijfers zodat je zelf een oordeel kunt vellen over de nieuwe Cayenne Turbo!
Alweer twee weken geleden maakten we kennis met de kakelverse Porsche Cayenne. Meest opvallend was het ontbreken van dieselvarianten wat natuurlijk alles te maken heeft met de uitstootschandalen en onzekerheid omtrent dieselwetgeving in Europa. Het kán dus zijn dat er alsnog een of meer zelfontbranders aan het gamma worden toegevoegd, maar het hoeft niet.
Interessanter is de nieuwe Cayenne Turbo, want die komt namelijk wél. Onder de kap ligt de bekende 4.0 bi-turbo V8 met 550 pk. Daarmee accelereert de SUV in 4,1 seconde naar 100 km/u, met het Sport Chrono Pakket haal je daar nog 0,2 seconde af. De topsnelheid bedraagt een forse 286 km/u en je herkent de Turbo aan de led-koplampen met Porsche Dynamic Light System (PDLS). Enige twijfel over welke versie er nu voor je neus rijdt wordt weggenomen door led-strips in de voorbumper.
De wielkasten van de dikste Cayenne werden verbreed, niet in de laatste plaats om ruimte te bieden aan de vette 21 inch velgen. De dubbele uitlaten aan weerszijden zijn trapeziumvormig om duidelijk te maken dat het een Porsche Turbo betreft. Wie de uitlaatstrategie van Porsche nog niet helemaal scherp heeft checkt HIER een overzichtsartikel met betrekking tot de 911.
In het interieur kunnen de meeste functies worden bediend middels Porsche Advanced Cockpit. Denk aan het Bose geluidssysteem met 710 Watt. De stoelen zijn op 18 manieren elektrisch verstelbaar, bovendien zijn zetels en stuur verwarmd.
Nog effe over de motor. 550 pk uit een bi-turbo V8 dus, waarbij de turbo’s bovendien tussen de cilinderbanken liggen voor een snellere gasrespons en een lager zwaartepunt. Het koppel van deze krachtpatser groeide met 20 Nm naar 770 Nm in totaal, het vermogen nam met 30 pk toe. Wel moeten we erbij vermelden dat de Turbo S van de vorige generatie goed was voor 570 pk. Wees dus niet verrast als in de nabije toekomst een nieuwe “S” onthuld wordt met extra power.
Overigens heeft deze Cayenne Turbo een primeur te pakken, want het is volgens Porsche de eerste SUV met een adaptieve dakspoiler. Actieve aerodynamica beperkt de luchtweerstand als er geen downforce nodig is en genereert juist extra grip wanneer je dat wilt. Daarbij kan de dakspoiler worden gebruikt als airbrake. Volgens Porsche verkort het apparaat de remweg van 250-0 km/u met twee meter. Over die remmen: de schijven zijn voorzien van een tungsten-carbide coating. De remkracht neemt hierdoor toe en de hoeveelheid remstof neemt af. Uiteraard zijn de peperdure Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB) ook gewoon leverbaar.
U bent hebberig geworden? Mooi zo, de Cayenne Turbo is namelijk al te bestellen. Vanaf 204.300 euro ben jij het mannetje, hij staat nog voor het einde van dit jaar in de showroom.
Kom op, zeg. Dit is toch gewoon een landbouwvoertuig?
Ik zie gouden tijden voor de eerste tuner die een fatsoenlijke voorbumper ontwerpt.
@harrie: volgens mij hebben ze de bumper geleend van de VW Up!?
Breedbekkikker..
Altijd mooi, autobeurzen. Het ene artikel heb je gelezen en het andere artikel komt alweer online. Lekker vlug heren, goed bezig!
Deze Cayenne doet me denken aan 1 ding;
http://straatjutten.nl/wp-content/uploads/2014/12/Breedbek-speaker1.jpg
Wel een mooi interieur, dat dan weer wel.
Lager zwaatepunt door turbo’s tussen de cilinderbanken? Hierbij liggen de turbo’s bovenop de motor. Hoe verlaagd dat het zwaartepunt?
Ik vind dit dus een hele lelijke auto
De doelgroep weet de auto wel te waarderen. En daar gaat het om natuurlijk!
3.9 naar de 100…… dat is wel een mega dikke raket voor een “suv”
“Enige twijfel over welke versie er nu voor je neus rijdt wordt weggenomen door led-strips in de voorbumper.”
Moet zijn:
“Enige twijfel welke er in je achteruitkijkspiegel opdoemt”
Ik vind hem gaaf!
Ik vind de nieuwe Cayenne erg stoer geworden, maar had wel meer verwacht van de Turbo trim. Vind hem nogal braaf ogen, nu al afwachten op de GTS..
wederom weer het bekende VAG lineaaltje te vaak toegepast.. kap daar es mee met al die lijnen
doe maar het vorige model
De Turbo heeft net het beetje extra dat de gewone mist. De persauto beschikt niet over de optionele sportuitlaat aan de vorm te zien ;)
Die is er niet op vooruitgegaan zeg, man…. Alsof hij een slotjesbeugel draagt…
Dat is een aardig hekwerk aan de voorkant zeg. Mag ik deze auto nomineren als de auto met de lelijkste grille van 2017?
Fijn om te zien dat de Cayenne weer zijn lelijke zelf is
Volgens Duitse media komt de Cayenne met dieselmotor.
Gaat er steeds beter uitzien…