Met dit wapen gaat Porsche de concurrentie komend jaar op Le Mans te lijf. Wat moet je weten?
Hij wordt snel. En niet street legal. Toch valt er nog meer te vertellen over deze GT-racer. Volgens Porsche zelf is de racer geheel nieuw en gaat het om de grootste evolutie van de op de 911 gebaseerde circuitauto tot dusver. Wat krijgt de rijke privateer voor zijn centjes?
Wel, vóór en dus niet ín de bips ligt de vertrouwde atmosferische 4.0 zescilinder boxer, goed voor zo’n 510 pk. Het loont echter om hier wat langer bij stil te staan, want voor het eerst krijgt de 911 een heuse middenmotor die dus niet meer achter de achteras zit. Uiteraard heeft dit te maken met gewichtsverdeling en de ruimte die vrijkomt voor aerodynamische foefjes, al zijn we benieuwd of deze nieuwe layout gevolgen heeft voor de tractie.
Schakelen gaat met flippers achter het stuur en de power wordt naar de achterwielen gestuurd, die elk 31 centimeter breed zijn. De aerodynamica is verder op punt gezet voor een hogere efficiëntie en meer downforce. Bovendien is de taartschep achterop rechtstreeks geleend van de 919 Hybrid LMP1-racer. Ook maakte de nieuwe layout het mogelijk om een nog grotere diffuser te monteren, voor extra downforce.
De komende info verwacht je eerder in een artikel over leasespul, maar de 911 RSR is uitgerust met het zogenaamde Collision Avoid System. Dit systeem waarschuwt (ook in het donker) voor naderende snellere auto’s, oftewel de racemonsters uit de LMP1– en LMP2-categorieën. Naast de race op Le Mans zal de RSR overigens deelnemen aan alle races uit het WEC en de Amerikaanse IMSA.
Prijzen zijn helaas nog niet bekend, maar Porsche kennende mag je gerust een paar tonnetjes aftikken voor deze hete racer.
badmat zegt
Lekker dagje vandaag!
snorrie zegt
Heb toch een beetje het idee dat ik dit model al eens eerder gezien heb.
arjontje zegt
@snorrie: Dat kan. In Mei heeft Porsche de auto ook al getoond maar alleen de neus. Niet de gehele auto.
snorrie zegt
@arjontje: Dat zal het zijn.
g40freak zegt
@snorrie: dat zegt men al 40 jaar over de 911.
arjontje zegt
Maar nou wel of geen midden motor?
Hier wordt er niks over gezegd. Maar andere media melden wel een midden motor.
rtnet zegt
@arjontje: Motor ligt voor de achteras, de versnellingsbak ligt achter de achteras. De diffuser verraadt het al, met de motor acher de achteras had die nooit zo groot kunnen zijn.
Porsche noemt dit een Heck-Mittelmotor-Fahrzeug.
hans33sw zegt
@arjontje: zou het dan toch geen goed idee zijn geweest om een motor achter je achteras te hangen? Poe hee! Porsche toch!
rtnet zegt
@hans33sw: Hangt er v an af. Voor tractie vanuit stilstand en interieurruimte is het een geweldig idee. De 911 was niet bedoeld als supercar, maar als bruikbare sportwagen. Des te knapper dat de 911 zich kon en en kan meten met alle middenmoter supercars en geloof me, de balans van de moderne 911 is fenomenaal.
niekie1999 zegt
Toch achterin? Er waren geruchten dat t een middenmotor zou worden
reistje zegt
En dan geven ze geen plaatje met de layout en hoeverre hij veranderd is met de vorige. :(
rtnet zegt
@reistje: Over ongeveer 2 weken, kun je hier de brochure downloaden met alle info en specs: http://www.porsche.com/germany/sportandevents/motorsport/customerracing
subaru555 zegt
Ik dacht dat de nieuwe RSR een soort middenmotor zou krijgen
gash zegt
Met een middenmotor komen de 2 zitplaatsen achterin zeker te vervallen.
Dutchdriftking zegt
Dat kontje! !!
aarsgewei zegt
Maar heeft hij nou een middenmotor? Dat gerucht gaat al een tijdje.
rtnet zegt
@aarsgewei: Lees de tekst en mijn comments… (zucht)
aarsgewei zegt
@rtnet: Als je bericht er stond op het moment dat ik het postte dan had ik het wel gelezen he. Er staat dat die van jou 13 minuten eerder is gepost maar toen ik begon met typen, 20 seconde voor ik op ‘plaats reactie’ drukte stond alleen het eerste bericht er. Zucht.
rtnet zegt
@aarsgewei: Maar het staat ook in de tekst, tweede alinea en intussen zelfs vetgedrukt… Dus begrijpe je mijn zucht?
aarsgewei zegt
@rtnet: Zal er wel overheen gelezen hebben dan, zie ook meer dezelfde vraag staan dus vraag me af of de tekst niet geüpdatet is na het posten. Maar lijkt me verder niet echt relevant.
subaru555 zegt
Ja, net nagelezen, deze krijgt dus een middenmotor. Is wel een artikel waard lijkt me
Fruitcake zegt
Deze heeft trouwens een middenmotor, net als de 911 GT1 :)
Fruitcake zegt
http://sportscar365.com/lemans/wec/walliser-mid-engined-porsche-911-rsr-within-gte-rules/
ramshoek zegt
@fruitcake:
Dankje voor het linkje !
Dat het een middenmotor configuratie zou worden was al een hele poos een zekerheidje.
Ben wel enigszins verbaasd dat deze wagen een atmosferische motor heeft. Zeker gezien de dominantie van de turbo’s op LeMans. Maar lees nu in ‘jouw’ artikel dat de keuze voor een atmo een jaar geleden al gemaakt is. Ben benieuwd of Porsche daar nog op terug gaat komen volgend jaar of dat het ze gaat lukken de ACO / FIA op hun hand te krijgen.
rtnet zegt
@ramshoek: Het gaat in deze klasse niet om hoeveel vermogen je uit een blok kan halen. Bovendien hebben alleen de Ford GT en de nieuwe ferrari 488 turbo’s. Het gaat in deze klasse om de zogenaamde Balance of Performance. De ACO stel deze gedurende het seizoen vast om een zo fair mogelijke wedstrijd te krijgen. Auto’s die te snel zijn krijgen een kleinere restrictor waardoor ze minder vermogen leveren. Afgelopen jaar reden Ferrari en vooral Ford bewust langzamere rondetijden in de vrije trainingen om de BoP in hun voordeel te krijgen…
ablogjunk zegt
Mooie designsketch als laatste afbeelding. Was vast een leuke dag op de BSO….een beetje auto’s tekenen.
denniss00 zegt
Wat een heerlijk brute kont! Hou ik wel van (hihi)
autospotterkerkrade zegt
Was ook nodig vorig model was ook te langzaam tegenover de andere gt’s
stfu zegt
Vet ding. Waarom gele lichten?
autospotterkerkrade zegt
@stfu: dat is om op lemans in het donker het verschil te kunnen zien tussen een lmp1, en een GT die gele lampen zijn ook verplicht
stfu zegt
@autospotterkerkrade: Dank u
piquet1986 zegt
RSR staat dat voor “rear side removed”?
ferrarif40fan zegt
Maar het aller belangrijkste, het blok ligt voor de achteras!
Iets dat we voor het laatst zagen bij de 911 GT1 uit 1998. Ook is dit het eerste jaar dat het RSR blok niet meer gebaseerd is op de oude vertrouwde Mezger.
leaper035t zegt
Vandaag viel er meer nieuws te rapen dan tijdens het hele autosalon van Parijs. Topdagje!
pinut187 zegt
Hij ziet er erg dik uit zo zeg!
autospotterkerkrade zegt
Heb eens gehoord dat een 458 gt3 meer dan 7 ton kost en dat was in 2013 dus dit apparaat zal wel 8ton koste denk ik zo
rtnet zegt
@autospotterkerkrade: Een GT3 R kost €430.000 en RSR (2016) kostte €780.000
cossiekiller zegt
Nu is het wachten tot de eerste fortuinlijke medemens die laat ombouwen tot een straatversie…
2800cc zegt
Ben benieuwd met wat voor diffusor ze op de proppen gaan komen nu ze meer ‘ruimte’ hebben hiervoor.