Opel heeft er geen geheim van gemaakt dat er een nieuwe Corsa in het vat zat. Zojuist trokken de Duitsers het doek van de vijfde generatie van hun belangrijkste model, en zo ziet hij er uit!
De Corsa is een blijvertije in autoland. De eerste generatie verscheen 32 jaar geleden, sindsdien zijn er bijna 12 miljoen exemplaren verkocht. Niet slecht, als je je bedenkt dat Opel zich ook anno 2014 bijna geheel op de Europese markt concentreert. Jaarlijks gaan er nog zo’n 370.000 Corsa’s over de toonbank, dit model moet het momentum weer een stimulans geven.
Als we kijken naar het design, dan verschilt de auto niet radicaal van zijn voorganger. Lampjes (er zijn nu LED daytime running lights), bumpers, et cetera kregen natuurlijk een andere vorm, maar qua afmetingen en algehele looks is de auto nog zeer herkenbaar als Corsa. Het meest opvallende designelement is wat mij betreft de nieuwe vorm van de C-stijl bij de 3-deurs. Achter het traditioneel kleine achterruitje krijgt deze nu naar onderen toe een flinke versmalling, visueel geholpen dankzij het zwarte inzetstukje.
Opel speelt met de nieuwe Corsa op safe. Voor frivoliteit is er immers de Adam. De Corsa is een heel stuk behoudender en introverter, maar spreekt zo wel een breed bereik aan klanten aan. Gezien de toch minimale wijzigingen ten opzichte van de Corsa D is de overstap bovendien makkelijk. We zagen in dit segment nog niet vaak een geheel nieuwe generatie die zo identiek smoelde als zijn voorganger.
Nieuw chassis
De meeste wijzigingen spelen zich dan ook onderhuids af. De Corsa E heeft een nieuw chassis, wat het zwaartepunt van de auto met 5 millimeter verlaagt. Ook de stuurinrichting is aangepast: zowel de geometrie en de software-kalibrering zijn anders. Ook heeft de elektrisch bekrachtigde inrichting een nieuwe functie: in de stad kan je met een druk op de knop een lichter stuurprogramma selecteren, iets dat we bij concurrent Fiat al sinds jaar en dag tegenkomen.
Motoren
Meer dan ooit tevoren is het in Europa belangrijk in dit segment een gedownsizede motor met een lage uitstoot te leveren. Doe je dit niet, dan prijs je jezelf uit de markt. Om deze reden is de 1.0 ECOTEC turbomotor met directe injectie essentieel. Het benzineblok komt er in 2 vermogensvarianten: 90 en 115 pk. Beide hebben een maximumkoppel van 170 Nm. We gokken dat Opel mikt op een uitstoot in de twee cijfers, maar waarden zijn nog niet bekend.
Daarnaast levert Opel bij de introductie een 1.4 litermotor met 90 pk, gekoppeld aan een nieuwe Easytronic-transmissie. Dieselaars krijgen de vertrouwde 1.3 CDTI met 95 pk, die nu voldoet aan de Euro 6-uitstootnorm.
Introductie
Opel presenteert de nieuwe Corsa in oktober op de autosalon van Parijs, voor het einde van het jaar moeten de eerste exemplaren in de fabrieken van Zaragoza en Eisenach van de band rollen.
dimi zegt
Geen verbetering. De voorkant heeft enorm veel weg van de Nissan Note.
mashell zegt
Dat interieur is echt extreem veel verbetert. Daarom wel jammer dat de facelift de buitenkant er niet laat uitzien alsof het een nieuwe auto is.
Jochempie zegt
@mashell: Ziet iemand de ironie in de eerste zin?
mercedesclk350 zegt
@Jochempie: Ik zie wat mij betreft te veel ironie in de eerste reactie.
Jochempie zegt
@mercedesclk350: :D
knipperlichtje zegt
Wat een doodsaai ding. Zie ook geen verschil met de vorige, maar dat komt omdat ik daar ook nooit geïnteresseerd naar gekeken heb. Wel positief dat ze de knoppenbrij op de middenconsole vaarwel hebben gezegd.
ivofga zegt
Opel: het nieuwe Audi! Sorry maar de gelijkenissen met de Astra zijn wel erg groot i.m.o.
Kvgorp zegt
Helaas. Door alle regels rondom voetgangersveiligheid is het niet meer mogelijk een mooie normale neus neer te zetten. Jammer.
LaLancia zegt
Opel kan ‘m wel Corsa E noemen, maar ’t is natuurlijk gewoon het Golf V/VI verhaal. Jammer, want ik vind ‘m nu niet meer kloppen, terwijl de Corsa D nou juist zo’n leuk en niet-verouderd design had. Het dash is wel een stuk moderner, net zoals de motoren. Ben alleen bang dat er niks aan het gewicht is gedaan…
PS: en ach, Opel is de eerste niet die iets van Fiat kopieert…:P
frietjemet zegt
@LaLancia: Ik kan de link met fiat niet leggen..
tupperware zegt
@frietjemet:
Dat staat gewoon in de tekst, ze hebben het city knopje voor extra stuurbekrachtiging overgenomen van Fiat.
Die leveren trouwens ook het dieseltje.
Ik heb het vermoeden dat je die tekst over een “nieuw”chassis met een korreltje zout moet nemen, hij lijkt uiterlijk zoveel op de oude dat het mij niet verbaast als hij gewoon op een verbeterde Fiat Punto bodemgroep staat.
eelco74 zegt
@frietjemet: onderstel is ook hetzelfde al van de huidige Punto, net als de diesels. Dus er is nogal wat overeenkomst met Fiat.
gregorius zegt
@LaLancia: je slaat de spijker recht op zn kop; hij klopt niet meer en hij is niet meer tijdloos. Daarnaast lijkt het alsof ze bij Opel-design hebben moeten bukken en een paar van de ‘Koreaanse-tak van Chevrolet’ hebben binnen moeten laten.
Goed, het blend lekker weg in het straatbeeld; ik ga me er niet aan storen.
gop1 zegt
Lijkt mij meer een uitgebreide facelift dan een nieuw model.
Jochempie zegt
@gop1: Dat is het ook
snorrie11 zegt
Oef, ik vind het wel echt een bejaarden auto geworden.
Goed_Koopman zegt
@snorrie11: dat was het al.
En weer joekels van koplampen. Zonder die enorme en overbodige wenkbrauwen had het misschien nog ergens op geleken.
jaapiyo zegt
Wat moeten we nu precies verstaan onder het kopje ‘nieuw chassis’ dan…
In dit eerdere bericht van autoblog wordt namelijk nog bericht over het afschieten van het nieuwe Gamma II platform dat aanvankelijk voorzien was voor de nieuwe Corsa: http://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-nieuw-wordt-de-nieuwe-opel-corsa-67668
Zo te zien aan verschillende plaatwerk delen is het gewoon een flinke facelift zoals hierboven al wordt aangegeven door menigen.
gop1 zegt
Dit model staat nog op het vorige platform, waar ook de Fiat Punto op staat. Er zijn slechts een paar zaken veranderd,
bedirhan zegt
De achterkant is wel beetje een geforceerde astra
chimaera zegt
Dus de 1.4 heeft minder vermogen dan de 1.0 driecilinder? Apart…
sir_smokalot zegt
Neuh, zonder drukvulling heb je logischerwijs veel minder pk’s. Een Fiesta 1.2 heeft ook een bak minder peekaas dan een 1.0 Ecoboost.
henkhupelschoten zegt
Binnenkant niks mis mee eigenlijk perfect zelfs, maar de nuitenkant valt me tegen maar misschien is valt het in het echt wel mee maar goed. Het enigste wat ik niet snap is dat ze niet de lijnen van de monza concept gebruikt hebben
mrniesoe zegt
@henkhupelschoten: wel,ja,dat vind ik ook doodzonde dat ze die lijnen nu nog steeds niet gebruikt hebben :(
Praeses zegt
Ik had dit niet verwacht van Opel.
Zo’n introductie verwacht je van Toyota of Subaru. Dit model verschilt wel echt schokkend weinig van het vorige. Het interieur is wel aardig, maar verder is het wel een hele saaie bak.
tommygtx zegt
@jaapiyo
De heren van Autocar zeggen dat het een zwaar gereviseerde versie van het huidige platform is.
mercedesclk350 zegt
Ik vind dit meer een facelift. Het interieur is anders en de voor- en achterkant is anders, maar de hele basis is gewoon die oude Corsa.
gerjanm zegt
Ik vond de corsa altijd wel een leuke auto… Maar dit is echt vreselijk!
Ik zou er nou niet eens aan denken om in zo’n auto te rijden.
ablogjunk zegt
Wat ben ik blij dat ik niet op de nieuwe corsa heb gewacht! Heel veel lijnen komen direct van zijn voorganger, maar vervolgens vern**kt met lampen die er totaal niet bij passen! Meer een mislukte facelift dan een “nieuwe” corsa.