Oh jazeker, de nieuwe MINI Cabrio wordt louter en alleen in Nederland gebouwd.
De meest recente incarnatie van de MINI is alweer zo’n twee jaar geleden aan het grote publiek gepresenteerd. Hoog tijd dus voor een dakloze versie, al nodigt het weer op dit moment wellicht niet echt uit tot een ritje met open dak. Het meest opzienbarende nieuwtje (dat we eigenlijk al wisten, maar toch) is dat de nieuwe Cabrio exclusief bij VDL in Born zal worden gebouwd. Mooi wark Wimpie!
Overigens zal de productie volgende maand starten en in maart staan de eerste exemplaren bij de dealer. De timing is dus helemaal niet zo ongelukkig. MINI gaat er prat op dat de nieuwe cabrio nog steeds de enige premium cabriolet in dit segment is. Het stoffen volautomatische dak onderschrijft deze claim. Tot 30 km/u is de kap in een luttele 18 tellen te openen of te sluiten.
Net als z’n dichte broeder is de Cabrio groter dan z’n voorganger. De lengte groeide met 98 mm, de breedte met 44 mm en de cabrio werd 7 mm hoger. Spoorbreedtes groeiden eveneens (vóór 42 mm, achter 34 mm) dus dat belooft ongetwijfeld een hoop goeds voor de wegligging én niet te vergeten de binnenruimte. Qua bagage past er met een inhoud van 215 liter (160 met dak open) nu 25% meer in de bips van de MINI Cabrio.
Bij de introductie is de keuze beperkt tot drie motoren, te weten de 1.5 driecilinder in de Cooper (136 pk, 4,9 l/100 km en 114 g/km) en de 2.0 viercilinder in de Cooper S (192 pk, 5,6 l/100 km en 131 g/km). Uiteraard komt er ook een Cooper D met 1.5 liter dieselblokje (116 pk, 3,8 l/100 km en 100 g/km). Een handmatige zesbak is standaard, desgewenst kan de 6-traps Steptronic worden aangevinkt. Bovendien is er nog de keuze uit een automatische bak met flippers achter het stuur.
If it ain’t dutch it ain’t much.
@martinus: if its not Jap, its crap
@almera-ga16det: if it from Hongarije then i don’t wanna go with it a stukje rij’je
@GOD: hahaha +5000!
Leuk dat ze de eerste twee foto’s (in de gallerij) laten zien. Zo zie je hoe het met het design na de R53 bergafwaarts ging.
@danone: Er staat helemaal geen R53 op de foto.
@tampie: R57 bedoelt ie denk ik. Bij Mini zijn de codenamen ook een beetje vaag ?
@danone: helemaal mee eens, lijkt wel of de stereotype vrouwen er anders niet meer bij passen. Opgespoten lippen enzv..
@danone: get is een r52 op de foto , cooper s us r 53 en cooper r50 , cooper s vanaf 2007 r56
@trident: Ah zo, bedankt voor de uitleg!
Het blijft wat mij betreft de mooiste new mini!
Sommige foto’s zijn toch net wat te duidelijke snoepjes. Wat valt er verder over te zeggen, een mini met een stof dak..
Born in Born!
Ontzettend leuk ding, waarvan het interieur ook eindelijk op het niveau van het prijskaartje is. Dat was bij de R53 wel anders..
Noem mij is 1 mooie auto die mooier is geworden als het origineel
De kever is lelijk ding geworden. De Fiat 500 is niet mooi. De mini is ook lelijk. Oja. En klein zijn geen van
Allen meer.
@gerjan: de laatste 1 serie.
@mcshine:
De tweede generatie 1-serie mooier dan de eerste???
@Original_Arnoud: Aangezien de tweede generatie LCI hier nu wel op de oprit staat, en de eerste “hangbuik” 1-serie daar nooit heeft gestaan, bedoel ik dat inderdaad.
@mcshine: minder lelijk bedoel je ;-)
@gerjan: Mercedes E-klasse, en dan tel ik niet de spirituele voorgangers mee.
@gerjan: mx5, rx7, skyline, 370z, Ik ben het deels met je eens. We hebben net de mini de deur uitgedaan wegens gezins uitbreiding. Maar de Mini is een merk naam en geen naam van de auto. De Countryman heeft toevallig hetzelfde logo maar heeft niets met de originele mini te maken
@gerjan: Je snapt toch wel dat die auto’s qua formaat geëvolueerd zijn? Of vind je dat Mini nog steeds mini moet zijn? Het is een merknaam met een knipoog naar het verleden tegenwoordig, niet een soortnaam…
@gerjan: Ik vind de eerst serie ‘new’ mini mooier als het origineel. Net als de 500. De nu oudjes zijn leuk om te zien maar om nou te zeggen dat ze mooier zijn dan dat ze nu zijn? Nee ik vind van niet.
Whahahahahahahaha suffe handtas voor vrouwen van middelbare leeftijd die denken dat ze jong zijn en 99% van de tijd met het kapje dicht rijden…
Enige premium.. Bla bla…. Voor het geld kun je leukere dingen kopen.
@w0o0dy: Dat klinkt als iemand die morgen weer jouw broodjes smeert, voordat je de fiets pakt naar je schooltje.
@mikkeloentje: jammer joh.. Bijna gelukt. Maar je kunt met wat oefenen vast de volgende keer wel iets verzinnen om gevat over te komen.
@w0o0dy: waar slaat die eerste zin op?
@e550: misschien moet je de gemiddelde Mini cabrio chauffeurs eens wat beter bekijken.
Het 1.5 dieselblokje. Waar komt die vandaan? BMW/Mini eigen?
@smotsholle: ja, zit ook in de 116d EDE
Dit is toch gewoon geen mini meer? Zag laatst zo’n leuk coopertje uit 1994 staan, dat zijn de echte! Deze ‘groeit’ met een paar mm maar bij elkaar is het gewoon een flinke bak geworden.
@888natan: dat is een echte.
Maar daar heb je niks aan .
Veel te klein , onhandig en gevaarlijk .
@bohica: klopt helemaal maar dat blijft een icoon!
Ok, klein is ie niet meer, maar het nog steeds geen Golf. Qua design moésten ze wel iets anders (in verband met botsveiligheid en de vorige twee lijken krek eender), maar heel geslaagd vind ik het niet. Met name die rare neus.
Leuk voor bij je vakantiehuis in Firenze, maar dan geen opgefokte Cooper S JCW met alle opties, maar een kale, non-metallic 1.5 met handbak en wieldoppen. De attractie zit ‘m in het volledig open dak (DS3 en 500 zijn meer grote ‘schuifdaken’), niet in de snelheid. Daarbij kan een JCW alleen maar tegenvallen: alle scherpte en snelheid die ze in de hatch hebben gebracht gaat compleet verloren.
Wel goed getimed, in maart staan ze bij de dealer! Ik ben zelf niet zo van de cabrio, wordt je maar nat van. Verdient vdl een beetje aan die mini BMW?
Ziet er goed uit!
Mini, Midi, of toch Maxi…?
Leuk hoor, maar ik zie liever een mini Mini. Als ze toch alle niches vullen dan kan dat toch ook? Klein licht wagenje, max 3,5 meter lang en 800kg. 3 pitter 1.0 met iets meer dan 100pk. Helemaal leuk!
@dutchdriftking: je hebt volkomen gelijk. Mini had een jaar of twee geleden een concept genaamd ‘Rocketman’, naar het liedje van Elton John. Maar er was niet voldoende aan te verdienen. Een moderne Mini hoeft helaas niet te voldoen aan de eisen van een échte Mini. Er hoeft alleen maar geld aan verdiend te worden, lijkt het…
Een Mini in de klasse van de Aygo, 108 of C1 zou ongetwijfeld een hit zijn bij huize gtwillem ;-)
Ben het er mee eens dat het uiterlijk er elke keer niet beter op geworden is, maar vraag me af hoeveel mensen er in gereden hebben stuurt toch aardig goed en de auto heeft een beleving die je bij soortgelijke niet zult vinden.
Verder blijft de cabrio wel een kappers auto.
MKII is echt de mooiste mini . Alles klopt. Maar nieuwste kijk alleen eens naar de achterlichten bah bah
Ik vind em eigenlijk in alle opzichten steeds beter worden en de twinturbo 1.5 in de Cooper is top… ik zou nl. zweren dat het meer pk’s zijn dan 136… hangt nl. heerlijk aan het gas in de sportmodus…
https://www.youtube.com/watch?v=XVrTfTlpk8Q