Dit is de belangrijkste onthulling van het jaar voor Mercedes, want de GLC is tegenwoordig hun grootste succesnummer.
De best verkopende Mercedes wereldwijd is niet de C-klasse, niet de A-klasse en ook niet de E-klasse. Nee, dat is natuurlijk een SUV: de Mercedes GLC. Mercedes heeft zojuist het doek getrokken van een compleet nieuwe generatie. Dit is dus een belangrijk moment voor Das Haus.
Design nieuwe Mercedes GLC
Als je de nieuwste modellen van Mercedes een beetje kent is het design van de GLC geen verrassing. Het front vertoont bijvoorbeeld veel overeenkomsten met dat van de nieuwe C-klasse. Wat wel nieuw is: de koplampen zitten nu vast aan de grille. Aan de achterkant zien we twee achterlichten die via een zwarte strip met elkaar verbonden zijn.
Mercedes is er in geslaagd de GLC wat sportiever te laten ogen dan zijn voorganger. Daarbij helpt niet alleen het tamelijk agressieve front, maar ook de oplopende raamlijn. De GLC oogt daarmee duidelijk anders dan zijn voorganger. De auto is langer en tegelijkertijd lager geworden, waardoor de proporties er ook op vooruit zijn gegaan. Al met al ziet het totaalplaatje er gelikt uit.
Interieur
Het interieur lijkt één op één overgenomen te zijn uit de nieuwe C-klasse. Dit is dus een hele moderne werkplek met het typerende ‘zwevende’ touchscreen, dat debuteerde in de S-klasse. Dit oogde in eerste instantie een beetje misplaatst in een Mercedes-interieur, maar we hebben inmiddels al even de tijd gehad om eraan te wennen.
Motoren
Qua motoren wisten we al wat we konden verwachten: enkel en uitsluitend viercilinders, net als bij de C-klasse. Deze zijn ook allemaal in meer of mindere mate voorzien van elektrische ondersteuning. Iedere GLC is dus op z’n minst een mild hybrid. Alle motorvarianten zijn gekoppeld aan een 9-traps automaat.
Er zijn vier benzinevarianten, te beginnen met de GLC 200. De vierpitter is in dat geval goed voor 204 pk en 320 Nm aan koppel. Daarna volgt de GLC 300 met 258 pk en 400 Nm aan koppel.
De twee meest potente versies zijn allebei een plug-in hybride. De GLC 300 e heeft een systeemvermogen van 313 pk en een systeemkoppel van 550 Nm. De GLC 400 e is vooralsnog de topversie. Daarmee heb je 381 pk en 650 Nm aan koppel tot je beschikking. Beide PHEV’s komen tot wel 120 km ver in volledig elektrische modus. Dat is niet misselijk.
Mercedes heeft weliswaar de zes- en achtcilinder in de ban gedaan, maar dieselmotoren nog niet. De GLC komt in twee dieselvarianten. De eerste is de GLC 220 d, met 197 pk en 440 Nm aan koppel. Een plug-in hybride diesel is er ook, in de vorm van de GLC 300 de. In deze versie kun je rekenen op 440 pk en een vorstelijke 750 Nm aan koppel.
Je bent natuurlijk benieuwd of er ook nog AMG-versies komen. Daar zwijgt Mercedes nog over, maar een nieuwe GLC 43 en 63 gaan er hoogstwaarschijnlijk wel komen. Helaas zullen die dan ook gewoon een viercilinder krijgen. Wel in combinatie met een elektromotor, dus qua vermogen zul je niks te klagen hebben.
Altijd vierwielaangedreven
In tegenstelling tot de eerste generatie is de nieuwe Mercedes GLC altijd vierwielaangedreven. Het is misschien niet voor iedereen even relevant, maar Mercedes geeft ook aan dat de off-road capaciteiten aanzienlijk verbeterd zijn. De ‘G’ van Geländewagen zou dus niet helemaal misplaatst zijn.
Belangrijker: Mercedes heeft ook de ‘on-road’ capaciteiten verbeterd. De plug-in hybrides zijn standaard voorzien van Airmatic, oftewel luchtvering, met variabele demping. Op de normale versies is dit ook aan te vinken op de optielijst. Ook is de GLC uit te rusten met meesturende achteras, waarmee deze SUV opeens hartstikke wendbaar is.
Wat de nieuwe Mercedes GLC gaat kosten in Nederland is nog niet bekend. Zodra wij het weten, weten jullie het ook.
wimof zegt
Ben benieuwd naar de gegarandeerde leefbaarheid van de motoren, 120.000 en dan 15000€ revisiekosten of moeten we daar geen rekening mee houden?
Trouwens niet alleen Mercedes is in dit bedje ziek, gewoon veel teveel vermogen voor een klein torretje en een grote massa te verplaatsen.
royaledeluxe zegt
Bij de eerste reeks, die ik had was dat op 195.000 km.
Waarom zou dat nu anders zijn. Alleen de revisie van de versnellingsbak kwam wel heel vroeg. 130.000km.
berlinetta zegt
Is die tablet nu een beetje naar de bestuurder toegedraaid? Dat ziet er zo op de foto wel heel raar uit. Alsof de het in elkaar geschroefd is door de stagiair na de vrijmibo.
Richmond zegt
Ja dat zat ik mij ook al aan te storen!
cdlop01 zegt
Standaardontwerp, helaas, en interieur van ook deze Mercedes wil maar niet premium lijken met de goedkope digitale ‘platen’ en diverse verschillende kwaliteiten kunststoffen. Wat een verschil met de sobere en chique Mercedes interieurs en kwaliteit van weleer. Kwalitatief zit Mercedes ook weer fors in de achteruit hebben wij ervaren met een Glb, weliswaar gebouwd in Mexico, maar wat een ellende na slechts 50k op de teller, de extreem slechte service van Wensink maar achterwege gelaten. Geen red carpet treatment in ieder geval bij Wensink. Wat ook opvalt is de matige lakfinish bij Mercedes, ook daarop wordt zichtbaar bezuinigd.
mokummaser zegt
Meh, wanneer is de facelift?
outlook zegt
Dit is toch de facelift?
lekkerlinksrijden zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
willemvdberg zegt
Lijkt meer een facelift dan een nieuw model.
Edge zegt
Ik vind hem er niet fraaier op geworden met die scherpe vouw op de heupen en voorschermen. Sowieso vond ik de GLC nog niet echt verouderd ogen. Met een nieuwer interieur en iets scherpere achterlichten had de huidige GLC ook nog wel een aantal jaartjes meegekund.
mark997gt3 zegt
Volgens mij is dit de huidige met wat scherpere lichten en nieuw interieur.
Slaap verwekkend wat Mercedes tegenwoordig op de markt brengt. Je kan zeggen van BMW wat je wil maar slaapverwekkend is het zeker niet. Ook alle nieuwe EV’s van Mercedes niet echt auto’s waar je hebberig van wordt.
Vond ze de afgelopen jaren best goed bezig maar het kakt nu helemaal in.
kubimazda3 zegt
Jammer van al die schermen en het verdwijnen van normale knoppen.
Paar maanden terug een g63 mogen lenen van iemand voor een week. Raakte verdwaald in de instellingen. Je moet gewoon een icter zijn om hele simpele dingen te kunnen doen, zoals je telefoon verbinden.
mark997gt3 zegt
Gaaaaaaaap. Jezus wat saai…..
smart2000 zegt
Helemaal mee eens. Kia is veel inspirerender.
neymar zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
str8six zegt
Vind die nieuwe Mercedes modellen echt inspiratieloos en saai.
lexis zegt
Hopelijk heeft MB het interieur beter afgewerkt dan in gewone c class waar er veel te veel hard plastic is gebruikt voor dergelijke dure auto.
Verder een mooie klassieke lijn.
yippiekaye zegt
https://media.mercedes-benz.com/GLC?video=46a9b9a9-6b1f-48ea-a307-5ea2fbca3ccb Op 12.32 hebben ze het over 4 en 6 cilinder motoren..